Författare |
Meddelande |
sture_lindberg
Medlem
|
#91 Skrivet: 21 Okt 2017 16:06
Citerar: LNO1, #120: Det har förekommit och förekommer med största sannolikhet fusk inom schacket idag, i likhet med alla andra sporter, så vi är inte sämre än andra, men det vore ett stort misstag att tro att vi är bättre än andra.
Jo det förekommer fusk. Vore konstigt om det aldrig skulle fuskas även inom schacket.
Men inte i den omfattningen som du försöker inbilla oss.
Du målar ju upp värsta fuskscenariot. Och det gör mera SKADA än nytta att hålla på så.
.Hoppas du kan förstå vad jag menar nu och inte kommer med några ytterligare "förklaringar" till dina uttalande.
För det behövs inte ..Alla vet nu att du har aningar om att det fuskas alldeles oerhört.
Men snälla..sprid inte sådant på schacksidor..Det kan faktiskt skada schacket och hur som helst gör det ingen nytta alls..Mobilförbud är en åtgärd..Men att uppmåla skräckscenarior att det fuskas något oerhört i schacket gör bara SKADA...
|
Gugubben
Medlem
|
#92 Skrivet: 21 Okt 2017 16:08
Vem har sagt att problemet inte ska diskuteras?
Men det gäller att välja rätt forum för diskussionen.
|
Gugubben
Medlem
|
#93 Skrivet: 21 Okt 2017 16:12 - Redigerad av: Gugubben
Och LNO1, insinuera inte att de som inte håller med dig skulle vara fuskare. Det är så grovt att det borde innebära en längre avstängning från forumet.
|
LNO1
Medlem
|
#94 Skrivet: 21 Okt 2017 16:31
Citerar: Gugubben, #93: Och LNO1, insinuera inte att de som inte håller med dig skulle vara fuskare. Det är så grovt att det borde innebära en längre avstängning från forumet.
Det var ingen antydning alls att de som inte håller med mig skulle vara fuskare. Det var du som läste in det i mitt inlägg. Jag skrev bara att de enda som tjänar på att det inte diskuteras är den lilla minoritet som fuskar. Inga antydningar alls att du eller Sture skulle fuska.
Klagomålet du har kan ju läsas av moderatorerna och jag ser fram emot deras bedömning av saken.
|
LNO1
Medlem
|
#95 Skrivet: 21 Okt 2017 16:37
Citerar: sture_lindberg, #91: Men inte i den omfattningen som du försöker inbilla oss.
Nu vill jag att du för en gångs skull pekar på ett konkret inlägg där jag skriver att fusket är omfattande.
|
Gugubben
Medlem
|
#96 Skrivet: 21 Okt 2017 17:12
LNO1, i ditt inlägg 90, med fet stil, skriver du att de som inte vill diskutera fusket ( alltså jag och Sture, för det är ju diskussionen på forumet vi pratar om) är det de som fuskar som tjänar på att det inte diskuteras.
Jag och Sture menar att denna typ av spekulativa diskussioner endast kan skada schacket.
|
sture_lindberg
Medlem
|
#97 Skrivet: 21 Okt 2017 17:17
Citerar: Gugubben, #96: Jag och Sture menar att denna typ av spekulativa diskussioner endast kan skada schacket.
Klart det skadar schacket. Det borde alla förstå..men likafullt verkar alla inte fatta det.Vad kan det bero på tro ?
|
LNO1
Medlem
|
#98 Skrivet: 21 Okt 2017 17:38
Citerar: Gugubben, #96: LNO1, i ditt inlägg 90, med fet stil, skriver du att de som inte vill diskutera fusket ( alltså jag och Sture, för det är ju diskussionen på forumet vi pratar om) är det de som fuskar som tjänar på att det inte diskuteras.
För tydlighetens skull ska vi jämföra din utsaga om innehållet med det verkliga innehållet i mitt inlägg:
Citerar: LNO1, #90: De enda som tjänar på att vi inte diskuterar detta är den lilla minoritet som fuskar.
Du och Sture vill inte diskutera detta alltså. I vart fall inte här. Detta är INTE liktydigt med att ni tjänar på det. Det är heller INTE på något sätt en antydan att ni fuskar.
Men jag hävdar alltså att det är endast fuskarna som tjänar på att saken inte diskuteras. Den åsikten vidhåller jag.
Men en slutsats drar jag av innehållet i dina inlägg, men rätta mig gärna om jag har fel, du vill att denna diskussion stoppas eftersom du anser likt Sture att den är till men för schacket.
För att göra saken enkel för oss så föreslår jag att vi låter moderatorena avgöra saken: om de anser att denna diskussion är skadlig för schacket så är det bara att stänga tråden och om de anser att jag gått över någon slags gräns så står det dem fritt att stänga av mig, på livstid om de så önskar.
|
sture_lindberg
Medlem
|
#99 Skrivet: 21 Okt 2017 18:07
Citerar: LNO1, #98: så är det bara att stänga tråden och om de anser att jag gått över någon slags gräns så står det dem fritt att stänga av mig, på livstid om de så önskar.
Måste du alltid använda dig av dramatiska övertoner.?
Kan du inte lika gärna erkänna att andra kan och får ha andra ståndpunkter än dig ? Och att dessa andra ståndpunkter borde respekteras.
|
Gugubben
Medlem
|
#100 Skrivet: 21 Okt 2017 18:10
Jag anser att eventuellt fusk, tänkbara metoder och dylikt ska diskuteras och hållas koll på. Men inte offentligt, det kommer bara att misstolkas och överdrivas.
Det gäller att välja rätt forum för diskussionen, och det är inte den offentliga.
Du misstolkar exempelvis när du tror att jag vill stoppa diskussionen. Jag vill, för schackets skull, att diskussionen ska föras på den nivå där den hör hemma. Capichi..?
|
LNO1
Medlem
|
#101 Skrivet: 21 Okt 2017 18:14
Citerar: sture_lindberg, #99: Kan du inte lika gärna erkänna att andra kan och får ha andra ståndpunkter än dig ? Och att dessa andra ståndpunkter borde respekteras.
Javisst, jag har inga som helst problem med det. Jag respekterar att du och Gugubben tycker att detta inte ska diskuteras här, men inte så till den grad att jag stänger tråden eller låter bli att säga min åsikt. När jag inte håller med dig kommer jag att fortsätta att säga emot dig, jag hoppas att det är ok.
|
LNO1
Medlem
|
#102 Skrivet: 21 Okt 2017 18:17
Citerar: Gugubben, #100: Jag anser att eventuellt fusk, tänkbara metoder och dylikt ska diskuteras och hållas koll på. Men inte offentligt, det kommer bara att misstolkas och överdrivas.
Men hur ska en diskussion då föras om den inte får föras offentligt? Vilket forum ska man då använda sig av och vilka är det som ska få tillåtelse att ta del av och delta i den diskussionen? Jag tycker att det du föreslår rimmar ganska dåligt med den demokratiska principen.
|
Gugubben
Medlem
|
#103 Skrivet: 21 Okt 2017 18:23
Jag förespråkar inga tvångsmedel LNO1. Jag anser bara att diskussionen bäst förs på nationell och internationell förbundsnivå.
Du tar i som den värsta dramadrottningen ibland. Du ser väl inte mig som en fara för demokratin?
|
gubbengrå
Medlem
|
#104 Skrivet: 21 Okt 2017 18:41
Citerar: Gugubben, #103: Jag förespråkar inga tvångsmedel LNO1. Jag anser bara att diskussionen bäst förs på nationell och internationell förbundsnivå.
Om du inte anser att denna diskussion bör stängas ned för att den inte förs på tillräckligt hög nivå så kan det argumentet inte gälla mot LNO1 heller.
Måhända diskuterar man det bättre utanför offentligen, måhända inte. Svårt att säga., hur skall vi kunna veta det?
|
LNO1
Medlem
|
#105 Skrivet: 21 Okt 2017 18:45
Citerar: Gugubben, #103: Du ser väl inte mig som en fara för demokratin?
Inte så länge du låter bli att kandidera ;) Skämt åsido, nejdå inte alls, men slutna diskussioner ser jag alltid som en fara för demokratin, spelar ingen roll om det gäller politik eller som i detta fall schack. Jag antar att SSF omhuldar den demokratiska principen.
Däremot är det de facto så att denna sida är inget givet forum för någonting, sajtens ägare har det fulla juridiska ansvaret för vad som står här, det var det jag menade med att det står moderatorena helt fritt att dels stänga den här tråden och stänga av mig (vilket du tyckte vore lämpligt i ett tidigare inlägg)
Citerar: Gugubben, #93: Och LNO1, insinuera inte att de som inte håller med dig skulle vara fuskare. Det är så grovt att det borde innebära en längre avstängning från forumet.
och det står dig helt fritt att tycka så, men det skäl du angav var en uppenbar misstolkning av mitt inlägg.
Så frågan har nu förskjutits från att diskutera själva fusket och vad man ev. kan göra åt det till att handla om huruvida det är ok att föra den diskussionen här eller inte, de enda som har mandat att avgöra den frågan är moderatorerna, inte du och heller inte jag.
|
sture_lindberg
Medlem
|
#106 Skrivet: 21 Okt 2017 19:00
Citerar: LNO1, #101: Jag respekterar att du och Gugubben tycker att detta inte ska diskuteras här, men inte så till den grad att jag stänger tråden eller låter bli att säga min åsikt. När jag inte håller med dig kommer jag att fortsätta att säga emot dig, jag hoppas att det är ok.
Jag har inte sagt att tråden ska stängas.
Jag vill dock att min åsikt inte ska förlöjligas och bli behandlat på ett nedsättande vis.
Alltså du måste faktiskt finna dej i att andra kan och får ha annan ståndpunkt än dig.
Jag har väl samma rätt att säga emot dej som du har rätt att säga emot mig ??
Men om man läser dina inlägg så verkar du tro att dina egna inlägg har mera av värde..
|
LNO1
Medlem
|
#107 Skrivet: 21 Okt 2017 19:04
Citerar: sture_lindberg, #106: Men om man läser dina inlägg så verkar du tro att dina egna inlägg har mera av värde
Eftersom jag inte håller med dig så anser jag att jag har rätt ja, och det kommer oundvikligen att framgå av mina inlägg. De eventuella värdet av mina respektive dina inlägg får vi väl låta andra bedöma, det torde väl vara det bästa?
|
jimpan
Moderator
|
#108 Skrivet: 21 Okt 2017 19:15
Ok att föra denna diskussion. Tråden stängs inte o inga avstängningar av medlemmar är aktuella.
|
Gugubben
Medlem
|
#109 Skrivet: 21 Okt 2017 19:18
Ingen har begärt någon stängd tråd och att LNO1 inte skulle få någon påföljd var helt väntat.
|
Gugubben
Medlem
|
#110 Skrivet: 21 Okt 2017 19:22
Det enda vi kan göra är att inte själva fuska, och lämna den verkliga kampen på rätt nivå.
|
LNO1
Medlem
|
#111 Skrivet: 21 Okt 2017 19:31
Citerar: Gugubben, #110: Det enda vi kan göra är att inte själva fuska
Inte det enda, men det är ju faktiskt det viktigaste, att föregå med ett gott exempel!
|
Mikaelk
Medlem
|
#112 Skrivet: 21 Okt 2017 19:35
jimpan: varfor inte stanga av de som tjaffsar sonder varenda trad?
|
jimpan
Moderator
|
#113 Skrivet: 21 Okt 2017 19:58
Citerar: Mikaelk, #112: jimpan: varfor inte stanga av de som tjaffsar sonder varenda trad?
Att stänga av medlemmar antingen från forumskrivande eller totalt är en av åtgärderna vi har. Dock är min linje att man med en annan metod kan få "de tjafsande" att ta reson. Använder mig av personliga mess och det brukar oftast hjälpa. Självklart spårar trådar ur o då agerar vi kraftfullt. Är en balansgång för oss Moderatorer - och till o från kritiseras Vi men jag tar det o står för mina belsut 100%. Och vad gäller denna specifika tråd kommer inga åtgärder att vidtagas.
|
LNO1
Medlem
|
#114 Skrivet: 21 Okt 2017 20:09
Citerar: jimpan, #113: står för mina belsut 100%.
Jag har för min del full tillit till ert goda omdöme!
Nu tycks det som den här diskussionen har rört upp en del känslor hos en del, men trots allt har den hållit sig till trådämnet på det stora hela.
Gugubben tycker att denna diskussion är skadlig för schacket om den förs offentligt och jag är av avvikande mening. Vad tycker ni andra?
Sture tycker jag har fel i största allmänhet som vanligt, och föga överraskande för er som läser dessa trådar, så är jag av motsatt uppfattning, men eftersom han inte haft några alternativ likt Gugubben som ändå har presenterat ett sådant så finns det väl inte så mycket att tillägga där.
|
sture_lindberg
Medlem
|
#115 Skrivet: 21 Okt 2017 20:25
Nej tråden kan vara kvar det anser jag..men allas åsikter ska behandlas lika..
|
PeterTrsavec
Medlem
|
#116 Skrivet: 21 Okt 2017 20:45
Citerar: LNO1, #114: trådämnet
Varför ska man inte kunna diskutera "fusk" inom schacket? Varför är det skadligt för schacket?
|
sture_lindberg
Medlem
|
#117 Skrivet: 21 Okt 2017 20:58
Citerar: PeterTrsavec, #116: Varför ska man inte kunna diskutera "fusk" inom schacket? Varför är det skadligt för schacket?
För att det kan skapa en dålig image för schacket som sådant..Har du inte läst Gogubbens och mina kommentarer ?
|
gubbengrå
Medlem
|
#118 Skrivet: 21 Okt 2017 21:05
Citerar: sture_lindberg, #117:
För att det kan skapa en dålig image för schacket som sådant.
Om "schacket" anser att fusk är ett så känsligt ämne att det inte kan diskuteras, så menar jag att det skapar en dålig image för schacket.
|
LNO1
Medlem
|
#119 Skrivet: 21 Okt 2017 21:19
Citerar: sture_lindberg, #115: men allas åsikter ska behandlas lika
Förutom att jag tycker att du har fel, på vilket sätt har din åsikt särbehandlats negativt?
|
LNO1
Medlem
|
#120 Skrivet: 21 Okt 2017 21:26 - Redigerad av: LNO1
Citerar: gubbengrå, #118: Om "schacket" anser att fusk är ett så känsligt ämne att det inte kan diskuteras, så menar jag att det skapar en dålig image för schacket.
Jag tycker precis som du om detta. Inga frågor bör vara så känsliga att de inte tål en diskussion för vår sport, speciellt inte de mer obehagliga. Om vi hårdrar uppfattningen att detta eller detta kan vi inte diskutera för att det kan tänkas skapa en dålig image för schacket så är det många frågor vi inte kan diskutera: minskat medlemsantal, dåliga prispengar mm kan ju också tänkas skapa dålig reklam för schacket.
|