Författare |
Meddelande |
lubbeluring
Medlem
|
#331 Skrivet: 5 Jun 2016 07:57
Prispengar i klubbschacket känns inte bra.
Det är bättre med kaffe och bullar till alla än att
en person går hem med 1000 kr i fickan.
Bättre för stämningen i klubben.
|
IvarBlå1
|
#332 Skrivet: 5 Jun 2016 08:42
Citerar: lubbeluring, #331: Prispengar i klubbschacket känns inte bra.
Det är bättre med kaffe och bullar till alla än att
en person går hem med 1000 kr i fickan.
Ibland undrar jag ifall du menar vad du skriver eller ifall du vill vara en luring. Det är klart att man måste ha prispengar i klubben. Det är ju det som är moroten i klubbturneringarna Inte en kopp kaffe med en bulle.
|
Gilly
Medlem
|
#333 Skrivet: 5 Jun 2016 08:45
Citerar: Mikaelk, #330: Hellre fler spelare och turneringar än högre prispengar
Jag tror inte heller på i första hand större prissummor i lokala turneringar, men prissummorna är ändå viktiga för att locka de bästa spelarna att deltaga.
|
LNO1
Medlem
|
#334 Skrivet: 5 Jun 2016 09:18
Vert framför några intressant tankar om medelmåttan och om världstjärnor.Det är en sak Gilly glömmer när han talar om att avnjuta världsstjärnornas spel, och det är att det krävs en utbildad publik för att förstå dragen och besluten något sånär. Det torde stå klart för de flesta. Man bör vara en minst en medelgod spelare för att kunna ha något större utbyte förståelsemässigt av ett parti i en vm-match. Sedan kan man ju också påstå att det är bredd som utgör basen för en elit. Det är inte helt lätt att motbevisa den tesen.
|
IvarBlå1
|
#335 Skrivet: 5 Jun 2016 11:13
Enl. min mening så lever dem i symbios med varandra. Nu såg jag inte VM-matchen men det måste iaf varit några kommentarer om partierna.
|
gubbengrå
Medlem
|
#336 Skrivet: 5 Jun 2016 11:22 - Redigerad av: gubbengrå
Citerar: IvarBlå1, #332:
Ibland undrar jag ifall du menar vad du skriver eller ifall du vill vara en luring. Det är klart att man måste ha prispengar i klubben. Det är ju det som är moroten i klubbturneringarna Inte en kopp kaffe med en bulle
Jag förstår inte vad det skulle vara för lurigt med denna åsikt av lubbeluring. Den är helt rimlig, tycker jag. Jag håller förresten med om den också
|
sture_lindberg
Medlem
|
#337 Skrivet: 5 Jun 2016 11:32
Citerar: gubbengrå, #336: Jag håller förresten med om den också
Jag håller också med lubbeluring.Inte lockar någon tusenlapp till vinnaren i en klubbturnering
Men om man vet att man får kaffe på klubben,det känns bättre.
Och jag tror att jag kan tala för de flesta schackspelare när jag säger så.
|
IvarBlå1
|
#338 Skrivet: 5 Jun 2016 11:39
Citerar: gubbengrå, #336: Jag förstår inte vad det skulle vara för lurigt med denna åsikt av lubbeluring. Den är helt rimlig, tycker jag. Jag håller förresten med om den också
Säg att det är 3000 i förstapris som vi ofta hade i våra turneringar. Tag du hellre ett fikarep en gång i veckan eller vill du hely skippa klubbturneringarna?
|
sture_lindberg
Medlem
|
#339 Skrivet: 5 Jun 2016 11:45
Citerar: IvarBlå1, #338: Säg att det är 3000 i förstapris som vi ofta hade i våra turneringar. Tag du hellre ett fikarep en gång i veckan eller vill du hely skippa klubbturneringarna?
Om JAG får svara :
Dessa 3000 kommer ju att hamna hos någon av de högst rankade i min klubb.Vad har JAG för glädje av det om jag ska vara krass.
Klart att jag då prioriterar kaffet.
|
IvarBlå1
|
#340 Skrivet: 5 Jun 2016 11:50
Citerar: sture_lindberg, #339: Dessa 3000 kommer ju att hamna hos någon av de högst rankade i min klubb.Vad har JAG för glädje av det om jag ska vara krass.
Det finns något som heter andrapris och tredjepris och rankingpris. Krass kan även Magnus Carlsen bli.
|
gubbengrå
Medlem
|
#341 Skrivet: 5 Jun 2016 11:51 - Redigerad av: gubbengrå
Citerar: IvarBlå1, #338:
Säg att det är 3000 i förstapris som vi ofta hade i våra turneringar.
Vår lilla klubbs ekonomi är inte alls byggd för något sådant. Äran är enligt mig ett fullt tillräckligt incitament. Och vad jag förstår tyckte övriga deltagare det samma.
|
IvarBlå1
|
#342 Skrivet: 5 Jun 2016 11:56
Vi har olika syn på saken men spelar man i en stor klubb föredrar jag turnering med pengar i framför äran och kafferepet.
|
sture_lindberg
Medlem
|
#343 Skrivet: 5 Jun 2016 11:57 - Redigerad av: sture_lindberg
Citerar: IvarBlå1, #340: Det finns något som heter andrapris och tredjepris och rankingpris.
Säg att priserna skulle vara :
1a pris 3000 kr
2 a 2000
3 a 1000
Och sedan 2 ratingpris a 500 kr.
Det skulle kosta klubben 7000 kr..Vilken jäkla klubb skulle ha råd med något sådant ??
Och äran sätter jag klart före några tusenlappar.
|
IvarBlå1
|
#344 Skrivet: 5 Jun 2016 12:04
Citerar: sture_lindberg, #343: Vilken jäkla klubb skulle ha råd med något sådant ??
Om man är en stor klubb och får in massor med anm.avgifter så kanske det inte gör så mycket om man går back en tusenlapp. För att sätta lite krydda på verksamheten. Jag tänker mest på Elitserieklubbarna.
|
sture_lindberg
Medlem
|
#345 Skrivet: 5 Jun 2016 12:12
Citerar: IvarBlå1, #344: Jag tänker mest på Elitserieklubbarna.
Ja sådana finns det ju gott om...(.Not...)
|
IvarBlå1
|
#346 Skrivet: 5 Jun 2016 12:18 - Redigerad av: IvarBlå1
Jag bara säger att det är möjligt för en Elitserieklubb att anordna dem.
|
sture_lindberg
Medlem
|
#347 Skrivet: 5 Jun 2016 12:27
Kanske det..men finns säkert andra sätt att spendera sina pengar på Men jag tror inte att prispengar är det avgörande om folk vill vara med i en schackklubb eller inte.
|
Nesse
Medlem
|
#348 Skrivet: 5 Jun 2016 14:05
Schacket idag måste synas där det är mycket folk, som uppvisningar
ut på köpcentrum och såna här matställen som mackdonals
|
HSK_Andreas
Moderator
|
#349 Skrivet: 5 Jun 2016 14:33
Prispengar ni klubb tävlingar tror håg inte heller på.
Jag tror inte heller det fungerar att få ihop pengarna ens om klubben är stor. Kirseberg gick ju i konkurs...
Prispengar i en klubbtävling måste komma från någon av följande källor eller en kombination:
1. Medlemsavgifter
2. Startavgifter
3. Sponsring
De två första innebär att medlemmarna är beredda att betala mer för att spela. Det kan funka i vissa klubbar, men i andra tror jag man riskerar att tappa de sämre spelarna.
Sponsring till klubbtävlingar tror jag är svårt, men visst går det så kör på.
Alternativt så kan man ju ta pengar man får i bidrag från Sveriges schackförbund och kommunen, men de pengarna var ju tänka till ungdomsverksamheten...
|
HSK_Andreas
Moderator
|
#350 Skrivet: 5 Jun 2016 14:34
Citerar: Nesse, #348:
Schacket idag måste synas där det är mycket folk, som uppvisningar
ut på köpcentrum och såna här matställen som mackdonals
Helt rätt! Här kan man nog ha en chans att få en lokal sponsor också.
|
Falconetti
Medlem
|
#351 Skrivet: 6 Jun 2016 19:06
Som i Gallerian i Stockholm i fredags:
http://www.di.se/artiklar/2016/6/3/naringlivet-mot te-fororten-i-schackkamp/
|
Nipp
Medlem
|
#352 Skrivet: 9 Jun 2016 14:01
Citerar: sture_lindberg, #292: Däremot håller jag med dej när det gäller media..att schack börjar sändas i TV och i andra media.
Det gjordes ju lite försök här:
http://www.chesstv.eu/index.htm
Under 9 år fram till 2013.
Sökte på forumet - inte ett enda inlägg eller tips om detta?
Vi får ju vara ambassadörer själva också, kan jag tycka....
|
LNO1
Medlem
|
#353 Skrivet: 9 Jun 2016 18:55
Citerar: Nipp, #352: Sökte på forumet - inte ett enda inlägg eller tips om detta?
Jag har massor av tips om "schack-tv" dock inte genom de traditionella sättet via de vanliga tv-kanalerna som är ett medium i stark regression till förmån för internet.
Youtube:
https://www.youtube.com/results?search_query=yermo linsky
https://www.youtube.com/user/STLChessClub
https://www.youtube.com/user/kingscrusher
https://www.youtube.com/user/chess24media
https://www.youtube.com/results?search_query=ask+t he+master+john+watson
Där bör du ha material för några års oavbrutet tittande! 
|
LNO1
Medlem
|
#354 Skrivet: 9 Jun 2016 19:10
Citerar: HSK_Andreas, #349: Alternativt så kan man ju ta pengar man får i bidrag från Sveriges schackförbund och kommunen, men de pengarna var ju tänka till ungdomsverksamheten...
Vilka är de enda vi kan hoppas på beträffande klubbschackets överlevnad. Vi gjorde misstaget när vi startade FSIK schack att vi inte hade vare sig strategi eller uttalad önskan om att bedriva detta.
|
Nipp
Medlem
|
#355 Skrivet: 10 Jun 2016 12:59
Citerar: LNO1, #353: Där bör du ha material för några års oavbrutet tittande!
Tack, skall kolla på det.
Men allra mest efterlyste jag självrannsakan bland schackentusiaster
- hur mycket puffar man för det som faktist förekommer i media, när det nu lyser med sin frånvaro.
Gänget bakom ChessTV gav ju skäl samma som vi diskuterat lite här bl.a till att de startade. Ovilja i media att visa schackresultat. Det minst vi kan göra är see till att de får views på sina försök.
Men jag tror jag hittade länken på en Länk-sidan på någon schacksida - så det varju bra.
|
Gilly
Medlem
|
#356 Skrivet: 10 Jun 2016 13:05
Tack LNO1 för schacklänkarna! 
|
J_Ahlin
Medlem
|
#357 Skrivet: 10 Jun 2016 18:35 - Redigerad av: J_Ahlin
Klubbturneringar är säkert olika från klubb till klubb. Jag har varit med om en variant med tre grupper -
Grupp A: Topp 6 körde dubbelrondigt
Grupp B: Den stora delen av de övriga (i vårt fall omkring 10)
Grupp C: Nybörjartrofe'n - En grupp på runt fem spelare (dubbelrondigt) där nya seniorer och ambitiösa juniorer möts upp i en jämn batalj.
Priserna i stort rörde sig om pokalpriser snarare än prispengar - vinnaren av grupp A blev klubbmästare och vinnarna i övriga grupper fick (förutom pokal för gruppvinst) avancera till gruppen ovanför.
I större turneringar har man något som kallas för rankingpriser. Detta innebär att en del av anmälningsavgiften (inte ovanligt 20%) går till spelare som presterar över sin ranking i turneringen. Tex så har spelaren rankad 150 /160 i Malmö Open alltid chansen att vinna rankingpriset på 1000kr. Det krävs bara att prestera ett bättre resultat än de övriga "lågrankade".
Finns många sätt att motivera prispengar - hur de sedan ska öka är en fråga om sponsring, medlemsavgifter och hålla en öppen turnering (fler deltagare=större prispott).
|
Gilly
Medlem
|
#358 Skrivet: 10 Jun 2016 18:49
Citerar: J_Ahlin, #357: Priserna i stort rörde sig om pokalpriser snarare än prispengar
I den klubb jag senast var medlem i gjorde vi så att vi gick runt bland lokala företagare och tiggde priser till tävlingarna. Överraskande många var villiga att skänka någon produkt ur sortimentet, finns alltid svårsålda varor. Det blev alltid ett roligt prisbord där ettan valde först.
|
LNO1
Medlem
|
#359 Skrivet: 10 Jun 2016 20:11 - Redigerad av: LNO1
Citerar: Nipp, #355: Gänget bakom ChessTV gav ju skäl samma som vi diskuterat lite här bl.a till att de startade.
Tanken var ju mycket god, men jag gillade inte riktigt upplägget. Nu var det ju några år sedan jag kollade in det och måhända var min bedömning förhastad. Mina egna favoriter bland schackutsändnigarna måste bli Yasser Seirawan, Maurice Ashley och Jennifer Shahade när de kommenterar USA-mästerskapen, Sinquefield Cup eller någon annan stortävling. Det blir en mycket fin dynamik i kommentarerna med Yasser som den verkligt kunnige stormästaren, Jennifers vakna taktiska öga och Maurice Ashleys entusiastiska bevakande av datorvarianter. Kolla in denna länk så förstår ni vad jag talar om: https://www.youtube.com/watch?v=ttW0SqLrFow
Ursäkta ämnesavvikelsen, jag tycker bara att man måste puffa för deras sätt att lägga upp livekommentarer
|
Nipp
Medlem
|
#360 Skrivet: 11 Jun 2016 17:51 - Redigerad av: Nipp
Citerar: LNO1, #359: Kolla in denna länk så förstår ni vad jag talar om:
Tack för det - verkligen stor underhållning.
Rekommenderar alla att se åtminstone sista 60-90 minuterna, rafflande som inget annat.
Det blir ju så stor skillnad när kombatanterna spelar till bittra slutet.
|