Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Hur ska vi få större prissummor i svenskt klubbschack?
<< . 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . 7 . 8 . 9 . 10 ... 11 . 12 . >>
Författare Meddelande
Gilly
Medlem
#61 Skrivet: 22 Maj 2016 18:38

Citerar: farbrorjo, #90:
Varför det?

Se mitt inlägg #67

IvarBlå1
#62 Skrivet: 23 Maj 2016 07:55

Det blir svårt det! #67 har inte skrivits än, vi är på 61

Gilly
Medlem
#63 Skrivet: 23 Maj 2016 09:52

Citerar: IvarBlå1, #62:
Det blir svårt det! #67 har inte skrivits än, vi är på 61

sorry! #37 skulle det vara

LNO1
Medlem
#64 Skrivet: 25 Maj 2016 22:58

Citerar: Vert, #20:
men om den enda avsikten är att pengarullningen ska öka så att fler professionella spelare kan livnära sig på schacket så ser jag inte riktigt poängen...

Precis,, pengarna får ju inte bli ett självändamål.

LNO1
Medlem
#65 Skrivet: 25 Maj 2016 23:35

Citerar: gubbengrå, #36:
Ok. Man kan resonera så att spelet blir intressantare om det det gäller något som ligger utanför brädet: pengar, prestige, ranking, klasstillhörighet. Man instrumentaliserar spelet. Låter det bli till ett redskap för något annat.I sig självt är det inte tillräckligt intressant för att man skall orka lägga ned all denna tid på det.

Vi har här i forumet varit inne på detta ämne förut, jag håller helt och hållet med dig i ditt inlägg.
Sen tycker jag att man verkligen ska ta sig en allvarlig funderare på om schacket som sport skulle vinna så mycket på att öka prispengarna för oss "vanliga" icke elitspelare. Jag ser en stor fara i detta nu när möjligheterna till fusk är så lättillgängliga. Det är ganska lätt att kontrollera en elittävling där spelarna är få, men i en stor öppen turnering skulle det enligt mitt förmenande vara mycket svårt att kontrollera. Och vad skulle då hända om rankingpriserna låg på 10 000:- i stället för 1 000 :-?

LNO1
Medlem
#66 Skrivet: 25 Maj 2016 23:47 - Redigerad av: LNO1

Citerar: farbrorjo, #60:
Ja, i så fall är det sannerligen naivt och dessutom fel i mina ögon, men huvudsaken är väl att det finns något mer än schackfyran som kan få kidsen att få upp ögonen för detta ädla spel?

Som lärare har jag inga svårigheter att väcka intresse för schack, ungdomarna har ett naturligt intresse för spel (inte alla förstås men majoriteten i alla fall). Sedan anser jag att Vert och du farbrorjo har helt rätt i att det inte ska bli ett skolämne i sig, den svenska skolan har betydligt akutare problem som måste lösas. Däremot uppmanar jag alla som jobbar inom skolan och som spelar här på SO att ta med sig pjäser och bräde att sätta sig ner bland eleverna under någon rast och spela med dem. Jag är säker på att båda parter kommer att ha mycket stort utbyte av detta. Det är i alla fall min erfarenhet.

Gilly
Medlem
#67 Skrivet: 25 Maj 2016 23:58

Citerar: LNO1, #66:
Sedan anser jag att Vert och du farbrorjo har helt rätt i att det inte ska bli ett skolämne i sig
Och jag Gilly

Större pengar åt de bästa inom klubbschacket är, tror jag, nödvändigt för utvecklingen bland svenska schackspelare. Att kunna spela som proffs är nödvändigt för att bli riktigt bra. Dessa toppspelare kan sedan användas inom klubbarna för att utveckla övriga intresserade spelare.

Martin.Lokander
Medlem
#68 Skrivet: 26 Maj 2016 01:02

Citerar: chessexplorer, #58:
Om alla tjejer här på SchackOnline som är med på Facebook byter till en Facebookbild där de spelar schack så får vi kanske till ett trendbrott. När sedan tjejerna har kommit upp i killarnas nivå kommer vi att vara världsdominerande på damsidan. Då kommer det inte att vara något problem att få ökad sponsring och större prissummor i klubbschacket.

Jag hoppas alla kommer ihåg att skicka 20% av sponsorintäkterna till mig, för det var min idé som orsakade trendbrottet.

Jag hoppas jag inte gick händelserna i förväg nu

Ja, problemet är att schacket inte är en lockande miljö för unga tjejer. Och det kommer dröja länge innan det blir det. Vi såg t.ex. nyligen en artikel i TfS av Angelina Fransson där hon förklarade de hemska förhållandena hon upplevt som ung, kvinnlig schackspelare i Sverige. Tror du inte det är ett stort problem chessexplorer?

LNO1
Medlem
#69 Skrivet: 26 Maj 2016 01:36

Citerar: Martin.Lokander, #68:
Vi såg t.ex. nyligen en artikel i TfS av Angelina Fransson där hon förklarade de hemska förhållandena hon upplevt som ung, kvinnlig schackspelare i Sverige.

Jag ifrågasätter inte på något sätt Angelinas redogörelse för sina upplevelser. De var säkert genuina. Jag frågade dock vid tillfället de enda schackspelande tjejer jag känner (min dotter och hennes mor) om deras upplevelser var likartade och de kände inte alls igen den bilden som Angelina gav i artikeln. Jag kände som man heller inte igen bilden Angelina gav, jag har trots allt spelat en hel del klubbschack och många tävlingar men inte bevittnat något speciellt. Om fenomenet var väldigt utbrett borde jag väl ändå märkt något? Nåja jag kan ju måhända vara blind för det, men jag tillåter mig att tvivla.

Nej, tjejer gå med i klubbschacket, miljön där är inte alls så hemsk som Angelina och Martin hävdar utan tvärtom ni kommer att upptäcka att det är hur trevligt och kul som helst. Och ni, som orsakade att Angelina skrev den för schacket så negativa artikeln, kom ihåg att ni är i en minoritet och det finns ingen som helst ursäkt för ert beteende, och att ni har orsakat schacket direkt skada.

Gilly
Medlem
#70 Skrivet: 26 Maj 2016 01:49

Att som Angelina inta offerrollen främjar ingen. Och vem skulle vilja sponsra en schackspelare med offerkoftan på?

Vert
Medlem
#71 Skrivet: 26 Maj 2016 13:43

Utan att vara direkt insatt eller för den delen känna Angelina så tvivlar jag på att hon intar offerrollen på det sätt som antyds ovan. Angelina har engagerat sig inom schacket länge och verkar brinna för (att förbättra) schacket. Att hon tar upp ett problem som hon har upplevt handlar inte om att hon vill göra ned schacket utan om att hon vill förbättra situationen för sig själv och andra (kvinnliga) schackspelare.

Jag är f.ö. övertygad om att de "fula gubbarna" finns i lika stor utsträckning inom schacket som inom samhället i övrigt, och jag anser att det är schackets sak att städa undan detta problem. Liksom man inom skola, vård och omsorg, läxhjälpsföretag, idrottsföreningar m.m. behöver inkomma med utdrag från belastningsregistret för att få anställning borde samma sak gälla inom schacket (vilket jag inte tror att det gör; jag behövde åtminstone inte någonting sådant när jag engagerade mig som juniortränare i min klubb).

Gilly
Medlem
#72 Skrivet: 26 Maj 2016 13:49

Det problem Angelina tar upp är inget schackklubbproblem utan ett samhällsproblem.

Vert
Medlem
#73 Skrivet: 26 Maj 2016 14:10

Citerar: Gilly, #72:
Det problem Angelina tar upp är inget schackklubbproblem utan ett samhällsproblem.

Då sätter vi oss med armarna i kors och väntar på att "samhället" ska ta tag i problemet och när "samhället" har gjort det så kommer schackspelarna - såväl män som kvinnor, såväl unga som gamla - att flöda till klubbarna. Nej, schacket är en del av samhället och kan således bidra till att lösa den här typen av problem.

Gilly
Medlem
#74 Skrivet: 26 Maj 2016 14:11

För att förtydliga så tror jag att pengarna kommer till schacket om vi höjer schackets status genom att "kräva" gott beteende på alla plan.

Gilly
Medlem
#75 Skrivet: 26 Maj 2016 14:13

Vert, jag är övertygad om att vi har samma åsikt i denna fråga. Vi uttrycker oss bara lite olika.

Vert
Medlem
#76 Skrivet: 26 Maj 2016 14:16

Citerar: Gilly, #74:
För att förtydliga så tror jag att pengarna kommer till schacket om vi höjer schackets status genom att "kräva" gott beteende på alla plan.

Det är ungefär det jag menar. Om man får bort ren brottslighet och dessutom - av bara farten - ren gubbsjuka m.m. så blir schackklubbarna en trevligare plats för barn, inkl. tjejer.

Citerar: Gilly, #75:
Vert, jag är övertygad om att vi har samma åsikt i denna fråga. Vi uttrycker oss bara lite olika.

Ja, uppenbarligen!

chessexplorer
Medlem
#77 Skrivet: 26 Maj 2016 17:15

Citerar: Gilly, #72:

Jag tror inte problemet på schackklubbarna är så stort egentligen. Alla stöter vi på dåliga förlorare, men om en schacktjej stöter på en dålig förlorare upplever hon att hon blir illa behandlad för att hon är en tjej. Jag upplever att tjejer blir bra behandlade, alla vill väl att fler tjejer skall spela schack, men det är svårt att veta vad som händer under ytan.

IvarBlå1
#78 Skrivet: 26 Maj 2016 17:20

En början hade varit att kvinnovärldsmästaren fick lika mycket som Carlsen som det numera är i tennis. Det hade kanske spridit sig om VM för kvinnor hade fått samma status och uppmärksamhet.

chessexplorer
Medlem
#79 Skrivet: 26 Maj 2016 17:29

Det finns inget som hindrar att en kvinna tar över efter Magnus Carlsen. Inom tennisen spelar inte männen och kvinnorna mot varandra. Kvinnor får mer status och uppmärksamhet i förhållande till sin spelstyrka än män får, beroende på att så få kvinnor spelar schack. Det gäller bara att få kvinnorna att inse det, så att de utnyttjar möjligheterna.

IvarBlå1
#80 Skrivet: 26 Maj 2016 17:49 - Redigerad av: IvarBlå1

Citerar: chessexplorer, #79:
Det finns inget som hindrar att en kvinna tar över efter Magnus Carlsen

Nej, men det är ytterst osannolikt på en överskådlig tid. Och det hade varit en början. Man kunde ju ha särskilda kvinnoturneringar på lägre nivå än expertnivå T.ex en SM-grupp med samma prispengar som männen

chessexplorer
Medlem
#81 Skrivet: 26 Maj 2016 18:22

Ja, det är en möjlighet. Frågan är om vi män, dvs 98 % av schackspelarna vill avstå från hälften av våra prispengar för att låta kvinnorna, dvs 2 % av schackspelarna, göra upp om dem.

IvarBlå1
#82 Skrivet: 26 Maj 2016 18:27 - Redigerad av: IvarBlå1

Citerar: chessexplorer, #81:
Frågan är om vi män, dvs 98 % av schackspelarna vill avstå från hälften av våra prispengar för att låta kvinnorna, dvs 2 % av schackspelarna, göra upp om dem.

Ja, det hade varit en fin gest för att få fler kvinnor att börja spela. Ev. sänka prispengarna i andra SSF turneringar och lägga dem på SM

Gilly
Medlem
#83 Skrivet: 26 Maj 2016 18:30

Citerar: IvarBlå1, #82:
Ja, det hade varit en fin gest för att få fler kvinnor att börja spela.

Eller nya incitament för män att genomföra könsbyte

IvarBlå1
#84 Skrivet: 26 Maj 2016 18:39

Ok, vi försöker vara seriösa men vill du försöka "vara rolig" så Ok fine for me

Gilly
Medlem
#85 Skrivet: 26 Maj 2016 18:51

Citerar: IvarBlå1, #84:
Ok, vi försöker vara seriösa men vill du försöka "vara rolig" så Ok fine for me

Jo, men samtidigt är jag trött på att kvinnor ska lockas, pockas, köpas och kvoteras. I jämlikhetens namn bör vi tävla på samma villkor, eller anser kvinnor att män biologiskt sett har fördelar?

IvarBlå1
#86 Skrivet: 26 Maj 2016 18:58

Nej, men hade det inte varit kul om fler tjejer hade gått med i klubb och de som är singlar kanske t.o.m hade träffat någon. Schacket hade också populariserats vilket jag tycker är bra på många sätt. Men då måste man nog ha incitament för det

Gilly
Medlem
#87 Skrivet: 26 Maj 2016 19:01

Citerar: IvarBlå1, #86:
Nej, men hade det inte varit kul om fler tjejer hade gått med i klubb

Absolut! Jag är visserligen redan gift men kanske skulle jag vara mer lockad att börja spela i klubb igen om miljön blev trevligare. Men jag gillar inte att särbehandla pga kön

LNO1
Medlem
#88 Skrivet: 26 Maj 2016 20:15

Citerar: IvarBlå1, #86:
Nej, men hade det inte varit kul om fler tjejer hade gått med i klubb och de som är singlar kanske t.o.m hade träffat någon.

Citerar: Gilly, #87:
Absolut! Jag är visserligen redan gift

Jag förstår att ni båda har de bästa intentioner och inte alls tillhör skaran sexistiska män, men är det inte schackklubbar vi pratar om ? Man bör inte söka sig till en schackklubb om det är en partner man söker, det finns bättre forum för det

Citerar: Gilly, #87:
men kanske skulle jag vara mer lockad att börja spela i klubb igen om miljön blev trevligare.

På vilket sätt skulle större prissummor öka trevnaden i klubben? Jag har svårt att se ett direkt samband där.

Gilly
Medlem
#89 Skrivet: 26 Maj 2016 20:21

LNO1, hur tänkte du att jag skulle kommentera det där?

LNO1
Medlem
#90 Skrivet: 27 Maj 2016 01:05

Citerar: Gilly, #89:
LNO1, hur tänkte du att jag skulle kommentera det där?

Ingen aning, det var därför jag frågade. Vi kanske bara har hamnat på ett verkligt stickspår långt utanför trådämnet?

<< . 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . 7 . 8 . 9 . 10 ... 11 . 12 . >>
Du måste logga in för att kunna posta!