Författare |
Meddelande |
sture_lindberg
Medlem
|
#181 Skrivet: 22 Okt 2017 18:50 - Redigerad av: sture_lindberg
Citerar: Vert, #176: öppen diskussion skulle skada schacket tror jag inte på.
nej det tror inte jag heller.Men att några här överdriver att det fuskas speciellt mycket kan skada schacket.
Kan vi inte skilja på en öppen diskussion och att förtala
schacket ?.
|
Vert
Medlem
|
#182 Skrivet: 22 Okt 2017 18:52 - Redigerad av: Vert
Citerar: Gugubben, #179: Var det inte förbjudet att diskutera religion, politik exempelvis på forumet?
Jo, det är riktigt, även om jag inte riktigt känner igen mig i tillägget "exempelvis" då uppräkningen var fullständig efter orden "religion" och "politik".
|
Vert
Medlem
|
#183 Skrivet: 22 Okt 2017 18:54
Citerar: sture_lindberg, #181: Men att några här överdriver att det fuskas speciellt mycket kan skada schacket.
Men vad är då den logiska konsekvensen av detta påstående? Anser du att diskussionen ska förbjudas? Nej, uppenbarligen inte (att döma av tidigare inlägg). Anser du att varje enskild debattör ska låta bli att diskutera saken? I så fall är det väl en form av självcensur som knappast är bättre.
|
Vert
Medlem
|
#184 Skrivet: 22 Okt 2017 18:57
Citerar: Gugubben, #178: Vert, det var mycket tror och tro..! i ditt inlägg.
En ytterligare anmärkning kring detta är också - eftersom det på vissa håll i denna tråd tycks vara på modet att anmärka på enstaka ord - att jag inte använt orden "tror" och "tro" mer än en enda gång i mina inlägg. Det kanske inte är så mycket...
|
sture_lindberg
Medlem
|
#185 Skrivet: 22 Okt 2017 19:09
Citerar: Vert, #183: Men vad är då den logiska konsekvensen av detta påstående? Anser du att diskussionen ska förbjudas? Nej, uppenbarligen inte (att döma av tidigare inlägg). Anser du att varje enskild debattör ska låta bli att diskutera saken? I så fall är det väl en form av självcensur som knappast är bättre.
Vad jag försöker att förmedla är att debattörerna i denna tråd inte bör vara ute efter att smutskasta schacket med en massa överdrivna påståenden att det fuskas något enormt inom schacket
För det första anser jag det vara lögn.Och för det andra kan sådana påståenden skada schacket-
-Kan jag skriva detta tydligare än vad jag gör ? Vad är det som är så svårt att förstå ?
|
Kavala00
Medlem
|
#186 Skrivet: 22 Okt 2017 19:13
Finns hur mycket som helst fusk!Ge dig nu
|
HSK_Andreas
Moderator
|
#187 Skrivet: 22 Okt 2017 19:15
Citerar: sture_lindberg, #185: Vad jag försöker att förmedla är att debattörerna i denna tråd inte bör vara ute efter att smutskasta schacket med en massa överdrivna påståenden att det fuskas något enormt inom schacket
För det första anser jag det vara lögn.Och för det andra kan sådana påståenden skada schacket-
-Kan jag skriva detta tydligare än vad jag gör ? Vad är det som är så svårt att förstå ?
Jag har läst samtliga inlägg i tråden, men jag hittar inte det/de inlägg där det står att det fuskas något enormt. I vilka inlägg är det någon som skrivit det?
Förr kunde man tala med medspelare och på SM bläddra i böcker. Idag finns dessutom möjligheten att ta hjälp av en mobiltelefon. Jag kan stänga av min mobiltelefon och lägga den på bordet (något jag aldrig skulle göra på en stor tävling, pga stöldrisken) under en allsvensk match. Sen går jag in på toaletten och använder min andra telefon. Ingen kommer misstänka mig eftersom min telefon ligger fullt synligt i spellokalen. Det är bara det att jag råkar gå omkring med två mobiltelefoner en stor del av tiden.
|
Gugubben
Medlem
|
#188 Skrivet: 22 Okt 2017 19:18
Jag tycker ni ska tala om när det fuskades och på vilket sätt.
Ni ska också komma med lösningar på fuskproblemet. Annars är ju denna tråd helt meningslöst.
Kom igen nu!
Jag lovar att ni ska få diskutera dessa frågor i fred. Jag sätter mig på läktaren. 
|
sture_lindberg
Medlem
|
#189 Skrivet: 22 Okt 2017 19:26
Citerar: HSK_Andreas, #187: Jag har läst samtliga inlägg i tråden, men jag hittar inte det/de inlägg där det står att det fuskas något enormt. I vilka inlägg är det någon som skrivit det?
Citerar: Kavala00, #186: Finns hur mycket som helst fusk!Ge dig n
Var detta så nära så du inte läser sådant ? helt otroligt...
|
Kavala00
Medlem
|
#190 Skrivet: 22 Okt 2017 19:29
Kunde väl reta Sture fram!Tack och adjö för min del!
|
sture_lindberg
Medlem
|
#191 Skrivet: 22 Okt 2017 19:29 - Redigerad av: sture_lindberg
Citerar: HSK_Andreas, #187: Jag kan stänga av min mobiltelefon och lägga den på bordet (något jag aldrig skulle göra på en stor tävling, pga stöldrisken) under en allsvensk match. Sen går jag in på toaletten och använder min andra telefon. Ingen kommer misstänka mig eftersom min telefon ligger fullt synligt i spellokalen. Det är bara det att jag råkar gå omkring med två mobiltelefoner en stor del av tiden.
Ok nu börjas det också förmedlas "bra" tips hur man kan fuska ...
Hur ska detta sluta tro ?
|
Vert
Medlem
|
#192 Skrivet: 22 Okt 2017 19:46
Citerar: sture_lindberg, #185: Vad jag försöker att förmedla är att debattörerna i denna tråd inte bör vara ute efter att smutskasta schacket med en massa överdrivna påståenden att det fuskas något enormt inom schacket
För det första är debattörerna inte ute efter det. För det andra är det ingen - utom nytillkomne Kavala00, men det är knappast honom/henne du syftar på - som har uttryckt uppfattningen att "det fuskas något enormt inom schacket". Det är du som läser in det i våra inlägg och sedan argumenterar mot det som du har läst in i inläggen, men som inte står där. "Halmdocka" kallas det visst.
Citerar: sture_lindberg, #185: För det första anser jag det vara lögn.
Det har jag förstått. Men, som jag förtydligar ovan, så är det ingen (utom Kavala00) som hävdar att det fuskas "enormt mycket", så det finns liksom ingen som vidhåller den lögn som du av oklar anledning argumenterar mot.
Citerar: sture_lindberg, #185: Och för det andra kan sådana påståenden skada schacket-
Detta har jag också förstått. Du anser att vissa diskussioner, enbart genom att föras, kan skada schacket. Fair enough. Jag delar inte uppfattningen, men låter dig givetvis ha och uttrycka den.
Det är emellertid här - efter att ha tagit del av din åsikt - som mina frågor inställer sig, nämligen, för det första: anser du att diskussionen ska förbjudas? Nej, uppenbarligen inte (att döma av dina tidigare inlägg).
Det är emellertid min andra fråga som är mest relevant, nämligen där jag undrar om du anser att varje enskild debattör ska låta bli att diskutera saken? I så fall är det väl en form av självcensur som knappast är bättre. Jag har nämligen redan från början förstått vad din åsikt är (och inte kunnat undgå att förstå vad den är när du sedan upprepat den ett stort antal gånger), men vad jag inte förstår (och därför frågar om) är vad denna din åsikt sedan ska användas till. I din "drömvärld" där din åsikt får gälla, vad skulle hända där? Skulle SSF förbjuda diskussionen? Skulle sO:s moderatorer förbjuda diskussionen? Skulle sO-medlemmar självmant (genom självcensur) låta bli att diskutera saken?
LNO1 har sagt att han tror att saken mår bra av att diskuteras och sedan försökt diskutera bl.a. mobilförbud och vikten av att föregå med gott exempel. Det är en åsikt följt av ett förslag om hur åsikten kan efterföljas. Gugubben har sagt att han tror att diskussionen kan vara skadlig för schacket, och att diskussionen (därför) bör föras inte här på sO utan av SSF. Detta är en åsikt följt av ett förslag om hur det borde vara. Du, sture_lindberg, har uttryckt åsikten att diskussionen kan vara skadlig för schacket men inte med ett ord berört hur det istället borde vara. Därför frågar jag igen: vad är den logiska konsekvens eller det konkreta förslag som följer av din åsikt?
|
Kavala00
Medlem
|
#193 Skrivet: 22 Okt 2017 19:51
Forum var väl ställe man kunde uttrycka sina åsikter.Tydligen är man bara dum i huvudet om man inte håller med vissa ej nämnda personer här.
|
Gugubben
Medlem
|
#194 Skrivet: 22 Okt 2017 19:56 - Redigerad av: Gugubben
Kavala00, det är just det som vissa av inläggarna försöker få Sture och mig att framstå som. Dum alltså.
Och jag som var säker på att jag tillhörde toppen av mänsklig intelligens.. 
|
Kavala00
Medlem
|
#195 Skrivet: 22 Okt 2017 19:57
Använde ordet MYCKET ej ENORMT!
|
sture_lindberg
Medlem
|
#196 Skrivet: 22 Okt 2017 20:01 - Redigerad av: sture_lindberg
Citerar: Vert, #192: Därför frågar jag igen: vad är den logiska konsekvens eller det konkreta förslag som följer av din åsikt?
Att inte komma med en massa argument där argumenten bygger enbart på att det fuskas inom schacket--
HUR MYCKET det fuskas berörs inte alls.Eller hur lite...
Utan bara floskerkommentarer om att det fuskas..Ja så klart att det någon gång förekommer fusk,det kan jag hålla med om.Men frågan är ju om det är ett så stort problem ???
|
HSK_Andreas
Moderator
|
#197 Skrivet: 22 Okt 2017 21:34
Citerar: sture_lindberg, #189: Var detta så nära så du inte läser sådant ? helt otroligt...
Det där inlägget skrevs samtidigt som jag skrev mitt, långt efter ditt inlägg dock....
|
HSK_Andreas
Moderator
|
#198 Skrivet: 22 Okt 2017 21:42
Citerar: sture_lindberg, #191: Ok nu börjas det också förmedlas "bra" tips hur man kan fuska ...
Hur ska detta sluta tro ?
Det var bara ett exempel: den som vill fuska lär utan problem komma på både den möjligheten och många fler. Det är rätt naivt att tro annat.
Citerar: sture_lindberg, #196: Att inte komma med en massa argument där argumenten bygger enbart på att det fuskas inom schacket--
HUR MYCKET det fuskas berörs inte alls.Eller hur lite...
Jodå, det har bland annat jag skrivit om i ett tidigare inlägg...
Citerar: sture_lindberg, #196: Utan bara floskerkommentarer om att det fuskas..Ja så klart att det någon gång förekommer fusk,det kan jag hålla med om.Men frågan är ju om det är ett så stort problem ???
Floskler? Vi är ju överens om att det förekommer. Jag tror vi är rätt överens om att det är rätt ovanligt. Frågan är om det kommer fortsätta att vara ovanligt eller inte och om vi kan påverka saken så att det inte blir vanligare.
Jag tror på att diskutera frågan, i klubbarna, med juniorer etc. Fusk på juniornivå (utan hjälp av datorer eller liknande) har jag sett massor av i mina dagar. Då har jag försökt att agera och prata med spelarna: Jag tror att det är en bättre väg än att låta bara FIDE och SvSF hålla i frågan.
|
Mikaelk
Medlem
|
#199 Skrivet: 22 Okt 2017 21:53
Har man ingen laglig rätt att kroppsvisitera misstänkta fuskare?
|
HSK_Andreas
Moderator
|
#200 Skrivet: 22 Okt 2017 22:02
Citerar: Mikaelk, #199: Har man ingen laglig rätt att kroppsvisitera misstänkta fuskare?
Det finns ett sådant stycke i reglerna, men jag är tveksam om det håller juridiskt. Jag är inte juridiskt skolad, men jag har svårt att tro att man har den rätten. Däremot kanske man kan säga att den som inte ställer upp på visitation döms till förlust. Man vet ju reglerna när man anmäler sig (eller nåja, de flesta kan inte reglerna, men man förväntas kunna dem).
Haken är dock att jag och många med mig hellre värnar den personliga integriteten än spelar ett parti schack, så det gäller att vara verkligen säker som domare.
|
sture_lindberg
Medlem
|
#201 Skrivet: 22 Okt 2017 22:22
Citerar: HSK_Andreas, #198: Floskler? Vi är ju överens om att det förekommer. Jag tror vi är rätt överens om att det är rätt ovanligt. Frågan är om det kommer fortsätta att vara ovanligt eller inte och om vi kan påverka saken så att det inte blir vanligare.
.Varför då hålla på att diskutera något som är OVANLIGT som om det är VANLIGT ?
Om vi är överens om att det är OVANLIGT.
Är inte det om något att hälla olja på en liten brasa.Alltså förstora inte upp problemet som om det voro ett otroligt stort problem
Som det alltså ICKE är.
Och bara för att några sitter och målar faan på väggen så skulle fuskande försvinna ?
Jag tror tvärtom.Desto mera det ventileras och ger tipps om hur man fuskar desto värre kan det bli. Men fortsätt bara att gå på. Men tråkigt som ni håller på tycker jag...
|
LNO1
Medlem
|
#202 Skrivet: 22 Okt 2017 23:50 - Redigerad av: LNO1
Citerar: sture_lindberg, #201: .Desto mera det ventileras och ger tipps om hur man fuskar desto värre kan det bli.
Analogt med detta så skulle man kunna säga att ju mer vi diskuterar dopingen t.ex ju vanligare blir det, eftersom folk då får tips om vilka preparat man ska ta, eller om man för att ta ett annat exempel, ju mer man diskuterar försäljningen av olagliga droger på nätet och vad man kan göra åt det , ju mer ökar försäljningen av dessa. Observera detta var en analogi och ingenting annat.
Jag skulle vilja hävda att är vi så lättledda och så snara till fusk att en tråd på schackonline skulle vara menlig så är slaget redan förlorat.
|
Gugubben
Medlem
|
#203 Skrivet: 23 Okt 2017 00:20
Än har ingen brytt sig om #194
Jag tycker ni ska tala om när det fuskades och på vilket sätt.
Ni ska också komma med lösningar på fuskproblemet. Annars är ju denna tråd helt meningslöst.
Kom igen nu!
Jag lovar att ni ska få diskutera dessa frågor i fred. Jag sätter mig på läktaren.
Har ni inget att komma med? Det är ju bara en massa rundgång..
|
sture_lindberg
Medlem
|
#204 Skrivet: 23 Okt 2017 00:56 - Redigerad av: sture_lindberg
Citerar: LNO1, #202: Jag skulle vilja hävda att är vi så lättledda och så snara till fusk att en tråd på schackonline skulle vara menlig så är slaget redan förlorat.
Nej det är INTE förlorat.Eftersom fusk inom schacket inte är något större problem.
Men däremot är det onödigt att öppna en fusktråd och i denna tråd spä på med fördomar och lämna tips hur man fuskar.
Trådens namn : "Fusk med datorer ute i verkliga livet.. frågan kanske börjar bli allt mer brännande?"
Till och med trådnamnet antyder att fusk är ett problem
Fast detta inte är fallet...
|
LNO1
Medlem
|
#205 Skrivet: 23 Okt 2017 06:48
Vad gäller om denna tråd är meningslös eller ej så måste den frågan besvaras av den enskilde läsaren eller debattören. Själv varken deltar jag i eller läser trådar jag finner meningslösa.
Vad gäller förslag till "lösningar" (jag har aldrig trott på universallösningar) så hade jag ett par förslag tidigare.
Citerar: sture_lindberg, #204: Till och med trådnamnet antyder att fusk är ett problem
Fast detta inte är fallet...
Det är nog tur att de flesta inte tolkar detta bokstavligt...
|
HSK_Andreas
Moderator
|
#206 Skrivet: 23 Okt 2017 06:49
Citerar: sture_lindberg, #201: Varför då hålla på att diskutera något som är OVANLIGT som om det är VANLIGT ?
Om vi är överens om att det är OVANLIGT.
Återigen, du har återkommit till att andra anser att problemet är stort, vilket inte är sant.
Du har visat på ETT sådant inlägg, som kom långt efter att du började skriva om att andra ansåg problemet stort.
Citerar: sture_lindberg, #204: Trådens namn : "Fusk med datorer ute i verkliga livet.. frågan kanske börjar bli allt mer brännande?"
Till och med trådnamnet antyder att fusk är ett problem
Observera orden "kanske" och "börjar".
För 10 år sedan var det inget man hörde talas om. Idag har några åkt fast och det lär rimligen vara några som inte åkt fast också. Mota Olle i grind.
|
LNO1
Medlem
|
#207 Skrivet: 23 Okt 2017 07:00 - Redigerad av: LNO1
Citerar: HSK_Andreas, #206: För 10 år sedan var det inget man hörde talas om. Idag har några åkt fast och det lär rimligen vara några som inte åkt fast också. Mota Olle i grind.
Man kan ju tycka att det du skriver är enkel logik och att man inte skulle behöva påpeka detta.
I övrigt vill jag tacka dig för dina inlägg här i tråden som har varit mycket belysande och pedagogiska.
Ryggdunk och fjäsk? Ja, så kanske man illvilligt kan tolka det hela, men jag försäkrar att det inte alls förhåller sig så, jag känner inte HSK_Andreas alls och har ingen anledning att fjäska för honom, det enda jag uttrycker är att jag håller med honom i hans inlägg.
|
Gugubben
Medlem
|
#208 Skrivet: 23 Okt 2017 07:36
Snälla ni! Sluta bjäbba meningslösheter och konkretisera er.
Utan konkret fall av fusk och konkreta förslag på lösningar är denna tråd inte mycket värd.
|
Vert
Medlem
|
#209 Skrivet: 23 Okt 2017 08:01
Citerar: sture_lindberg, #196: Att inte komma med en massa argument där argumenten bygger enbart på att det fuskas inom schacket
Självcensur, med andra ord... Jaja...
Vidare: sture_lindberg hävdar genomgående att problemet är litet. Ingen hävdar att problemet är stort (även om sture_lindberg tycks tro det). Men till saken hör att lika lite som jag kan veta att problemet är stort kan sture_lindberg veta att problemet är litet. Det finns säkerligen ett mörkertal, ett mörkertal vars storlek vi inte har någon aning om.
Gugubben, LNO1 har ett par gånger länkat till en Wikipedia-sida med exempel på fusk inom schacket. Han har därtill länkat till ett Youtube-klipp som visar hur det kan gå till, samt en intervju om fusk med Morozevich (eller om det var någon annan). Han har också diskuterat i vilken utsträckning mobilförbud löser problemet, och vikten av att enskilda spelare föregår med gott exempel. Såvitt jag kan förstå täcker detta in mycket av det du efterfrågar.
|
Gugubben
Medlem
|
#210 Skrivet: 23 Okt 2017 08:13
Nej vert! Youtube - filmerna är inte mycket i sammanhanget.
Var är alla svenska fall av fusk och var finns alla de kreativa lösningarna? Det har ändå skrivits över 200 inlägg i denna tråd.
Jag tror du feltolkat Sture, när du påstår att han förespråkar självcensur. Han som jag vill se verkliga, konkreta exempel på fuskfall och konkreta siffror på omfattningen.
Kan ni inte göra det återstår att som tidigare presentera lösa påståenden om fusk, luft och spekulationer alltså.
|