Författare |
Meddelande |
G_arvid
Medlem
|
#121 Skrivet: 3 Jun 2018 21:29 - Redigerad av: G_arvid
Citerar: sture_lindberg, #149: Att ta ett parti i taget är nog ganska så bra det också-Men jag VILL HA mina målsättningar.Jag tycker det är aningen roligare att spela då faktiskt.
Ja självklart väljer man de målsättningar som passar bäst för en själv. När jag spelade klassturneringar på SM var ofta en målsättning att hänga kvar genom att ta minst 45% som det var på den tiden. Men jag upptäckte att det var ingen målsättning som jag kunde styra över. Jag förlorade mot de som jag planenligt skulle besegra men vann mot de som var väsentligt högre rankade. Och så fann jag att bäst gick det om jag kunde lägga funderingarna över procenten åt sidan och fokusera på att spela schack i stället.Men jag tycker mig ha observerat att en del är väldigt duktiga på att anpassa sitt spel efter motståndarne eller vilket resultat de behöver - och de kan då ha andra målsättningar
|
sture_lindberg
Medlem
|
#122 Skrivet: 3 Jun 2018 22:14
Citerar: G_arvid, #121: Men jag tycker mig ha observerat att en del är väldigt duktiga på att anpassa sitt spel efter motståndarne eller vilket resultat de behöver - och de kan då ha andra målsättningar
Precis.
|
Vert
Medlem
|
#123 Skrivet: 3 Jun 2018 22:50
Jag har för mig att Jesper Hall, i sin "Träna schack"-bok, rekommenderar eller åtminstone tipsar om, att man kan sätta upp flera målsättningar i en turnering. Om jag minns rätt var hans exempel en niorondig turnering mot någorlunda jämnstarkt motstånd, och då rekommenderar han att man kan ha 3,0, 4,5 och 6,0 poäng som "godkänt", "bra" respektive "mycket bra" målsättningar. På så sätt riskerar man inte "mättnad" om/när man når sitt mål tidigt, utan kan sikta vidare mot nästa målnivå. Detta har jag tillämpat ibland.
|
sture_lindberg
Medlem
|
#124 Skrivet: 4 Jun 2018 00:05
Och jag har som genomgående målsättning att komma bättre än hur jag är rankad i en turnering.
Är jag till exempel rankad på 17 plats så anser jag mej ha nått mitt mål om jag kommer på 16e plats eller bättre.
En mycket bra och enkel metod.
|
Spedicken
Medlem
|
#125 Skrivet: 5 Jun 2018 06:16
För mig är det bara godkänt om ratingen ökar.
|
IvarBlå2
Medlem
|
#126 Skrivet: 5 Jun 2018 08:25 - Redigerad av: IvarBlå2
Jag tycker att det kan vara utvecklande att förlora också. Man lär sig mer av det. Men man kan också lära sig av sina vinstpartier. Alltså, schack är utvecklande
|
Carzo
Medlem
|
#127 Skrivet: 5 Jun 2018 08:40
Citerar: IvarBlå2, #126: Jag tycker att det kan vara utvecklande att förlora också. Man lär sig mer av det
Capablanca lär ha sagt: "Alla partier jag har vunnit har inte tillfört mig ett dugg eller ökat min förmåga. Men de partier jag förlorat har lärt mig enormt mycket."
En intressant synpunkt. Kan ligga något i det.
|
gubbengrå
Medlem
|
#128 Skrivet: 5 Jun 2018 16:11
Det är naturligt för människan att härma, och ju yngre man är desto naturligare är det. En aspekt på härmningsbeteendet är att det handlar om inlärning. Den medelmåttige spelaren inspireras av Ulf Anderssons briljanta slutspelsteknik, tar efter och upptäcker att det visst inte var så enkelt att få fram de där små eleganta nyanserna med så lite material. Eller han inspireras av Tals halsbrytande offerpartier, tar efter och upptäcker att det inte var så lätt att orientera sig i den där röran på brädet.
Detta är ingen anledning att ge upp försöken att ta efter. Men det kan vara bra att tänka på att medelmåttan inte har samma förutsättningar som stjärnspelaren. När genomsnittsspelaren tar efter de store, bör han anpassa förhoppningarna till sina egna omständigheter.
Jag misstänker att det samma gäller målsättningarna. Stjärnspelarna har sina egna skäl till att snegla på resultat, ranking och vinstprocent. Medelmåttan behöver inte detta, och kan gott unna sig det som stjärnspelarna med få undantag inte vågar unna sig, att spela spelet för dess egen skull.
|
sture_lindberg
Medlem
|
#129 Skrivet: 5 Jun 2018 18:31 - Redigerad av: sture_lindberg
Citerar: Spedicken, #125: För mig är det bara godkänt om ratingen ökar.
Ratingen bryr jag mej inte speciellt mycket om.Utan det är att komma på bättre placering än hur jag är rankad som är mitt enda mål med turneringar..OCH för att det är förbaskat skoj med schack också så klart
|
IvarBlå2
Medlem
|
#130 Skrivet: 5 Jun 2018 19:04
Var går gränsen för när man slutar att utvecklas? 70? 80? Lasker var 67 när han förlorade VM titeln om jag inte minns fel. Men han var säkert bäst före då? Kan man utvecklas när man är 80? Jag tror det inte
|
sture_lindberg
Medlem
|
#131 Skrivet: 5 Jun 2018 19:09
Jag är 72 år nu i alla fall.Har nog aldrig varit bättre.Kom nyss 2a i Kristallens sanktionerade vårturnering.
Och kom 7a i Stockholm ELO Challenger. Ökade över 70 i rating på dessa 2 turneringar.
Jag tror att jag kan utvecklas hela tiden.Jag blir bättre och bättre i slutspelen 
|
IvarBlå2
Medlem
|
#132 Skrivet: 5 Jun 2018 19:34 - Redigerad av: IvarBlå2
Om du utvecklas när du är 80 också är du nog en övermänniska, Sture Starkt av dig att göra det vid 72
|
sture_lindberg
Medlem
|
#133 Skrivet: 5 Jun 2018 19:46
Jag återkommer i frågan då jag fyllt 80 .Hör av mej
|
Carzo
Medlem
|
#134 Skrivet: 5 Jun 2018 19:51 - Redigerad av: Carzo
Jag vill bara säga att det finns några av oss som med åren blir äldre, klokare, och snyggare (vad min hustru skulle säga i saken är ointressant). Vi är inte många, men vi finns tydligen här på SO! Och det är ju bra det.
|
lillpysen
Medlem
|
#135 Skrivet: 7 Jun 2018 12:22
Jag blir också klokare med åren ... om jag minns rätt.
|
peking011
Medlem
|
#136 Skrivet: 7 Jun 2018 12:38
Det är väldigt invecklat med schack och det är utvecklande tycker jag. Är nöjd med min utveckling i ämnet.
|
Carzo
Medlem
|
#137 Skrivet: 7 Jun 2018 17:11 - Redigerad av: Carzo
Citerar: lillpysen, #135: Jag blir också klokare med åren ... om jag minns rätt.
Visst kan man ha en ständigt stigande utveckling och förmåga upp genom åren - inget backkrön, där det sedan bara går utför. Så verkar det vara för en del, här. Och de är bara att gratulera.
Men åren kanske också påverkar den subjektiva bedömningsförmågan - omdömet, med andra ord. Ibland måste man söka hjälp. Minns frågeställningen från orolig schackspelare "doktorn, du måste hjälpa mig - jag har ett stort problem. Jag tror inte att jag är så dålig spelare som jag egentligen ÄR!"
Och doktorns svar: "Ryck upp dig! Du ÄR ju en usel schackspelare - det är bara dina år som får dig att tro annat..."
En humoristisk ton i inlägget - ber om ursäkt för detta.
|
IvarBlå2
Medlem
|
#138 Skrivet: 7 Jun 2018 18:23
Hoppas att det aldrig blir avvecklat
|
Falkenx1723
Medlem
|
#139 Skrivet: 9 Jun 2018 09:17
är utvecklande på alla sätt ..
vad gäller logik minne o strategi detta är ett utmärkt sätt o hålla hjärnan i trim.
|
peace
Medlem
|
#140 Skrivet: 18 Jun 2018 05:02
Citerar: sture_lindberg, #131: Jag tror att jag kan utvecklas hela tiden.Jag blir bättre och bättre i slutspelen
Märkligt att du inte har bättre statistik mot mig då med två remier och en vinst.Nja det luktar skryt!
|
Nesse
Medlem
|
#141 Skrivet: 18 Jun 2018 10:53
Citerar: peace, #140: Märkligt att du inte har bättre statistik mot mig då med två remier och en vinst.Nja det luktar skryt!
Tänkte just samma sak.
|
sture_lindberg
Medlem
|
#142 Skrivet: 18 Jun 2018 18:13 - Redigerad av: sture_lindberg
Citerar: peace, #140: Märkligt att du inte har bättre statistik mot mig då med två remier och en vinst.Nja det luktar skryt!
ja jag är obesegrad emot dej..Är inte det bra ? Jag har hela 66 procent emot dej ju
|
peace
Medlem
|
#143 Skrivet: 19 Jun 2018 05:28 - Redigerad av: peace
Citerar: sture_lindberg, #142: Är inte det bra ?
Nej tycker inte det är bra med tanke på rankingpoäng som skiljer oss åt! Sen är det mer klädsamt att nån annan skriver att du är bra än att du gör det själv.
|
Nesse
Medlem
|
#144 Skrivet: 19 Jun 2018 08:32
Håller helt med dig där Peace.
|
tana
Medlem
|
#145 Skrivet: 19 Jun 2018 09:06 - Redigerad av: tana
Upplevde det inte som skryt. Jag tyckte att Sture försökte bevisa att även vi, över sjuttioåringar, kan fortfarande utvecklas. Och det känns ju betryggande.
Själv har jag visserligen inte märkt någon uppryckning i spelstyrka. 
|
salemslot
Medlem
|
#146 Skrivet: 19 Jun 2018 17:34
Ser inte heller skrytet. Sture skriver inte att han är bra utan han blivit bättre jämfört med vad han tidigare var.
|
IvarBlå2
Medlem
|
#147 Skrivet: 19 Jun 2018 18:36
Det är väl den där kungliga svenska avundsjukan
|
sture_lindberg
Medlem
|
#148 Skrivet: 19 Jun 2018 18:49
Citerar: tana, #145: Upplevde det inte som skryt. Jag tyckte att Sture försökte bevisa att även vi, över sjuttioåringar, kan fortfarande utvecklas. Och det känns ju betryggande.
Själv har jag visserligen inte märkt någon uppryckning i spelstyrka.
Helt min avsikt. Att visa att vi över 70 fortfarande kan utvecklas
.Citerar: salemslot, #146: Ser inte heller skrytet. Sture skriver inte att han är bra utan han blivit bättre jämfört med vad han tidigare var.
Exakt.
|
B41C
Medlem
|
#149 Skrivet: 20 Jun 2018 13:44
Å spele sjakk e som å mate hjernen .Tapp å vinn med samme sinn.
|
Saudade
Medlem
|
#150 Skrivet: 17 Aug 2018 21:02
Schack i sig är inte utvecklande annat än möjligen för koncentrationsförmågan. "karaktärsdanande" etc. njaaa....
|