Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Fusk med datorer ute i verkliga livet.. frågan kanske börjar bli allt mer brännande?
<< . 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . 7 . 8 . 9 . 10 . >>
Författare Meddelande
tana
Medlem
#121 Skrivet: 21 Okt 2017 21:28

Har jag förstått rätt. En del tycker att det inte finns konkreta bevis att det fuskas nämnvärt i schack, och påstår att diskussionen om fusk skadar schackens anseende. Finns det några konkreta bevis för det?

PeterTrsavec
Medlem
#122 Skrivet: 21 Okt 2017 21:44

Citerar: sture_lindberg, #117:
För att det kan skapa en dålig image för schacket som sådant..Har du inte läst Gogubbens och mina kommentarer ?

Brukar inte läsa dem så ingående, då de oftast inte faller mig i smaken. Dålig image föe schacket, var det mest skumma påstående. Det finns en verklighet Sture, där fusk inom schacket finns. Jag tycker det är viktigt att man diskuterar såna saker. Det är väl bättre att man diskuterar det och försöker hitta lösningar.

LNO1
Medlem
#123 Skrivet: 21 Okt 2017 21:55

Citerar: tana, #121:
En del tycker att det inte finns konkreta bevis att det fuskas nämnvärt i schack,

Nej ingen har sagt det, det är Sture som påstår att jag sagt det men det stämmer inte.
påstår att diskussionen om fusk skadar schackens anseende

Ja Sture och Gugubben tror det.

Finns det några konkreta bevis för det?

Att fusk har förekommit finns det konkreta bevis för, jag länkar till wiki-sidan om fusk i schack: https://en.wikipedia.org/wiki/Cheating_in_chess

LNO1
Medlem
#124 Skrivet: 21 Okt 2017 21:57

oj jag läste fel tana. Hursomhelst, Sture påstår att jag sagt att det fuskas mycket i schack, det har jag aldrig sagt.

Bjälboätten
Medlem
#125 Skrivet: 21 Okt 2017 22:01

Citerar: PeterTrsavec, #122:
Jag tycker det är viktigt att man diskuterar såna saker. Det är väl bättre att man diskuterar det och försöker hitta lösningar.

Mycket bra poäng i denna Tråd!!

sture_lindberg
Medlem
#126 Skrivet: 21 Okt 2017 22:13

Citerar: LNO1, #119:
Förutom att jag tycker att du har fel, på vilket sätt har din åsikt särbehandlats negativt?

För att mina inlägg nästan hånas av dej.Behöver jag verkligen skriva om detta till dej ? Det vet du ju själv att du gör...Och inte bara MINA inlägg.

sture_lindberg
Medlem
#127 Skrivet: 21 Okt 2017 22:16

Citerar: LNO1, #120:
Inga frågor bör vara så känsliga att de inte tål en diskussion för vår sport, speciellt inte de mer obehagliga.

Dina åsikter sprider ju bara dåliga vibbar. Inget konstruktivt tänkande alls.Bara kritik och inga förslag..
Och sådana inlägg kan bara skada schacket Inget annat..

Gugubben
Medlem
#128 Skrivet: 21 Okt 2017 22:46

Angående #122. Vi här på SO har ingen makt över schacket, och kan därför inte komma med några lösningar. Vi har ingen aning om omfattningen eller hur fusket ser ut i Sverige. Vi kan bara spekulera och fabulera, och det riskerar bara att göra mer skada än nytta.
Men jag tror förbundet har bästa kollen och bör därför vara de som diskuterar ämnet, vilket säkert redan görs.

Jag håller med Sture och tror att fuskproblemet är och kommer att förbli marginellt.

PeterTrsavec
Medlem
#129 Skrivet: 21 Okt 2017 22:49

Citerar: sture_lindberg, #127:
Inget konstruktivt tänkande alls.

Att Du har mage att skriva detta. Hur många trådar har Du inte förstört med en massa "struntskrivande" som gjort att trådarna fått stängas? Fusk är en viktig punkt att diskutera. Hur vi kan förebygga det och vilka konsekvenser det blir vid fusk.

Gugubben
Medlem
#130 Skrivet: 21 Okt 2017 22:49

Sådant här snack förtar glädjen med att spela schack. Vi ska ju inte sitta och misstänka våra motståndare om de lyckas spela bra efter de har varit på toa och kissat..!

gubbengrå
Medlem
#131 Skrivet: 21 Okt 2017 22:53

Citerar: Gugubben, #128:
Jag håller med Sture och tror att fuskproblemet är och kommer att förbli marginellt.

Det vi inte vet vet vi inte.
Och vi vet inte vad vi inte vet

Gugubben
Medlem
#132 Skrivet: 21 Okt 2017 22:55

Kanske ger en sån här diskussionen fler fuskare om vi går in på detaljer om hur man kan göra? För det måste man göra om man ska diskutera lösningar.

En parallell är narkotikainformation på skolorna som skulle avskräcka från användning. Det blev precis tvärtom, det var fler som blev nyfiken och fick av skolan info om de olika preparaten.
OjneVojne..

Gugubben
Medlem
#133 Skrivet: 21 Okt 2017 22:56

gubbengrå, jag skrev tror!
Läs om mitt inlägg

gubbengrå
Medlem
#134 Skrivet: 21 Okt 2017 22:59 - Redigerad av: gubbengrå

Citerar: Gugubben, #133:
gubbengrå, jag skrev tror!
Läs om mitt inlägg

Ja det är skillnad på tro och vetande

tana
Medlem
#135 Skrivet: 21 Okt 2017 23:08

och påstår att diskussionen om fusk skadar schackens anseende. Finns det några konkreta bevis för det?

Kärnpunkt i Stures agerande är kärleken till schack. Men; tvungen att citera mig själv. Finns det några bevis att diskussion om fusk skadar schackens anseende.

Gugubben
Medlem
#136 Skrivet: 21 Okt 2017 23:09

Och tro får vi fortsätta att göra i ämnet...

Gugubben
Medlem
#137 Skrivet: 21 Okt 2017 23:12

tana, vilket inlägg har det skrivits att schackets anseende tar skada av diskussionen?

gubbengrå
Medlem
#138 Skrivet: 21 Okt 2017 23:18

Citerar: sture_lindberg, #117:

För att det kan skapa en dålig image för schacket som sådant..Har du inte läst Gogubbens och mina kommentarer ?

Citerar: sture_lindberg, #127:
Dina åsikter sprider ju bara dåliga vibbar. Inget konstruktivt tänkande alls.Bara kritik och inga förslag..
Och sådana inlägg kan bara skada schacket Inget annat..

LNO1
Medlem
#139 Skrivet: 21 Okt 2017 23:22

Citerar: Gugubben, #137:
tana, vilket inlägg har det skrivits att schackets anseende tar skada av diskussionen?

Nu var det visserligen tana frågan var ställd till men även du själv har ju sagt det med all önskvärd tydlighet
Citerar: Gugubben, #96:
Jag och Sture menar att denna typ av spekulativa diskussioner endast kan skada schacket.

tana
Medlem
#140 Skrivet: 22 Okt 2017 00:18

Citerar: Gugubben, #137:

Tack gubbengrå och LNO1. Slipper att gå till försvars själv.
(Tänkte först att tillfoga emojis men av ämnets och diskussionens allvar, bestämde jag att låta bli)

Gugubben
Medlem
#141 Skrivet: 22 Okt 2017 00:34

Jag ser inte ordet anseende.
Schackets anseende, var står det? Sluta förvränga!

LNO1
Medlem
#142 Skrivet: 22 Okt 2017 00:39

Citerar: Gugubben, #141:
Schackets anseende, var står det?

Om det inte skadar schackets anseende, vad är det då den skadar? Jag uppfattade det så att du menade det, men vad menade du då att den skadar? Jag hade ingen som helst avsikt att förvränga vad du menade, men om det är jag som är trög får jag hoppas att du har tålamodet att förklara det för mig .

Gugubben
Medlem
#143 Skrivet: 22 Okt 2017 00:46

Det har jag gjort, i tidigare inlägg. Hade jag menat schackets anseende så hade jag skrivit schackets anseende.

LNO1
Medlem
#144 Skrivet: 22 Okt 2017 00:50

Citerar: Gugubben, #143:
Hade jag menat schackets anseende så hade jag skrivit schackets anseende.

Ok, då konstaterar jag att du inte tycker att den här diskussionen skadar schackets anseende, gott så, då vet jag att jag i vart fall inte skadat schackets anseende (åtminstone enligt dig) genom att starta den här tråden, det var ju skönt.

sture_lindberg
Medlem
#145 Skrivet: 22 Okt 2017 00:59

Det KAN skada.

Och det gör definitivt ingen nytta..Så kanske man kan sammanfatta det hela

LNO1
Medlem
#146 Skrivet: 22 Okt 2017 01:04

Citerar: sture_lindberg, #145:

Det KAN skada.

Anseendet eller något annat? Jag börjar bli lite förvirrad nu...
Citerar: sture_lindberg, #145:
Och det gör definitivt ingen nytta.

Hur vet du det?

Gugubben
Medlem
#147 Skrivet: 22 Okt 2017 01:07

Det finns ju annat än just anseende som kan ta skada..

LNO1
Medlem
#148 Skrivet: 22 Okt 2017 01:16

Citerar: Gugubben, #147:

Det finns ju annat än just anseende som kan ta skada

Jag känner att jag inte kommer vidare med Sture och Gugubben i den här frågan, ni båda vet min ståndpunkt och vad jag tycker, jag är inte riktigt säker på vad du Gugubben menar tar skada , ej heller riktigt vad Sture menar skadas av den här diskussionen, detta kan ju beror på mina tillkortakommande som kommunikatör eller era. Andra får gärna ta vid och diskutera detta med dem och jag fördjupar mig i denna för schacket (något luddigt) ev. skadliga diskussion med er andra, men här kommer jag inte vidare.

tana
Medlem
#149 Skrivet: 22 Okt 2017 01:18

Tror ändå att i långa loppet, även med anseendet, varar ärligheten längst, (Optimist?) Om det finns fusk, så måste man bekämpa det så tidigt och kraftfullt som möjligt.

LNO1
Medlem
#150 Skrivet: 22 Okt 2017 01:21

Citerar: tana, #149:
Tror ändå att i långa loppet, även med anseendet, varar ärligheten längst,

Du har helt rätt!

<< . 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . 7 . 8 . 9 . 10 . >>
Detta ämne är stängt. Du kan inte skicka svar.