Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Är schack utvecklande för oss människor?
<< . 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . 7 . 8 .
Författare Meddelande
sture_lindberg
Medlem
#211 Skrivet: 28 Aug 2018 19:29

Förstod nästan det...

G_arvid
Medlem
#212 Skrivet: 29 Aug 2018 08:50 - Redigerad av: G_arvid

Citerar: farbrorjo, #208:
Javisst är ni eniga - jag talade om NÄR ni har diametralt motsatta ståndpunkter...och då håller jag med er båda, en liten kvällsparadox att lägga pannan i djupa veck över...

Jag tycker nog att du i sådana fall bör känna dig manad att presentera en ståndpunkt som är diametralt motsatt mot både min och Stures. Hur nu detta ska göras...kanske en fråga för matematik- eller fysiktråden?

Saudade
Medlem
#213 Skrivet: 29 Aug 2018 13:31

Citerar: G_arvid, #212:
Jag tycker nog att du i sådana fall bör känna dig manad att presentera en ståndpunkt som är diametralt motsatt mot både min och Stures. Hur nu detta ska göras...kanske en fråga för matematik- eller fysiktråden?

Filosofi. Hur definieras diametralt motsatt? Inom psykologin kan man t.ex käbbla om vad motsatsen till kärlek är. Hat, har vi lärt os. Men hat är ändå en känsla för en annan människa, Då är kanske avsaknaden av känsla (likgiltighet) motsatsen till både hat och kärlek? En liten filosofisk utvikning....

greenberry
Medlem
#214 Skrivet: 29 Aug 2018 17:32 - Redigerad av: greenberry

Citerar: Saudade, #213:
Filosofi

https://en.wikipedia.org/wiki/Angle

Its another dimension. Diametralt motsatt means 180 degree change but it is still on the same line and dimension. Darfor kan dom inte vara diametralt motsatta. Utan antingen eller. When coming to the plane a new line will be involved and a new angle. Furthermore a point will be created.
Since a line have no end. Its infinite long. Both love and hate cant be simultaneously on the same line. Because there must be a starting point that separates those two concepts.
På en sadan diametralt motsatt linje maste darfor allt antingen vara karlek eller allt hat. Om det inte finns en startpunkt som separerar begreppen. Lite filosofi fran mitt perspektiv.......

greenberry
Medlem
#215 Skrivet: 29 Aug 2018 18:55

What I mean is that I believe love and hate must be defined as perpendicular inverse to each other rather than diametrical opposite. On one axis you have love and the other hate. In that case there is also the origo starting point from where both these two concepts begin.Karlek och hat i sin helhet. I sin helhet kan dom inte existera samtidigt på samma linje.........om det ej finns en startpunkt. Daremot om startpunkten finns kan hat definieras som -x och karlek som +x. In that case I believe the view love and hate as diametrical opposite is correct.

Saudade
Medlem
#216 Skrivet: 29 Aug 2018 19:30

Citerar: greenberry, #215:
What I mean is that I believe love and hate must be defined as perpendicular inverse to each other rather than diametrical opposite.

Amen! Så vad menas med diametralt motsatt? Påstående: Schack är utvecklande för människor Påstående: Schack är inte utvecklande för människor Påstående schack innebär en negativ utveckling för människor....

greogorypeck
Medlem
#217 Skrivet: 29 Aug 2018 22:50

Citerar: Saudade, #216:
Påstående schack innebär en negativ utveckling för människor....

Det ligger väl i linje med Einsteins påstående att schacket begränsar tänkadet.

greenberry
Medlem
#218 Skrivet: 29 Aug 2018 23:39

I think you are right gregorypeck.........tjacket begransar tankandet.

Multi_Chess
Medlem
#219 Skrivet: 29 Aug 2018 23:52

Tänk att två lag möts i ett sammanhang där lagspelarna är som schackpjäser.
Pjäserna består av olika styrkor beroende på hur pjäserna kan flyttas på "planen" (brädet).
I det här fallet spelar två lag mot varandra. Spelarna (pjäserna) har olika positioner samt värdet på pjäserna är olika. Till exempel kan en bonde (poängmässigt lägst) vara stark och backa upp den mest värderade spelaren (damen) som i sin tur kan vara svag under spelets gång. Det innebär att de barn och ungdomar som spelar lagidrott kan få en möjlighet att utveckla sin strategiska förmåga om de ibland får spela schack istället för enbart träna lagsporten. På så sätt får spelarna inom lagsporten ett strategiskt sätt att tänka några "drag/passningar" framåt som lagsport egentligen är.

greenberry
Medlem
#220 Skrivet: 30 Aug 2018 12:30 - Redigerad av: greenberry

So it is not like that Zatan who thought he was the king and everybody would have to back him up.......What is wrong with that thought is that the king always starts in a defense situation. If the king starts in an attack position at start........The consequence will be defeat. And not only for the king but for the whole team. And that is also what happened with him and his arselicker Hamren.
Now Sweden have come to understand what is meant by teamwork and everything is going much better. Now when Slatan is gone.

uct2
Medlem
#221 Skrivet: 30 Aug 2018 22:59

Citerar: greogorypeck, #217:
Det ligger väl i linje med Einsteins påstående att schacket begränsar tänkadet.

Var har han påstått det?

greogorypeck
Medlem
#222 Skrivet: 31 Aug 2018 08:04

Chess holds its master in its own bonds, shackling the mind and brain so that the inner freedom of the very strongest must suffer. ~ chess quote by Albert Einstein

uct2
Medlem
#223 Skrivet: 31 Aug 2018 12:22

Citerar: greogorypeck, #222:
Chess holds its master in its own bonds, shackling the mind and brain so that the inner freedom of the very strongest must suffer. ~ chess quote by Albert Einstein

Tack gregorypeck, men var kommer citatet ifrån? Det är källan jag är intressserad av.

greenberry
Medlem
#224 Skrivet: 31 Aug 2018 13:57 - Redigerad av: greenberry

Well we were talking about love and hate. Som svar pa Saudades inlagg 213. Karlek i sin helhet kan ej vara diametralt motsatt till hat. I have also a quote from a title and song made by master Rob. Which also involves chess. Its called "Love minus zero/ No limit" and a quote in that song.......

"The cloak and dagger dangles
Madams light the candles
In ceremonies of the horsemen
Even the pawn must hold a grudge
Statues made of matchsticks
Crumble into one another
My love winks, she does not bother
She knows too much to argue or to judge."

"Kappan och dolken dinglar
Madamerna tander ljusen
I riddarnas ceremonier
Aven bonden maste ha ett agg
Statyer gjorda av tandstickor
Smulas in i varandra
Min karlek blinkar, hon stor inte
Hon vet for mycket för att argumentera eller doma."

Citat Bob Dylan "Karlek minus noll/Oandlighet"

greenberry
Medlem
#225 Skrivet: 31 Aug 2018 14:24 - Redigerad av: greenberry

Sorry if that was a little too difficult for you.......Well I will not disturb i fortsattningen. Kommer att keep to "specialtrad till Bob Dylans ara" och lamna er ifred. Its remarkable that so many of you have so little knowledge about the nobel prize winner in litterature and his works.
I thought chess were a game for intelligent people. It is remarkable and amazing you are still mentioning Einstein and all other kinds of noble reward winners. As if you were able to assess their works. Even the game Caruana - Carlsen as if you could make some distinguishing judgment. No you are simply not on their level. And therefore not able to do so. Considering all this. I just have to write with big letters..........NO, SCHACK AR INTE UTVECKLANDE. MEN POESI OCH MUSIK AR.
Chess is just another part of mans deprivity..........Not att all developing but rather the opposite.

uct2
Medlem
#226 Skrivet: 31 Aug 2018 14:39

Citerar: uct2, #223:
Citerar: greogorypeck, #222:Chess holds its master in its own bonds, shackling the mind and brain so that the inner freedom of the very strongest must suffer. ~ chess quote by Albert Einstein
Tack gregorypeck, men var kommer citatet ifrån? Det är källan jag är intressserad av.

Sorry greenberry, I didn't notice that you are not too familiar with the Swedish language; I just read it in your presentation.

My Query was: "where have you found the quote from Einstein?" I would be happy if you could help me to sort that out.

greenberry
Medlem
#227 Skrivet: 31 Aug 2018 15:23 - Redigerad av: greenberry

Citerar: uct2, #226:
My Query was: "where have you found the quote from Einstein?" I would be happy if you could help me to sort that out.

Maybe the question wasnt for me but I would answer........

Cant do that. Doing my own sorting out and work. Not Einsteins. I am as deprived as he was. So why should I follow what he said. Even Rob is deprived. Everything is only pass time. Ett tidsfordriv. Temporart. Look back at your skin when you were 20 and your skin today. Has it developed ? No man is not developing therefore he isnt able to do anything developing. And therefore cant anything he creates or do be developing. Its just an illusion. He only think it is. I made a wrong statement. Poesi och musik ar utvecklande. Nej inte ens det ar utvecklande.

"My love winks she doesnt bother
She knows too much to argue or to judge".

greogorypeck
Medlem
#228 Skrivet: 31 Aug 2018 15:38

Tack gregorypeck, men var kommer citatet ifrån?

Jag vet inte varifrån Einsteins citat härrör, inte ens hans kändaste: "It is harder to crack prejudice than an atom." Jag bara antar att de kommer från Einstein själv eller från intervjuer med reportrar.

uct2
Medlem
#229 Skrivet: 31 Aug 2018 15:56

Well, yes, the question was for you, gregorypeck. It is a Golden Rule to not quote people, living or dead, without knowing the source of the citation.

greogorypeck
Medlem
#230 Skrivet: 31 Aug 2018 17:48

I denna gamla forumtråd från sO kallad E=mc2 kan du läsa mer om citatet. Jag talar f ö utmärkt svenska och behöver ingen engelsk tolkning

https://schackonline.com/forum/1_11753_0.html

Nisse_i_Högdalen
Medlem
#231 Skrivet: 31 Aug 2018 20:47

ANGELINA-09
Medlem
#232 Skrivet: 16 Dec 2019 13:16

hzhhhahahahahhz

'

Slagugglan
Medlem
#233 Skrivet: 16 Dec 2019 13:38

Hjärnan utvecklas av alla utmaningar den får, och ett schackparti är fullt av problem att lösa. Hjärnan bildar nya kopplingar av alla problem vi vrider och vänder på och utvecklar vår kapacitet.
Schacket hjälper oss också att koncentrera oss. Att interagera med en annan människa. Schacket lär oss att följa regler och förstå att vi trots reglerna fortfarande ha oändligt många möjligheter till egna val.

<< . 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . 7 . 8 .
Du måste logga in för att kunna posta!