Författare |
Meddelande |
sture_lindberg
Medlem
|
#271 Skrivet: 3 Jun 2016 21:46
Jag snackar om att öka antalet folk som börjar spela i schackklubbar...
vad har det med världstoppen att göra ???
|
Gilly
Medlem
|
#272 Skrivet: 3 Jun 2016 21:57
Citerar: sture_lindberg, #267: Det som kan öka intresset för klubbschack är att antingen vi får fram en världsspelare
Det här är dina egna ord. Du upprepar hela tiden att klubbschacket kommer att öka när vi fått en eller fler världsspelare i Sverige. Och jag är säker på att det är nödvändigt att satsa pengar för att denna världsspelare ska ha möjlighet att satsa.
Du verkar en aning argsint Sture, men jag förstår inte riktigt varför du riktar din ilska mot mig.
|
sture_lindberg
Medlem
|
#273 Skrivet: 3 Jun 2016 22:12
Citerar: Gilly, #272: Du verkar en aning argsint Sture, men jag förstår inte riktigt varför du riktar din ilska mot mig.
Inte är jag argsint..men jag är saklig... Att tro att spelare i stugorna skulle bli mera intresserade av schack..och att bli medlemmar i en schackklubb för att det skulle komma in lite mera pengar i schacket är inte korrekt.
Och varför skulle en världsspelare komma snabbare med pengar ??
|
HSK_Andreas
Moderator
|
#274 Skrivet: 3 Jun 2016 22:16
Jag tror att pengar som satsas på lovande spelare kan öka chansen till en världsspelare. Det är en av anledningarna till att Nils Grandelius har sponsring.
Däremot är jag ytterst tveksam till att sätta upp ett förstapris på 1000 kr i torsdagsblixten. Det tror jag inte ger en enda ny medlem. Möjligen att en spelare byter klubb, men det är ju inte dessa spelare vi framförallt jagar.
|
Gilly
Medlem
|
#275 Skrivet: 3 Jun 2016 22:18
Citerar: sture_lindberg, #273: Inte är jag argsint..men jag är saklig...
Citerar: sture_lindberg, #273: Och varför skulle en världsspelare komma snabbare med pengar ??
Det har jag grundligt redogjort för. Men din "saklighet" och dina argument lyser med sin frånvaro. Att upprepade gånger upprepa en åsikt är inte vad jag kallar att vara saklig.
|
sture_lindberg
Medlem
|
#276 Skrivet: 3 Jun 2016 22:19
Citerar: HSK_Andreas, #274: Det tror jag inte ger en enda ny medlem. Möjligen att en spelare byter klubb, men det är ju inte dessa spelare vi framförallt jagar.
Så riktigt.
|
sture_lindberg
Medlem
|
#277 Skrivet: 4 Jun 2016 11:01
Citerar: Gilly, #275: Det har jag grundligt redogjort för.
Jo men ditt resonemang håller ju inte..Det är det som är problemet.
|
Gilly
Medlem
|
#278 Skrivet: 4 Jun 2016 11:13 - Redigerad av: Gilly
Citerar: sture_lindberg, #277: Jo men ditt resonemang håller ju inte..Det är det som är problemet.
Om du inte tycker att mitt resonemang håller har du ju chansen att här redovisa ditt resonemang och varför mitt inte håller men det klarar du väl inte av. Du saknar helt enkelt argument. Du mässar dina åsikter, åsikter helt utan underbyggda argument. Bara tyckande.
|
sture_lindberg
Medlem
|
#279 Skrivet: 4 Jun 2016 11:19
Citerar: Gilly, #278: Du saknar helt enkelt argument. Du mässar dina åsikter, åsikter helt utan underbyggda argument. Bara tyckande.
Först saknar jag argument..jaha..
Sen mässar jag mina åsikter..jaha..Hur kan jag mässa mina åsikter om jag inte har några ??
Sen är mina argument dessutom inte underbyggda..nähä ..ska du ha skriftliga dokument på allt vad jag skriver ?
|
Gilly
Medlem
|
#280 Skrivet: 4 Jun 2016 11:27
Citerar: HSK_Andreas, #274: Jag tror att pengar som satsas på lovande spelare kan öka chansen till en världsspelare. Det är en av anledningarna till att Nils Grandelius har sponsring.
Som du ser tycker även Andreas som jag. Och andra tänkande personer vet också att det är helt nödvändigt med mer pengar till schackspelarna så de kan ägna tiden och kraften åt schacket.
Du kan ju fråga de bästa schackspelarna i Sverige vad de tycker. Jag vet att de håller med mig!
|
sture_lindberg
Medlem
|
#281 Skrivet: 4 Jun 2016 11:59
Citerar: Gilly, #280: Du kan ju fråga de bästa schackspelarna i Sverige vad de tycker. Jag vet att de håller med mig!
Jag skriver om BREDDSchack och du drar till med elitschack
Ja det är ju också en debatteknik att prata om olika saker.
|
sture_lindberg
Medlem
|
#282 Skrivet: 4 Jun 2016 12:03
Citerar: sture_lindberg, #273: Att tro att spelare i stugorna skulle bli mera intresserade av schack..och att bli medlemmar i en schackklubb för att det skulle komma in lite mera pengar i schacket är inte korrekt.
Och här skriver jag just om detta
|
Nipp
Medlem
|
#283 Skrivet: 4 Jun 2016 12:04 - Redigerad av: Nipp
Är det inte strategi och marknadsföring också från världssamfundet för schack, vad nu det kan heta.
Att utförsåkning fick ett väldigt uppsving på Stenmarks tid påstår många hängde ihop med att världscupen skapades - och det blev massa omnämnande i sportreferat osv. Det var en viss person som fick kred just för att han skapade den cupen. Det flödade in pengar i sporten.
Så pengarna kommer knappast underifrån, tror jag, dvs inte på klubbnivå eller ens landsnivå. Det skall till internationella intressen - sedan kommer pyramiden undertill också att ge pengar.
Sedan vinnarskallar blir inte fler för det finns pengar - men de som finns kanske hittas.
När väl genombrott kommer med en förgrundsfigur i landet internationellt - då rinner intresset till. Borg, Stenmark, Björn&Benny - man ser att det är möjligt. Det är som att det finns en kollektivt självförtroende av något slag.
|
sture_lindberg
Medlem
|
#284 Skrivet: 4 Jun 2016 12:06
Citerar: Nipp, #283: När väl genombrott kommer med en förgrundsfigur i landet internationellt - då rinner intresset till. Borg, Stenmark, Björn&Benny - man ser att det är möjligt.
Precis vad det handlar om.Inte pengarna i första hand som några verkar tro..Pengar är så klart bra att ha..men absolut inte det väsentligaste.
|
Gilly
Medlem
|
#285 Skrivet: 4 Jun 2016 12:23
Citerar: sture_lindberg, #281: Jag skriver om BREDDSchack och du drar till med elitschack
Ja det är ju också en debatteknik att prata om olika saker.
Ha ha, du slingrar dig som en miljöpartist under press!
Det är bara att läsa dina tidigare inlägg där du anser att vi ska vänta på nästa Svenska världsstjärna för att sedan intresset för schacket ska öka så klubbschacket kommer igång igen.
Jag ser lösningen på ett annat sätt, nämligen att pengarna måste till först för att fånga upp talangerna så de kan satsa på schacket så Sverige igen kan få en världsstjärna. Klubbschacket har jag inga stora förhoppningar på.
Förr gick det att avancera till världstoppen som amatör men idag är konkurrensen så hård att det i stort sett är omöjligt utan ekonomisk uppbackning.
|
jimpan
Moderator
|
#286 Skrivet: 4 Jun 2016 12:38
Rensat - håll Er till trådämnet....om möjligt...
|
HSK_Andreas
Moderator
|
#287 Skrivet: 4 Jun 2016 15:38
Jag tror inte vi får någon världsstjärna UTAN klubbschacket.
Talangen måste upptäckas någonstans.
|
sture_lindberg
Medlem
|
#288 Skrivet: 4 Jun 2016 15:42
Citerar: HSK_Andreas, #287: Talangen måste upptäckas någonstans.
Så klart det är så..jag tror inte för ett ögonblick att en otrolig schacktalang ska upptäckas någon annan stans än på en schackklubb .
|
Gilly
Medlem
|
#289 Skrivet: 4 Jun 2016 15:44
Citerar: HSK_Andreas, #287: Jag tror inte vi får någon världsstjärna UTAN klubbschacket.
Talangen måste upptäckas någonstans.
Och klubbschacket kan inte bedrivas utan pengar och när talangen upptäckts behövs ännu mer pengar för att talangen inte ska utbilda sig till jurist, läkare eller ingenjör istället för att satsa på schacket.
Vi har ju facit efter årtionden med småpengar inom svenskt schack. Att ni inte kan se det!
|
sture_lindberg
Medlem
|
#290 Skrivet: 4 Jun 2016 15:52
Ok bara en fråga till dig då Gilly ;Vad skulle dessa pengar komma ifrån ?
|
Gilly
Medlem
|
#291 Skrivet: 4 Jun 2016 16:01
Citerar: sture_lindberg, #290: Vad skulle dessa pengar komma ifrån ?
Vad glad jag blir att du äntligen insett att svenskt schack behöver mer pengar!
Schacket är inte annorlunda än andra sporter utan får göra som alla andra. Sponsorer, publik och media är alltså lösningen på pengafrågan. På dessa områden finns mycket att göra inom svenskt schack.
|
sture_lindberg
Medlem
|
#292 Skrivet: 4 Jun 2016 16:14
Citerar: Gilly, #291: Vad glad jag blir att du äntligen insett att svenskt schack behöver mer pengar!
Så skrev jag inte.Jag frågade vad dessa pengar som du anser nödvändiga ( dock inte jag)
Skulle komma ifrån.
Publik ? tror du någon större publik skulle betala för att få titta på schack ???
Sponsorer ? Vi måste FÖRST ha tag i en världsspelare innan sponsorerna blir tillräckligt intresserade.
Däremot håller jag med dej när det gäller media..att schack börjar sändas i TV och i andra media.
|
HSK_Andreas
Moderator
|
#293 Skrivet: 4 Jun 2016 16:34
Citerar: Gilly, #289: Och klubbschacket kan inte bedrivas utan pengar och när talangen upptäckts behövs ännu mer pengar för att talangen inte ska utbilda sig till jurist, läkare eller ingenjör istället för att satsa på schacket.
Klubbschacket kan bedrivas utan pengar (eller med väldigt små medel)
När man däremot fått fram en spelare som det kan vara värt att satsa på så krävs mer pengar, mycket mer pengar, men de pengarna har inte något med klubbschacket att göra, eftersom d pengarna knappast kan tas ur klubbkassan.
Citerar: Gilly, #289: Vi har ju facit efter årtionden med småpengar inom svenskt schack. Att ni inte kan se det!
Ska man vara lite krass så har det inte funnits särskilt mycket pengar i schack ens på hög internationell nivå. Nu finns det pengar, men om man ska jämföra med en läkarlön eller liknande som du gjorde så ska man upp rejält i rankinglistorna.
Men jag är helt enig med dig att det behövs sponsring för att stötta den talangfulla spelaren på väg mot världstoppen, men frågan kvarstår och det är samma fråga som aldrig har besvarats under de 10-15 år som jag har hört folk prata om att vi måste ha sponsring. Frågan lyder: "Hur ska vi få sponsorer?"
Det är inte så att man inte försökt att få sponsorer till svenskt schack och att det är en ny revolutionerande idé. Problemet är att man inte lyckats sälja in ett attraktivt paket till en potentiell sponsor. Sponsorn vill veta hur pengarna skall användas, förväntas resultat, värde för sponsorn etc. Har man väl nått toppen behöver kanske inte dessa frågor besvaras på samma sätt.
I svenskt schack har man finns det sponsorer och det har funnits. Det är personer som skänker rätt rejäla summor av privata pengar normalt, men vi har också haft sponsring i form av lokaler, bilar under lag-EM etc. Monetär sponsring kommer dock mer eller mindre uteslutande från de som redan älskar schack.
|
Gilly
Medlem
|
#294 Skrivet: 4 Jun 2016 16:48
Fortsätt ni som ni gjort i decennier men räkna inte med att svenskt schack kommer att skörda några framgångar, annat än sporadiska, den närmaste tiden.
|
sture_lindberg
Medlem
|
#295 Skrivet: 4 Jun 2016 16:55
Citerar: Gilly, #294: Fortsätt ni som ni gjort i decennier men räkna inte med att svenskt schack kommer att skörda några framgångar, annat än sporadiska, den närmaste tiden.
Jo jag tror att schacket har fått en bra sjuss framåt av nätschacket.
Och att det skulle öka enormt i Sverige om vi får fram en världsstjärna..Se på Norge, där har verkligen schack blivit stort.
Så nog finns det hopp alltid
|
Gilly
Medlem
|
#296 Skrivet: 4 Jun 2016 17:16
Citerar: sture_lindberg, #295: Så nog finns det hopp alltid
Ja, för Norge ja!
Norge har alltid hyllat sina hjältar och ställt upp ekonomiskt för dem.
|
lubbeluring
Medlem
|
#297 Skrivet: 4 Jun 2016 17:27
Om vi skulle möta Norge i en breddlandskamp med de säg
tusen bästa spelarna från Norge och de tusen bästa spelarna
från Sverige så tror jag att Sverige skulle vinna den
landskampen ganska lätt.
|
sture_lindberg
Medlem
|
#298 Skrivet: 4 Jun 2016 17:39
Citerar: Gilly, #296: Ja, för Norge ja!
Även för Sverige , men vi måste få en världsstjärna först. Då ska du få se 
|
IvarBlå1
|
#299 Skrivet: 4 Jun 2016 17:41 - Redigerad av: IvarBlå1
Citerar: lubbeluring, #297: Om vi skulle möta Norge i en breddlandskamp med de säg
landskampen ganska lätt.
Ja, mycket därför att vi har fler invånare och större bredd. Men i en 4-spelares OS-match är det nog jämnt. Men om vi säger om 15-20 år tror jag Norge vinner även breddlandskampen. Och det räcker med 10 år.
|
Gilly
Medlem
|
#300 Skrivet: 4 Jun 2016 18:18
Citerar: lubbeluring, #297: Om vi skulle möta Norge i en breddlandskamp med de säg
landskampen ganska lätt.
Det skulle ju bli en kamp om medelmåttighet och då skulle Sverige vinna lätt. Det är väl toppen som är intressant och där är Norge överlägset bäst.
|