Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Fransköppning, vilken variant är schtekigast?
<< 1 ... 9 . 10 . 11 . 12 . 13 . 14 . 15 . >>
Författare Meddelande
Vert
Medlem
#271 Skrivet: 31 Jul 2017 21:32 - Redigerad av: Vert

Citerar: sture_lindberg, #270:
Dubbelt så många för vitspelaren alltså..Och det bör ju gynna vitspelaren då. Då han får spela varianten dubbelt så mycket..har jag fattat dig rätt ?

Nej, det har du inte. Det är statistik, så för dig är den alltid ointressant. Du kan inte förlita dig på statistik endast när den styrker din tes och bortse från den när den inte styrker din tes. För alla andra, som tycker att statistik är relevant, gäller dock den slutsats du nämner.

G_arvid
Medlem
#272 Skrivet: 31 Jul 2017 21:34

Man kan naturligtvis vända på saken...trots att vit får praktisera öppningen dubbelt så ofta är det svart som vinner de flesta partierna...

sture_lindberg
Medlem
#273 Skrivet: 31 Jul 2017 21:55

Citerar: Vert, #271:
För alla andra, som tycker att statistik är relevant, gäller dock den slutsats du nämner.

Ok,bra att den gäller för några i alla fall.

Jag kan även jag tycka att statistik kan vara relevant..Men därför inte få överskugga allt annat.

Vert
Medlem
#274 Skrivet: 31 Jul 2017 21:59

Såhär hette det i början av tråden:

Citerar: sture_lindberg, #95:
Och statistik säger mej inget alls.

Nu heter det istället såhär:

Citerar: sture_lindberg, #273:
Jag kan även jag tycka att statistik kan vara relevant..

Lite lustigt, ändå, att statistiken kan börja tillmätas ett visst värde just när den talar till din fördel...

sture_lindberg
Medlem
#275 Skrivet: 31 Jul 2017 22:09

Att inte statistik säger allt står jag naturligtvis fortfarande för.

Men jag tycker andra viktigare faktorer ofta helt glöms bort i diskussionerna.

Att det tillmätes ett VISST värde har jag aldrig förnekat.

Gugubben
Medlem
#276 Skrivet: 31 Jul 2017 22:41

Med statistik är det så att hur man tolka den och vilka slutsatser man drar är det viktigaste. Statistiken i sig är bara död data.

sture_lindberg
Medlem
#277 Skrivet: 31 Jul 2017 23:56

Citerar: Gugubben, #276:
Med statistik är det så att hur man tolka den och vilka slutsatser man drar är det viktigaste. Statistiken i sig är bara död data.

Ja ungefär som satan tolkar bibeln. Statistik kan alltså feltolkas helt.Och därför är den av mindre vikt.

Död data var en bra beskrivning...

gubbengrå
Medlem
#278 Skrivet: 1 Aug 2017 06:49 - Redigerad av: gubbengrå

Citerar: sture_lindberg, #277:
Statistik kan alltså feltolkas helt.Och därför är den av mindre vikt.

Ovanstående förklarar varför man inte behöver bry sig om att svart vinner mer i avbytesvarianten än vad vit gör, statistiskt sett?

lubbeluring
Medlem
#279 Skrivet: 1 Aug 2017 08:49

"Det finns tre sorters osanning: Lögn,
förbannad lögn och statistik."

Mark Twain

G_arvid
Medlem
#280 Skrivet: 1 Aug 2017 09:11

Citerar: lubbeluring, #279:
"Det finns tre sorters osanning: Lögn,

Mark Twain

Som statistiker har man fått höra detta några gånger... Jag brukar svara med att en yxa kan man använda till att bygga hus - rätt använd. Men i händerna på den okunnige och illvillige kan den bli ett mordredskap. Svårigheterna är att dra riktiga slutsatser av det man man ser. Jag menar att informationen från de olika databaserna hade varit mer användbar om det funnits möjlighet att t ex filtrera på spelstyrka och tidsintervall. På trettiotalet skördade Ståhlberg, Stoltz och Lundin stora framgångar med "Svenska försvaret" i damgambit - men den statistiken har man lite nytta av i dag. Vad gäller avbytesvarianten behövs det ingen statistik för att betrakta slutställningen och se att den är identisk med utgångsställningen med e-bönderna borttagna och d4, d5 utfört. För mig är det en ställning där den som spelar bäst vinner, även om remirisken (eller chansen?) har ökat. Det vore också märkligt om detta vore det bästa vit kan ta sig till mot draget e6.

LNO1
Medlem
#281 Skrivet: 1 Aug 2017 09:43 - Redigerad av: LNO1

Citerar: G_arvid, #280:
Jag menar att informationen från de olika databaserna hade varit mer användbar om det funnits möjlighet att t ex filtrera på spelstyrka och tidsintervall.

Och det gör det givetvis i chessbase. Som vanligt får man lägga ner lite arbete för att få det urval man eftersöker.
Nu är ju inte du den enda som märker att kejsaren saknar kläder:
Det vore också märkligt om detta vore det bästa vit kan ta sig till mot draget e6.

och med tanke på de alternativ som finns kanske vi t.o.m kan säga att det inte är ett av de bättre valen, speciellt om man söker ett gott vapen som vit mot franskt och inte vet vilken variant man ska välja.
Därför skulle mitt råd till vit i detta fall bli: prova att spela samtliga huvudvarianter (inklusive exd5) för att se vilken som känns bäst.

LNO1
Medlem
#282 Skrivet: 1 Aug 2017 09:46

Som statistiker har man fått höra detta några gånger.

En liten avvikelse: Jag förstår om det känns lite tröttande

Bobotvinnik
Medlem
#283 Skrivet: 1 Aug 2017 10:27

Jag tycker Verts beräkning är rätt intressant, om alltså franskt spelades i var tjugonde parti istället för var åttonde så skulle svart (om han konsekvent spelade franskt) spela avbytesvarianten oftare än vit.

uct2
Medlem
#284 Skrivet: 1 Aug 2017 10:38

Citerar: lubbeluring, #279:"Det finns tre sorters osanning: Lögn,

Mark Twain
Som statistiker har man fått höra detta några gånger... Jag brukar svara med att en yxa kan man använda till att bygga hus - rätt använd. Men i händerna på den okunnige och illvillige kan den bli ett mordredskap.

Håller helt med om att det blir otroligt tröttande att höra folk som ser statistik som oviktigt bara för att den KAN feltolkas! Vi kan feltolka lagstiftning också men den blir inte oviktig bara för det. I övrigt är Mark Twain så "uttjatad" att jag tycker bättre om Homer Simpsons variant av hur osäker statistik är:

Ohh... statistiscs can show you anything, 40 % of all people know that.

G_arvid
Medlem
#285 Skrivet: 1 Aug 2017 11:01

Citerar: uct2, #284:
Ohh... statistiscs can show you anything, 40 % of all people know that.

jimpan
Moderator
#286 Skrivet: 1 Aug 2017 11:41

Tråden rensad

gubbengrå
Medlem
#287 Skrivet: 1 Aug 2017 15:34

Citerar: LNO1, #281:
och med tanke på de alternativ som finns kanske vi t.o.m kan säga att det inte är ett av de bättre valen,

Delvis rätt
Om du med detta menar att framskjutningsvarianten inte är det bästa valet för den som som vill utnyttja privilegiet att spela vit till att pressa för vinst, så misstänker jag att du har rätt

Men varianten kan ändåvara bästa valet för den som skyggar för risken i att låta e-bonden gå över mittlinjen och erövra terräng. Om man prioriterar att få ut pjäserna utan dramatik, att överleva öppningen utan missbedömningar, och uppskjuta eventuell kamp till mittspel, eller slutspel, så kan avbytesvarianten vara bästa alternativet.

gubbengrå
Medlem
#288 Skrivet: 1 Aug 2017 15:44

Därför skulle mitt råd till vit i detta fall bli: prova att spela samtliga huvudvarianter (inklusive exd5) för att se vilken som känns bäst.

Utmärkt råd.

Jag skull kunna lägga till följande:
Om du som vit har svårt mot franskt, så spela ett antal fransk-partier som svart. Lägg märke till vilken av vits fortsättningar du svårast att bemöta.
Gör den till din huvud-variant mot franskt.

sture_lindberg
Medlem
#289 Skrivet: 1 Aug 2017 18:18

Det är ju exakt vad jag också har gjort.. Och då har det framkommit för mej att avbytesvarianten är den klart bästa varianten.I alla fall för mej !

LNO1
Medlem
#290 Skrivet: 1 Aug 2017 18:19

Citerar: gubbengrå, #287:
Om du med detta menar att framskjutningsvarianten inte är det bästa valet för den

Nej jag menar avbytesvarianten.

sture_lindberg
Medlem
#291 Skrivet: 1 Aug 2017 18:22

Citerar: uct2, #284:
Håller helt med om att det blir otroligt tröttande att höra folk som ser statistik som oviktigt bara för att den KAN feltolkas!

Och jag är ännu tröttare på folk som tror att statistik är lösningen på allt.

I schack finns det mycket som är viktigare.
Och det allra viktigaste är att man spelar en öppning som man trivs i.

gubbengrå
Medlem
#292 Skrivet: 1 Aug 2017 18:25

Citerar: LNO1, #290:
Nej jag menar avbytesvarianten.

Aj då, det menade jag egentligen också

sture_lindberg
Medlem
#293 Skrivet: 1 Aug 2017 18:27 - Redigerad av: sture_lindberg

Citerar: gubbengrå, #287:
Om man prioriterar att få ut pjäserna utan dramatik, att överleva öppningen utan missbedömningar, och uppskjuta eventuell kamp till mittspel, eller slutspel, så kan avbytesvarianten vara bästa alternativet.

Läs gärna denna mening av gubbegrå ett par gånger.

Då kan man bättre förstå avbytesvariantens fördelar..Min bästa fas är slutspelet..och då anser jag avbytesvarianten ger mig stora möjligheter att få spela ett gynnsamt slutspel .

I de övriga franska varianterna så måste jag lära mej och plugga in en massa varianter..
Det räcker så bra för mig att jag behärskar avbytesvarianten så bra som jag gör.

Bättre att behärska en variant helt än att sitta och försöka lära sej en massa varianter när man inte behöver det

sture_lindberg
Medlem
#294 Skrivet: 2 Aug 2017 18:09

I morgon ska jag visa en variant i avbytesvarianten som man absolut kan /bör spela på vinst med.

salemslot
Medlem
#295 Skrivet: 3 Aug 2017 16:32 - Redigerad av: salemslot

Du håller oss på halster, Sture. När kommer varianten?

sture_lindberg
Medlem
#296 Skrivet: 3 Aug 2017 18:23

Jag skrev ju "i morgon" i går..Så det är i dag med andra ord..Någon gång i kväll alltså.

Värt att vänta på ...

G_arvid
Medlem
#297 Skrivet: 3 Aug 2017 21:40

Jag har hittat en databas, chess-db.com som erbjuder lite av det jag efterfrågade, nämligen att filtrera på spelarnas rating. Om man tittar på avbytesvarianten så ser man att svart fortfarande ligger på plus även om man filtrerar t ex på spelare över 2700 +/- 100 p. Övriga tredjedrag, e5, Sc3, Sd2 ger plus för vit.Så mitt tidigare spekulerande i att det hade att göra med skillnader i spelstyrka håller inte. Jag tror fortfarande inte att själva ställningen skulle vara ogynnsam för svart. Däremot styrker det inte påståendet att avbytesvarianten generellt sett skulle vara det bästa som vit kan göra om det nu inte är så att man känner sig underlägsen i öppningsspelet och snabbt vill försöka komma till slutspel. Jag har ännu inte träffat på någon franskspelare som säger sig vara rädd för avbytesvarianten därför att svart riskerar att förlora. Däremot för att det lätt blir tråkigt spel och svårt att undvika remi mot lägre rankade spelare.

sture_lindberg
Medlem
#298 Skrivet: 3 Aug 2017 22:26

Här kommer en bra variant för vit..Den ska man inte försöka få remi med utan den duger bra för ett försök på vinstspel.

1 e4--e6
2 d4--d5
3 exd5--exd5
4 Sc3--Ld6
5 c4 !--dxc4
6 Lxc4--Sf6
7 0-0 --0-0
8 Sc3

sture_lindberg
Medlem
#299 Skrivet: 3 Aug 2017 22:39

Citerar: G_arvid, #297:
och snabbt vill försöka komma till slutspel.

Jo det är dit jag siktar då det är min bästa del i schacket. Och varför då lägga ner tid och ork på öppningar i franskt om man nu inte behöver detta.

Gugubben
Medlem
#300 Skrivet: 3 Aug 2017 23:11

Man skulle ju kunna tänka sig en variant i franskt som ger vit bra spel när slutspelet nalkas.
För avbytesvarianten ger ju inte vit någon fördel, utan vitspelaren får jobba på det under mittspelet och förstås i slutfasen av öppningen.
Skulle du vara intresserad av en sådan variant, Sture?

<< 1 ... 9 . 10 . 11 . 12 . 13 . 14 . 15 . >>
Du måste logga in för att kunna posta!