Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Är schack utvecklande för oss människor?
<< . 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . 7 . 8 . >>
Författare Meddelande
G_arvid
Medlem
#181 Skrivet: 20 Aug 2018 13:14

Givet att intellektuell stimulans har betydelse; kan det inte i själva verket vara så att man ska lägga av med schackspelet som man ägnat över 50 år av sitt liv och i stället göra något helt nytt, t ex lära sig japanska. Det framhålls ju att man ska börja lära sig helt nya saker och det är väl tveksamt hur mycket utmaning ett schackparti mot en gammal bekant är.

uct2
Medlem
#182 Skrivet: 20 Aug 2018 13:35

Citerar: G_arvid, #181:
Givet att intellektuell stimulans har betydelse; kan det inte i själva verket vara så att man ska lägga av med schackspelet som man ägnat över 50 år av sitt liv och i stället göra något helt nytt, t ex lära sig japanska. Det framhålls ju att man ska börja lära sig helt nya saker och det är väl tveksamt hur mycket utmaning ett schackparti mot en gammal bekant är.

Lära sig nya språk brukar ofta lyftas fram i forskning som ett bra sätt att förebygga demens. Har tyvärr ingen referens tillgänglig just nu. Kruxet är väl att det är mindre frustrerande att förlora mot en gammal bekant i schack än att upptäcka att minnet är som ett såll för nya glosor. Så var det i alla fall när jag försökte fräscha upp franska för ett par år sedan.

sture_lindberg
Medlem
#183 Skrivet: 20 Aug 2018 18:07

Kruxet är väl att det är mindre frustrerande att förlora mot en gammal bekant i schack än att upptäcka att minnet är som ett såll för nya glosor.

Är man med i en schackklubb så möter man inte bara "gamla bekanta".
Där kan man ofta råka på att få möta juniorer på stark frammarsch. Det är väl en utmaning så god som någon..Lära sej japanska när man aldrig ens funderar på att åka till Japan.Nej tack

uct2
Medlem
#184 Skrivet: 23 Aug 2018 11:05

Citerar: sture_lindberg, #183:
Lära sej japanska när man aldrig ens funderar på att åka till Japan.Nej tack

Det kan väl vara kul att kunna ett språk även om man aldrig kommer att åka till landet? Jag skulle gärna vilja lära mig t ex antik grekiska eller sumeriska även om jag aldrig får träffa några antika greker eller sumerer.

sture_lindberg
Medlem
#185 Skrivet: 23 Aug 2018 17:20

Lägga ner en massa arbete till ingen som helst nytta.Nej tack det passar i alla fall inte mej.

Då är det klart bättre att jag lär mej engelska bättre i så fall.

LNO1
Medlem
#186 Skrivet: 25 Aug 2018 20:17

Ingen kunskap är tung att bära och för att hålla oss till ämnet, så även om man aldrig får spela en öppningsvariant som man lärt sig, så vet man aldrig när kunskapen som man tillägnat sig kan komma väl till pass... Japanska t.ex kan ju vara bra att kunna om man står där med en elektronisk pryl med endast en japansk manual...

mugabe
Medlem
#187 Skrivet: 25 Aug 2018 20:22

Citerar: LNO1, #186:
Ingen kunskap är tung att bära

Bättre börda man bär ej på vägen än mycket mannavett.

sture_lindberg
Medlem
#188 Skrivet: 25 Aug 2018 20:23 - Redigerad av: sture_lindberg

Citerar: LNO1, #186:
Japanska t.ex kan ju vara bra att kunna om man står där med en elektronisk pryl med endast en japansk manual...

För mej personligen är den risken obefintlig dock Och att lägga ner en massa tid och jobb bara för att något eventuellt kan uppkomma i en förmodligen avlägsen framtid existerar inte i min värld.

LNO1
Medlem
#189 Skrivet: 25 Aug 2018 20:41 - Redigerad av: LNO1

Det måste ju vara helt upp till var och en, själv är jag nyfiken på det mesta och egentligen struntar jag fullständigt i om jag kan ha någon nytta av att lära mig någonting. Det är helt enkelt kul att lära sig nya saker och inte alls betungande tycker jag. En del tycker det är roligt att gå ut på krogen eller solsemestra och det är helt ok för mig , men jag tycker det är urtråkigt, andra tycker liksom jag , att det är roligt att titta på Sapolskys föreläsningar om människans beteende (vilka man visserligen de facto kan ha nytta av), eller Sean Carolls föreläsningar om fysik (vilka jag aldrig kommer att ha någon konkret nytta av) men de flesta tycker att det är ett slöseri med tid att titta på sådant. Helt OK för mig!

sture_lindberg
Medlem
#190 Skrivet: 25 Aug 2018 20:55

Jo alla har naturligtvis olika smak.Men jag berättade bara hur jag personligen tänkte om att lära sej saker som man inte har den minsta nytta av.

Jag har mycket annat att lägga min tid på än att lära mej japanska med andra ord

tana
Medlem
#191 Skrivet: 25 Aug 2018 21:09

Kunskap är lätt att bära (som LNO1 påpekade) poängterade till mig en gammal arbetskamrat och läromästare för länge sen och jag personligen ångrar mig bittert att jag inte har ägnat mig mer just för språkstudier. Om inte annat så kan jag försäkra att (trots att jag bara behärskar finska och svenska) läsa litteratur på originalspråket är helt annat än läsa översättning, hur duktig sen översättaren är. Så Sture, skulle gärna läsa t.ex. Murakami på originalspråket.

sture_lindberg
Medlem
#192 Skrivet: 25 Aug 2018 21:15

Citerar: tana, #191:
Så Sture, skulle gärna läsa t.ex. Murakami på originalspråket.

Lycka till med detta

Jag nöjer mej under tiden att lära mej engelska bättre.Det kommer jag ha mera nytta utav.

Saudade
Medlem
#193 Skrivet: 25 Aug 2018 21:18

Citerar: tana, #191:
Om inte annat så kan jag försäkra att (trots att jag bara behärskar finska och svenska) läsa litteratur på originalspråket är helt annat än läsa översättning, hur duktig sen översättaren är.

Så sant! Jag läser alltid engelskspråkig litteratur i original. Jag kan inte tänka mig att läsa t.ex The great Gatsby, Heart of darkness eller Brideshead revisited på svenska.

sture_lindberg
Medlem
#194 Skrivet: 26 Aug 2018 00:24 - Redigerad av: sture_lindberg

Alla gör som det passar dom
Och att lära mej japanska passar inte mej

Det vore vansinnigt att jag skulle börja lära mej japanska Tycker i alla fall jag och det hoppas jag att jag fortfarande får tycka

Men man ska inte vara säker på det

G_arvid
Medlem
#195 Skrivet: 26 Aug 2018 14:56

Får jag bara i all stillhet påpeka att poängen med att lära sig japanska är att man motverkar demens genom att låta hjärnan lära sig helt nya saker. Jag har t ex ingen nytta av ryggövningarna jag gör varje dag förutom att de förhoppningsvis håller ryggen frisk. I själva verket måste jag tillstå att jag har lärt mig ett och annat genom åren som jag aldrig har haft någon nytta av.

sture_lindberg
Medlem
#196 Skrivet: 26 Aug 2018 15:01

Så det finns inget annat än japanska jag kan lära mej..Går inte engelska lika bra ? Eller att börja lösa korsord ?

Eller att börja spela d4 i schack då jag hela mitt schackliv har spelat e4 ?

MÅSTE finnas annat än japanska.det är min bestämda åsikt

G_arvid
Medlem
#197 Skrivet: 26 Aug 2018 15:49

Citerar: sture_lindberg, #196:
Så det finns inget annat än japanska jag kan lära mej..Går inte engelska lika bra ? Eller att börja lösa korsord ?

MÅSTE finnas annat än japanska.det är min bestämda åsikt

göra något helt nytt, t ex lära sig japanska

Jag gav alltså bara ett exempel, jag kan nämna flera, men lite får var och en själv hitta på. Det kan vara en intellektuell och kreativ övning så god som någon.

sture_lindberg
Medlem
#198 Skrivet: 26 Aug 2018 16:01 - Redigerad av: sture_lindberg

Citerar: G_arvid, #197:
men lite får var och en själv hitta på

Tack så hemskt mycket.Nu blev jag lättad och kan pusta ut på ett annat sätt.

jag tror jag då väljer att spela d4 i stället för e4. Vilken revolution i mitt tänkande !!

Saudade
Medlem
#199 Skrivet: 26 Aug 2018 20:24

Citerar: sture_lindberg, #196:

Varför inte? Jag kommer att tänka på Karpov och Kasparov. Karpov började som e4-spelare och bytte inte till d4 förrän i första matchen mot Kasparov. Kasparov däremot började som d4-spelare och bytte efter andra? machen mot Karpov till e4. Omväxling förnöjer i alla fall.

sture_lindberg
Medlem
#200 Skrivet: 26 Aug 2018 21:35

Citerar: Saudade, #199:
Omväxling förnöjer i alla fall.

Så är det.jag skippar japanskan i alla fall .

Saudade
Medlem
#201 Skrivet: 27 Aug 2018 18:33 - Redigerad av: Saudade

Man vet aldrig. Själv fick jag sällskap av en mycket trevlig dam från Iran på bussen. Jag kunde i alla fall "Doost-et daram" på farsi. Det blev succe.

greogorypeck
Medlem
#202 Skrivet: 27 Aug 2018 18:44

Citerar: Saudade, #201:
Själv fick jag sällskap av en mycket trevlig dam från Iran på bussen.

Konsten att flörta är naturligtvis utvecklande för människan

farbrorjo
Medlem
#203 Skrivet: 27 Aug 2018 19:23

Citerar: Saudade, #201:
Jag kunde i alla fall "Doost-et daram" på farsi. Det blev succe.

Gratulerar - kan lite ströglosor på diverse språk, men inte ens det kan jag på farsi - kanske är jag ensam om det bland svenskar, men för säkerhets skull - vad betyder det (vägrar fuskgoogla)?

F ö - och beträffande trådämnet så anser jag att f f a Sture och G-Arvid har rätt - i synnerhet när de intar diametralt motsatta ståndpunkter...

Saudade
Medlem
#204 Skrivet: 27 Aug 2018 21:23

Klassiker "Jag älskar dig". Jag är inte så bra på farsi, kan nepali lite bättre. Ursäkta urspårning av tråden.,,,

sture_lindberg
Medlem
#205 Skrivet: 27 Aug 2018 22:06

Citerar: farbrorjo, #203:
i synnerhet när de intar diametralt motsatta ståndpunkter...

Det var väl inte något nytt. Jag har väl alltid motsatta åsikter än mina meningsmotståndare

G_arvid
Medlem
#206 Skrivet: 28 Aug 2018 06:50 - Redigerad av: G_arvid

Citerar: farbrorjo, #203:
F ö - och beträffande trådämnet så anser jag att f f a Sture och G-Arvid har rätt - i synnerhet när de intar diametralt motsatta ståndpunkter..

???
Sture vill inte lära sig japanska och jag skriver att han slipper...på vilket sätt intar vi diametralt motsatta ståndpunkter?

sture_lindberg
Medlem
#207 Skrivet: 28 Aug 2018 18:13

Citerar: G_arvid, #206:
Sture vill inte lära sig japanska och jag skriver att han slipper.

Ja i detta står vi eniga G_arvid

farbrorjo
Medlem
#208 Skrivet: 28 Aug 2018 19:02

Citerar: G_arvid, #206:
Sture vill inte lära sig japanska och jag skriver att han slipper...på vilket sätt intar vi diametralt motsatta ståndpunkter

Javisst är ni eniga - jag talade om NÄR ni har diametralt motsatta ståndpunkter...och då håller jag med er båda, en liten kvällsparadox att lägga pannan i djupa veck över...

Hursomhelst, det är klart att schack är utvecklande för människor, men därmed inte sagt att man ej kan utvecklas på många sätt schack förutan.

sture_lindberg
Medlem
#209 Skrivet: 28 Aug 2018 19:08

Citerar: farbrorjo, #208:
men därmed inte sagt att man ej kan utvecklas på många sätt schack förutan.

Vad ?? Nämn ETT annat sätt tack !

tana
Medlem
#210 Skrivet: 28 Aug 2018 19:11

Lära sig japanska.

<< . 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . 7 . 8 . >>
Du måste logga in för att kunna posta!