Författare |
Meddelande |
sture_lindberg
Medlem
|
#181 Skrivet: 28 Jul 2017 22:34
Citerar: PeterTrsavec, #209: Om detta som Du påstår är sunt bondförnuft, har Du inga partiexempel eller hittar Du på lite drag som Du bedömer är bra?
Hålla på att visa partier ?
Nej här gäller det exakta öppningar..
|
PeterTrsavec
Medlem
|
#182 Skrivet: 28 Jul 2017 22:38
Citerar: sture_lindberg, #181: exakta öppningar
Så Dina drag är exakta, från vilken synvinkel och bedömning? Vi som harvar kring 1800 strecket har nog väldigt svårt att dra "exakta öppningar/drag".
|
sture_lindberg
Medlem
|
#183 Skrivet: 28 Jul 2017 22:44
Ja inte har jag utgått från "1800-strecket öppningar" 
|
PeterTrsavec
Medlem
|
#184 Skrivet: 28 Jul 2017 22:46
Citerar: sture_lindberg, #183: öppningar
Jaja jobba vidare med Dina exakta drag i öppningarna. Det är roligt och spännande att följa det Du lägger upp. Man lär sig oerhört mycket på detta.
|
sture_lindberg
Medlem
|
#185 Skrivet: 28 Jul 2017 22:57
Ja speciellt spelare mellan 1400-1800,det är de jag vänder mig till i första hand
Jag lägger inte upp så komplicerade varianter i denna tråd. Utan enkla men mycket bra och lätta att förstå.
Senare i höst ska jag lägga upp varianter för de mellan 1800-2100.
Då kommer det bli lite utförligare varianter.
|
PeterTrsavec
Medlem
|
#186 Skrivet: 28 Jul 2017 22:58
Citerar: sture_lindberg, #185: utförligare
Oj vad spännande. Nästan så man ser framemot dessa inlägg.
|
sture_lindberg
Medlem
|
#187 Skrivet: 28 Jul 2017 23:28
Ja i morgon ska jag visa en variant där vit har stora utsikter att vinna.
|
Spedicken
Medlem
|
#188 Skrivet: 28 Jul 2017 23:31
Citerar: sture_lindberg, #187: Ja i morgon ska jag visa en variant där vit har stora utsikter att vinna.
Kanske om svart sätter bort sig.
|
sture_lindberg
Medlem
|
#189 Skrivet: 28 Jul 2017 23:56 - Redigerad av: sture_lindberg
Citerar: Spedicken, #188: Kanske om svart sätter bort sig.
Nej då.. Bara vit följer de drag jag anger. Det räcker bra.
|
Gugubben
Medlem
|
#190 Skrivet: 29 Jul 2017 02:25 - Redigerad av: Gugubben
Ett nytt begrepp inom spelöppninsteorin har skapats av Sture, nämligen "exakta öppningar".
Schackvärlden kommer mycket noga registrera alla av Sture avslöjade exakta drag i dessa exakt öppningar. Detta, mina damer och herrar, är ett paradigmskifte. Schacket har nått nya höjder!
|
sture_lindberg
Medlem
|
#191 Skrivet: 29 Jul 2017 02:33
Citerar: Gugubben, #190: Schacket har nått nya höjder!
Äsch , Inget märkvärdigt alls.
Dessutom skrev jag aldrig exakta drag utan exakta öppningar .
Kan vi inte hålla oss till fakta.
|
PeterTrsavec
Medlem
|
#192 Skrivet: 29 Jul 2017 09:07
En sak som är intressant in denna tråd är att Du Sture återkommer till att Franskt är en tråkig öppning och att avbytesvarianten är tråkig/remibetonad. Frågan jag ställer, vad är en tråkig öppning/uppställning?
|
gubbengrå
Medlem
|
#193 Skrivet: 29 Jul 2017 09:36 - Redigerad av: gubbengrå
En tråkig öppning är en sådan som används i förhoppning om att kunna få remis mot starkare motståndare
|
sture_lindberg
Medlem
|
#194 Skrivet: 29 Jul 2017 12:48 - Redigerad av: sture_lindberg
Nota bene..Det är ju inte vitspelaren som ber att få spela franskt /tråkigt ... utan svart.
Citerar: PeterTrsavec, #192: En sak som är intressant in denna tråd är att Du Sture återkommer till att Franskt är en tråkig öppning och att avbytesvarianten är tråkig/remibetonad. Frågan jag ställer, vad är en tråkig öppning/uppställning?
En tråkig öppning anser jag det vara där teorin räcker bra i över 20 drag..Där det framförallt gäller att den som pluggat in mest på öppningen oftast vinner.
Jag anser det väldigt tråkigt att den som pluggar in mest troligen kommer att vinna.
Då handlar det ju inte så mycket om schackkunnande längre.Utan mera om vem som lägger mest tid på schackstudier.Och det är inte riktigt samma sak tycker jag.
Därför jag anser avbytesvarianten vara bra.För där kan vit ta udden av svarts spel helt.Utan att behöva plugga in en massa varianter.
|
Gugubben
Medlem
|
#195 Skrivet: 29 Jul 2017 13:08
Att "plugga" varianter är EN aspekt av en bra schackspelare, men bara en av många. Du måste fortfarande värdera ställningen, vilket i min mening är det viktigaste att vara bra på. Och när motståndaren avviker från teorin kan man med hjälp av ställningsvärderingen antigen utnyttja avvikelsen till sin fördel, annars kanske motståndaren gör det.
|
sture_lindberg
Medlem
|
#196 Skrivet: 29 Jul 2017 13:17 - Redigerad av: sture_lindberg
Citerar: Gugubben, #195: Du måste fortfarande värdera ställningen, vilket i min mening är det viktigaste att vara bra på.
Denna "värdering " som du benämner den överlåtes ju av många här på SO till andra spelare..Men värderar alltså inte ställningen själv oftast.Utan litat där blint på "experter".
Inte ens där vill /kan man tänka självständigt utan litar helt på " auktoriteter"..
|
Gugubben
Medlem
|
#197 Skrivet: 29 Jul 2017 13:20
Nu förstår jag absolut inte vad du talar om?
|
gubbengrå
Medlem
|
#198 Skrivet: 29 Jul 2017 13:24
Citerar: sture_lindberg, #196: Inte ens där vill /kan man tänka självständigt utan litar helt på " auktoriteter"..
Ja förmodar att detta inte gäller dig? Du är alltså en ovanligt självständigt tänkande person, utifrån standarden här på so?
|
sture_lindberg
Medlem
|
#199 Skrivet: 29 Jul 2017 13:28 - Redigerad av: sture_lindberg
Citerar: Gugubben, #197: Nu förstår jag absolut inte vad du talar om?
Jo om den ställning som uppkommer ..Om en "expert " påstår/ värdesätter att den är bra så litar man på detta utan att frågesätta detta.
Man gör inte sin EGNA bedömning med andra ord.Utan litar blint på "experten."
Tydligare än så går det inte att förklara.
|
Gugubben
Medlem
|
#200 Skrivet: 29 Jul 2017 13:31
Jodå, visst kan du bli tydligare! Vilka är de experter du hänvisar till?
|
sture_lindberg
Medlem
|
#201 Skrivet: 29 Jul 2017 13:33 - Redigerad av: sture_lindberg
Jag namnger helst inte folk. Jag anser inte detta vara relevant.
Nu slut från mej för i dag .Go middag
|
Gugubben
Medlem
|
#202 Skrivet: 29 Jul 2017 13:34
Till och med om du tittar på ett förslag till drag från en schackmotor måste du själv värdera den ställning som uppkommer.
Du kommer aldrig ifrån ställningsvärderingen.
|
gubbengrå
Medlem
|
#203 Skrivet: 29 Jul 2017 13:35
Citerar: sture_lindberg, #201: Jag anser inte detta vara relevant.
Har du inte själv dragit upp detta, som inte är "relevant"?
|
salemslot
Medlem
|
#204 Skrivet: 29 Jul 2017 15:37
Fascinerande att folk blir så arga på Sture. Påstår inte att hans varianter eller analyser är fantastiska men det är iaf hans och ju fler olika perspektiv desto bättre?
|
Spedicken
Medlem
|
#205 Skrivet: 29 Jul 2017 15:44
Citerar: sture_lindberg, #199: Jo om den ställning som uppkommer ..Om en "expert " påstår/ värdesätter att den är bra så litar man på detta utan att frågesätta detta.
Man gör inte sin EGNA bedömning med andra ord.Utan litar blint på "experten."
Varför skulle man lita blint på den bedömningen? Däremot kan man ta expertens tips och testa den i partier, faller det väl ut fortsätter man med det draget i sin repertoar, funkar det dåligt får man hitta på något annat.
Ska dock säga att jag försöker hitta udda, ovanliga varianter och bygga min egen repertoar, till exempel 1.e4 e6 2.d4 d5 3.Sc3 Lb4 4.e5 Lf8!? som jag skrev om tidigare.
|
PeterTrsavec
Medlem
|
#206 Skrivet: 29 Jul 2017 19:32
Citerar: Spedicken, #205: Lf8!?
Intressant drag. Självklart ska man ta egna beslut, hitta egna vägar, men för att kunna göra det så tror jag att man måste fördjupat sig lite i öppningarna, ställningar för att få den förståelsen kring bedömningar.
|
Spedicken
Medlem
|
#207 Skrivet: 29 Jul 2017 19:52
Citerar: PeterTrsavec, #206: Intressant drag. Självklart ska man ta egna beslut, hitta egna vägar, men för att kunna göra det så tror jag att man måste fördjupat sig lite i öppningarna, ställningar för att få den förståelsen kring bedömningar.
Självklart, jag har prövat alla franska varianter och till slut hittat något som passar mig själv och som inte kräver jättemycket pluggande av varianter. Det är mycket logik i den varianten. Dc7 är en annan bra variant i Winawer, för att på Dg7 spela f5. Da5 har jag spelat i många år till och från. Se7 är också bra, men mycket teori där.
|
PeterTrsavec
Medlem
|
#208 Skrivet: 29 Jul 2017 19:55
Citerar: Spedicken, #207: Dc7
Detta damdrag gillar jag, flexibelt drag som kan göra mycket i diverse ställningar.
|
sture_lindberg
Medlem
|
#209 Skrivet: 29 Jul 2017 21:49
Citerar: Spedicken, #207: men mycket teori där.
Teori och teori..Tänk självständigt i stället ...
|
sture_lindberg
Medlem
|
#210 Skrivet: 29 Jul 2017 21:51
Citerar: PeterTrsavec, #208: Detta damdrag gillar jag, flexibelt drag som kan göra mycket i diverse ställningar.
Detta drag ger inget alls om du inte tänker själv ...
|