Författare |
Meddelande |
sture_lindberg
Medlem
|
#151 Skrivet: 18 Aug 2018 00:05
Beror ju helt på vem man är.
|
G_arvid
Medlem
|
#152 Skrivet: 19 Aug 2018 10:27
Jag måste säga att jag är tveksam till den nye SSF-ordförandes paroll "Vi skapar ett smartare Sverige". Slutsatsen av detta skulle kunna tolkas som att vi som spelar schack är smartare än de som inte gör det. Tveksamt om man rekryterar så många nya medlemmar på det sättet. Schack kan säkert vara utvecklande för enskilda personer, men som grupp och i jämförelse med andra aktiviteter man kan ägna sig åt...tveksamt.
|
tana
Medlem
|
#153 Skrivet: 19 Aug 2018 12:00
Spelar du tillräckligt så utvecklar du i alla fall ditt schackkunnande till viss gräns och ålder. Sen börjar avvecklingen. 
|
Fjällröding
Medlem
|
#154 Skrivet: 19 Aug 2018 12:03
Intressant fråga. Vi blir inte smartare men vi behåller den smarthet vi redan har, alltså individuellt. Blir du smartare av att spela schack än att vara en jäkel på korsord eller sudoko.? Vem vet?. Vad man vet är att av hjärngympa tränar du hela tiden din förmåga att lösa problem? Alla aktiviteter där hjärnan får springa på kroppens idrottsarena gör dig mindre senil och ökar din förmåga att lösa problem. Det kan du ha nytta av speciellt på ålderns höst. Fast någon kanske blir mycket smartare? Det gäller inte mig eftersom jag förlorar mer partier än jag vinner....;-
|
timmy
Medlem
|
#155 Skrivet: 19 Aug 2018 12:11 - Redigerad av: timmy
Det bästa för att inte få din hjärna att åldras och drabbas av demens och/eller senilitet är fysisk träning och ev rätt kosthållning. Detta finns det klara belägg för vetenskapligt.
Som ni nämner ovan blir man bättre på att spela schack om man spelar mycket schack, men smartare eller minska demens finns tyvärr för oss schackspelare inga bevis på!
|
tana
Medlem
|
#156 Skrivet: 19 Aug 2018 13:58
Citerar: timmy, #155: Det enda som får din hjärna att inte åldras och drabbas av demens och/eller senilitet är fysisk träning och ev rätt kosthållning. Detta finns det klara belägg för vetenskapligt.
Är ingen expert. Läste Kivipeltos forskningsresultat och enligt henne kan man minska risken för demens med fysisk aktivitet, nyttig kost och hjärnaktiviteter som schack, korsord etcetera.
Men om demens kommer så kommer den om du sen spelar schack dagarna genom och äter bara frukt och grönsaker.
Är det korrekt bedömning?
|
uct2
Medlem
|
#157 Skrivet: 19 Aug 2018 15:04
Citerar: tana, #156: Citerar: timmy, #155  et enda som får din hjärna att inte åldras och drabbas av demens och/eller senilitet är fysisk träning och ev rätt kosthållning. Detta finns det klara belägg för vetenskapligt.
Är ingen expert. Läste Kivipeltos forskningsresultat och enligt henne kan man minska risken för demens med fysisk aktivitet, nyttig kost och hjärnaktiviteter som schack, korsord etcetera.
Men om demens kommer så kommer den om du sen spelar schack dagarna genom och äter bara frukt och grönsaker.
Är det korrekt bedömning?
Du kan nog lita på Kivipelto, men du bör vara tveksam till timmys tvärsäkra uttalande. Det finns mycket vetenskaplig forskning publicerad i internationella peer-review-tidskrifter som ger stöd för att hjärnträning har en bromsande effekt på demenssjukdomar som Alzheimer. Jag vet dock inte om det finns några tillförlitliga studier som särskiljer schack från "korsord etcetera"; all hjärngympa brukar sammanfattas som "cognitive training, ibland med tillägget lifelong learning, som dock inte ska blandas samman med managementkonceptet LL.
Några exempel på bra metastudier är:
Loef & Walach (2012), Fruit, vegetables and prevention of cognitive decline or dementia: A systematic review of cohort studies, The journal of nutrition, health & aging, Volume 16(7) pp. 626–630
och
Baumgart et al. (2015), Summary of the evidence on modifiable risk factors for cognitive decline and dementia: A population-based perspective, Alzheimer's & Dementia, Volume 11(6), pp. 718-726.
I den förstnämnda lyft till och med cognitive training fram som den säkraste faktorn överhuvud taget.
När det gäller ett smartare Sverige håller jag dock helt med G_Arvid. Jag tror inte schackspelare är vare sig smartare eller mindre smarta än folk i gemen. Det enda som skiljer oss är att vi är mer intresserade av just schack än andra människor. 
|
sture_lindberg
Medlem
|
#158 Skrivet: 19 Aug 2018 15:48
Jag tror ju benhårt på att allt det man gör som man får använda sej av hjärnan lite extra ,ger bromsande effekt på demenssjukdomar.
Men sen om man sysslar med schack,korsord eller vad det nu är saknar betydelse
Viktigaste är ju att hjärnan får hålla igång.
|
Catweazle
Medlem
|
#159 Skrivet: 19 Aug 2018 17:09
En gång i världen så hade jag en lärare i skolan som sa att hjärnan är precis som en muskel!? Om man inte använder den så förtvinar den. Jag tror att den gamle narren hade rätt!
|
sture_lindberg
Medlem
|
#160 Skrivet: 19 Aug 2018 17:14
Citerar: Catweazle, #159: Jag tror att den gamle narren hade rätt!
Så klart han hade
|
Saudade
Medlem
|
#161 Skrivet: 19 Aug 2018 18:36
Så slutsatsen är då att schack är (nästan) lika utvecklande som att äta frukt?
|
sture_lindberg
Medlem
|
#162 Skrivet: 19 Aug 2018 18:43
För hjärnan är schack bättre. 
|
tana
Medlem
|
#163 Skrivet: 19 Aug 2018 20:19
Beror på vad man vill utveckla. Om man vill utveckla matsmältningen är frukt att föredra.

|
timmy
Medlem
|
#164 Skrivet: 19 Aug 2018 20:28
Att öka blodgenomströmning till hjärnan och frisätta signalsubstanser till densamma genom fysisk träning är oslagbart. Det går inte genom att lösa korsord eller spela schack.
Man vet ju genom Bunkefloprojektet att fysisk aktivitet ökade Barnens möjligheter att få bra betyg. Detta tror man sker genom ökad blodtillförsel till hjärnan och hjärnans förmåga att förändra sig (plasticitet) blir mycket bättre.
|
timmy
Medlem
|
#165 Skrivet: 19 Aug 2018 20:31
Kan rekommendera SVTs vetenskapens värld som i ett av avsnitten ägnar 20-30 min om att prata om Alzheimers och livsstil. Kan även rekommendera den populärvetenskapliga (fylld med referenser för den som vill grotta ner sig) Hjärnstark!
|
uct2
Medlem
|
#166 Skrivet: 19 Aug 2018 20:36
Barns möjligheter att få bra betyg ligger långt ifrån vad timmy skrev ovan, dvs att hjärnträning inte skulle kunna bromsa demenssjukdomar. Jag angav två större metastudier med peer-review-granskning (det finns många) som kullkastar ett så kategoriskt påstående.
|
timmy
Medlem
|
#167 Skrivet: 19 Aug 2018 20:39
Jag får dementera mig själv uct2, mitt fel!
Det jag menade var att det absolut bästa att bromsa hjärnans nedbrytning ÄR fysisk aktivitet. Sedan är säkerligen en kombination av ovan nämnda saker det bästa.
Anledningen att jag tog upp Bunkefloprojektet var att det visar att fysisk aktivitet förbättrar hjärnans förmåga.
|
G_arvid
Medlem
|
#168 Skrivet: 19 Aug 2018 20:49
All demens är ju inte Alzheimer's. En stor del är s k vaskulär demens, som orsakas av små blodproppar i hjärnan. Och eftersom motion och rätt kost generell förebygger hjärt- och kärlsjukdomar (bland annat) minskar det säkert också risken för den typen av demens.
Vad gäller intellektuell verksamhet och Alzheimer's har jag förstått det så att sjukdomen i sig inte kan bromsas. Men den som stimulerat hjärnan genom olika former av hjärngymnastik har fler nervkopplingar i hjärnan och därför finns det "mer att ta av" när sjukdomen bryter ut. Symptomen kommer senare och blir lindrigare. Om jag som sagt fattat rätt.
|
tana
Medlem
|
#169 Skrivet: 19 Aug 2018 21:00
Citerar: G_arvid, #168: Symptomen kommer senare och blir lindrigare. Om jag som sagt fattat rätt.
Så har även jag fattat det.
|
sture_lindberg
Medlem
|
#170 Skrivet: 19 Aug 2018 21:11
Citerar: tana, #169: Så har även jag fattat det.
jag har inte bara fattat det så..SÅ ÄR DET !
|
timmy
Medlem
|
#171 Skrivet: 19 Aug 2018 21:55
När det gäller Alzheimers så diskuteras det att ca 1/4 kommer pga att man har den genen som ger sjukdomen. Detta i kombo med dåligt leverne såsom ingen motion, diabetes typ 2, högre alkoholintag, dålig kosthållning. Allt detta kan påverkas av regelbunden motion och goda kostvanor INTE att man spelar schack eller löser korsord.
|
tana
Medlem
|
#172 Skrivet: 19 Aug 2018 22:45
Jag har för mig att "dåligt leverne, såsom ingen motion, diabetes typ 2, högre alkoholintag, dålig kosthållning." har en massa följdsjukdomar som alla blir hjälpta med regelbunden motion och sunda kostvanor. Det är inte specifikt för demenssjukdomar.
Du nämnde siffran en fjärdedel . Intressant är ändå vad kan man göra med resterande trefjärdedelar?
|
timmy
Medlem
|
#173 Skrivet: 19 Aug 2018 23:02
Precis, tana! Hela kroppen hänger ihop.
Det jag menar är att en fjärdedel av sjukdomen Alzheimers beror på en specifik gen. Har man denna gen kan man få Alzheimers, särskilt då om man predisponerar sig med ovan nämnda kaskad av tråkigheter för hjärna, hjärta, blodomlopp, lever. Således beror Alzheimers till 1/4 på genen och 3/4 på miljö.
|
uct2
Medlem
|
#174 Skrivet: 19 Aug 2018 23:08
Citerar: timmy, #171: När det gäller Alzheimers så diskuteras det att ca 1/4 kommer pga att man har den genen som ger sjukdomen. Detta i kombo med dåligt leverne såsom ingen motion, diabetes typ 2, högre alkoholintag, dålig kosthållning. Allt detta kan påverkas av regelbunden motion och goda kostvanor INTE att man spelar schack eller löser korsord.
Diskuteras VAR? Du ger aldrig några belägg för varför du inte tror på mentala aktiviteter som betydelsefulla. Varför tror du till exempel inte på de omfattande metastudier jag hänvisat till?
Även Svenskt Demenscentrum tar upp "aktiv fritid med mental stimulering och sociala kontakter" i en översikt på sin hemsida. De framhåller också hög ålder som den viktigaste faktorn av alla och att Alzheimer inte går att stoppa i längden. Däremot verkar olika former av cognitive training ha en bromsande effekt på demenssjukdomar i gemen likaväl som kost och motion.
|
timmy
Medlem
|
#175 Skrivet: 19 Aug 2018 23:12
Jag återkommer med referenser i morgon.
Ja bromsade effekter javisst. Men jag pratar förebyggande.
Vi borde kanske öppna en ny tråd?!
|
greogorypeck
Medlem
|
#176 Skrivet: 19 Aug 2018 23:13
Måtte gudarna förbjuda att jag skulle behöva använda schack som medicin mot en allvarlig sjukdom
|
tana
Medlem
|
#177 Skrivet: 20 Aug 2018 08:43 - Redigerad av: tana
Citerar: greogorypeck, #176: Måtte gudarna förbjuda att jag skulle behöva använda schack som medicin mot en allvarlig sjukdom
Varför inte? Det finns väl "beskare" mediciner? 
|
timmy
Medlem
|
#178 Skrivet: 20 Aug 2018 10:40
https://sahlgrenska.gu.se/forskning/aktuellt/nyhet /stark-koppling-mellan-kondition-i-medelaldern-och -risk-for-demens-i-hog-alder.cid1557911
En svensk studie. Mycket intressant läsning på svenska dessutom.
BBC - http://www.bbc.com/news/health-40655566
Här menar man att samma saker som är dåliga för hjärtat är även dåliga för hjärnan. Preventivt ska man jobba mot inaktivitet, rökning, typ 2-diabetes etc.
|
timmy
Medlem
|
#179 Skrivet: 20 Aug 2018 10:53
Citerar: uct2, #157: Loef & Walach (2012), Fruit, vegetables and prevention of cognitive decline or dementia: A systematic review of cohort studies, The journal of nutrition, health & aging, Volume 16(7) pp. 626–630
Har nu läst igenom den här studien i sin helhet. Den belyser enbart om ökat intag av grönsaker och frukt minskar risken för demens, och det gör framförallt grönsaker. Med viss antydan om att frukt i kombination med grönsaker kan göra det. Här står det inget om cognitive training, det är inte det som studien avser att lyfta fram heller (det står ju t.o.m i titeln vad studien avser).
Citerar: uct2, #157: Baumgart et al. (2015), Summary of the evidence on modifiable risk factors for cognitive decline and dementia: A population-based perspective, Alzheimer's & Dementia, Volume 11(6), pp. 718-726.
I den här studien pratar man även här om prevention av Alzheimers och demenssjukdomar. Här lyfter Alzheimer Association fram att Sammanfattningsvis anser föreningen att det finns tillräckligt starka bevis ur ett befolkningsbaserat perspektiv för att dra slutsatsen att regelbunden fysisk aktivitet och hantering av kardiovaskulära riskfaktorer är det viktigaste för att reducera riskerna för demens.
Vidare menar dom i sitt inlägg att det finns tillräckligt stöd för att god kosthållning och livslångt lärande kan minska risken för demens.
|
uct2
Medlem
|
#180 Skrivet: 20 Aug 2018 12:47 - Redigerad av: uct2
Citerar: timmy, #179: Citerar: uct2, #157:Loef & Walach (2012), Fruit, vegetables and prevention of cognitive decline or dementia: A systematic review of cohort studies, The journal of nutrition, health & aging, Volume 16(7) pp. 626–630
Har nu läst igenom den här studien i sin helhet. Den belyser enbart om ökat intag av grönsaker och frukt minskar risken för demens, och det gör framförallt grönsaker. Med viss antydan om att frukt i kombination med grönsaker kan göra det. Här står det inget om cognitive training, det är inte det som studien avser att lyfta fram heller (det står ju t.o.m i titeln vad studien avser).
Jävelberg, jag har klistrat in fel länk! Usch så klumpigt! Loef/Walach hade jag plockat fram eftersom den ifrågasätter att frukt har förebyggande/dämpande betydelse, men det säger ju så klart inget om att kognitiv träning skulle vara bra eller meningslöst. Jag ska försöka leta fram den "rätta" metastudien ikväll efter jobbet.
Baumgart et al. är ju i alla fall "rätt" och funkar som belägg för att intellektuell stimulans, kognitiv träning, livslångt lärande eller vad man väljer för rubrik har betydelse. Om schack kan räknas dit vet vi dok inte av den här studien.
Ska också försöka hitta studien som sahlgrenskalänken refererar till. (Eller har du kanske titeln!?) Den verkar intressant och det är synd att man i referatet inte kan se vilka bakomliggande variabler som kontrollerats för. Detsamma gäller studien i BBC-länken, den skulle jag också gärna titta på i original. Här finns ju et par "klassiska" variabler för att mäta intellektuell stimulans med (utbildning, social isolering) men resultat blir ofta lite "svårtolkade", för att uttrycka det vänligt, när de läses genom journalistiska referat. Varför hörselnedsättning i medelåldern skulle ha större betydelse än de flesta traditionella variabler som testats skulle nog behöva en förklaring...
Om jag hittar något som är relevant för frågan om intellektuell stimulans (kognitiv träning), t ex schack, har förebyggande/dämpande effekt på demens eller ej återkommer jag i tråden, annars hör jag av mig direkt till timmy eftersom det blir onödigt internt.
|