Författare |
Meddelande |
rodel
Medlem
|
#241 Skrivet: 23 Okt 2017 22:05
Ibland handlar saker mer om etik än rent fusk. Jag råkade ut för en tråkig situation i helgen mot Stockholm SS. I en lika ställning hade min motståndare ett stort antal drag som han inte skrivit ner i protokollet. Han slapp göra färdigt konstruktionen, vilket han aldrig hunnit på de sekunder som var kvar om han ens fått ihop det. I stället fick han till min och lagets förvåning spela vidare. Att jag sen förlorade kunde bero på att jag är en sämre schackspelare eller att incidenten fick mig ur fattningen eller en kombination.
|
LNO1
Medlem
|
#242 Skrivet: 23 Okt 2017 22:06 - Redigerad av: LNO1
Till Sture: Förresten, svaret jag gav till Gugubben täcker väl gott och väl din frågeställning:
Citerar: LNO1, #236: F.ö kunde du anmärkt på detta de två tidigare gångerna jag länkade till dem istället för att skrika dig hes att vi inte hade några exempel. Här har du dina exempel, godta det som står eller förkasta det, det står dig helt fritt. Det var min poäng.
|
LNO1
Medlem
|
#243 Skrivet: 23 Okt 2017 22:08
Citerar: rodel, #241: Att jag sen förlorade kunde bero på att jag är en sämre schackspelare eller att incidenten fick mig ur fattningen eller en kombination.
Etik ja. En svår konst att behärska, men jag tvivlar inte en sekund på att du gör det.
|
rodel
Medlem
|
#244 Skrivet: 23 Okt 2017 22:11
Tack LNO1, det är jag övertygad om att du också gör.
|
Vert
Medlem
|
#245 Skrivet: 23 Okt 2017 22:47 - Redigerad av: Vert
Den enda studie jag någonsin sett kring Wikipedias tillförlitlighet sade att Wikipedia är/var mer tillförlitligt än den brittiska motsvarigheten till Nationalencyklopedin, Encyclopædia Britannica. Duger inte det så kan man säkert vända sig till de utförliga källhänvisningar som finns i Wikipedia-artikeln.
Jag noterar också att inget av de två mest uppmärksammade fallen - Sébastien Feller och Borislav Ivanov - nämns i texten, så den är uppenbarligen inte heltäckande. Se f.ö. här för en bra sammanfattning av fallet Ivanov.)
|
LNO1
Medlem
|
#246 Skrivet: 23 Okt 2017 23:12
Citerar: Vert, #245: Se f.ö. här för en bra sammanfattning av fallet Ivanov.)
Hur var det nu han sa... I rest my case
|
sture_lindberg
Medlem
|
#247 Skrivet: 23 Okt 2017 23:34 - Redigerad av: sture_lindberg
Citerar: sture_lindberg, #238: Om det inte ger bevis för att det fuskas i Sverige,varför visar du det då ?
Det har ju inte ens något alls med Sverige att göra efter att jag läst igenom texten.
Eller missade jag något.?
Citerar: LNO1, #239: Har du inte hängt med i debatten?
Jo och det är ju just därför jag ställer den enkla frågan;.VAD har den artikeln som du citerade med fusk I Sverige att göra ?
Och ditt svar är att fråga mej om jag har eller inte har hängt med i någon debatt..
Törs jag skriva, : God dag yxskaft efter detta ?
|
TBchess
Medlem
|
#248 Skrivet: 23 Okt 2017 23:39
Citerar: rodel, #241: Ibland handlar saker mer om etik än rent fusk. Jag råkade ut för en tråkig situation i helgen mot Stockholm SS. I en lika ställning hade min motståndare ett stort antal drag som han inte skrivit ner i protokollet. Han slapp göra färdigt konstruktionen, vilket han aldrig hunnit på de sekunder som var kvar om han ens fått ihop det. I stället fick han till min och lagets förvåning spela vidare. Att jag sen förlorade kunde bero på att jag är en sämre schackspelare eller att incidenten fick mig ur fattningen eller en kombination.
Hur motiverade domaren att han fick spela vidare? Han har ju bevisligen brutit mot 8.1.3 åtskilliga ggr och dragit fördel av dessa regelbrott.
|
rodel
Medlem
|
#249 Skrivet: 23 Okt 2017 23:43
Jag fick ingen riktigt bra förklaring.

|
Gugubben
Medlem
|
#250 Skrivet: 23 Okt 2017 23:54
Trådrubriken ställer frågan fusk med datorer ute i verkliga livet...
I Sverige fuskas det inte med hjälp av datorer, eller har någon dömts?
I övriga världen har några få dömts för att ha fuskat med hjälp av datorer.
Vad ska Vi göra åt detta brännande problem?
Någon som är Brännskadad?
Är det någon som är svedd då? Inte det...
Med rodnad då?
|
sture_lindberg
Medlem
|
#251 Skrivet: 24 Okt 2017 00:04
Citerar: Gugubben, #250: Vad ska Vi göra åt detta brännande problem?
Någon som är Brännskadad?
Med rodnad då?
Öppna varningstrådar På Schackonline 
|
LNO1
Medlem
|
#252 Skrivet: 24 Okt 2017 00:07
Citerar: TBchess, #248: Hur motiverade domaren att han fick spela vidare?
- Det är bäst att inte bråka kanske han tänkte, jag håller tyst...
|
Inga-Namn
Medlem
|
#253 Skrivet: 24 Okt 2017 00:17
"Vart man sig på SO vänder,
tjafsas det om allt som händer.
Kunnig eller helt novis,
vi angrips av en gnetpolis
Ordval, kunskap, allt ska blötas
Till minsta smula ska det stötas.
Långt är landet där vi bor.
Seder bruk har skillnad stor
I söder görs på vårat sätt,
i norr nå't annat rätt och slätt.
Mitten av vårt land är brett
och vi gör vad vi anser rätt.
Skrev du något vist och klokt
Snart det blir båd' stekt och kokt
då Besserwisser knackar på.
Aja-baja! Gör ej så!
Nu besserwisser dig belöna
Din lilla fjäder blir en höna.....
|
2atuls
Medlem
|
#254 Skrivet: 24 Okt 2017 00:40
I ett sammandrag spelat i Lund
Hade rodel en ställning så sund
Men matchen gick fel
Och rodel fick spel
Och började skälla på domaren likt en hund
|
sture_lindberg
Medlem
|
#255 Skrivet: 24 Okt 2017 00:58
Citerar: Inga-Namn, #253: Vart man sig på SO vänder,
tjafsas det om allt som händer.
Kunnig eller helt novis,
vi angrips av en gnetpolis
Ordval, kunskap, allt ska blötas
Till minsta smula ska det stötas.
Långt är landet där vi bor.
Seder bruk har skillnad stor
I söder görs på vårat sätt,
i norr nå't annat rätt och slätt.
Mitten av vårt land är brett
och vi gör vad vi anser rätt.
Skrev du något vist och klokt
Snart det blir båd' stekt och kokt
då Besserwisser knackar på.
Aja-baja! Gör ej så!
Nu besserwisser dig belöna
Din lilla fjäder blir en höna.....
Den var bra..Tänkvärd
|
rodel
Medlem
|
#256 Skrivet: 24 Okt 2017 07:22
Som svar till Zatuls
Jag vare sig fick spel eller skällde på domaren.
Däremot tyckte vi och många med oss att det var ett felaktigt domslut. Se tex inlägg från TB chess.Det var också störande för vårt lag.
|
Kavala00
Medlem
|
#257 Skrivet: 24 Okt 2017 15:03
Bra exempel om fusk.sydsvenskan.se 14/4 2015!Ertappades på toaletten med att fuska.Så lätt är det.Ni är för naiva i Sverige.
|
Kavala00
Medlem
|
#258 Skrivet: 24 Okt 2017 15:05
Vi iFinland har erkänt problemet länge sedan.Fast vi är ju bara dumma finnar.Kniv,vodka ochRäikkönen
|
PeterTrsavec
Medlem
|
#259 Skrivet: 24 Okt 2017 16:30 - Redigerad av: PeterTrsavec
Citerar: Gugubben, #250: Brännskadad?
Med rodnad då?
Vad har denna text kontra rubriken på tråden att göra? Du ör noga med att övriga ska följa trådens rubriken men Du själv svävar iväg. Ganska intressant att följa fortsättningen på tråden där varken Sture eller gogubben verkar läsa inläggen från övriga debattörer. Där de försöker på ett konstruktivt sätt förmedla sina tankar kring fusket. Vem påstår att fusket är utbrett i Sverige? Men att det fuskas är uppenbart. Varför denna rädsla att prata om fusk? I andra sporter är fusk förenat med hårda straff. Varför ska fisk vara tabu kring schack? Det förstår jag inte. Som jag skrivit förut, utmärkta inlägg från Vert LNO1 och HDK_Andreas där de diskuterar fusk på ett "vettigt" sätt. När ska Du Sture eller Gogubben komma med inlägg som innehållet fakta som belyser olika problem?
|
PeterTrsavec
Medlem
|
#260 Skrivet: 24 Okt 2017 16:32
Citerar: Kavala00, #257: fusk.sydsvenskan.se 14/4 2015!Ertappades på toaletten med att fuska.
Mycket bra! Men detta kanske inte är fakta Sture, Gogubben eller Inga-namn?
|
PeterTrsavec
Medlem
|
#261 Skrivet: 24 Okt 2017 16:38
Citerar: sture_lindberg, #255: Tänkvärd
Ja Sture. Det är tänkvärt. Alltid lätt att ironisera debattörer. Problemet med Dig och Dina inlägg är att Du aldrig rannsakar Dig själv. Du har aldrig fel i NÅGON tråd. Hur många trådar stängs eller att moderatorerna får rensa i tråden? Eller Dina sarkastiska inlägg? Du svarar egentligen aldrig konkret på frågor Du får. Varför svarar Du inte på frågorna? Eftersom ordet fusk kontra schacket, att det är skadligt och förstör imagen, skelett i garderoben?
|
Gugubben
Medlem
|
#262 Skrivet: 24 Okt 2017 16:50
Men lugna ner dig, Peter Trsavec!
Det är klart det förekommer datorfusk inom schacket, MEN! omfattningen är inte av sådan dignitet att det motiverar era alarmerande inlägg.
Varken jag eller Sture har ifrågasatt att det förekommer fusk.
Och snälla du Trsavec, hur var det med personliga påhopp?
|
PeterTrsavec
Medlem
|
#263 Skrivet: 24 Okt 2017 16:55
Citerar: Gugubben, #262: dignitet att det motiverar era alarmerande inlägg.
Hur kan Du veta det? Vad har Du för inblick i schacket och fusket?
|
sture_lindberg
Medlem
|
#264 Skrivet: 24 Okt 2017 17:00
Citerar: PeterTrsavec, #259: När ska Du Sture eller Gogubben komma med inlägg som innehållet fakta som belyser olika problem?
I och med att jag anser det inte vara något stort problem med eventuellt fusk inom schacket så är det då svårt att belysa några "problem ".Är inte detta rätt givet ?
Och vad är det för frågor som jag inte svarar på ?
|
sture_lindberg
Medlem
|
#265 Skrivet: 24 Okt 2017 17:03 - Redigerad av: sture_lindberg
Citerar: PeterTrsavec, #261: Eftersom ordet fusk kontra schacket, att det är skadligt och förstör imagen, skelett i garderoben?
ja jag anser det ger mera skada än nytta .Har jag inte redan skrivit detta ?
och vad exakt menar du med "skelett i garderoben " ?
|
LNO1
Medlem
|
#266 Skrivet: 24 Okt 2017 17:52
Citerar: Kavala00, #257: Ni är för naiva i Sverige.
Det vet jag inte, jag själv hoppas att jag inte tillhör den skaran. Därför är det farligt med generaliseringar.
Nu spekulerar jag förstås, men jag tror inte att vare sig Gugubbens eller Stures inlägg och motstånd till diskussionen beror på naivitet eller omsorg om schacket. Vidare går jag inte i mina spekulationer, som, nota bene, inte har någon faktisk grund. Det kanske beror på naivitet eller, som jag anser, en missriktad omsorg om schacket.
Men Kavala00 ,något kanske det ligger i det du säger, vi kanske har blivit för godtrogna tack vare att vi varit relativt förskonade från fusk och dopingskandaler. Vad detta beror på vet jag faktiskt inte, för tesen att svensken skulle vara hederligare än resten av omvärlden lämnar åtminstone vissa frågetecken efter sig.
|
sture_lindberg
Medlem
|
#267 Skrivet: 24 Okt 2017 18:02 - Redigerad av: sture_lindberg
Citerar: LNO1, #266: men jag tror inte att vare sig Gugubbens eller Stures inlägg och motstånd till diskussionen beror på naivitet eller omsorg om schacket.
Jag kan tala för mej själv.
För det första har jag inget emot att fusk diskuteras ,men jag är däremot emot att fuskprognosen inom schacket överdrives.
Och jag anser det kan vara skadligt att överdriva.Så det kan nog sammanfattas att jag vurmar om schacket.Eller omsorg som du uttrycker dig.
Någon naivitet i mina och Gogubbens inlägg kan jag inte finna dock...
|
gubbengrå
Medlem
|
#268 Skrivet: 24 Okt 2017 18:22
Citerar: LNO1, #266: Vad detta beror på vet jag faktiskt inte, för tesen att svensken skulle vara hederligare än resten av omvärlden lämnar åtminstone vissa frågetecken efter sig.
Ja, jag har mycket svårt att föreställa sig att svenskar skulle vara märkbart mer hederliga, än vad folk är i de länder där fusk har rapporterats.
En sådan självgodhet skulle jag vilja beteckna som dumdryg, eller kanske som förnekelse mot bättre vetande.
|
LNO1
Medlem
|
#269 Skrivet: 24 Okt 2017 18:24
Citerar: gubbengrå, #268: En sådan självgodhet skulle jag vilja beteckna som dumdryg, eller kanske som förnekelse mot bättre vetande.
Jag håller självklart med dig helt och fullt i ditt inlägg.
Citerar: sture_lindberg, #267: men jag är däremot emot att fuskprognosen inom schacket överdrives.
Vilken prognos? Jag har inte kunnat finna någon prognos i den här tråden.
|
sture_lindberg
Medlem
|
#270 Skrivet: 24 Okt 2017 18:28 - Redigerad av: sture_lindberg
Citerar: LNO1, #269: Vilken prognos? Jag har inte kunnat finna någon prognos i den här tråden.
Fuskantagandet då.Är det ett bättre ord ? Är du tvungen att märka ord när argumenten tryter.? Du vet ju vad jag menar eller hur ?
|