Författare |
Meddelande |
IvarBlå1
|
#151 Skrivet: 28 Maj 2016 11:21 - Redigerad av: IvarBlå1
Limhamns SK och Malmö allmänna schackklubb låg båda i en källare och där var inte alls många nördar Tror att det finns högre andel nördar framför skärmen som aldrig skulle tänka sig att gå med i en klubb
|
gubbengrå
Medlem
|
#152 Skrivet: 28 Maj 2016 12:22
Citerar: Gilly, #150: Jag trivs bättre i salongerna
Är det så du formulerar problemet?
|
Nesse
Medlem
|
#153 Skrivet: 28 Maj 2016 13:13
Citerar: Vert, #149: Okej, jag vill inte att schacket ska dö så det är ett bra argument, men vad är problemet med att vara en "källarsport för nördar"?
Byt ordet nördar mot gubbar istället så får du en bättre sammanfattning hur det ser ut i det allt glesare klubbschacket i Sverige.
Gör vi inget snart så dör klubbschacket ut utanför Stockholm, Göteborg och Malmö.
|
HSK_Andreas
Moderator
|
#154 Skrivet: 28 Maj 2016 14:46
Jag tycker frågorna är mycket intressanta och jag vill ge en eloge till samtliga debattörer som skrivit hittills. man har lite olika åsikter, men framför dem lugnt och sansat och respekterar att någon annan tycker annorlunda. Frågor till andra debattörer är för att man är intresserad, snarare än för att provocera. Bra! Jag hoppas inte mina tankar tolkas annorlunda. Det blir ett långt inlägg med mina tankar och funderingar och det är inte kritik mot någon annan i debatten. Att man ens är med i debatten visar att man är intresserad av att förbättra svenskt schack.
Först och främst vill jag säga att jag personligen är oroad för schackets utveckling i Sverige (på klubbnivå). Jag vill se flera spelare i klubbarna och fler klubbar. Här har vi alla ett väldigt stort personligt ansvar. Om klubkvällarna endast innehåller 4-5 spelare och det är anledningen till att man inte kommer själv så är det svårt att få klubben att växa. Om man själv dyker upp, trots förutsättningarna, så kanske det lockar nästa också. Snart är mn 8 spelare och Det i sin tur triggar några till att dyka upp och vips så är man 10-12 spelare varje klubbkväll. Kommer det en ny så tror jag att sannolikheten att vederbörande stannar är större om det är 10 spelare på lkubbkvällarna än om det är 4-5. Det här är något varje klubbmedlem kan göra själv. Det är inget som Sveriges SF kan lösa.
Fråga två jag vill ta upp rör sponsring. Sponsring är svårt. Mitt eget bidrag i består av lite pengar till SM-gruppen varje år, samt viss ekonomisk stöttning av en junior i form av att jag kanske betalar lunch/middag, skjutsar med bil etc. Då tillhör jag de redan frälsta. Att få ett företag att sponsra större summor tror jag innebär att man tydligt måste visa sponsorn varför de ska satsa pengar och då håller inte argumentet "det är bra för schacket och för vår klubb" eler "det ger vår klubb chans att avancera i seriesystemet". Det tror jag inte en sponsor (som inte är schackfrälst) bryr sig det minsta om. Kanske kan man försöka få en lokal sponsor som stöttar en ungdomssatsning i området i utbyte mot att deras logga får synas lite här och var.
Fråga tre jag vill ta upp är om prispengar lockar folk att komma på klubbkvällarna och ifall man kan få sponsorer till detta. Sponsorbiten tror jag är besvarad i förra frågan. Prispengar på klubbkvällarna är jag personligen inte på, men det är värt ett försök (jag tänker inte vara den som bara klagar när folk kommer med förslag). Vi har fått några nya spelare som kommit ner till klubben i år. Om de hade kommit för att vi haft en blixtturnering med 500 kronor i förstapris och de hoppats på att vinna den så är risken stor att de gått besvikna hem. Två spelare hade spelat i klubb tidigare och hade runt 1800 i ranking. De hade möjligen haft en chans om det varit bra tidshandikapp, men spelare som aldrig spelat i klubb skulle varit helt chanslösa att vinna tävlingen. Jag har själv provat på andra sporter som vuxen och då har jag gått till klubben i hopp om att kunna lära mig något, inte i tron att jag kunde rå på de erfarna.
Schackfyran etc. Jag tror schackfyran, schack-56 etc är bra aktiviteter, men om vi i klubbarna inte tar hand om de som lär känna schacket den vägen tror jag att vi inte kommer plocka upp många spelare. Jag skulle gärna se att schack-ettan, schack-tvåan etc också men jag känner inte att jag kan begära att andra ska dra det lasset om jag inte själv känner att jag kan vara med. Så frågan är vem som ska göra jobbet?
Sveriges SF, titlar etc. Sveriges SF har en ansträngd ekonomi och har haft det i många år. Om de vill höja åravgiften med 50 kronor för en senior så blir det ramaskri i Schacksverige. Samtidigt vill man att Sveriges SF ska satsa mer pengar på olika håll. Var ska pengarna tas ifrån? Titlar kan inte Sveriges SF göra mycket åt. Det är en del för FIDE.
Klädkod: Det finns tävlingar om har haft klädkod i Sverige och de har fungerat utmärkt, liksom tävlingar utan klädkod. Hel och ren kan väl vara ett rimligt krav, men det är arrangören som avgör det. Arrangören är sällan förbundet.
Damer/tjejer: Det här tycker jag är det svåraste området av de alla. I schackfyran så är tjejerna med, men färre i klubbar och ännu färre stannar efter 13-årsåldern. Vad man ska göra åt det vet jag faktiskt inte.
Så summa summarum. Jag tror att varje individ måste göra vad de kan på lokal bas för att schacket skall öka i intresse. Jag tror inte på att hoppas på att Sveriges SF ska kunna driva klubbarna eller på att sponsorer ska kunna hjälpa till, åtminstone inte så länge vi inte kan förklara värdet för sponsorn.
|
olaloke
Medlem
|
#155 Skrivet: 28 Maj 2016 17:02
Hej . Lokalfrågan är viktig. Då jag var yngre spelades schack på en ungdomsgård. Nu finns ingen schackklubb alls i min kommun.? Kommunerna måste alltså ställa upp med lokaler. Personligen tror jag inte prispengar på klubbnivå är så viktig. Hellre då någon slags coach som är bra på schack och kan lära ut.
|
sture_lindberg
Medlem
|
#156 Skrivet: 28 Maj 2016 17:03
Citerar: olaloke, #155: Personligen tror jag inte prispengar på klubbnivå är så viktig. Hellre då någon slags coach som är bra på schack och kan lära ut.
Håller helt med.
|
chessexplorer
Medlem
|
#157 Skrivet: 28 Maj 2016 17:16
Citerar: IvarBlå1, #146: Men som du tidigare har nämnt, chessexplorer att webbsändningar för nybörjare kan vara en lösning. Ärligt, hur många tror du att det är som följer dem istället för att gå in på någon spelsajt, spela mot en schackdator eller kompis?
Schacket skall inte vara dragplåstret, webbsändningen skall bara handla om schack. Man kanske tittar för att komentatorerna är trevliga och roliga, och för att man bryter av med bra musik med jämna mellanrum.
|
IvarBlå1
|
#158 Skrivet: 28 Maj 2016 18:01
Men det kan ju du inte veta,ifall kommentatorena är roliga, Sedan är det ju så att 12-åringars musiksmak skiljer sig mycket. Jag tror att de skulle sett det en eller två ggr och sedan gjort roligare och mer givande schacknöjen.
|
chessexplorer
Medlem
|
#159 Skrivet: 28 Maj 2016 18:25
Jag förstår inte vad du menar. Målgruppen är inte bara 12-åringar. Om föräldrar tittar på webbsända schacktävlingar ökar chansen att de frågar barnen om de vill spela schack.
Jag kan inte veta att kommentatorerna är roliga, men jag förutsätter att den som gör webbsändningen försöker göra ett underhållande program.
Det är möjligt att man tittar på programmet en gång, och sedan börjar spela schack i stället, men då har det ju fyllt sitt syfte.
|
Vert
Medlem
|
#160 Skrivet: 28 Maj 2016 20:24
HSK_Andreas: intressant inlägg! Jag har några synpunkter och kommentarer.
Angående klubbmedlemmarnas eget ansvar för att få schacket att växa genom att själva pallra sig iväg till klubbkvällarna: utmärkt kommentar. Jag har aldrig sett saken på det sättet, men det är nog helt riktigt att deltagande leder till mer deltagande.
Angående sponsring: precis som du säger är det osannolikt att något företag (eller liknande) skulle betala utan att få någonting tillbaka. Det krävs minst logotyper, men förmodligen mer än så. En tanke som slog mig nu är att man kan få t.ex. cateringföretag/leverantörer att sponsra tävlingar genom att leverera maten (billigare). De får affärer och arrangören får maten billigare än den annars fått.
Angående din inledning, där du skriver att
Citerar: HSK_Andreas, #154: jag personligen är oroad för schackets utveckling i Sverige (på klubbnivå). Jag vill se flera spelare i klubbarna och fler klubbar.
undrar jag - med en dåres envishet - varför? Jag har hävdat att mantrat "större, bättre, mer pengar" inte nödvändigtvis är så fantastiskt som en del hävdar. Har du någon reflektion där, eller kommentar till varför du vill att schacket ska växa?
|
Vert
Medlem
|
#161 Skrivet: 28 Maj 2016 20:30
Vad gäller ett par andra frågor som har diskuterats här så har jag några ytterligare reflektioner:
Angående internetschack
Jag tror att internetschacket kan komma att vara en räddning för klubbschacket på så sätt att det kan väcka ett intresse bland människor som inte tidigare spelat schack. Frågan är hur man lockar dem till schacket. Finns det möjlighet för schackklubbar att annonsera billigt på schackspelsajter? Skulle schackklubbar kunna annonsera här på sO för att locka spelare som inte spelar i klubb (än)?
Angående internetsändningar
Jag tror inte att internetsändningar av juniorturneringar skulle locka så många till schacket om de inte redan har en koppling till schacket. Om man vill locka nya förmågor till schacket är skolan den bästa vägen att gå, och här kan både schackspelare som arbetar inom skolan (fritidsledare/vaktmästare/lärare/m.m.) och förbund göra mer. Schackspelare kan på egen hand plocka dit ett par bräden och pjäser och vara beredd att lära ut dragen, och förbund kan komma till fritidsverksamheter och hålla schacklektioner.
Nästa steg när intresset skapats är att fånga upp de nyfrälsta i klubbarna, men först därefter tror jag att livesändningar av "amatör"/juniorturneringar kan fylla en funktion, t.ex. genom att juniorer kan följa sina kompisar i tävlingar där de själva inte kan delta osv.
|
Gilly
Medlem
|
#162 Skrivet: 28 Maj 2016 23:04
Trådämnet är ju "Hur ska vi få större prissummor i svenskt klubbschack?" och inte varför, även om den frågan också är intressant.
Kanske är det så att det med nödvändighet måste börja med att vi som är medlemmar i en klubb eller skulle kunna vara medlemmar ser till att få tummen ur och ta oss till klubblokalerna och ha roligt tillsammans vid brädena och vid fikaborden.
|
HSK_Andreas
Moderator
|
#163 Skrivet: 28 Maj 2016 23:16
Vett, som svar på din fråga i #160
För att jag ser att klubbar försvinner. Pengarna ser jag inte behövs men fler spelare behövs på många håll. På 70-talet var det 30-40 personer på en klubbkväll hos oss har jag hört. I mitten på 80-talet var det kanske 15-20. Sen sjönk det vidare och ibland var det bara 2-3. Nu är vi 6-10 och man märker att det är fler som tycker att det är skoj att komma dit om det är 10.
|
Nesse
Medlem
|
#164 Skrivet: 29 Maj 2016 09:42
Det är inte bara schacket. Nästan all föreningsverksamhet tappar.
I min hemstad la orienteringsklubben ner sin verksamhet för några år sedan eftersom ungdomar inte längre är intresserade av att springa i skogen.
Det är gaming på nätet som gäller + Facebook, instagram, snapchat och alla andra sajter.
|
Gilly
Medlem
|
#165 Skrivet: 29 Maj 2016 20:33
Tyvärr verkar det som de flesta former av mellanmänskliga kontakter, fysiska kontakter, minskar på de flesta områden. En av de få som däremot ökat är att träffas och fika på kafé
|
IvarBlå1
|
#166 Skrivet: 29 Maj 2016 20:58
Citerar: Gilly, #165: ökat är att träffas och fika på kafé
Det är nog för att utbudet har ökat, särskilt bland de varma dryckerna. Och att det är roligare att träffas ansikte mot ansikte, som Skype men med den ingrediensen att man kan höra andras skvaller dessutom.
|
Gilly
Medlem
|
#167 Skrivet: 29 Maj 2016 21:23
Citerar: IvarBlå1, #166: Det är nog för att utbudet har ökat, särskilt bland de varma dryckerna. Och att det är roligare att träffas ansikte mot ansikte, som Skype men med den ingrediensen att man kan höra andras skvaller dessutom.
Men varför inte göra som förr i tiden? Man spelar schack under tiden man fikar och pratar om annat.
|
IvarBlå1
|
#168 Skrivet: 30 Maj 2016 11:07
Jag tror inte att de flesta kafeägarna kan stava till schack, och om man skulle trycka på för att de skulle ta in ett bräde hade det nog inte varit som nappat. Därför att dem antagligen hade sett det som något störande, och sedan tänkt att där står en hop folk och ser på partiet. Vi hade ett schackkafe i Malmö men vi fick sitta ute och det finns ett renodlat kafe i Lund. Som en klubb. Som sagt, förr var schack ett spel för överklassen som hade råd med att gå på kafe.
|
Gilly
Medlem
|
#169 Skrivet: 30 Maj 2016 11:16 - Redigerad av: Gilly
Citerar: IvarBlå1, #168: Som sagt, förr var schack ett spel för överklassen som hade råd med att gå på kafe.
Nej, förr var kaféet eller ölstugan en självklar mötesplats för alla och schackklubbarna borde åter bli de självklara mötesplatserna för schackspelare. Men för att det ska hända måste nuvarande klubbspelare krypa upp ur de källarhålor de för närvarande vistas i. De som skulle kunna gynna klubbarna ekonomiskt vill synas.
|
IvarBlå1
|
#170 Skrivet: 30 Maj 2016 11:20 - Redigerad av: IvarBlå1
Ölstugan, ja men knappast kafe men det beror på hur långt tillbaka i tiden vi går.
|
Gilly
Medlem
|
#171 Skrivet: 30 Maj 2016 11:26
Kaféer serverade även öl på den tiden det begav sig, och ställena var den självklara samlingsplatsen
|
IvarBlå1
|
#172 Skrivet: 30 Maj 2016 11:33
Det hade varit positivt förr schackets intresse igen men har du varit på ett kafe där man spelar schack? Men man skulle kunna tänka sig att man hade en liten avgift för att spela. Annars behöver vi nog en svensk Carlsen
|
Gilly
Medlem
|
#173 Skrivet: 30 Maj 2016 11:39
Det var vanligt förr att ett av borden på kaféet hade en schackbräda under en glasskiva och att det fanns pjäser tillgängliga. Kaféet fick fler gäster som betalade fika och schackspelet var en offentlig angelägenhet. En sorts sponsring uppstod, oklart vem som sponsrade vem dock
|
IvarBlå1
|
#174 Skrivet: 30 Maj 2016 11:51
Citerar: Gilly, #173: Kaféet fick fler gäster som betalade fika och schackspelet var en offentlig angelägenhet
Jag tycker att du har sagt en gång att förr var schack ett spel för överklassen. Jag tvivlar på att kafeet får fler gäster, möjligen om man hade utomhusschack, inomhus är kan de flesta inte ta emot så många nya besökare. Det är min erfarenhet. Jag tror ändå på att det hade varit bättre att ta en avgift för jag tror inte att kommersen blir större. Och sedan kan det bli svårt med utomhusschack att kolla så att alla pjäser finns kvar.
|
Gilly
Medlem
|
#175 Skrivet: 30 Maj 2016 11:59
Citerar: IvarBlå1, #174: Jag tycker att du har sagt en gång att förr var schack ett spel för överklassen.
Ja, så var det ursprungligen. Men vad har det med kafésaken att göra?
|
IvarBlå1
|
#176 Skrivet: 30 Maj 2016 12:05
Citerar: Gilly, #175: Ja, så var det ursprungligen. Men vad har det med kafésaken att göra?
Du har ju sagt att förr var kafeerna den självklara mötesplatsen och att schackspelet var en offentlig angelägenhet.
|
IvarBlå1
|
#177 Skrivet: 30 Maj 2016 12:11 - Redigerad av: IvarBlå1
Och det skulle vara bra om du kommenterade "174 också. Hur gjorde man förr så att inte pjäser försvann?
|
Gilly
Medlem
|
#178 Skrivet: 30 Maj 2016 12:15
Citerar: IvarBlå1, #176: Du har ju sagt att förr var kafeernden självklara mötesplatsen och att schackspelet var en offentlig angelägenhet.
Efter några veckor här på SchackOnline förstår jag mycket väl varför svenskt klubbschack har stora problem och varför pengarna inte rör sig mot schacket. Och något ljus i tunneln ser jag inte.
|
IvarBlå1
|
#179 Skrivet: 30 Maj 2016 12:17
Vad har det med kafeerna att göra?
|
gubbengrå
Medlem
|
#180 Skrivet: 30 Maj 2016 13:17
Citerar: Gilly, #178:
Efter några veckor här på SchackOnline förstår jag mycket väl varför svenskt klubbschack har stora problem och varför pengarna inte rör sig mot schacket.
Svenskt klubbschack har väl inte större problem än att medlemstalet lär sjunka.
Hur stort detta problem är,kommer att visa sig.
Schack är ett så pass fascinerande spel, att det kommer att överleva en hypotetisk klubbdöd.
Att några veckor på SchackOnline skulle förklara "varför pengarna inte rör sig mot schacket" är allt för oklart uttryckt för att kunna besvaras.
Att pengar löser alla problem, är bara sant till en liten del. Minst lika sant är att mycket pengar skapar andra sorters problem.
|