Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Hur ska vi få större prissummor i svenskt klubbschack?
<< . 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . 7 . 8 . 9 . 10 ... 11 . 12 . >>
Författare Meddelande
LNO1
Medlem
#241 Skrivet: 1 Jun 2016 08:16

Citerar: HSK_Andreas, #240:
Trådnamnet antyder klubbsponsor vilket kanske innebär en annan infallsvinkel än att få fram en världsspelare.

Jo, det kan ju mycket väl vara så. Men det är ett argument som framförts:

Citerar: Gilly, #238:
utan de som har eller förväntas skaffa sig ELO 2600 eller mer

och fastän Gilly tidigare har klargjort att han inte avsåg världsspelare (som genom sin lyskraft ökar intresset för klubbschack, något som i sig torde vara odiskutabelt) utan numera har bantats ner till 2600 spelare. I detta sammanhang kan ju nämnas att 2700 tycks vara en gräns för att du ska kunna säga dig tillhöra världseliten.

Får vi en ung spelare som snabbt når 2600 kan jag se poängen att satsa på den spelaren, men med den brasklappen att dessa pengar bör inte komma från högre prissummor utan snarare från sponsorer. Jag har inga lösningar dock, bara frågor.

IvarBlå1
#242 Skrivet: 1 Jun 2016 08:59

Citerar: HSK_Andreas, #240:
Just den delen var i ett stycke som berörde klubbar...

Du sitter ju i Sveriges Schackförbund. Menar de att varje lanskaps eller läns företrädare har koll på fall de olika klubbarna säljer lotter eller inte? Sedan håller jag med dig om att det är så himmelens snålt att bara tjafsa om 50kr. Men det är väl så att folk kan dividera om allt så länge det inte är gratis, Från början tänkte jag mig att det skulle handla om hur man lockar fler spelare till klubbarna och därmed får in mer intäkter. Som tråden har utvecklats så kan det lika bra handla om elit som bredd.

HSK_Andreas
Moderator
#243 Skrivet: 1 Jun 2016 10:17

Citerar: IvarBlå1, #242:
Du sitter ju i Sveriges Schackförbund.

Nej jag sitter inte i Sveriges Schackförbunds styrelse. Jag har fått förfrågan från valberedningen vid några tillfällen, men tackat nej. Jag har suttit i Stockholms SFs styrelse för många år sedan.
Menar de att varje lanskaps eller läns företrädare har koll på fall de olika klubbarna säljer lotter eller inte?

Nej, det tror jag inte. I Stockholm genomfördes för 10 år sen (kanske mer) en undersökning av klubbarna där en representant från Stockholms Schackförbund besökte samtliga klubbar och frågade hur verksamheten fungerade etc, men i övrigt tror jag den mesta vetskap man har är genom att tala med folk. Det är så jag "vet" hur det ser ut i olika klubbar, framförallt i Stockholm, men delvis på andra håll också. Det är en eller några eldsjälar som sliter allt från lottförsäljning till att koka kaffe på klubbkvällarna. Så tror jag det ser ut i de flesta föreningar, inte bara i schackvärlden.
I din klubb Kirseberg skrv du att det var 3 personer som sålde lotter och det gav ett bra tillskott till kassan. Det är bra och jag tycker inte alla medlemmar måste göra allt, men det kanske fanns någon medlem som knappt gjorde något, men inte tvekade att ta del av klubbens pengar i form av betalda resor till lagmatcher etc?
Sedan håller jag med dig om att det är så himmelens snålt att bara tjafsa om 50kr. Men det är väl så att folk kan dividera om allt så länge det inte är gratis
Ja, eller så länge de själva måste betala. Att betala 50 kr själv svider, men om någon annan betalar 1000-tals kronor så går det ändra bra att kriisera.
Från början tänkte jag mig att det skulle handla om hur man lockar fler spelare till klubbarna och därmed får in mer intäkter. Som tråden har utvecklats så kan det lika bra handla om elit som bredd.

Så trodde jag du tänkte också och jag tror också på bredden. Får vi bredden så får vi andra möjligheter att även satsa på eliten.

Gilly
Medlem
#244 Skrivet: 1 Jun 2016 10:21

Jasså, HSK_Andreas sitter i SSF! Han är alltså en av de som är ansvarig för tillståndet för svenskt schack. Då förstår jag bättre varför det ibland känns som jag trampar på ömma tår.

HSK_Andreas
Moderator
#245 Skrivet: 1 Jun 2016 10:40 - Redigerad av: HSK_Andreas

Citerar: Gilly, #244:
Jasså, HSK_Andreas sitter i SSF! Han är alltså en av de som är ansvarig för tillståndet för svenskt schack. Då förstår jag bättre varför det ibland känns som jag trampar på ömma tår.

Nej, det gör jag inte och har aldrig gjort, så några ömma tår trampar du inte på.

Det jag har gör och har gjort är att delta i klubbverksamhet i stort sett varje vecka sedan 30-35 år, spela i de flesta lagmatcher under samma tid, arrangera tävlingar, agera domare, jobba med ungdomar, skjutsa ungdomar till tävlingar, sponsra i olika schacksammanhang, samt för många år sedan suttit i styrelse och utskott i Stockholm. Det har jag gjort för att jag brinner för schack, inte för någon ekonomisk ersättning, fr någon sådan har jag inte fått.

Så du får en ny chans att hitta en förklaring till varför jag är kritisk till att personer som inte bidrar med arbete eller pengar sitter och gnäller om mer pengar...

Jag kan dock hålla med om att jag har ett ansvar för hur schacksverige ser ut idag. Jag ar försökt att förbättra enligt det sätt jag kan, redovisat ovan. Vad har du gjort för att främja schacket?

IvarBlå1
#246 Skrivet: 1 Jun 2016 10:45

Citerar: HSK_Andreas, #243:
, men det kanske fanns någon medlem som knappt gjorde något, men inte tvekade att ta del av klubbens pengar i form av betalda resor till lagmatcher

Kirseberg hade omkring 150 medlemmar när den gick i konkurs. Det är lite svårt för alla att befrämja klubben på något sätt. Jag undrar hur du "vet" hur stor lottförsäljningen är i övriga landet. Jag har iaf aldrig pratat om man säljer lotter i andra klubbar. Det är väl främst partierna man analyserar och småprat med vänner om vilken turnering man ska ställa upp i. Så den lotten köper jag inte. Mycket kan ha ändrats på 10 år också.

HSK_Andreas
Moderator
#247 Skrivet: 1 Jun 2016 11:03

Lotter är en väg att få in pengar, inte den enda. Det finns fler klubbar än Kirseberg som tjänade en slant på bingolotto eller andra lotterier. Andra föreningar har caféer de tar in en slant på, några föreningar arrangerar skol-SM som ger en slant. I vår klubb tjänar vi pengar på ett midsommarfirande som vi arrangerar. Möjligheterna är stora om man vill, men det förutsätter självklart att någon/några arbetar. Alla behöver inte var med varje gång, men om det är folk som aldrig är med samtidigt som de har åsikter om hur pengarna spenderas så tycker jag att dessa kanske ska ta en lite ödmjukare ton.

Exempelvis så är pengarna man får i bidrag från kommun, landsting och Sveriges SF riktade till ungdomsverksamheten. Det innebär att pengarna skall gå till ungdomarna. Det i sin tur innebär att det kan vara ok att betala vissa kostnader för ett allsvenskt lag med dem pengarna, men mer tveksamt om man vill flyga in 8 stormästare till förstalaget.

Gilly
Medlem
#248 Skrivet: 1 Jun 2016 12:58

Citerar: HSK_Andreas, #245:
Jag kan dock hålla med om att jag har ett ansvar för hur schacksverige ser ut idag. Jag ar försökt att förbättra enligt det sätt jag kan, redovisat ovan. Vad har du gjort för att främja schacket?

Jag vet att såna som du som lägger ner tid och energi håller klubbschacket rullande och det ska du ha all heder för. Men det är inte hållbart i längden att ett fåtal personer gör så mycket att verksamheten står och faller med dessa personer.
Själv har jag inte gjort ett pilleknitt för schacket på många år därför att schacket i dess nuvarande form inte tilltalar mig. Jag har varit mycket verksam i klubbschacket tidigare men stött på så mycket motstånd mot förändringar så jag slutade. Klubben jag var verksam i är idag en spillra av vad den var. Jag hade varnat för den utvecklingen men inte tagits på allvar.

IvarBlå1
#249 Skrivet: 1 Jun 2016 13:49 - Redigerad av: IvarBlå1

Själv ställde jag alltid upp på lagmatcher, en gång också när jag hade tvättid. Jag var tvungen att spela färdigt partiet på ca 2 tim. Jag mötte en spelare på 1800 och drog 40 drag på 40 min. Och vann. Min motståndare tog ut sina 2 timmar, precis som om han visste att jag skulle med tåget. Jag satt också i styrelsen som suppleant och försökte hålla liv i vardagarna genom att alltid vara där när jag kunde. Så jag känner heller inte att jag varit en drönare Jag var tvungen att spela partiet på 2,5 timmar.

HSK_Andreas
Moderator
#250 Skrivet: 1 Jun 2016 14:38

Det är rätt inställning Ivar! Man gör vad man kan.

HSK_Andreas
Moderator
#251 Skrivet: 1 Jun 2016 14:50

För att vara tydlig: Jag är inte emot sponsring på något sätt, men jag anser att den som föreslår sponsring också bör kunna förtydliga målet och hur man får tag i en eller flera sponsorer. Målet kan vara att klubbens juniorer för ökat stöd att komma iväg på tävlingar, att klubben får möjlighet att plocka in en stormästrare några gånger per termin, att klubben ska få en trevligare lokal eller vad som helst. Man bör helst också ha en idé hur man ska sälja in det till en sponsor och kanske vara beredd att jobba fram en sponsor själv.

Vår klubb har fått ett erbjudande om sponsring. Det var en person som ville sponsra med starka spelare så att laget avancerade i seriesystemet. Jag förstod aldrig riktigt vad vi skulle med ett nytt förstalag till. Ville vi ha det så kunde vi löst det själva. Andra klubbar resonerar säkert annorlunda.

Jag har också många gånger hört att vi måste ha sponsorer där målet varit tydligt, men hur man skulle övertyga en sponsor var en fråga som man glatt lämnade andra och sen kunde man klaga på att ändra inte fixat en sponsor. Kanske var det lättare att sälja in tanken till den som skulle använda pengarna, än till den som skulle stå för dem, men båda behöver köpa idén.

LNO1
Medlem
#252 Skrivet: 1 Jun 2016 16:46

Citerar: HSK_Andreas, #245:

En helt riktig frågeställning som kan riktas allmänt till alla de som vill skjuta all skuld på andra. Vad sedan gäller SSF så kan inte de hållas huvudansvariga för att medlemsantalet sjunkit t.ex. Detta är ju är en trend som sett flera styrelser komma och gå.

Gilly
Medlem
#253 Skrivet: 1 Jun 2016 17:06

Det handlar inte om att skuldbelägga. Men däremot ansvar.
De som har det övergripande ansvaret för schacket är det nationella förbundet.

gubbengrå
Medlem
#254 Skrivet: 1 Jun 2016 17:21

Citerar: LNO1, #252:
Vad sedan gäller SSF så kan inte de hållas huvudansvariga för att medlemsantalet sjunkit

Nej, det skulle verkligen vara ett absurt sätt att resonera. SSF kan ha en mer eller mindre genomtänkt strategi för att försöka motverka denna trend. Men beslutet att lämna eller gå med i en klubb kan bara den enskilde individen stå för.

SSF kan naturligtvis inte göra något åt den tekniska utvecklingen, och att en del nuförtiden föredrar att spela schack på nätet. Och fri konkurrens är bra, även i detta avseende.
Och det är inte alls så tokigt att spela på nätet. T.ex. är den här sajten alldeles utmärkt. Dessutom kan man också diskutera klubbarnas problem här.

LNO1
Medlem
#255 Skrivet: 1 Jun 2016 17:28

Citerar: gubbengrå, #254:
Nej, det skulle verkligen vara ett absurt sätt att resonera

Tack för det.
T.ex. är den här sajten alldeles utmärkt. Dessutom kan man också diskutera klubbarnas problem här.

Stämmer bra det! Att ha ett tätt informationsutbyte klubbar emellan kan ju ge nya impulser och ideér.

SSF kan naturligtvis inte göra något åt den tekniska utvecklingen, och att en del nuförtiden föredrar att spela schack på nätet. Och fri konkurrens är bra, även i detta avseende.

Vilket kanske inte beror enbart på tekniken utan på hur människors vardag ser ut nu jämfört med då. Fri konkurrens gör att de klubbar som vill överleva tvingas hitta andra nischer för t.ex medlemsrekrytering.

sture_lindberg
Medlem
#256 Skrivet: 1 Jun 2016 18:08 - Redigerad av: sture_lindberg

Citerar: HSK_Andreas, #250:
Det är rätt inställning Ivar! Man gör vad man kan.

Själv har jag sålt bingolotter för schackklubbar mellan åren 1991 till 2008.( I stort sett varje onsdag-lördag Dessutom varit ungdomsledare för Avesta ss och Horndals sk.

Domare i SM i Borlänge 1992 ,varit domare i Skol-SM likaså.

Så jag känner nog att jag gjort ganska så stor nytta för schacket.

Vert
Medlem
#257 Skrivet: 1 Jun 2016 18:16

Med risk för att delvis upprepa såväl egna som andras resonemang så skulle jag vilja skriva några rader om vad jag tror är "räddningen" för klubbschacket.

Till skillnad från många - eller åtminstone vissa - andra tror jag inte inte att "räddningen" stavas pengar. Visst, om någon lyckas attrahera sponsorer till klubbschacket eller kommer på någon annan fiffig intäktsmodell så skadar det naturligtvis inte, åtminstone så länge pengarna inte går till prispengar och/eller elitsatsning. (Som jag nämnt tidigare anser jag att eventuella pengar ska läggas i första hand på junior- och breddverksamhet, t.ex. bidrag till resor till och startavgifter i diverse turneringar.)

"Räddningen" för klubbschacket är istället att erbjuda någonting som internetschack inte kan erbjuda. Givet det rika utbud av blixtschack, föreläsningar m.m. som finns på internet tror jag att blixttävlingar och föreläsningar är (åtminstone delvis) fel väg att gå. Istället tror jag att klubbschacket ska fokusera på sina konkurrensfördelar för att behålla och locka tillbaka redan frälsta schackspelare. Exempel på aktiviteter är följande, nämligen

- långpartier (som bör vara grunden i klubbschacket),
- analyskvällar (där medlemmar får hjälp av starkare spelare att analysera sina långpartier),
- öppningskvällar (där någon medlem föreläser om sin favoritöppning följt av en tematurnering) och
- alternativa kvällar (där man har t.ex. 960- eller chockturneringar).

sture_lindberg
Medlem
#258 Skrivet: 1 Jun 2016 18:27

Citerar: Vert, #257:
långpartier (som bör vara grunden i klubbschacket),
- analyskvällar (där medlemmar får hjälp av starkare spelare att analysera sina långpartier),
- öppningskvällar (där någon medlem föreläser om sin favoritöppning följt av en tematurnering) och
- alternativa kvällar (där man har t.ex. 960- eller chockturneringar).

Exakt så har vi det på Kristallens sk,den klubb jag är med i.

Vi har således långpartier (KM ) där alla spelar i samma grupp.Mellan 25-40 spelare brukar deltaga.Vi kör 9 ronder under hösten.

Analyskvällar har vi också där de starkare spelare kan visa på öppningar eller också visa intressanta partier.

MEN dessa analyskvällar kan även lägre rankade spelare naturligtvis få visa SINA partier ..
Dessutom har vi öppna blixtturneringar.En på våren och en på hösten Där även de som är med i andra klubbar får deltaga. Brukar bli mellan 40-60 spelare på dessa blixtkvällar.

Dessutom kör vi snabb-KM ,blixt-KM.

Så vi har ett stort varierat utbud som passar alla i vår klubb

Dessutom turas vi om efter ett schema att brygga kaffe.Där måste alla ställa upp !

Vert
Medlem
#259 Skrivet: 1 Jun 2016 18:31

Citerar: sture_lindberg, #258:
Exakt så har vi det på Kristallens sk,den klubb jag är med i.

Kanske inte exakt, men nästan. Vad jag menar i mitt inlägg är ju bl.a. att helt vanliga blixtturneringar är helt ointressanta, och vad jag minns brukar Kristallen köra sina månadsblixtar som lockar allt färre deltagare. Jag minns också att KM brukade locka uppåt 50 deltagare men numera lockar 25-30. Jag är rädd att Kristallen tyvärr är ett bra exempel på en klubb som kunde variera sina klubbkvällar mer (att döma av medlemstalen). (Däremot är det en alldeles lysande juniorklubb!)

sture_lindberg
Medlem
#260 Skrivet: 1 Jun 2016 18:38

Citerar: Vert, #259:
Kanske inte exakt, men nästan. Vad jag menar i mitt inlägg är ju bl.a. att helt vanliga blixtturneringar är helt ointressanta, och vad jag minns brukar Kristallen köra sina månadsblixtar som lockar allt färre deltagare. Jag minns också att KM brukade locka uppåt 50 deltagare men numera lockar 25-30. Jag är rädd att Kristallen tyvärr är ett bra exempel på en klubb som kunde variera sina klubbkvällar mer (att döma av medlemstalen). (Däremot är det en alldeles lysande juniorklubb!)

Du är inte det minsta uppdaterad .

Numera är månadsblixtarna borta.

I stället kör vi en Höstblixt ,som är öppen även för andra än Kristallare.

Och även en Vårblixt som även den är öppen.

Och till slut en liten fråga..Har du spelat i kristallen ?

Vert
Medlem
#261 Skrivet: 1 Jun 2016 18:50

Citerar: sture_lindberg, #260:
Du är inte det minsta uppdaterad

Där ser man. Då vet jag det.

Citerar: sture_lindberg, #260:
I stället kör vi en Höstblixt ,som är öppen även för andra än Kristallare.

Och även en Vårblixt som även den är öppen.

Just det, dem har jag hört talas om. De verkar mycket lyckade såhär långt och av allt att döma ett bra initiativ - hoppas att Kristallen också kan få en del nya medlemmar på detta sätt!

sture_lindberg
Medlem
#262 Skrivet: 1 Jun 2016 19:13

Ja vi har fått ganska många nya medlemmar detta år..Tror det rör sig om ca 10 stycken.

Nipp
Medlem
#263 Skrivet: 3 Jun 2016 08:37

Citerar: Vert, #26:
Ja, men grundfrågan kvarstår: varför är det positivt? Okej, jag spelar schack på låg nivå men någon gång har mitt lag vunnit sin division III-serie i allsvenskan. Skulle jag få ta del av prispengar? Varför är fler medlemmar överhuvudtaget positivt? Varför är en större kaka positivt om man spelar schack enbart därför att det är kul?

Mer status åt sporten är väl inte så dumt - och kan hjälpa till att få nya stormästare.

Northug gör cirklar kring alla svenska längdskidåkare, och nu Carlsen i schack.
Vi kan inte ha det så här....

Nipp
Medlem
#264 Skrivet: 3 Jun 2016 08:50

Citerar: Falconetti, #13:
1) Förbjud remier. Vanligt folk fattar nada när två personer skakar tass efter tio drag – och kommentatorn förklarar att det är oavgjort. Vanligt folk vill se ett avgörande. Sofia-regeln borde vara ett minimum i alla turneringar i Sverige.

Kan sympatisera med det - någon slags turnering där matt är ett krav kanske.
Hela slutspelet måste slutföras.

För de som inte är de bästa spelarna är det verkligen själsdödande när något avbryts långt, långt innan medelspelare ser att positionen är hopplös.

Var medlem en enda säsong 1970 i en klubb. En gammal medlem dök upp och det vart förståss ett parti med en veteran i klubben där då. Alla ställde sig runt bordet och kollade dessa "giganter" - och så var det slut. Jag förstod inte alls det brillianta i ställningen.

Så lite notering av partiet, analys och genomgång för övriga som var intresserade kunde varit på sin plats.

Så löpande arbete på klubben spelar också in om medlemmar fortsätter inom sporten.

HSK_Andreas
Moderator
#265 Skrivet: 3 Jun 2016 10:10

Citerar: Nipp, #264:
Var medlem en enda säsong 1970 i en klubb. En gammal medlem dök upp och det vart förståss ett parti med en veteran i klubben där då. Alla ställde sig runt bordet och kollade dessa "giganter" - och så var det slut. Jag förstod inte alls det brillianta i ställningen.

Så lite notering av partiet, analys och genomgång för övriga som var intresserade kunde varit på sin plats.

Så löpande arbete på klubben spelar också in om medlemmar fortsätter inom sporten.

Jag tror du har en poäng här. Jag tror att det är bra att förklara för de lägre rankade åskådarna varför det är slut i vissa lägen. Har man ett torn över så är det i normalfallet slut om man nått en viss nivå. Jag har dock haft åskådare som vill försöka räädda motståndarens ställning i detta läge och då får man försöka vara pedagogisk och förklara varför det extra tornet kommer avgöra. För den bättre spelaren gäller det att försöka förstå att ett torn över inte alltid är vinst i den sämre spelarens värld.
Jag har sett partier i seriespel där man som lagkamrat slitits mellan hopp och förtvivlan då ena spelaren leder med dam, men snart sätter bort den tillbaks. Sen sätter en av spelarna ett torn i slag och vilket motståndaren sen gentilt ger tillbaks 5 drag senare. Efter ytterligare en halvtimmes kamp enas spelarna om remi när det är lätt vinst för endera part och båda spelarna är nöjda över att ha spelat ett bra parti.
en spelare på den nivån förstår kanske inte varför svart ger upp i en ställning där det är materiellt lika. Att svart inte kan flytta en pjäs utan att förlora den upptäcks inte och det kan/bör man förklara för denne.

Dock bör det vara möjligt för två bra spelare att få analysera lite i fred också, så att allla parter får ut något av det.

Gilly
Medlem
#266 Skrivet: 3 Jun 2016 20:52

De starkaste drivkrafterna är väl pengar, sex och makt? och det är väl bara pengar som är tänkbart för att öka intresset för svenskt schack, vad jag förstår.
Så fram för mer pengar till schackspelarna!

sture_lindberg
Medlem
#267 Skrivet: 3 Jun 2016 21:29

Nej det handlar inte så mycket om pengar som du har fått för dig.

Det som kan öka intresset för klubbschack är att antingen vi får fram en världsspelare..eller att det visas mera schack på TV och Internet..Och det sistnämnda har ju startat..Så det finns gott hopp !

Gilly
Medlem
#268 Skrivet: 3 Jun 2016 21:30

Citerar: sture_lindberg, #267:
Nej det handlar inte så mycket om pengar som du har fått för dig.

Det som kan öka intresset för klubbschack är att antingen vi får fram en världsspelare..eller att det visas mera schack på TV och Internet..Och det sistnämnda har ju startat..Så det finns gott hopp !

It´s all about money Sture

sture_lindberg
Medlem
#269 Skrivet: 3 Jun 2016 21:32

Citerar: Gilly, #268:
It´s all about money Sture

Ja du har skrivet det några gånger nu..men det stämmer inte..Det handlar om att väcka upp folks intresse för schacket och inget annat.

Gilly
Medlem
#270 Skrivet: 3 Jun 2016 21:41

Citerar: sture_lindberg, #269:
Det handlar om att väcka upp folks intresse för schacket och inget annat.

För att över huvud taget ha en möjlighet att hävda sig i världstoppen, om vi förutsätter att talangen är given, är att man har möjlighet att ägna sig åt schacket på heltid. Alltså krävs det att någon är villig att betala för att jag ska spela och träna. Pengar är nyckeln som öppnar dörrar. Pengar är möjliggöraren.

<< . 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . 7 . 8 . 9 . 10 ... 11 . 12 . >>
Du måste logga in för att kunna posta!