Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Hur ska vi få större prissummor i svenskt klubbschack?
<< 1 ... 9 . 10 . 11 . 12 . >>
Författare Meddelande
LNO1
Medlem
#301 Skrivet: 4 Jun 2016 18:19

Citerar: Gilly, #266:
De starkaste drivkrafterna är väl pengar, sex och makt?

Jag spelar schack för att det är ett så kul spel och för att det blir intressantare och intressantare ju mer man lär sig. Jag är 100%-ig säker på att jag inte är ensam om det.

Gilly
Medlem
#302 Skrivet: 4 Jun 2016 18:25

Citerar: LNO1, #301:
Jag spelar schack för att det är ett så kul spel och för att det blir intressantare och intressantare ju mer man lär sig. Jag är 100%-ig säker på att jag inte är ensam om det.

Då är det maktaspekten av spelet som du är intresserad av då? Ju mer du lär dig desto större makt får du över dina medspelare på brädet, men även status och inflytande tack vare dina schackkunskaper.

Falconetti
Medlem
#303 Skrivet: 4 Jun 2016 18:49

Citerar: IvarBlå1, #299:

Ja, mycket därför att vi har fler invånare och större bredd. Men i en 4-spelares OS-match är det nog jämnt. Men om vi säger om 15-20 år tror jag Norge vinner även breddlandskampen. Och det räcker med 10 år.

Nja, ser man på landskampen under Norway Chess är vi redan förbisprungna.

IvarBlå1
#304 Skrivet: 4 Jun 2016 18:51

Citerar: Falconetti, #303:
Nja, ser man på landskampen under Norway Chess är vi redan förbisprungna

Hur många spelade?

LNO1
Medlem
#305 Skrivet: 4 Jun 2016 19:02

Citerar: Gilly, #302:
Då är det maktaspekten av spelet som du är intresserad av då?

Nja, jag tror egentligen inte det, men frågeställningen äger sin relevans, det kan jag inte förneka. Inbyggt i spelet finns den förutsättningen att man ska försöka vinna, kämpa för att undvika nederlag till varje pris, lägga ut billiga fällor som man nästan tycker synd om motståndaren för att hen gick på fällan, vinna på tid i helt jämna ställningar etc etc. För min egen del tror jag att jag lyckas hålla isär kampen på brädet och tillvaron utanför den, och jag har därmed inga som helst problem att förlika mig med det faktum att det finns väldigt många spelare som är mycket bättre än mig, och att utsikterna att mitt schack skulle gå med någon som helst ekonomisk vinst är obefintliga.

lubbeluring
Medlem
#306 Skrivet: 4 Jun 2016 19:04

Jag skulle säga att det är bättre att ha en stark bredd än
någon enstaka stjärnspelare.

Gilly
Medlem
#307 Skrivet: 4 Jun 2016 19:12

Citerar: lubbeluring, #306:
Jag skulle säga att det är bättre att ha en stark bredd än
någon enstaka stjärnspelare.

Jag läser hellre en bok skriven av en riktigt bra författare än tio böcker skrivna av Camilla Läckberg. Om du förstår?

Vert
Medlem
#308 Skrivet: 4 Jun 2016 19:17

Citerar: Gilly, #307:
Jag läser hellre en bok skriven av en riktigt bra författare än tio böcker skrivna av Camilla Läckberg. Om du förstår?

- Jag spelar hellre tio schackpartier mot tio olika, jämnbra spelare än tio schackpartier mot en och samma jämnbra spelare.
- Jag spelar hellre tio schackpartier mot tio olika, jämnbra spelare än tio schackpartier mot en och samma världsklasspelare.

Om du förstår?

Gilly
Medlem
#309 Skrivet: 4 Jun 2016 19:29 - Redigerad av: Gilly

Citerar: Vert, #308:
Om du förstår?

Nej det gör jag faktiskt inte!
Om jag vill se ett parti schack väljer jag ett parti mellan två världsstjärnor inte tio partier på SchackOnline

Vert
Medlem
#310 Skrivet: 4 Jun 2016 19:36 - Redigerad av: Vert

Citerar: Gilly, #309:
Om jag vill se ett parti schack väljer jag ett parti mellan två världsstjärnor inte tio partier på SchackOnline

Jag trodde nog att vi pratade om detta i egenskap av den hobby vi själva utövar; detta har hela tiden varit min utgångspunkt.

Visst tittar man hellre på ett parti mellan två världsstjärnor än på partiet Gilly - Vert, men det går ju alldeles utmärkt att titta på världsstjärnor utan att de är svenska. När det gäller att spela partier, däremot, blir det avsevärt lättare för mig som amatör om det finns andra svenska amatörer, därav min kommentar, och därav mitt intresse för svenskt breddschac snarare än svenskt elitschack.

Gilly
Medlem
#311 Skrivet: 4 Jun 2016 19:39

Citerar: Vert, #310:
När det gäller att spela partier, däremot, blir det avsevärt lättare för mig som amatör om det finns andra svenska amatörer, därav min kommentar.

Kanske det, men vi behöver inte producera fler medelmåttor det finns det alldeles tillräckligt med redan.

IvarBlå1
#312 Skrivet: 4 Jun 2016 19:40

Citerar: Vert, #308:
- Jag spelar hellre tio schackpartier mot tio olika, jämnbra spelare än tio schackpartier mot en och samma världsklasspelare.

Jag tycker tvärtom. Hade jag spelat mot en världsklasspelare hade jag för det första ramat in alla peotokollen och för det andra så hade jag lärt mig en massa om schackets mysterier och blivit en bättre spelare.

Vert
Medlem
#313 Skrivet: 4 Jun 2016 19:41

Citerar: Gilly, #311:
Kanske det, men vi behöver inte producera fler medelmåttor det finns det alldeles tillräckligt med redan.

Det är väl egentligen det många av oss debattörer är oroliga att det inte finns, eftersom vi är oroliga för svenskt klubbschacks framtid.

Om vi om 10-20 år hade 100 svenska stormästare - varav 10 var bland de 50 bästa i världen och tre bland de tio bästa i världen - men bara en tredjedel så många klubbspelare som idag, skulle då du säga att utvecklingen varit till det bättre eller till det sämre för svenskt schack som helhet?

Gilly
Medlem
#314 Skrivet: 4 Jun 2016 19:45

Citerar: Vert, #313:
Om vi om 10-20 år hade 100 svenska stormästare - varav 10 var bland de 50 bästa i världen och tre bland de tio bästa i världen - men bara en tredjedel så många klubbspelare som idag, skulle då du säga att utvecklingen varit till det bättre eller till det sämre för svenskt schack som helhet?

Du tar då i också! men jag ska besvara den mycket skruvade retoriska frågan med ett rungande BÄTTRE!

lubbeluring
Medlem
#315 Skrivet: 4 Jun 2016 19:53

Är det roligare att se Barcelona spela fotboll
än att se Hammarby lira.
Jag tycker att det är roligare att se Hammarby
joxa med trasan.

Vert
Medlem
#316 Skrivet: 4 Jun 2016 19:54

Citerar: Gilly, #314:
Du tar då i också! men jag ska besvara den mycket skruvade retoriska frågan med ett rungande BÄTTRE!

Okej, ställ upp ett valfritt, liknande scenario som är mer realistiskt om det passar dig bättre eller förklara på vilket sätt den är skruvad; retoriska frågor är väl alltid mer eller mindre skruvade? För egen del anser jag att den fångar skiljelinjen mellan elitschack och breddschack på ett bra sätt, liksom ditt svar tydliggör var du står i avvägningen mellan de båda.

För egen del anser jag att det är "medelmåttorna" som är kärnan i svenskt schack på samma sätt som det är division 3-, 4-, och 5-spelarna, 51-procentsregeln, knattefotbollen och föreningslivet snarare än Zlatan m.fl. som är kärnan i svensk fotboll. Om vi idag har 4 000 seniorschackspelare skulle jag inte vilja byta ut 1 000 av dessa mot en svenska världsmästare. Jag skulle inte vilja byta ut 100 av dessa mot en svensk schackspelare bland världens tio bästa. Jag skulle inte ens vilja byta ut 10 av dessa "medelmåttor" mot en ny svensk stormästare. Men så är jag ju själv en "medelmåtta".

IvarBlå1
#317 Skrivet: 4 Jun 2016 19:57

Citerar: lubbeluring, #315:
Är det roligare att se Barcelona spela fotboll
än att se Hammarby lira.

Att se Barca spela är konst på högsta nivå. Att se Bajen är blaha blaha

Gilly
Medlem
#318 Skrivet: 4 Jun 2016 20:10

Tråden heter ju "Hur ska vi få större prissummor i svenskt klubbschack?" alltså HUR och inte OM eller VARFÖR DÅ

lubbeluring
Medlem
#319 Skrivet: 4 Jun 2016 20:19

En match mellan två medelmåttor kan bli otroligt
underhållande eftersom nästan vad som helst kan hända
på brädet.
Att se två stormästare spela är ofta bara ett tråkigt
ställningskrig. Ett duttande i sidled. Tills de skakar hand och enas om remi.

Duttande i sidled, precis som när Barcelona spelar fotboll.

Gilly
Medlem
#320 Skrivet: 4 Jun 2016 20:23

lubbeluring, din slutsats blir alltså att vi behöver fler medelmåttor till klubbarna för att det ska bli större prissummor i klubbschacket?

lubbeluring
Medlem
#321 Skrivet: 4 Jun 2016 20:30

Abzolut.

Ju fler medelmåttor det finns i klubbarna desto mera
pengar i form av medlemsavgifter kommer in.

Ju fler medelmåttor det finns i klubbarna desto trevligare
stämning blir det.

Ju fler medelmåttor det finns i klubbarna så ökar chansen
att några blir riktigt bra.

IvarBlå1
#322 Skrivet: 4 Jun 2016 20:33

Citerar: lubbeluring, #319:
Duttande i sidled, precis som när Barcelona spelar fotboll.

Jag förstår att du inte sett många Barcamatcher. Jag har i princip följt dem sedan milleniumskiftet. Min fotbollsfilosofi är att så länge man har bollen har man en potentiell målchans.Visst ,de bygger upp anfallen i sidled men sedan kommer en boll i djupled vid rätt läge. Och med anfallsspelare som Messi, Pedro, Sanchiz, Neymar, Iniesta kan Barcas fotboll inte bli tråkig. Varför tror du att de har vunnit världscupen ett antal gånger efter millenniumskiftet. Du vet nog mer om Bajen. Det här var ett sidospår men jag måste svara

Gilly
Medlem
#323 Skrivet: 4 Jun 2016 20:41

Citerar: lubbeluring, #321:
Ju fler medelmåttor det finns i klubbarna desto mera
pengar i form av medlemsavgifter kommer in.

Inte går medlemsavgifterna till prispengar inte

Ju fler medelmåttor det finns i klubbarna desto trevligare
stämning blir det.

Jasså! Kan det inte vara så att medelmåttan föredrar andra medelmåttor?

Ju fler medelmåttor det finns i klubbarna så ökar chansen
att några blir riktigt bra.

Om det skulle hända blir de inte kvar på toppen utan ekonomiska möjligheter att satsa på heltid

HSK_Andreas
Moderator
#324 Skrivet: 5 Jun 2016 00:09

Citerar: Gilly, #318:
Tråden heter ju "Hur ska vi få större prissummor i svenskt klubbschack?" alltså HUR och inte OM eller VARFÖR DÅ

Jag toljar det som att du anser att svaret är sponsring, men så fort man ställer den naturliga följdfrågan "hur får vi sponsorer?" Så blir det tyst och sen kommer något i stil med "fortsätt som ni gjort och se hur bra det går". Ingen verkar alltså ha något svar?

HSK_Andreas
Moderator
#325 Skrivet: 5 Jun 2016 00:11

Citerar: Gilly, #323:
Om det skulle hända blir de inte kvar på toppen utan ekonomiska möjligheter att satsa på heltid

Troligen hänger de inte kvar pga kraftiga priser i klubbschacket heller. En spelare på den nivån vill nog hellre ha en egen sponsor än någon som sponsrar klubbtävlingar.

Gilly
Medlem
#326 Skrivet: 5 Jun 2016 00:19

Citerar: HSK_Andreas, #324:
Jag toljar det som att du anser att svaret är sponsring, men så fort man ställer den naturliga följdfrågan "hur får vi sponsorer?" Så blir det tyst och sen kommer något i stil med "fortsätt som ni gjort och se hur bra det går". Ingen verkar alltså ha något svar?

När det gäller sponsring finns inte ett enhetligt svar att ge. Men gemensamt för alla sponsringskontrakt är att den sponsrade får betalt för att lyfta fram sponsorns produkter på ett i kontraktet bestämt sätt.
Företagen är inte vana vid att sponsra schackspelare men det går det att ändra på. Det finns många produkter och företag som vill ha en intellektuell/smartness profil och där borde schackspelare passa perfekt.
Ut och jaga sponsorer!

sture_lindberg
Medlem
#327 Skrivet: 5 Jun 2016 00:23

Citerar: Gilly, #326:
Ut och jaga sponsorer!

Du verkar ju veta hur man gör..så lycka till du..

Gilly
Medlem
#328 Skrivet: 5 Jun 2016 00:38 - Redigerad av: Gilly

Citerar: sture_lindberg, #327:
Du verkar ju veta hur man gör..så lycka till du..

Tack Sture, du verkar ju ha utvecklat ett visst förtroende för min kapacitet, men för egen del är det för sent för annat än läkemedelssponsring, sjukgymnastik och liknande
Men om en ung lovande schackspelare som har mognaden och förståndet att skaffa sig bra stil och uppförande behöver hjälp att hitta sponsor, ska jag hjälpa till så gott jag kan.

sture_lindberg
Medlem
#329 Skrivet: 5 Jun 2016 00:44

Ok vi får förlita oss på dig..Tänk att allt ordna sig !

Mikaelk
Medlem
#330 Skrivet: 5 Jun 2016 02:07

Hellre fler spelare och turneringar än högre prispengar

<< 1 ... 9 . 10 . 11 . 12 . >>
Du måste logga in för att kunna posta!