Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Är schack utvecklande för oss människor?
. 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . 7 . 8 . >>
Författare Meddelande
rodel
Medlem
#1 Skrivet: 4 Nov 2016 23:59

Ja det vill jag tro. Man kan nog utveckla sig parallellt också inom andra områden när man utvecklar sig i schack.

rodel
Medlem
#2 Skrivet: 5 Nov 2016 00:01

En bra egenskap är säkert att vara lyhörd hur andra ser på en situation.

LNO1
Medlem
#3 Skrivet: 5 Nov 2016 00:42 - Redigerad av: LNO1

Citerar: rodel, #2:

Jag kan ju ana varför denna tråd startades, jag har själv flera gånger försökt med liknande trådämnen , dock utan att någon bättring noterades.

Nåja, för att återgå till ditt trådämne, lyhördheten är absolut en fördel om du vill lära dig att spela schack. Det absolut svåraste med att lära sig spela är att man flera ggr måste ändra sitt sätt att tänka beroende på vilken nivå man är på. Först ska man lära sig reglerna och har fullt sjå med detta. Då är man glad om man kan få till ett drag sonm inte är regelvidrigt, och man bryr sig inte så mycket om hur motståndaren plockar den ena bonden efter den andra av en. Efter ett tag lär man sig att man ska vara rädd om materialet, för man har ju den hårda vägen lärt sig att förlora material är inte bra.

Så fort man lärt sig detta så sätter någon in ett offer på en, så då var det dags för en första revision och man måste lära sig att skänka bort material. Så småningom när man lärt sig att inte sätta bort pjäser och möjligen förstått de grundläggande principerna för öppningen så var det dags att lära sig några huvudvarianter i öppningen, bara för att upptäcka att motståndaren avviker så tidigt att du inte har någon aning om öppningen och ingen synbar nytta av ditt slit med öppningen. Så småningom lyckas du dock överrumpla motståndaren i någon favoritvariant bara för att upptäcka att ditt mittspel är under all kritik och så där fortsätter det i all oändlighet. Det är sannerligen ett fascinerande spel vi håller på med. Schacket kan lära oss ödmjukhet, uthållighet, förmåga att ta egna beslut och stå för dem mm. mm. I så måtto är det utvecklande för oss människor.

Men beroende på person, så kan det vara så att man inte lär sig något alls genom schacket. Det reduceras då till att vara ett meningslöst flyttande av pjäser om man så har 2800+ i rating. Detta är min åsikt om saken.

Vert
Medlem
#4 Skrivet: 5 Nov 2016 01:42

Citerar: rodel, #1:
Ja det vill jag tro. Man kan nog utveckla sig parallellt också inom andra områden när man utvecklar sig i schack.

Det tror jag alldeles säkert att det är. Jag har t.ex. sett exempel på personer som kanske inte har så många andra glädjeämnen i livet än schacket, men som tack vare t.ex. ett "förtroendeuppdrag" inom schacket - som styrelseledamot eller lagledare e.d. - har fått bättre självförtroende och - skulle jag vilja påstå, även om det låter pretentiöst - bättre självkänsla även utanför schacket. På så sätt tror jag att schacket kan vara synnerligen utvecklande för människan bakom schackspelaren, och inte bara schackspelaren som sådan.

Dessutom kan schackspelaren utvecklas socialt och intellektuellt av att spela schack; det finns ju exempel på att barn förbättrar koncentrationsförmågan av att spela schack.

Citerar: rodel, #2:

Lyhördhet är en mycket god egenskap som gör livet lättare. Det finns ju schackspelare som alltid står på vinst i efteranalysen, men för det stora flertalet tror jag att i synnerhet efteranalysen kan fungera som ett sätt att lära sig att ta hänsyn till andra människors åsikter, ställningsbedömningar och - i förlängningen - erfarenheter och kunskaper, även utanför schacket.

rodel
Medlem
#5 Skrivet: 5 Nov 2016 09:03

Tack LNO1 och Vert för intressanta åsikter, det är erfarenheten som också rimmar bra med mina egna. En sak som jag lärt mig är hur ofta jag separerade något i ett parti utan att se helheten, när jag var yngre. Tex glädjen över att ha en merbonde, utan att jag fullt ut värderade det mot andra faktorer. Min utveckling där har jag nytta av också i andra sammanhang än schack.

IvarBlå2
Medlem
#6 Skrivet: 5 Nov 2016 10:04 - Redigerad av: IvarBlå2

Jag tycker framför allt att schack kan vara bra i livet genom att man kan försöka ana det som ska komma och sålla bort det andra.Har hjälpt mig många gånger när chansen är 80-20 för ett drag tex

BADWINNER
Medlem
#7 Skrivet: 18 Maj 2018 20:52

Citerar: LNO1, #3:
bara för att upptäcka att motståndaren avviker så tidigt att du inte har någon aning om öppningen och ingen synbar nytta av ditt slit med öppningen.

Carzo
Medlem
#8 Skrivet: 19 Maj 2018 09:27

Citerar: LNO1, #3:
dags att lära sig några huvudvarianter i öppningen, bara för att upptäcka att motståndaren avviker så tidigt att du inte har någon aning om öppningen och ingen synbar nytta av ditt slit med öppningen.

Följer upp med lite tankar kring detta:
Schack kan vara nog så känslosamt - för inbitna spelteoretiker som lärt sig hundratals öppningsvarianter utantill. Vem har inte ställs inför en situation då motspelaren gör ett överraskande - dock tillåtet drag - som omkullkastar alla vidare teoretiska resonemang?
Och man skulle vilja (om man alltså är en dylik teoretiker) utbrista, i förtrytelse och harm över att man tvingas tänka själv:
"Hallå där, din dj-l, du spelar ju inte som det står i böckerna! Vad menar du med det? Ska du förstöra spelet??"
Och så tappar man koncentration och förlorar partiet, kanske mot en på papperet sämre spelare... Vilket gör en än mer illa till mods - om man, som sagt, är en känslosam schackspelare. Är man en dylik är man nog också känslosam i andra grenar av livet, vilket ju är på gott och ont.

Nesse
Medlem
#9 Skrivet: 19 Maj 2018 16:48

Tveksamt om det skulle vara så utvecklande.
Tror till exempel att det ger mer intellektuell stimulans att vara intresserad av historia eller aktier/finans.

Vert
Medlem
#10 Skrivet: 19 Maj 2018 17:21

Om man har ett intresse av trådämnet går det utmärkt att bidra i tråden. Om man har däremot endast är intresserad av att spekulera i om/när tråden kommer att "spåra ur" kan man låta bli att skriva alls då det knappast är relevant för trådämnet. Tack.

Citerar: Nesse, #9:
Tror till exempel att det ger mer intellektuell stimulans att vara intresserad av historia eller aktier/finans.

Det beror väl också på vad man menar med intellektuell stimulans. Avgör man själv vad som är intellektuellt stimulerande? I så fall kan det säkert finnas lika många uppfattningar om vad som är stimulerande sysselsättningar som det finns människor.

Sedan är ju frågan huruvida schack är utvecklande, och där kan man väl anse att schacket är utvecklande på andra sätt än intellektuellt. Man kan t.ex. tänka sig social utveckling, vilket man kanske inte får av att läsa historia eller intresserad sig för aktier hemma på sin kammare.

Nåväl, jag skulle tro att var och en mår bra av en intellektuellt utvecklande/stimulerande sysselsättning, må det sedan vara korsord, schack, historia eller någonting annat.

IvarBlå2
Medlem
#11 Skrivet: 19 Maj 2018 17:30

Som nämnts i någon annan tråd har man schack i skolan i många länder. Vad jag har läst om det så har eleverna generellt blivit lugnare. Och det kan man ju säga vara utvecklande för betygen och en lättnad för lärarna

Nisse_i_Högdalen
Medlem
#12 Skrivet: 19 Maj 2018 22:50

Schack är ju intellektuellt stimulerande, men på ett särskilt sätt. Få andra intellektuella sysselsättningar tvingar en så starkt att visualisera framtida situationer och sedan bedöma dem. Det är också ganska ansträngande, märker jag numera. Och det är inte detsamma som att göra prognoser för t.ex. aktiekursutveckling, där det är en annan sorts intellektuell skärpa som måste till. Lite påminner den ansträngning man gör i schack om matematik, när man skall söka lösa ett matematiskt problem, men där behövs i allmänhet inte alls samma förmåga att visualisera. I alla fall inte när man sysslar med problem med många dimensioner, där i vart fall jag inte förmår att visualisera det och jag tror inte man behöver det heller. Men jag är inte så förskräckligt bra på matematik, så jag skall kanske inte uttala mig.
Schack är å ena sidan otroligt regelstyrt och begränsat, men trots det är möjligheterna nästan oändliga. Mycket annan intellektuell verksamhet är inte alls så inlåst i regler (men kanske konventioner). Det är nog det spännande med schack.
Jag tror att alla former av intellektuell träning är bra och att ingen egentligen är överlägsen en annan för det mesta kräver helt olika intellektuell förmåga.
Men jag tror personligen att jag har omedvetet haft nytta av schack i affärslivet just för att jag tagit hänsyn till hur mina handlingar påverkar andra och hur de tacklar vad jag gör. Det är ju också en rätt unik erfarenhet av schack. Enkla frågor som vad som händer om jag sänker priset på produkt A. Frågan är inte bara vad köparna gör utan också vad konkurrenterna gör och den senare frågan brukar man ofta bortse från.

Nesse
Medlem
#13 Skrivet: 20 Maj 2018 07:45

Schack är ett trevligt tidsfördriv men intellektuellt tillför det inte mer än exempelvis korsordslösande eller att kunna lösa sudoku eller Rubiks kub.
En del blir duktiga på det, andra mindre duktiga.

IvarBlå2
Medlem
#14 Skrivet: 20 Maj 2018 09:00

Nesse, tråden heter "Är schack utvecklande för oss människor" Det är en annan dimension än Suduko eller Rubiks kub. Jag vill framförallt peka på det logiska tänket och beräkna sannolikheten i värdsliga saker

Nesse
Medlem
#15 Skrivet: 20 Maj 2018 09:10

Jag vet vad tråden heter. Det behöver du inte berätta för mig.

Jag gav min syn på huruvida schack är utvecklande.

HSK_MickevB
Medlem
#16 Skrivet: 20 Maj 2018 09:37

Jag kan bara svara för mig själv men när jag var 16-17 år gjorde jag en storsatsning på schack. Jag la flera timmar om dagen på att studera böcker, analysera ställningar och förstås spelade så mycket jag bara kunde. Man kan tro att skolarbetet skulle bli lidande av detta men tvärtom upplevde jag själv att min hjärna jobbade mycket mer fokuserat även i skolan, framför allt i de naturvetenskapliga ämnena där mycket logik och matematik är viktiga ingredienser.

Det syntes även ordentligt i betygen där jag på den femgradiga skalan som då fanns höjde mig nästan 1.0 i snittbetyg under samma tid. Så för mig var det otroligt utvecklande där jag lärde mig att fokusera mer och koncentrera min tankeverksamhet på uppgifterna framför mig.

MrBarnes
Medlem
#17 Skrivet: 20 Maj 2018 10:04

Jag tror schack, intellektuell utveckling och framgång i studier eller arbetsliv inte går hand i hand. Se på Bobby Fischer eller den svenske stormästaren Åke Olsson. De levde ju snarare ett bohemiskt liv. Däremot borde ju träning av hjärnan , kroppens viktigaste muskel , vara nyttigt för hjärnan. Självklart.

sture_lindberg
Medlem
#18 Skrivet: 20 Maj 2018 10:34

Citerar: MrBarnes, #17:
Jag tror schack, intellektuell utveckling och framgång i studier eller arbetsliv inte går hand i hand. Se på Bobby Fischer eller den svenske stormästaren Åke Olsson.

Varför använda sig av dessa "undantag " ? Och Åke blev väl aldrig stormästare vad jag vet.Inte i schack i alla fall =)

MrBarnes
Medlem
#19 Skrivet: 20 Maj 2018 10:53

Jag menar bara att det är ens övriga intressen och val av färdväg i livet som styr vart man hamnar. Att vara bra i schack och träna schack tror jag tränar hjärnan. Det är naturligtvis bra. Åke Olsson kanske "bara" var svensk juniormästare,men han var med i svenska landslaget i schack.

sture_lindberg
Medlem
#20 Skrivet: 20 Maj 2018 10:57

Citerar: MrBarnes, #19:
Att vara bra i schack och träna schack tror jag tränar hjärnan. Det är naturligtvis bra. Åke Olsson kanske "bara" var svensk juniormästare,men han var med i svenska landslaget i schack.

ja det är bra träning för hjärnan det kan vi fastslå.

Åke Ohlsson kanske var den största talang vi har haft inom schacket-Blev dock aldrig stormästare som sagt.

Nisse_i_Högdalen
Medlem
#21 Skrivet: 20 Maj 2018 12:58

Citerar: Nesse, #13:
Schack är ett trevligt tidsfördriv men intellektuellt tillför det inte mer än exempelvis korsordslösande eller att kunna lösa sudoku eller Rubiks kub.

Det finns två skillnader tror jag. Det ena är att i schack finns inte en rätt lösning, det finns många. Ofta finns många bra drag, men som kanske ger ställningar av olika karaktär. Det finns inte i korsord, soduku eller Rubiks kub.
Det andra är att det finns en motståndare som gör sina bedömningar och delvis väljer vägen för ett schackparti. Det finns inte heller i de sysselsättningar du gav. Därmed ökar behovet av flexibilitet och dynamik och det gör att schack på så sätt liknar mer hur det är i verkliga livet.
Sedan är ju också frågan vad man menar med "att tillföra något intellektuellt". Det är inte enkelt att definiera.

Abdab
Medlem
#22 Skrivet: 22 Maj 2018 14:12

Att som Nesse jämföra schack med exempelvis korsordslösande bör enligt min uppfattning närmast vara förenat med böter. I övrigt delar jag helt vad Nisse i Högdalen framfört. Att schack förbättrar koncentrationsförmågan och utvecklar det taktiska respektive strategiska tänkandet torde vara odiskutabelt.

Nedtecknat av Abdab

LNO1
Medlem
#23 Skrivet: 26 Maj 2018 11:15 - Redigerad av: LNO1

Citerar: Nesse, #13:

Frågan gäller alltså om schack stimulerar intellektet eller inte, såvitt jag vet så är det i stort sett klarlagt att om man sysselsätter hjärnan med olika intellektuella uppgifter så är det gynnsamt och motverkar vissa demenssjukdomar. Sedan spelar det nog ingen större roll om det är sudoko, korsord eller schack. Jag tycker att ditt argument faller platt när du kallar schack, sudoko och korsord för tidsfördriv, vilket visserligen är helt sant i de flesta fall, men vem har sagt att ett tidsfördriv inte kan vara utvecklande både intellektuellt och socialt, och om någon har sagt det, vilka argument har då framförts?

sture_lindberg
Medlem
#24 Skrivet: 26 Maj 2018 13:09

Klart att schackspelande stimulerar hjärnan. Jag motiverar inte ens varför.

Vert
Medlem
#25 Skrivet: 26 Maj 2018 16:41

Jag tror - liksom LNO1 och sture_lindberg - att schack stimulerar. Jag tror emellertid att detsamma kan sägas om de flesta någorlunda tankekrävande sysselsättningar, däribland sudoku, korsord, mattekluringar, gåtor, krypto, bridge och vad mer man nu kan tänka sig. Detsamma gäller säkert samtal, skrivande, läsande och talande, samt säkerligen en hel del andra språkligt kodade sysselsättningar. Att säga att schack (eller vad det nu kan vara) stimulerar intellektet/hjärnan är helt enkelt för svepande för att vara särskilt intressant.

En intressantare fråga är då - enligt min uppfattning - om det är mer stimulerande än andra sysselsättningar? Är det mer utvecklande än t.ex. korsord? Å ena sidan är schack kanske mer kreativt eftersom det finns fler lösningar men å andra sidan kanske korsord stimulerar än annan, likaledes viktig, förmåga att komma fram till det enda rätta svaret?!

ChessBooks
Medlem
#26 Skrivet: 26 Maj 2018 17:52

Ej korrekt grammatik översatt till svenska.... Lite funderingar hur Einstein förklarade hur han blev bekant med Lasker etc.

Här kommer hans egna kommentarer --->

"Emanuel Lasker var utan tvekan ett av de mest intressanta personerna jag kom till kännedom under senare år. Jag är inte en schackexpert och därför inte i stånd att förundra sig tankens kraft som avslöjades i hans största intellektuella prestation - i schackområdet. Jag måste till och med erkänna att kampen för makt och konkurrenssinnan uttryckt i form av ett genialt spel alltid har varit motbjudande mot mig. Jag träffade Emanuel Lasker hos min gamla vän Alexander Moszkowskis hus och kom att känna honom väl under många promenader där vi bytte ut åsikter om de mest varierade frågorna. ... det tycktes mig att schack var mer ett yrke för honom än det verkliga målet i hans liv. av en mästare knyter honom till spelet, fetters hans sinne och formar det i viss utsträckning så att hans inre frihet och lätthet, oavsett hur stark han är, måste oundvikligen påverkas. I våra samtal och i läsningen av hans filosofiska böcker , Jag hade alltid den känslan . ... Jag tyckte om Lasers obevekliga oberoende, en sällsynt mänsklig egenskap, i vilket avseende nästan alla, inklusive intelligenta människor, är medelmåttigheter. ... Jag är tacksam för de samtalstider som detta någonsin strävar efter, oberoende och enkel man beviljade mig. "- Einstein (1952)

LNO1
Medlem
#27 Skrivet: 26 Maj 2018 21:46

Citerar: Vert, #25:

En intressantare fråga är då - enligt min uppfattning - om det är mer stimulerande än andra sysselsättningar?

Jag tycker också att den frågan är intressantare och jag ska våga mig på ett svar: om du med andra sysselsättningar menar alla andra sysselsättningar, så tycker jag att det vore lite övermaga av oss schackspelare att påstå att just vår sysselsättning är det mest utvecklande, jag kan lätt föreställa mig att det kan vara väldigt utvecklande för en person att lära sig att skriva en roman till exempel eller, varför inte, sätta sig in i kvantfysik Schacket blir nog så utvecklande som man själv gör det till, men tvivelsutan så mår hjärnan bra av gymnastik!

G_arvid
Medlem
#28 Skrivet: 26 Maj 2018 23:30

Jag tror det är svårt att uttala sig om andra än sig själv. Om man själv spelar schack för att man trivs med det, trivs med kampen, med att använda fantasin och tänka logiskt och fatta beslut så blir det väl utvecklande för mig inom dessa områden för att jag tränar på dem. Och det har också hjälpt mig inom andra områden än schack. Men när man säger att
schack är god träning för att studera matematik, så tycker jag nog att jag också har kunnat dra nytta av mina studier i matematik och statistik i mitt schackspelande. Och jag kan ju inte vara säker på att den träning i logiskt tänkande och beslutsfattande som jag fått genom schacket, den hade jag inte kunnat få på annat sätt. Och särskilt försiktig bör man vara i att påstå att schackspelare som grupp har bättre färdigheter i t ex logik, spatialt och strategiskt tänkande än andra människor, för det kan man inte alls uttala sig om.

LNO1
Medlem
#29 Skrivet: 27 Maj 2018 02:34

Citerar: G_arvid, #28:
Och särskilt försiktig bör man vara i att påstå att schackspelare som grupp har bättre färdigheter i t ex logik, spatialt och strategiskt tänkande än andra människor, för det kan man inte alls uttala sig om.

Helt riktigt, och vi får dessutom betänka att de flesta schackspelare trots allt är medelmåttor, vilket inte alls är någon skam kan man för säkerhets skull tillägga.

sture_lindberg
Medlem
#30 Skrivet: 27 Maj 2018 12:23

Citerar: LNO1, #29:
Helt riktigt, och vi får dessutom betänka att de flesta schackspelare trots allt är medelmåttor, vilket inte alls är någon skam kan man för säkerhets skull tillägga.

Allt beror på vilka "ögon " som betraktar den enskilda spelaren.
Att någon annan betraktar en schackspelare som "medelmåtta " får ju stå för betraktaren och inte på den berörda schackspelaren.

Allt är relativt här i världen med andra ord.

. 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . 7 . 8 . >>
Du måste logga in för att kunna posta!