Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Hur ska vi få större prissummor i svenskt klubbschack?
<< . 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . 7 . 8 . 9 . 10 ... 11 . 12 . >>
Författare Meddelande
Gilly
Medlem
#91 Skrivet: 27 Maj 2016 13:08

Mitt förslag till att få in pengarna till klubbarnas schackspelare är:

Att aktivt koppla sponsorer till specifika klubbspelare

Att utöka titelsystemet och uppmärksamma varje spelare som uppnått en ny titel

Att ställa högre krav på spelarnas utseende och uppträdande

Att anordna fler lokala turneringar på klubb och distriktsnivå

IvarBlå1
#92 Skrivet: 27 Maj 2016 14:33

Jag skulle vilja lägga till att: Utöka projektet med spel efter schackfyran till fler skolor så att man får in fler medlemsavgifter.

LNO1
Medlem
#93 Skrivet: 27 Maj 2016 17:31

Om man kan hitta sponsorer åt våra toppspelare vore det ju jättebra. Schacket i sig är jag inte orolig för dock.Schack är mycket populärt på internet, det visar sig inte minst genom ett närmast outsinligt antal webbplatser som behandlar just schack. Klubbschacket är dock en annan femma. Många som kunde tänka sig att spela klubbschack förut kan ju sitta hemma i godan ro och spela på nätet, varje dag i veckan, 24 timmar om dygnet. Det är svårt att konkurrera med detta. Vad är det vi ska locka med tycker ni? Jag vill gärna föra resonemanget utifrån ett vitt perspektiv, storstadsklubbarnas situation skiljer sig avsevärt från den lilla landsortsklubben.

Citerar: IvarBlå1, #92:
Utöka projektet med spel efter schackfyran till fler skolor så att man får in fler medlemsavgifter.

Ingen dum idé men jag skulle vilja säga så här istället: Utöka projektet med spel efter schackfyran till fler skolor så att man får fler spelare i klubbschacket, både tjejer och killar.

sture_lindberg
Medlem
#94 Skrivet: 27 Maj 2016 18:05

https://www.facebook.com/N%C3%A4ringslivet-M%C3%B6 ter-F%C3%B6rorten-3-Juni-2016-1330-1710-i-Sergelga llerian-1620448561535232/?fref=nf

Det här blir bra reklam för schacket !

IvarBlå1
#95 Skrivet: 27 Maj 2016 18:09

Är det inte i stort sett samma sak? Med fler killar och tjejer i klubbarna får vi in fler medlemsavgieter. Och det är ju ämnets namn: Hur ska vi få större prissummor i svenskt klubbschack?

sture_lindberg
Medlem
#96 Skrivet: 27 Maj 2016 18:22

Citerar: IvarBlå1, #95:
Hur ska vi få större prissummor i svenskt klubbschack?

Och vad skulle större prissummor i klubbschacket innebära menar du ?

Vilken nytta skulle det göra ?

LNO1
Medlem
#97 Skrivet: 27 Maj 2016 18:26

Citerar: Gilly, #91:
Att ställa högre krav på spelarnas utseende och uppträdande

Denna mening har jag mycket svårt att förstå. Schackspelare ser väl ut och klär sig som folk gör mest, och deras uppträdande överlag är väl mycket gott? Låt vara att vi skämmer ut oss här på forumet ibland, men det är ett mycket typiskt internetfenomet inte alls isolerat till schackforumen.

LNO1
Medlem
#98 Skrivet: 27 Maj 2016 18:28

Citerar: sture_lindberg, #94:
Det här blir bra reklam för schacket !

För en gångs skull ska väl Sture och jag kunna hålla sams, bra länk Sture

sture_lindberg
Medlem
#99 Skrivet: 27 Maj 2016 18:52 - Redigerad av: sture_lindberg

Citerar: LNO1, #98:
För en gångs skull ska väl Sture och jag kunna hålla sams,

Tack ! Det hänger alldeles på dej och vad du skriver

IvarBlå1
#100 Skrivet: 27 Maj 2016 18:52 - Redigerad av: IvarBlå1

Citerar: sture_lindberg, #96:
Och vad skulle större prissummor i klubbschacket innebära menar du ?

Vilken nytta skulle det göra ?

Det skulle göra att 1. Talanger som mest spelar på nätet skulle bli mer lockade t.ex om man hade två blixtturneringar i veckan 2. Också får man inte glömma den sociala effekten som blir helt annorlunda än den på nätet. Eller Monradturneringar med högre priser tror jag skulle vara mer lockande.

sture_lindberg
Medlem
#101 Skrivet: 27 Maj 2016 18:55

Ja men varför skulle klubbschacket öka i antal för att det blir större prissummor ?

Att anordna 2 blixtturneringar i veckan kostar väl knappast något inom en klubb.

sture_lindberg
Medlem
#102 Skrivet: 27 Maj 2016 18:59

Citerar: IvarBlå1, #100:
Eller Monradturneringar med högre priser tror jag skulle vara mer lockande.

Så du tror på fullt allvar att det är prispengar som gör att fler skulle börja spela schack eller börja spela i klubb ??

Nesse
Medlem
#103 Skrivet: 27 Maj 2016 18:59

Citerar: sture_lindberg, #12:
Intellektuell kommer av ordet förstånd..menar du verkligen att Magnus saknar detta ?

Alla människor har ju någon form av förstånd, utom dom som är uppenbarligen ej tillräckliga.

När det gäller Magnus Carlsen och det jag sett och hört honom prata så verkar hans intellektuella kapacitet varken vara högre eller lägre än exempelvis Björn Borgs.

sture_lindberg
Medlem
#104 Skrivet: 27 Maj 2016 19:01

Citerar: Nesse, #103:
Björn Borgs.

Ok ,men varför jämföra hans förstånd med Björn Borgs ? Är du någon sort vetenskapsman som vet vilket förstånd folk har ??

IvarBlå1
#105 Skrivet: 27 Maj 2016 19:01

Citerar: sture_lindberg, #101:
Ja men varför skulle klubbschacket öka i antal för att det blir större prissummor

Det skulle nog sprida sig bland de som har äldre syskon eller andra familjemedlemmar som spelade att det har blivit mer prispengar vilket hade varit ett incitament för att börja.

sture_lindberg
Medlem
#106 Skrivet: 27 Maj 2016 19:04

Citerar: IvarBlå1, #105:
Det skulle nog sprida sig bland de som har äldre syskon eller andra familjemedlemmar som spelade att det har blivit mer prispengar vilket hade varit ett incitament för att börja.

Icke sa nicke..Tror inte ett dugg på att ökade prispengar inom schacket kan öka intresset.

Måste annat till.

Nesse
Medlem
#107 Skrivet: 27 Maj 2016 19:07

Citerar: sture_lindberg, #104:
Ok ,men varför jämföra hans förstånd med Björn Borgs ? Är du någon sort vetenskapsman som vet vilket förstånd folk har ??

Frågan handlar ju snarare om att du anser Magnus Carlsen vara en stor intellektuell person.

LNO1
Medlem
#108 Skrivet: 27 Maj 2016 19:11

Citerar: sture_lindberg, #99:
Det hänger alldeles på dej och vad du skriver

och på dig vad du skriver

LNO1
Medlem
#109 Skrivet: 27 Maj 2016 19:15

Citerar: Nesse, #103:
När det gäller Magnus Carlsen och det jag sett och hört honom prata så verkar hans intellektuella kapacitet varken vara högre eller lägre än exempelvis Björn Borgs.

Jag tycker att man är ute på mycket djupt vatten när man jämför Borgs och Carlsens IQ utan att ha några som helst testresultat att jämföra...
Att bedöma dem utefter vad de svarar på reportrarnas ytliga frågor är ytterst vanskligt.

IvarBlå1
#110 Skrivet: 27 Maj 2016 19:16

Citerar: sture_lindberg, #102:
Så du tror på fullt allvar att det är prispengar som gör att fler skulle börja spela schack eller börja spela i klubb ??

Om vi antar att vi får fler ungdomar att börja.Jag troratt vi på sikt genom bl.a schackfyraprojektet skulle kunna öka prispengarna men det skulle nog ta några år t.o.m i storstäderna innan man fick någon effekt. Och det blr min sista kommentar i den här debatten som trots allt heter " Hur ska vi höja prispengarna i svenskt klubbschack. Du har kanske någon annan ide, Sture?

Gilly
Medlem
#111 Skrivet: 27 Maj 2016 19:20

Citerar: LNO1, #93:
Ingen dum idé men jag skulle vilja säga så här istället: Utöka projektet med spel efter schackfyran till fler skolor så att man får fler spelare i klubbschacket, både tjejer och killar.

Jag tror ni missar en viktig poäng här och det är att utan ett levande klubbliv spelar det ingen roll hur många nya schackspelare som skapas genom verksamhet i skolorna. Var ska de ta vägen sedan då? Vi måste ha en fungerande klubbverksamhet.

LNO1
Medlem
#112 Skrivet: 27 Maj 2016 19:21

Citerar: sture_lindberg, #106:
Tror inte ett dugg på att ökade prispengar inom schacket kan öka intresset.

Det tycker jag också. Jag ser bara faror med att föra in mycket pengar på amatörnivå, farhågor som jag redogjort för tidigare.

Ta schack-sm som ett exempel, låt säga att det infördes ett pengapris i varje lägre grupp på 10 000:-, knappast någon förmögenhet, men ändå en nätt liten summa. Jag skulle bli väldigt förvånad om det då inte skulle börja fuskas med mobiler i betydligt större utsträckning än vad som görs idag. Även om vi kanske skulle locka fler till att spela så vill jag ställa frågan: är det verkligen ett pris vi vill betala för att få fler att spela schack?

Gilly
Medlem
#113 Skrivet: 27 Maj 2016 19:27

Citerar: LNO1, #112:
Ta schack-sm som ett exempel, låt säga att det infördes ett pengapris i varje lägre grupp på 10 000:-, knappast någon förmögenhet, men ändå en nätt liten summa. Jag skulle bli väldigt förvånad om det då inte skulle börja fuskas med mobiler i betydligt större utsträckning än vad som görs idag. Även om vi kanske skulle locka fler till att spela så vill jag ställa frågan: är det verkligen ett pris vi vill betala för att få fler att spela schack?

Det där var väl ändå väldigt lågt!

LNO1
Medlem
#114 Skrivet: 27 Maj 2016 19:30

Citerar: Gilly, #111:
Var ska de ta vägen sedan då? Vi måste ha en fungerande klubbverksamhet.

Min erfarenhet är att för att få en fungerande och hållbar klubbverksamhet så måste man ha en fungerande ungdomsverksamhet. Till det krävs eldsjälar. Naturligtvis skulle man kunna tänka sig att locka ungdomsledare med pengar, men det är ju inte prispengar.

Gilly
Medlem
#115 Skrivet: 27 Maj 2016 19:31

Citerar: LNO1, #97:
Denna mening har jag mycket svårt att förstå. Schackspelare ser väl ut och klär sig som folk gör mest

Varför är det så svårt att förstå? I andra sporter ställs krav på tävlingsdräkt så varför skulle man inte kunna införa en klädkod för tävlingsspel i schacket?
Som det är nu kan man ju se allt från skitiga urtvättade T-tjöjor till kostymklädda spelare i samma allsvenska lag.

LNO1
Medlem
#116 Skrivet: 27 Maj 2016 19:32

Citerar: Gilly, #113:
Det där var väl ändå väldigt lågt!

Det var inte alls min avsikt, det är en farhåga som jag genuint hyser. Du får gärna lugna mig på den punkten.

LNO1
Medlem
#117 Skrivet: 27 Maj 2016 19:39

Citerar: Gilly, #115:
Som det är nu kan man ju se allt från skitiga urtvättade T-tjöjor till kostymklädda spelare i samma allsvenska lag.

Att man har speciell klädsel för t.ex fridrott, ishockey och fotboll är ju av praktiska skäl.

Jag har aldrig reagerat på motståndarlagets eller det egna lagets klädsel såvitt jag kan minnas. Nu är jag dock en sådan människotyp som missar att syrran färgat håret, morsan har bytt gardiner hemma etc. etc. så jag är väl inte rätt person att uttala mig i frågan varför klädkoden är viktig.

Gilly
Medlem
#118 Skrivet: 27 Maj 2016 19:56

Citerar: LNO1, #117:
Jag har aldrig reagerat på motståndarlagets eller det egna lagets klädsel såvitt jag kan minnas

Du kanske kan försöka lyfta din blick en bit över din snävt personliga horisont?
Om vi vill att pengarna ska röra sig i riktning mot schackspelarna är det nog en nödvändighet med en viss stil. Sponsorerna kommer att kräva det, det är min övertygelse.

Nesse
Medlem
#119 Skrivet: 27 Maj 2016 20:05

Citerar: Gilly, #115:

Vilket känns helt tokigt!

sture_lindberg
Medlem
#120 Skrivet: 27 Maj 2016 20:19

Kläder avgör inte schackets framtid.
Och inte blir det bättre av att prispengarna blir högre.I alla fall inte på amatörnivå.

Citerar: LNO1, #112:
Det tycker jag också. Jag ser bara faror med att föra in mycket pengar på amatörnivå, farhågor som jag redogjort för tidigare.

Detta håller jag med om naturligtvis.

Däremot skulle schacket må bra av att turneringar sänds i TV.. Och att det skrivs om schacket i tidningar och det verkar nu gå åt rätt håll.

Citerar: IvarBlå1, #110:
Du har kanske någon annan ide, Sture?

ja att det skrivs mera i tidningar och sänds mer i TV till exempel.

Men håll inte på att tjöta om större prispengar i amatörtävlingar..för det lockar inte många till att börja spela schack..

<< . 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . 7 . 8 . 9 . 10 ... 11 . 12 . >>
Du måste logga in för att kunna posta!