Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Fransköppning, vilken variant är schtekigast?
<< . 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . 7 . 8 . 9 . 10 ... 14 . 15 . >>
Författare Meddelande
LNO1
Medlem
#121 Skrivet: 25 Jul 2017 01:15 - Redigerad av: LNO1

Citerar: PeterTrsavec, #103:
vad händer på ett så simpelt drag som Le6?

Tydligen höll inte MC med Sture utan hade en helt annan uppfattning om vad som skulle spelas mot Caruana, Carlsen spelade inte Sg5 i samma ställning, så något "naturligtvis" är det inte frågan om.

Partiet slutade föga överraskande med remi.

sture_lindberg
Medlem
#122 Skrivet: 25 Jul 2017 01:29

Magnus skulle naturligtvis ha spelat det drag jag angav Då hade nog det inte blivit remi tror jag.

LNO1
Medlem
#123 Skrivet: 25 Jul 2017 01:58

Citerar: sture_lindberg, #122:
Magnus skulle naturligtvis ha spelat det drag jag angav

Det tänkte nog jag också, hade han bara spelat Sg5 så hade alla problem varit lösta, det ser ju vem som helst att vit vinner enkelt då! Men han har ju alltid krånglat till det för sig den där Carlsen, men vad annat kan man vänta sig av en norr... hoppsan, nej det där tar jag genast tillbaka!

Gugubben
Medlem
#124 Skrivet: 25 Jul 2017 02:13

Som svart ger jag omedelbart upp om vit spelar Sg5. Det är ju meningslöst att kämpa i en förlorad ställning. Jag brukar ta en promenad i stället..

sture_lindberg
Medlem
#125 Skrivet: 25 Jul 2017 03:28

Men till och med Magnus C spelar alltså avbytesvarianten..Roligt att kunna konstatera

peking011
Medlem
#126 Skrivet: 25 Jul 2017 07:58

Det ingår i ett avtal med en sponsor att spela den. Annars hade han inte gjort det. Den är rätt kass tycker han egentligen

LNO1
Medlem
#127 Skrivet: 25 Jul 2017 09:39 - Redigerad av: LNO1

Citerar: sture_lindberg, #125:
Men till och med Magnus C spelar alltså avbytesvarianten

Nja, det skedde ju genom dragomkastning så jag vet inte det jag, om du tittar på partiet så börjar det med 1.e4 e5, och som du själv ser, blev det en ganska tam och tråkig historia. En som däremot nog blev glad var nog Caruana som fick en ovanligt lätt halva mot Magnus

LNO1
Medlem
#128 Skrivet: 25 Jul 2017 09:45

Citerar: peking011, #126:

Det ingår i ett avtal med en sponsor att spela den. Annars hade han inte gjort det.

Nej, peking011 de läste fel i avtalet, det ingick i avtalet att INTE spela den. Allt fanns att läsa på flera mycket trovärdiga schacksidor.

LNO1
Medlem
#129 Skrivet: 25 Jul 2017 09:53

Men rätt ska vara rätt, Carlsen har faktiskt flera gånger spelat avbytesvarianten.

LNO1
Medlem
#130 Skrivet: 25 Jul 2017 10:18 - Redigerad av: LNO1

Men det hela leder ju till ett ganska intressant spörsmål, vad gör storfräsarna när de möter franskt? En snabb sökning på chessbase det senaste året visade att den enda som spelade avbytesvarianten regelbundet av de högst rankade var just Carlsen (mannen som är känd för att spela skarpa och intressanta öppningar.. hmm, nåja)

Kramnik drog till med Ld3 och förlorade i x antal drag i ett blixparti mot Caruana
Wesley So spelade 3.Sc3 mot Holt
Vachier Lagrave spelade Sc3, Sd2, exd5 (1 gång och han såg väldigt skyldig ut i intervjun efteråt ;) )
Karjakin hade ett antal partier mot Meier och spelade Sc3 och Sd2 med utmärkt resultat.
Grischuck är ju väldigt intressant i sammanhanget, han anses ju av somliga som en verklig expert på franskt som vit, han höll sig till Sc3 och e5
Topalov spelade e5
Ivanchuck backar ju inte utan spelade Sc3

Där har vi några toppnamn och hur de spelar mot franskt.
Nu ska jag drista mig till en spådom som jag hoppas slår in: Vi kommer att få se mer franskt i framtiden och det är en intressant och spännande öppning om man bemödar sig att titta på några mästarpartier. Till vitspelare som funderar på att ta till sig Stures råd säger jag: titta åtminstone på några mästarpartier i andra varianter och jämför och välj sedan det som passar dig utifrån dina önskemål om hur du vill att dina partier ska utforma sig.

Vert
Medlem
#131 Skrivet: 25 Jul 2017 10:44 - Redigerad av: Vert

Citerar: sture_lindberg, #102:
I dag visar jag en annan bra variant för vit i franskt.
1 e4--e6
2 d4--d5
3 cxd5---exd5
4 Ld3---Sf6
5 Sf3--Ld6
6 De2 med bra spel ! En ny variant kommer i morgon !

Enligt databasen 365Chess har ställningen efter 6. De2+ uppkommit 85 gånger. Fem gånger har svart försökt 6...Le6 och vit har vunnit fyra av dessa partier, bl.a. två efter 7. Sg5. Sex gånger har svart försökt 6...Le7 och resultatet av dessa sex partier är tre svartvinster och tre remier. Dessutom har svart försökt 6...De7 i 74 partier, vilket har resulterat i över 75% remier och marginellt fler svartvinster än vitvinster. Databasen styrker således inte sture_lindbergs tes om att detta skulle vara "bra spel" för vit (annat än efter det uppenbarligen inte optimala 6...Le6); efter såväl det enklare 6...De7 som det lite mer vågade 6...Le7 tycks fördelen vara på väg att glida över till svart.

LNO1
Medlem
#132 Skrivet: 25 Jul 2017 13:35 - Redigerad av: LNO1

Citerar: Vert, #131:
Enligt databasen 365Chess har ställningen efter 6. De2+ uppkommit 85 gånger.

Jag hittade hela 290 partier i chessbase livedatabas. Le6 har inte den högsta procenten så måhända har du rätt att det inte är optimalt, det hindrade dock inte Harikrishna att spöa Nakamura med det draget. detta var dock i blixt, men av vad jag har förstått så år det inte det lättaste att slå Hikaru i blixt. Men för att återgå till Stures rekommendation där han propagerar för avbytesvarianten så är det först några frågor man måste ställa till sig själv:

1. Är jag den starkare spelaren?

Då tror jag avbytesvarianten kan vara ett utmärkt val för vit (man ska komma ihåg att när Carlsen vunnit med avbytesvarianten har han varit den klart högre rankade spelaren, när han spelade mot en spelare i samma division så såg vi ju att det var ingen som helst match för Caruana att få remi. På den nivån ses det ju oftast som ett misslyckande om man "kastar bort" ett vitt parti.

2. Är jag nöjd om jag får remi som vit?

Då är avbytesvarianten ett utmärkt val då ställningen blir symmetrisk.

3. Vill jag ha ställningar som utmanar mitt kunnande och ger mig nya impulser och ideér?

Då ska du inte välja avbytesvarianten, det finns ställningar i franskt som är mycket rikare på ideér än den knastertorra avbytesvarianten.

4. Vill jag behålla min "teoretiska" öppningsfördel?

Spela inte avbytesvarianten.

Hoppas nu att min lilla utläggning här är någotsånär riktig och inte alltför dilletantmässig

sture_lindberg
Medlem
#133 Skrivet: 25 Jul 2017 18:00

Och vill du således ha en solid öppning utan att svartspelaren ska dra fördelar av sina "franskkunskaper ",så spela trots allt avbytesvarianten..Vi måste ju även ta med FÖRDELARNA av att yta av

Det går ju inte bara att ensidigt fördöma denna excellenta variant !

LNO1
Medlem
#134 Skrivet: 25 Jul 2017 18:07

Citerar: sture_lindberg, #133:
Det går ju inte bara att ensidigt fördöma denna excellenta variant !

Tyckte du att jag gjorde det? Jag började ju med att rekommendera den i de två första punkterna. Jag har ju även påpekat att Magnus har spelat den. Vilka konkreta invändningar har du mot mitt resonemang i mitt senaste inlägg?

sture_lindberg
Medlem
#135 Skrivet: 25 Jul 2017 18:13

Citerar: LNO1, #134:
Jag har ju även påpekat att Magnus har spelat den.

Detta hade ju ju också själv framfört innan du gjorde det.

Citerar: LNO1, #132:
3. Vill jag ha ställningar som utmanar mitt kunnande och ger mig nya impulser och ideér?

Då ska du inte välja avbytesvarianten, det finns ställningar i franskt som är mycket rikare på ideér än den knastertorra avbytesvarianten.

4. Vill jag behålla min "teoretiska" öppningsfördel?

Spela inte avbytesvarianten.

I båda dessa punkter märker jag av en negativ yttring. Som jag inte håller med om alls.

LNO1
Medlem
#136 Skrivet: 25 Jul 2017 18:27

Citerar: sture_lindberg, #135:
Detta hade ju ju också själv framfört innan du gjorde det.

Verkligen?

Citerar: sture_lindberg, #135:
I båda dessa punkter märker jag av en negativ yttring.

Det är din tolkning. Jag försöker bara vara objektiv så långt det går.

sture_lindberg
Medlem
#137 Skrivet: 25 Jul 2017 18:31

Citerar: LNO1, #136:
Jag försöker bara vara objektiv så långt det går.

Ok när du skriver något då är det fråga om objektivitet,Och när jag skriver något då handlar det om subjektivitet..jag förstår precis vad du menar..

LNO1
Medlem
#138 Skrivet: 25 Jul 2017 18:40

Citerar: sture_lindberg, #137:
Ok när du skriver något då är det fråga om objektivitet,

Nej, jag skrev att jag försöker vara objektiv, det är inte alltid så lätt ska du veta.

sture_lindberg
Medlem
#139 Skrivet: 25 Jul 2017 18:51 - Redigerad av: sture_lindberg

Ok men det jag skriver är helt och hållet subjektivitet ? Är det din mening ?

Eller tror du inte för ett ögonblick att även jag försöker vara objektiv ?
Så klart jag försöker vara det även jag.

Vert
Medlem
#140 Skrivet: 25 Jul 2017 19:04

Vem som försöker eller inte försöker vara objektiv eller subjektiv hör knappast till ämnet. Håll er till det, är ni snälla.

sture_lindberg
Medlem
#141 Skrivet: 25 Jul 2017 19:07 - Redigerad av: sture_lindberg

Ok absolut
Citerar: Vert, #140:
Vem som försöker eller inte försöker vara objektiv eller subjektiv hör knappast till ämnet. Håll er till det, är ni snälla.

Absoulut det ska vi.

Citerar: LNO1, #136:
Det är din tolkning. Jag försöker bara vara objektiv så långt det går.

LNO! Skrev ju detta så jag tyckte jag kunde få svara bara.

sture_lindberg
Medlem
#142 Skrivet: 25 Jul 2017 23:05

Lite sent nu ,men i morgon ska jag visa ett mycket bra exempel på avbytesvarianten.

PeterTrsavec
Medlem
#143 Skrivet: 26 Jul 2017 13:02

Citerar: sture_lindberg, #142:
avbytesvarianten

Draget som är lite jobbigt enligt mitt tycke är 3.c4 ett skarpt drag.

sture_lindberg
Medlem
#144 Skrivet: 26 Jul 2017 17:35

Dagens variant

1 e4--e6
2 d4---d5
3 exd5--exd5
4 c4--Sf6
5 Sc3--Le7
6 Sf3---0-0
7 Ld3--Sc6
8 0-0

Och vit har både ett bra och solitt spel !

En ny variant visas i morgon

LNO1
Medlem
#145 Skrivet: 26 Jul 2017 17:35 - Redigerad av: LNO1

Citerar: PeterTrsavec, #143:
Draget som är lite jobbigt enligt mitt tycke är 3.c4

Då ska vi genast ta och befria dig från all c4-ångest ;) Ofta räcker det med ett inspirationsparti och här ett, titta nu hur farbror Shabalov behandlar de som drömmer om ett lungt och behagligt liv i avbytesvarianten:

[Event "New York op"]
[Site "New York"]
[Date "1993.??.??"]
[Round "5"]
[White "Waitzkin, Joshua"]
[Black "Shabalov, Alexander"]
[Result "0-1"]
[ECO "C01"]
[WhiteElo "2345"]
[BlackElo "2575"]
[PlyCount "54"]
[EventDate "1993.04.07"]
[EventType "swiss"]
[EventRounds "9"]
[EventCountry "USA"]
[Source "ChessBase"]
[SourceDate "1994.03.01"]

sture_lindberg
Medlem
#146 Skrivet: 26 Jul 2017 17:39

Ett enda parti bevisar knappast något..Och den som spelade vit i detta part hade en verkligt virrig dag enligt mig

PeterTrsavec
Medlem
#147 Skrivet: 26 Jul 2017 17:45

Citerar: sture_lindberg, #144:
Le7

Man spelar sällan Le7 mot c4 för känndedom!

PeterTrsavec
Medlem
#148 Skrivet: 26 Jul 2017 17:46

Citerar: sture_lindberg, #144:
bra och solitt spel

Vad är det märkvärdigt med denna uppställning?

sture_lindberg
Medlem
#149 Skrivet: 26 Jul 2017 17:54

Citerar: PeterTrsavec, #148:
Vad är det märkvärdigt med denna uppställning?

Inget märkvärdigt alls..man får ett bra och solitt spel om man nu eftersträvar det.Och det är väl inte dumt.

LNO1
Medlem
#150 Skrivet: 26 Jul 2017 18:19

Citerar: sture_lindberg, #146:
Ett enda parti bevisar knappast något..Och den som spelade vit i detta part hade en verkligt virrig dag enligt mig

Nåja, Shabalov hade nog fått dig lite virrig Sture!

Nej det var bara avsett som inspiration till Peter och inget annat! Men snälla Sture, du gör ner Fischer bara för att motståndaren spelar bättre, nu gör du ner Waitzkin också. Det är bara två av alla de spelare som du aldrig har haft eller kommer ha skuggan av en chans mot...

<< . 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . 7 . 8 . 9 . 10 ... 14 . 15 . >>
Du måste logga in för att kunna posta!