Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Fusk med datorer ute i verkliga livet.. frågan kanske börjar bli allt mer brännande?
<< . 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . 7 . 8 . 9 . 10 . >>
Författare Meddelande
sture_lindberg
Medlem
#151 Skrivet: 22 Okt 2017 01:25

Citerar: tana, #149:
Om det finns fusk, så måste man bekämpa det så tidigt och kraftfullt som möjligt.

Absolut. Men man ska inte överdriva fuskfaktorn i schacket som några här i tråden gjort.
Och det är just det som kan skada schacket.Alltså dessa överdrifter.
Och det skadar i så fall både anseendet för schacket.Och kan också skrämma bort nya spelare till att börja spela schack..

Hoppas detta nu är helt klarlagt, Detta måste nog även LNO1 hålla med om.

Gugubben
Medlem
#152 Skrivet: 22 Okt 2017 01:28

LNO1, du kommer inte vidare med mig och Sture därför att vi inte håller med dig. Och vi är män med raka ryggar och obändlig vilja.

Du är dålig på att läsa och förstå vad jag skriver och tolkar i stället i din egen ogina anda och bristande respekt för våra åsikter.

LNO1
Medlem
#153 Skrivet: 22 Okt 2017 01:32

Citerar: Gugubben, #152:
Du är dålig på att läsa och förstå vad jag skriver och tolkar i stället i din egen ogina anda och bristande respekt för våra åsikter.

Oroa dig inte , jag förstod varenda stavelse av det du just nu skrev.

Gugubben
Medlem
#154 Skrivet: 22 Okt 2017 01:33

Fan tro't

tana
Medlem
#155 Skrivet: 22 Okt 2017 01:48

Min personlig åsikt är att Sture är nog den nära nog mest entusiaska medlem här i SO. Och jag ger all heder för honom för det.
Fusk inom sporten har kommit fram inom alla, sporter.
Varför diskussionen om det skulle skada specifikt schacksporten.

Gugubben
Medlem
#156 Skrivet: 22 Okt 2017 02:05

Suck..!
Nattens mörker över oss sänker
Mitt sinnes skuggor står stumma
Eller ligger de ner i skamsen rodnad
Över Midgårds rutiga golv
Pjäser ystra av självgod tanke
Berusade sig på den röra de smort

LNO1
Medlem
#157 Skrivet: 22 Okt 2017 02:07

Citerar: G_arvid, #60:
Själv tror jag inte det är fusket i sig som är ett problem. Det har fuskats genom åren i alla sporter och ändå lever de i högönsklig välmåga.

Jag kommer tillbaka till detta som G_arvid skrev som jag funderat en del på. Jo detta är ju tvivelsutan sant, även om jag personligen har svårt att tjusas av t.ex. Tour de France med dess historia. Men vi har ju också alla dessa skandaler inom snart sagt alla sporter, vilket naturligtvis är tråkigt. Tjusningen lever tydligen kvar och vi verkar som publik vara villiga att ha en förlåtande attityd gentemot fusket.
Klarar cyckelsporten, friidrotten m.fl av alla dessa skandaler och ändå leva vidare i all önskvärd välmåga ska väl schacket klara av en tråd på SO så jag fortsätter att tjata.

Citerar: PeterTrsavec, #122:
Det är väl bättre att man diskuterar det och försöker hitta lösningar.

Ja, och därmed ställer jag mig bakom mobilförbudet, och jag kommer att i görligaste mån försöka följa det även i tävlingar där man inte förbjuder mobiler. Något annat man kan göra är förstås att vara en god förebild i den här frågan och även i frågor som att ta råd av kamrater , som G_arvid, likt undertecknad tycker sig ha lagt märke till, uppgjorda partier (läggpartier eller i förväg överenskomna remier) etc etc.

tana
Medlem
#158 Skrivet: 22 Okt 2017 02:12

sUCK..!
Kanske ska jag leva
till dess att jag längtar
efter den tid
då jag led
och minnas den med glädjew.

sture_lindberg
Medlem
#159 Skrivet: 22 Okt 2017 02:13

Citerar: tana, #155:
Min personlig åsikt är att Sture är nog den nära nog mest entusiaska medlem här i SO. Och jag ger all heder för honom för det.

Ok jag tar det som en komplimang Tack !

tana
Medlem
#160 Skrivet: 22 Okt 2017 02:18

Du får ta det som du vill.
Det är min åsikt.

LNO1
Medlem
#161 Skrivet: 22 Okt 2017 02:19 - Redigerad av: LNO1

...

Gugubben
Medlem
#162 Skrivet: 22 Okt 2017 02:20

Det ni kallar diskussion kallar jag ryggkliarklubb
de respekterade och sammansvurna
Där dörrvakter ej släpper in främlingar eller de
med annan åsikt än de sammansvurna gilla

Bäst är att på egen gård vila
Och låta svärdet tystna en tid
då de sårade ej ens förstå
varifrån deras sår kommit

tana
Medlem
#163 Skrivet: 22 Okt 2017 02:30

Citerar: LNO1, #161:
Vad har dessa poem med trådämnet att göra?

Min vän. Svar till Gugubbens inlägg 156.
Men om inlägget förde brännpunkten från huvudsaken, ber jag om ursäkt.

LNO1
Medlem
#164 Skrivet: 22 Okt 2017 02:32

Citerar: tana, #163:
Min vän. Svar till Gugubbens inlägg 156.
Men om inlägget förde brännpunkten från huvudsaken, ber jag om ursäkt.

Jag skickade ett meddelande till dig om det, det är jag som ska be om ursäkt.

Gugubben
Medlem
#165 Skrivet: 22 Okt 2017 02:32

Inte behöver du, tana, be om ursäkt för en liten dikt

tana
Medlem
#166 Skrivet: 22 Okt 2017 02:51

Citerar: Gugubben, #165:

Inte behöver du, tana, be om ursäkt för en liten dikt

Dikten ber jag aldrig ursäkt om.
Jag kan ju vara dum nog att ta fram dikten i fel sammanhang.

Gugubben
Medlem
#167 Skrivet: 22 Okt 2017 03:58

För dikt finns ingen fel tid eller fel sammanhang.

Med dikt kan man ej fuska
Och striden med dikt som vapen
blir som en yster dans
Och någon diktande Komodo
behöver vi aldrig frukta

PeterTrsavec
Medlem
#168 Skrivet: 22 Okt 2017 08:16

Citerar: Gugubben, #162:
jag

Vad mysigt. Har Sture fått med sig en skribent på SO!!

PeterTrsavec
Medlem
#169 Skrivet: 22 Okt 2017 08:21

Citerar: LNO1, #157:
mobilförbudet

Det är en bra början. Man kan inte göra mera än att visa vägen, vara en förebild och inte ha med mobilen på tävlingen, eller att stånga av den och ha den liggandes bredvid brädet för att visa att man inte använder mobilen. Problem med fusk finns i alla sporter, oundvikligt att komma ifrån det till 100% men man kan hjälpas åt att förebygga. Sportens tjusning försvinner.

Gugubben
Medlem
#170 Skrivet: 22 Okt 2017 08:43

Det har varit en livlig och rolig diskussion med några onödiga övertoner från båda håll.
Jag är övertygad om att såna som Sture och jag behövs i debatten för att få balans på vissa håll och skapa förvirring på andra håll. Förvirringen brukar avslöja svagheter i motståndarens argumentation.
Ni som inte deltagit utan agerat åskådare hoppas jag blivit roade.
Jag tror inte jag kommer längre än så här i debatten så jag sätter punkt för mitt deltagande.

sture_lindberg
Medlem
#171 Skrivet: 22 Okt 2017 09:40 - Redigerad av: sture_lindberg

Citerar: Gugubben, #170:
Förvirringen brukar avslöja svagheter i motståndarens argumentation.

En mycket bra slutmening.

Och nu då allt är sagt så slutar nog även jag skriva i denna tråd.

Så jag undanber mej en massa frågor och försök till vidare påhopp...

Blir det påhopp så måste jag tyvärr svara.

sture_lindberg
Medlem
#172 Skrivet: 22 Okt 2017 09:43

Citerar: PeterTrsavec, #168:
Vad mysigt. Har Sture fått med sig en skribent på SO!!

Ungefär som konstellationen Peter/LNO1 De strävsamma parhästarna

LNO1
Medlem
#173 Skrivet: 22 Okt 2017 12:16 - Redigerad av: LNO1

Någon här tycks ha fått för sig att allt är sagt i den här frågan, men jag uppmanar alla som känner att de har någon åsikt de vill framföra att göra det.

Gugubben
Medlem
#174 Skrivet: 22 Okt 2017 14:08

LNO1, Sture skrev visserligen "allt är sagt" och då förstår i princip alla, utom du, att han menar att han själv har sagt allt han hade att säga.
Men nu skrev du LNO1 att 'några' tyckte att allt var sagt. Vilka mer än Sture har påstått det? Visa citat eller sluta påstå att folk har skrivit, påstått eller menat sådant som du inte har belägg för.
Jag avskyr när andra lägger ord i min mun som inte är mina.

HSK_Andreas
Moderator
#175 Skrivet: 22 Okt 2017 15:13

Jag har en kommentar angående att diskussioner om fusk ska föras på förbundsnivå. Personligen tycker jag att det är helt galet. Eller inte helt galet. Det skall självklart föras på den nivån också. Alla som arbetar med ungdomsverksamhet måste självfallet få ta den frågan där. Frågan i sig är inte farlig. Man behöver inte visa exakt hur man kan fuska. Det är lätt att lista ut själv. Det är frågan om fusk generellt som är intressant.

Fusk har funnits länge inom schacken. En "vanlig metod (Nej, inte vanlig i betydelsen att var och varannan spelare använder den, bara att det förekommit ett flertal gånger) är när en spelare lämnar brädet på SM och sen ses bläddra i en bok vid bokförsäljningen. Jag är helt övertygad om några spelare har bläddrat i böcker om den öppning som spelas.

Idag är det trivialt att fuska med en app i telefonen. Att det sker är för mig självklart. Frågan är i vilken omfattning. Jag tror den är liten, men jag har svårt att tro att det minskar för att vi vägrar diskutera frågan, eller att den ökar bara för att frågan diskuteras offentligt.

Ett annat vanligt fall av fusk är när en spelare kommenterar en lagkamrats ställning, Jag tycker det är bra att alla säger till när de är med om något sådant, eller ännu hellre diskuterar det innan lagmatchen. Det är väl ingen som vill lämna den frågan till förbundet också?

Sen tror jag inte att förbunden vet så vansinnigt mycket mer om hur det fuskas och i vilken utsträckning. Varför skulle man göra det?

Vert
Medlem
#176 Skrivet: 22 Okt 2017 18:30

Citerar: sture_lindberg, #91:
Men snälla..sprid inte sådant på schacksidor..Det kan faktiskt skada schacket och hur som helst gör det ingen nytta alls..Mobilförbud är en åtgärd..Men att uppmåla skräckscenarior att det fuskas något oerhört i schacket gör bara SKADA...

Citerar: sture_lindberg, #97:
Klart det skadar schacket. Det borde alla förstå..men likafullt verkar alla inte fatta det.Vad kan det bero på tro ?

Det finns säkert kloka skribenter som redan bemött detta påstående, men jag vill ändå göra en kommentar: att öppen diskussion skulle skada schacket tror jag inte på. Det har i alla tider funnits de som vill kväva den öppna diskussionen av en eller annan anledning, och det har sällan skett med goda syften.

Jag tvivlar på att den som funderar på att söka sig till klubbschacket men först läser denna diskussion helt plötsligt skulle låta bli att söka sig till klubbschacket. För egen del hade jag blivit mycket mer benägen att skippa klubbschacket om jag fick intrycket att vissa diskussioner tystades ned eller inte fick förekomma.

Vert
Medlem
#177 Skrivet: 22 Okt 2017 18:41

Citerar: LNO1, #120:
Om vi hårdrar uppfattningen att detta eller detta kan vi inte diskutera för att det kan tänkas skapa en dålig image för schacket så är det många frågor vi inte kan diskutera: minskat medlemsantal, dåliga prispengar mm kan ju också tänkas skapa dålig reklam för schacket.

En sidoanmärkning till detta är ju att dessa frågor - åtminstone den förstnämnda, och även närliggande frågor som det faktum att vissa svenska schackarrangemang inte alltid håller toppklass - har varit uppe till diskussion här i forumet tidigare, varvid åsikten att att allt är frid och fröjd också har framkommit. Det tycks alltid finnas de som vill ta schacket i försvar för att undvika att schacket lider skada av att "dålig stämning" sprids.

(Delvis i egenskap av moderator) noterar jag därvid att ovanstående är ett synsätt så gott som något, men det som har gällt i tidigare diskussioner gäller - precis som jimpan skriver ovan - även här, nämligen att detta forum finns till för den fria diskussionen. Om någon medlem emellanåt upplever diskussionen som "misshaglig" så är det "smällar man får ta" (så länge diskussionen sker inom forumreglerna).

Gugubben
Medlem
#178 Skrivet: 22 Okt 2017 18:42

Vert, det var mycket tror och tro..! i ditt inlägg.

Gugubben
Medlem
#179 Skrivet: 22 Okt 2017 18:46

"Detta forum finns till för den fria diskussionen"
Jag tror jag kissar på mig av skratt...

Var det inte förbjudet att diskutera religion, politik exempelvis på forumet?

Vert
Medlem
#180 Skrivet: 22 Okt 2017 18:50

Citerar: Gugubben, #178:
Vert, det var mycket tror och tro..! i ditt inlägg.

Ja. Jag brukar skriva att jag tror saker när jag tror saker, så att inte någon läsare förleds tro att jag vet saker. Jag tycker att det är ganska rimligt att göra så.

<< . 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . 7 . 8 . 9 . 10 . >>
Detta ämne är stängt. Du kan inte skicka svar.