Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Fransköppning, vilken variant är schtekigast?
<< . 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . 7 . 8 . 9 . 10 ... 14 . 15 . >>
Författare Meddelande
sture_lindberg
Medlem
#91 Skrivet: 23 Jul 2017 22:23

https://sv.wikipedia.org/wiki/Fransk_%C3%B6ppning

Gugubben
Medlem
#92 Skrivet: 23 Jul 2017 23:34

Som svart kan jag väl inte välja avbytesvarianten eller 3.Sd2!!
Jag kollar möjligen ett par varianter i franskt, och det naturligtvis som svart.
Jag spelar i princip aldrig 1.e4 så dina förslag faller på ren orimlighet.

sture_lindberg
Medlem
#93 Skrivet: 24 Jul 2017 01:06

Jaha..Du får ju spela hur du vill ...
Jag skrev inte hur man spelar som svart utan som vit.

Jag kan omöjligt känna till dina öppningsval som vit.

LNO1
Medlem
#94 Skrivet: 24 Jul 2017 01:32 - Redigerad av: LNO1

Citerar: sture_lindberg, #93:
Jag skrev inte hur man spelar som svart utan som vit.

Något torrt och måhända i dina ögon värdelös bokkunskap:
1. e4 e6
2. d4 d5

3. Sc3 45182 partier
3. Sd2 31270 partier
3. e5 9156 partier
3.exd5 5761 partier
3.Ld3 456 partier (ger faktiskt högre procent, hela 55%, än exd5 som bara ger 47% vilket är en ganska dålig siffra för en variant).

Siffrorna är hämtade ur chessbase livedatabas

Så frågan om vad "man" spelar är inte korrekt besvarad Sture, hur du än vrider och vänder på det. Däremot kan man om man vill, och det är inget fel på det, spela avbytesvarianten som vit, men då har man nog diskvalificerat sig själv som bedömare om fransk är tråkigt eller kul! Det tycker jag i alla fall.

sture_lindberg
Medlem
#95 Skrivet: 24 Jul 2017 01:41 - Redigerad av: sture_lindberg

Citerar: LNO1, #94:
Däremot kan man om man vill, och det är inget fel på det, spela avbytesvarianten som vit, men då har man nog diskvalificerat sig själv som bedömare om fransk är tråkigt eller kul! Det tycker jag i alla fall.

Jag känner till franskt rätt så bra både som vit och som svart. Och därför ger jag min egna bedömning att jag tycker det är en tråkig öppning.

Och bara för att jag anser avbytesvarianten vara ett bra val för vit.Så kan jag likafullt anse franskt tråkigt.Det ena utesluter självklart inte det andra. Och statistik säger mej inget alls.Det beror ju helt på vem som har sammanställt denna statistik och i vilket syfte.

LNO1
Medlem
#96 Skrivet: 24 Jul 2017 02:01

Citerar: sture_lindberg, #95:
Det beror ju helt på vem som har sammanställt denna statistik och i vilket syfte.

I detta fall sammanställdes det av en dator som byggde på över 6 miljoner spelade partier världen över. I denna statistik kan man utläsa att man sällan spelar avbytesvarianten som vit jämfört med huvudalternativen. Syftet med databasen och statistiksammanställningen är väl uppdelat i flera delförklaringar. Ett syfte är ju förstås att chessbase ska överleva som företag, ett annat syfte är väl att man som spelare snabbt ska kunna få korrekt information om en viss variant. Jag tvivlar inte på dessa syften, och ett vet jag, syftet med chessbase program och därtill hörande databas är inte att motbevisa dig, även om den gör det. I övrigt kan det tilläggas att Kasparov och kanske framför allt Anand har varit tongivande som konsulter för chessbase. Vi har nu i alla fall fastslagit en gång för alla, för att använda sättet du brukar formulera dig på Sture, att man spelar inte vanligtvis avbytesvarianten i franskt utan att det finns varianter som är betydligt vanligare, och vi kan dessutom slå fast att statistiken pekar inte i vits favör i avbytesvarianten utan där har svart för ovanlighetens skull en liten fördel.

Gugubben
Medlem
#97 Skrivet: 24 Jul 2017 04:23

Sture, du verkar ju vara en trevlig prick och en bra klubbkamrat.
Men! varför du, här på forumet, agerar som ett troll, det förstår jag inte. För du förstår väl att du ofta, inte alltid, agerar som ett internettroll?
Med ödmjukast hälsning Gugubben!

peking011
Medlem
#98 Skrivet: 24 Jul 2017 08:33

Drog ni igång en tematurnering sedan som Gugubben föreslog i en annan tråd som nu är stängd? Franskt spel stod på menyn.

peking011
Medlem
#99 Skrivet: 24 Jul 2017 08:36

Efter att förslaget framfördes i den nu stängda tråden så skrev trådskaparen inget mer inlägg vad jag kan se. Skulle vara intressant att veta hur det blev

LNO1
Medlem
#100 Skrivet: 24 Jul 2017 12:12

Citerar: peking011, #98:
Drog ni igång en tematurnering sedan som Gugubben föreslog i en annan tråd som nu är stängd? Franskt spel stod på menyn.

Det ska inte vara något problem att starta en ny tråd om tematurneringen för den hugade.
Jag kommer att följa en sådan turnering med intresse.

MalmöLeif
Medlem
#101 Skrivet: 24 Jul 2017 17:33

Jag har skapat en turnering Fransk öppning... Välkomna att deltaga!

sture_lindberg
Medlem
#102 Skrivet: 24 Jul 2017 18:18 - Redigerad av: sture_lindberg

I dag visar jag en annan bra variant för vit i franskt.
1 e4--e6
2 d4--d5
3 cxd5---exd5
4 Ld3---Sf6
5 Sf3--Ld6
6 De2 med bra spel ! En ny variant kommer i morgon !

PeterTrsavec
Medlem
#103 Skrivet: 24 Jul 2017 18:20

Citerar: sture_lindberg, #102:
bra spel

vad händer på ett så simpelt drag som Le6?

sture_lindberg
Medlem
#104 Skrivet: 24 Jul 2017 18:22

Sg5 naturligtvis.

PeterTrsavec
Medlem
#105 Skrivet: 24 Jul 2017 18:22 - Redigerad av: PeterTrsavec

Citerar: LNO1, #96:
6 miljoner spelade partier

Hur kan man ifrågasätta statistik? Siffror talar sitt tydliga språk.

sture_lindberg
Medlem
#106 Skrivet: 24 Jul 2017 18:25 - Redigerad av: sture_lindberg

Citerar: PeterTrsavec, #105:
Hur kan man ifrågasätta statistik? Siffror talar sitt tydliga språk.

Statistik är inte alltid det viktigaste.Oftare handlar det ju om att man trivs i en ställning

Det anser jag klart viktigare för den enskilde spelaren..

salemslot
Medlem
#107 Skrivet: 24 Jul 2017 19:58

Håller med Sture. Givetvis kan statistik vara intressant men i slutändan handlar det om vad man trivs med att spela.

gubbengrå
Medlem
#108 Skrivet: 24 Jul 2017 20:20 - Redigerad av: gubbengrå

Citerar: salemslot, #107:
Håller med Sture. Givetvis kan statistik vara intressant men i slutändan handlar det om vad man trivs med att spela.

Håller med om att denna psykologiska aspekt är viktig för spelöppningsvalet. Åtminstone är det så för mig också. Subjektiva faktorer är viktiga när jag väljer öppning.
Men...
om jag skulle diskutera en öppnings för- och nackdelar med andra spelare, i syfte att lära mig något av diskussionen så skulle jag inte i första hand dra in mina egna subjektiva tyckanden.

Dessa tyckanden skulle ha sitt berättigande för att t.ex förklara varför jag inte vill testa den diskuterade öppningen, trots att jag blivit överbevisad om dess förträfflighet, eller t.ex att jag inte vill sluta med kungsgambiten, trots att jag inte kan försvara den helt fullt i en teoretisk debatt.

En sådan subjektivitet är alltså helt berättigad, när det gäller mitt öppningsval, men jag skulle inte vilja blanda in den i en debatt,som underförstått syftar till ett objektivt sanningssökande.

sture_lindberg
Medlem
#109 Skrivet: 24 Jul 2017 20:27 - Redigerad av: sture_lindberg

Citerar: gubbengrå, #108:
så skulle jag inte i första hand dra in mina egna subjektiva tyckanden i den diskussionen.

varför ska man inte ta in sina egna värderingar ? Ska man utgå från andras värderingar menar du ? Det är ju bara sina egna värderingar som man kan framhålla.

Och vad menar du med ett "objektivt sanningssökande " ,finns det verkligen någon vedertagen praxis i schack ?

En öppning som är utdömd i dag kan vara i ropet nästa år osv..Öppningar och värderingar kommer och går.

Så stirra inte blint på statistik..

gubbengrå
Medlem
#110 Skrivet: 24 Jul 2017 21:10

Citerar: sture_lindberg, #109:
Ska man utgå från andras värderingar menar du ?

Nejdå.

I en diskussion om en öppnings för- och nackdelar, utgår man väl som bäst ifrån sin egen förståelse och erfarenhet av öppningen, inte gärna från något löst, oförklarat tyckande. Men om man är tillräckligt lyhörd i diskussionen, d.v.s. beredd att ta till sig överbevisande argument, så kan diskussionen ändå bli lärorik, även om den sker utifrån en sådan mindervärdig utgångspunkt.

Om man inte har någon egen erfarenhet, eller uppfattning om öppningen, så skulle man kunna hänvisa till en auktoritet som fällt något omdöme. (om det är detta du menar med "Ska man utgå från andras värderingar menar du ? ") men jag vill själv inte driva en diskussion om spelöppningar på det viset.

gubbengrå
Medlem
#111 Skrivet: 24 Jul 2017 21:21

Och vad menar du med ett "objektivt sanningssökande "

När det handlar om en spelöppnings för- och nackdelar så menar jag med frasen

"en debatt,som underförstått syftar till ett objektivt sanningssökande."

att deltagarna är beredda att lära sig av varandras erfarenheter, ta till sig av andras överbevisande argument, att de är tacksamma för möjligheten att få se välkända varianter i en ny belysning, m.m.

Kort sagt: Deltagarna är medvetna om att de i sin respektive subjektivitet inte äger hela sanningen.

gubbengrå
Medlem
#112 Skrivet: 24 Jul 2017 21:25

,finns det verkligen någon vedertagen praxis i schack ?

Så har jag förstått det. Detta är inte samma sak som att denna vedertagna praxis är evig sanning.
En öppning som är utdömd i dag kan vara i ropet nästa år osv..Öppningar och värderingar kommer och går.

Japp! Håller med. Kunde inte sagt det bättre själv. Därför kommer det alltid att finnas anledning till att fortsätta diskussionerna.

sture_lindberg
Medlem
#113 Skrivet: 24 Jul 2017 21:26 - Redigerad av: sture_lindberg

Citerar: gubbengrå, #111:
Deltagarna är medvetna om att de i sin respektive subjektivitet inte äger hela sanningen.

ja detta är väl helt självklart.

Jag har aldrig påstått någonsin att jag har "hela " sanningen.Men jag vill gärna få lägga fram mina åsikter.

Gugubben
Medlem
#114 Skrivet: 24 Jul 2017 22:46

Åsikter utan underbyggande argument blir "tom som en påse". "man måste fylla den med nånting. (jag citerade Lindeman här)

sture_lindberg
Medlem
#115 Skrivet: 24 Jul 2017 23:23

Jag anser att jag har tillräckliga argument .

Eller ska någon annan godkänna mina argument innan jag skriver menar du ?
Och vem då i så fall ?

LNO1
Medlem
#116 Skrivet: 25 Jul 2017 00:21 - Redigerad av: LNO1

Att allt ska tas som attacker blir en smula tråkigt i längden, men visst är det så att man eftersträvar en viss objektivitet i debatter av olika slag, de subjektiva aspekterna finns ju där och kan nämnas men kan aldrig sägas utgöra själva grundvalen i en diskussion. Det kan handla om schacköppningar, miljön, mat eller vad som helst, vi måste få ställa ett krav på viss objektivitet.

Om sedan många påpekar att man saknar argument och man då genast lägger sig i försvarsställning och menar att man blir censurerad och detta sker gång på gång, i tråd efter tråd, kan man inte tycka att en stunds eftertanke borde ge vid handen att det är värt att överväga om det kanske finns en smula sanning i kritiken?

Nåja det där gör man ju precis som man vill, men jag personligen försöker i görligaste mån vara så lyhörd för andras åsikter och argument. Trots allt så är ju detta ett offentligt forum och även om jag står för mina åsikter så försöker jag ta till mig och lyssna på kritik. Anledning? För det första är det mer givande och avspänt, för det andra är det kutym och en kutym värd att hålla på.

sture_lindberg
Medlem
#117 Skrivet: 25 Jul 2017 00:40 - Redigerad av: sture_lindberg

Citerar: LNO1, #116:
Om sedan många påpekar att man saknar argument och man då genast lägger sig i försvarsställning och menar att man blir censurerad och detta sker gång på gång, i tråd efter tråd, kan man inte tycka att en stunds eftertanke borde ge vid handen att det är värt att överväga om det kanske finns en smula sanning i kritiken?

Så man ska ge sej för en "majoritet "menar du ? Bara för att det ÄR en majoritet-Jag ligger inte åt det hållet riktigt.
Kanske det borde vändas på frågan i stället. Och ställa sig frågan :.Kanske att en "majoritet" inte alltid har rätt ?
Men jag tar mej nu friheten att inte diskutera mig själv mera (och hoppas att detta beaktas ) och visar ett nytt bra öppningsval i morgon i franskt för vit.

LNO1
Medlem
#118 Skrivet: 25 Jul 2017 00:47

Citerar: salemslot, #107:
Givetvis kan statistik vara intressant men i slutändan handlar det om vad man trivs med att spela.

Det är naturligtvis riktigt i den mån man hänvisar till siffrorna som underlag för vad som passar enskilda spelare bäst. Men om man däremot vill veta hur vanlig t.ex avbytesvarianten är, är det svårt att argumentera mot siffrorna. Ett annat exempel är att om en öppningsvariant visar att vit vinner 80 procent av partierna och man påstår utifrån dessa siffror: i denna variant vinner vit vanligtvis så är det också svårt att argumentera mot.

Men ett är säkert, att diskutera tycke och smak är helt ogörligt, men det bör därför inte bannlysas så länge man inte påstår att ens tyckande är någon slags sanning.

LNO1
Medlem
#119 Skrivet: 25 Jul 2017 00:50

Citerar: sture_lindberg, #117:
Så man ska ge sej för en "majoritet "menar du ?

Nej, jag menar precis det som jag har citerat nedan. Jag har uttryckt mig så klart och tydligt jag bara kan och kan inte förtydliga det ytterligare.

Citerar: LNO1, #116:

sture_lindberg
Medlem
#120 Skrivet: 25 Jul 2017 00:56

Ok jag svarar då på detta med :
jag saknar inga argument
Lägger mej inte i försvarsställning
Och jag anser inte det finns någon sanning i kritiken.

Hoppas verkligen att detta nu är klarlagt .
Och jag kan heller inte förtydliga detta mer än så.

Och jag kommer aldrig att ge mig för en majoritet bara för att det är en majoritet.

Tack för i kväll och god natt.

<< . 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . 7 . 8 . 9 . 10 ... 14 . 15 . >>
Du måste logga in för att kunna posta!