Författare |
Meddelande |
Rovlund
Medlem
|
#31 Skrivet: 12 Dec 2006 21:33
Typ italienskt eller spanskt? Jag är själv ingen öppningsbok, men båda alternativen lär ha lättförståeliga och enkla idéer/teman?
|
Horndals_SK
Medlem
|
#32 Skrivet: 12 Dec 2006 21:43
italienska kan jag inte, men spanska öppningen är enkel
|
assedo
Medlem
|
#33 Skrivet: 13 Dec 2006 07:19
vänd på det =) spanskt är absolut inte enkelt.
|
Systra
Medlem
|
#34 Skrivet: 13 Dec 2006 08:09
Nej verkligen inte... För dom som tycker att spanskt är enkelt försök hitta hur du får fördel mot Marshall och Keresvarianten. När ni är klara med det kan ni fortsätta med öppet spanskt, Zaitzev, Breyer, Chigorin, Jänisch och Smyslov-varianten 
|
Mayo
Medlem
|
#35 Skrivet: 13 Dec 2006 11:00
#33 och #34 Överkurs!
Spanskt, eller varför inte bara stanna vid 1.e4 e5, är bra att börja med för då får man lära sig att hantera centrumfälten på enklaste sätt. Ingen idé att rusa direkt in i olika spanska system och förstå dem på en gång.
|
nimzo
Medlem
|
#36 Skrivet: 13 Dec 2006 22:33
systra ... de e därför man inte går in i marshall 
|
vilhelm
Medlem
|
#37 Skrivet: 13 Dec 2006 22:43 - Redigerad av: vilhelm
Citerar: nimzo, #36: systra ... de e därför man inte går in i marshall
En sak har jag lärt mig på SO vissa snubbar knäpper man inte på fingrarna med teori!!man ligger liksom i lä med vissa!systra tillhör den skaran
|
Systra
Medlem
|
#38 Skrivet: 14 Dec 2006 07:34
nimzo: jag undviker det också... 8 h3 är ett kanondrag En del försöker med det vanliga köret ändå....
|
Mayo
Medlem
|
#39 Skrivet: 14 Dec 2006 13:08 - Redigerad av: Mayo
Efter 8.h3 är väl i princip 8.- d5 vederlagt. Om vit däremot somnar till så är det efter 8.h3 Lb7 9.c3?! d5 hyperfarligt.
|
sture_lindberg
Medlem
|
#40 Skrivet: 22 Jul 2017 13:53
På tal om fransk öppning.Jag hittade denna 11 år gamla tråd som handlar om detta.
Så inget nytt under solen
|
LNO1
Medlem
|
#41 Skrivet: 22 Jul 2017 14:41
Citerar: sture_lindberg, #40: Så inget nytt under solen
Nja om man läser inläggen så verkar den handla om allt annat än franskt...
|
sture_lindberg
Medlem
|
#42 Skrivet: 22 Jul 2017 14:51
Jag räknade lite lätt och kom då fram till att 24 av 39 inlägg handlade dock om franskt..
Rätt normalt alltså för en tråd.
|
PeterTrsavec
Medlem
|
#43 Skrivet: 22 Jul 2017 14:57
Citerar: sture_lindberg, #42: tråd
Vad är Du ute efter Sture genom att öppna denna tråd?
|
sture_lindberg
Medlem
|
#44 Skrivet: 22 Jul 2017 15:20 - Redigerad av: sture_lindberg
Jag är inte ute efter något speciellt.Utan jag vill bara visa på att fransk öppning har haft flera trådar genom åren.Ok ?
Dessutom är det inte jag som öppnat tråden,som svar på din fråga.
Utan det var Lonewolf den 10 december 2006 som öppnade denna tråd.
|
PeterTrsavec
Medlem
|
#45 Skrivet: 22 Jul 2017 15:26
Citerar: sture_lindberg, #44: trådar
Har det någon betydelse om det görs fler och nya trådar kring tex Franskt?
|
sture_lindberg
Medlem
|
#46 Skrivet: 22 Jul 2017 16:40
Nej det saknar all betydelse.
Men jag tyckte det bara var lite roligt när det återkommer gång efter gång.Om jag nu får tycka så. Ok ?
Du frågade ju var jag var ute efter..Och du har fått svar.Att jag alltså bara tyckte det var lustigt och inget annat.
|
gubbengrå
Medlem
|
#47 Skrivet: 22 Jul 2017 18:04
Citerar: sture_lindberg, #46: Men jag tyckte det bara var lite roligt när det återkommer gång efter gång
Ja, det är visst något speciellt med franskt parti, att döma av dessa upprepningar. Personligen håller jag med. Det är en mycket intressant och stimulerande öppning. Jag uppskattar Peters initiativ att starta ännu en tråd om ämnet, och han gör det ju så bra med illustrativa, intressanta partier.
|
sture_lindberg
Medlem
|
#48 Skrivet: 22 Jul 2017 22:04
Citerar: gubbengrå, #47: att starta ännu en tråd om ämnet,
Annars har vi ju också denna tråd att diskutera fransk öppning .Både de fördelaktiga och de negativa aspekterna på öppningen.
|
gubbengrå
Medlem
|
#49 Skrivet: 22 Jul 2017 22:16
Citerar: sture_lindberg, #48: Annars har vi ju också denna tråd att diskutera fransk öppning .Både de fördelaktiga och de negativa aspekterna på öppningen.
Jaha??
Hur menar du nu?
Menar du att Peter gjorde fel, när han öppnade en ny fransk-tråd?
Menar du att hans tråd är allt för positiv?
|
sture_lindberg
Medlem
|
#50 Skrivet: 22 Jul 2017 22:22 - Redigerad av: sture_lindberg
Jag menar att alla öppningar har sina för och nackdelar--Håller du inte med om det ?
Eller menar du själv att e6 är lösningen på alla svarts problem mot 1,e4 ?
Jag ser inget alls om nackdelarna med franskt försvar..Kanske därför jag reagerar lite.
Ensidighet är inget jag direkt eftersträvar.
Utan man måste också kunna diskutera det negativa med olika öppningar.
Detta saknas helt i Peters tråd enligt min mening.
|
gubbengrå
Medlem
|
#51 Skrivet: 22 Jul 2017 22:57
Citerar: sture_lindberg, #50: Jag menar att alla öppningar har sina för och nackdelar--Håller du inte med om det ?
Jodå! - Håller med.Jag har själv franskt som min favoritöppning mot e4, men provar regelbundet andra öppningar också. Vill inte bli alltför ensidig där.
Citerar: sture_lindberg, #50: Utan man måste också kunna diskutera det negativa med olika öppningar.
Detta saknas helt i Peters tråd enligt min mening.
Det är oftast roligast när man inte är allt för överens. Jag vill helst att olika åsikter kan brytas mot varandra i en tråd. (Naturligtvis på ett artigt och civiliserat sätt.) Men en trådskapare är inte förpliktigad att själv rättvist företräda olika åsikter. Där skall han ta emot hjälp från andra.
Om han bara uppträder korrekt, och är beredd att lyssna till andra, får han gärna ha en egen åsikt, den får till och med vara ensidig, enligt min mening
|
sture_lindberg
Medlem
|
#52 Skrivet: 22 Jul 2017 23:08 - Redigerad av: sture_lindberg
Jo men nu är det så att om man har en annan mening än trådskaparen så blir man betraktad mest som störande av tråden..Så där ska/bör man akta sig för att skriva om man har en egen åsikt..
Därför jag vill få liv i denna tråd där man FÅR diskutera BÅDE fördelar OCH nackdelar med öppningen som sådan.
Lite objektivitet kan aldrig skada
Så här kan det diskuteras både nack och fördelar i franskt.En klar nackdel som jag ser det är att det blir väldigt trånga och tråkiga partier. Om det inte är det man eftersträvar förstås.
Spelar vit avbytesvarianten så får inte svart ut någon fördel alls med sitt förstadrag e6.
|
LNO1
Medlem
|
#53 Skrivet: 23 Jul 2017 10:20 - Redigerad av: LNO1
Citerar: sture_lindberg, #52: Spelar vit avbytesvarianten så får inte svart ut någon fördel alls med sitt förstadrag e6.
Det var ett intressant sätt att argumentera. För det första så strävar svart i första hand inte efter fördel utan efter utjämning, och svart är på god väg mot detta delmål när vit väljer att byta av. För det andra så är svart troligen påläst även i avbytesvarianten också om du nu menar att svart inte skulle vara påläst i den.
Citerar: sture_lindberg, #52: Därför jag vill få liv i denna tråd där man FÅR diskutera BÅDE fördelar OCH nackdelar med öppningen som sådan.
Du hade ju chansen i Peters tråd att komma med lite varianter för att underbygga dina hypoteser, men detta alternativ valde du inte i den tråden, inte heller i denna.
Lite statistik från chessbase livebook procentsatserna sett från vits sida:
3. Nc3 45182 partier 56% medelranking 2431
3. Nd2 31270 partier 57% medelranking 2432
3. e5 9156 partier 53 % medelranking 2407
3.exd5 5761 parter 47% medelranking 2382
Citerar: sture_lindberg, #52: Därför jag vill få liv i denna tråd där man FÅR diskutera BÅDE fördelar OCH nackdelar med öppningen som sådan.
Det är väl inget förbud mot det i Peters tråd? Däremot fanns det ett önskemål om att objektivt resonera om de varianter som togs upp, jag såg inga ansatser från dig att göra det i förra tråden, däremot var du väldigt intresserad av Fischers dagsform.
Citerar: sture_lindberg, #52: En klar nackdel som jag ser det är att det blir väldigt trånga och tråkiga partier.
Trånga? Kan hända att svart kommer trångt om han inte ser upp. Tråkiga? Jo, det är ju allmänt känt att avbytesvarianten leder till lite tråkiga balanserade strukturer, därför väljer vit bort det alternativet i de flesta fall.
|
Vert
Medlem
|
#54 Skrivet: 23 Jul 2017 12:06 - Redigerad av: Vert
Jag instämmer med LNO1 på flera punkter. Att säga att svart inte får någon fördel med sitt 1...e6 är helt korrekt, men väldigt märkligt. Mot 1. e4 får svart ingen fördel med något drag, och detsamma gäller även mot drag som 1. d4, 1. c4 och 1. Sf3.
Vad de vanligaste svarta förstadragen - t.ex. 1...c5 och 1...e6 - syftar till är att skapa en jämn men obalanserad ställning där alla tre resultaten (1-0, 1/2-1/2 och 0-1) är möjliga. Sålunda ger sicilianskt ofta komplicerade, obalanserade ställningar där vit kan angripa på kungsflygeln och svart på damflygeln. På samma sätt är många ställningar i franskt obalanserade, med vit som tar terräng på kungsflygeln (bl.a. med e5) och svart som angriper vits centrum, särskilt d4-bonden/fältet. När sture_lindberg skriver att avbytesvarianten gör att svart inte får någon fördel av sitt förstadrag 1...e6 så är en välvillig tolkning att han menar att svart inte lyckas med sin avsikt att få en obalanserad ställning. Tyvärr faller ju detta tillbaka på vit, som inte heller har några tydliga obalanser att försöka utnyttja (såvida han inte spelar c4 och får en isolaniställning).
I övrigt har jag mycket svårt att se det tråkiga i varianter som Winawer, McCutcheon, Albin-Alelhine-Chatard och Steinitz när det jämförs med den oändligt ointressanta avbytesvarianten.
|
sture_lindberg
Medlem
|
#55 Skrivet: 23 Jul 2017 13:26
Citerar: Vert, #54: I övrigt har jag mycket svårt att se det tråkiga i varianter som Winawer, McCutcheon, Albin-Alelhine-Chatard och Steinitz när det jämförs med den oändligt ointressanta avbytesvarianten.
Ja det är din tolkning.. Jag tycker alla dessa varianter som du nu räknade upp är jättetråkiga.Jag ser det helt annorlunda än du...(om jag nu får göra det )
.Citerar: LNO1, #53: Du hade ju chansen i Peters tråd att komma med lite varianter för att underbygga dina hypoteser, men detta alternativ valde du inte i den tråden, inte heller i denna.
I Peters tråd blev jag mer eller mindre påhoppad och dessutom togs mina inlägg bort av en oomnämnd moderator. Jag fick alltså INTE skriva där (det jag ville )...
men i denna tråd är det alltså tillåtet att få kritisera franskt till och med.Som var helt förbjudet (vad jag kunde märka ) i den andra tråden ..
Så därför anser jag att även denna tråd behövs.
|
Vert
Medlem
|
#56 Skrivet: 23 Jul 2017 13:30 - Redigerad av: Vert
Citerar: sture_lindberg, #55: Ja det är din tolkning.. Jag tycker alla dessa varianter som du nu räknade upp är jättetråkiga.Jag ser det helt annorlunda än du...(om jag nu får göra det )
Dessa ständiga frågor om du får tycka som du vill börjar bli tröttsamma. Naturligtvis är det en smaksak vad man tycker är roligt schack. Naturligtvis får man tycka olika.
Citerar: sture_lindberg, #55: I Peters tråd blev jag mer eller mindre påhoppad och dessutom togs mina inlägg bort av en oomnämnd moderator. Jag fick alltså INTE skriva där (det jag ville )...
Du (och flera andra, inklusive jag själv) avvek från ämnet genom att älta Fischer. Därför blev ett flertal inlägg av dig och andra raderade. Släpp det nu.
|
sture_lindberg
Medlem
|
#57 Skrivet: 23 Jul 2017 13:36 - Redigerad av: sture_lindberg
Citerar: Vert, #56: Naturligtvis får man tycka olika.
Tack,då vet jag.Jag kommer alltså att fortsätta tycka att franskt är tråkigt.
Citerar: Vert, #56: Därför blev ett flertal inlägg av dig och andra raderade.
Just det. Det fanns till och med andra som också blev raderade.
Hoppas nu att detta är utrett så att vi kan gå vidare i de franska varianterna.
1e4-e6
2 d4 d5
3 Sd2 brukar jag spela om jag inte väljer avbytesvarianten.
Detta Sd2 tar helt ut udden mot franskt.Nästan lika effektiv som avbytesvarianten alltså. Enligt min mening.
|
IvarBlå2
Medlem
|
#58 Skrivet: 23 Jul 2017 15:31
Þar helt ur udden av Franskt är en överdrift. Man kan spela 3 c5 Tarrasch alltså eller 3 Sf6
|
PeterTrsavec
Medlem
|
#59 Skrivet: 23 Jul 2017 15:39
Citerar: sture_lindberg, #57: Detta Sd2 tar helt ut udden mot franskt
Du skriver att detta springandes tar helt udden ur svarts spel? Ganska intressant. Ja Sd2 är ett svårt drag i Franskt, vit kan få ett väldigt bra spel på de långa diagonalerna. Kan Du lägga upp ett parti där detta springardrag tar udden ur svarts spel efter 3 drag.
|
IvarBlå2
Medlem
|
#60 Skrivet: 23 Jul 2017 15:48 - Redigerad av: IvarBlå2
Det går nog att lägga upp ett sådant parti men inte bland dagens topp10 spelare Och det beror inte på 3 Sd2 bland ßvenska stormästare Så var den saken utredd
|