Författare |
Meddelande |
strössel
Medlem
|
#331 Skrivet: 8 Okt 2009 11:42
Citerar: tornet, #360: Hade glömt att det är andra regler som gäller här men ingen skada skedd...
Förutom att du misstänkte mej ge "råd" till Gore. När det var att jag påpekade att han kunde mattat i ett drag bara. Alltså "mattat " och inte "matta". Mattchansen försvann således på grund av mattmissen.
|
Huckleberry
Medlem
|
#332 Skrivet: 8 Okt 2009 11:48
Citerar: strössel, #331: Förutom att du misstänkte mej ge "råd" till Gore. När det var att jag påpekade att han kunde mattat i ett drag bara. Alltså "mattat " och inte "matta". Mattchansen försvann således på grund av mattmissen.
Vi har alltså kommit fram till att det var en kommentar och inte ett råd. Då undrar jag i stället om det är tillåtet att kommentera andras partier, utan att de har bett om det.
|
strössel
Medlem
|
#333 Skrivet: 8 Okt 2009 11:52
Citerar: Gore, #313: Vad göra ...måste man vara vaken dygnet runt för att kunna avgöra ..utan att förlora på tid samt hela helgerna har vinst men kommer troligen att förlora på tid
Är detta verkligen ok....
I och med att Gore skriver detta så söker han nog att få kommentarer ja. Annars skulle han väl inte skriva detta i tråden !
|
farbrorjo
Medlem
|
#334 Skrivet: 8 Okt 2009 11:58
Citerar: Huckleberry, #332: Då undrar jag i stället om det är tillåtet att kommentera andras partier, utan att de har bett om det.
Det är ingenting som diskuterats, men personligen anser jag att det är olämpligt. Det är ganska stor skillnad på att en person tar initiativet och ber om råd via meddelandefunktionen och att någon oombedd kommenterar andras partier. Om inte annat så är det en verksamhet som inte är förenlig med samtliga trådämnen som inte har detta som syfte, inklusive denna. Att någon sedan lägger ut sina partier och vill ha kommentarer till dem i efterhand är en helt annan sak och det förekommer ju med också med jämna mellanrum.
|
tornet
Medlem
|
#335 Skrivet: 8 Okt 2009 12:02 - Redigerad av: tornet
Citerar: Huckleberry, #332: Vi har alltså kommit fram till att det var en kommentar och inte ett råd. Då undrar jag i stället om det är tillåtet att kommentera andras partier, utan att de har bett om det.
Jag läste nyss reglerna , där står att alla hjälpmedel är tillåtna , det står inget om undantag för kommentarer och det tolkar jag som att det är tillåtet att kommentera.
|
strössel
Medlem
|
#336 Skrivet: 8 Okt 2009 12:19
Citerar: farbrorjo, #334: Det är ganska stor skillnad på att en person tar initiativet och ber om råd via meddelandefunktionen
I detta fallet så gjorde Gore det ja.. Vad är då problemet??
|
Gwaihir
Medlem
|
#337 Skrivet: 8 Okt 2009 12:25
inte för att vara sån men jag tror ni är inne o kommenterar på helt fel parti 
|
farbrorjo
Medlem
|
#338 Skrivet: 8 Okt 2009 12:33 - Redigerad av: farbrorjo
Citerar: strössel, #336: detta fallet så gjorde Gore det ja.. Vad är då problemet??
Jag har inte kritiserat någon, jag talde om en generell policy som svar på en allmän fråga. Alltså - vill man be om råd/kommentarer är det fullt tillåtet enligt reglerna, men då kan man välja på att skicka ett meddelande till någon man vill ta hjälp av eller starta en tråd om detta. Lika litet som en tråd om EU i Världsligt bör uppehålla sig kring hur man bakar de godaste kanelbullarna, bör råd kring ett specifikt parti upptas i en tråd med annan ämneskaraktär. A och O är att den som vill ha råd själv ber om det, och så till vida var det inget fel i det skedda. Men som sagt om saken ska diskuteras ytterligare så gör det privat eller i enskild tråd.
|
strössel
Medlem
|
#339 Skrivet: 8 Okt 2009 12:49
Citerar: farbrorjo, #338: A och O är att den som vill ha råd själv ber om det, och så till vida var det inget fel i det skedda.
Tack för det då !!
|
Malvan
Medlem
|
#340 Skrivet: 8 Okt 2009 13:01
Citerar: Selfrid, #327: Fördelen med att spela med en tidsgräns för hela partiet är ju att man slipper partier som drar ut i det oändliga.
Ja, jag spelar ett parti mot KGB1 nu och ställningen är så komplicerad att han har tänkt på sitt drag sen i april.
|
Selfrid
Medlem
|
#341 Skrivet: 8 Okt 2009 13:12
Citerar: Malvan, #340: Ja, jag spelar ett parti mot KGB1 nu och ställningen är så komplicerad att han har tänkt på sitt drag sen i april.
Då kan man vänta sig ett drag utöver det vanliga, när det väl kommer.
|
Malvan
Medlem
|
#342 Skrivet: 8 Okt 2009 13:15
Ja, jag är lite orolig.
|
sture_lindberg
Medlem
|
#343 Skrivet: 8 Okt 2009 14:08
Hur kan ni ha 398 dagar kvar ?.Och det är ju matt i ett drag nu..varför inte ge upp ??
|
strössel
Medlem
|
#344 Skrivet: 8 Okt 2009 14:15
Citerar: strössel, #339: Citerar: farbrorjo, #338:
A och O är att den som vill ha råd själv ber om det, och så till vida var det inget fel i det skedda.
Tack för det då !!
Otack är världens lön..Jaja--
|
Malvan
Medlem
|
#345 Skrivet: 8 Okt 2009 14:17
Jag tror nog att KGB1 har vissa remichanser och inte behöver ge upp. Det förutsätter dock att han inte gör något förhastat.
|
sture_lindberg
Medlem
|
#346 Skrivet: 8 Okt 2009 14:43
Citerar: Malvan, #345: Jag tror nog att KGB1 har vissa remichanser och inte behöver ge upp. Det förutsätter dock att han inte gör något förhastat
Han har ju matt i nästa drag ?? och hur kan du ha 398 drag kvar på din betänketid??
|
Malvan
Medlem
|
#347 Skrivet: 8 Okt 2009 14:45
Vi spelar korrespondensschack.
|
Drotten
Medlem
|
#348 Skrivet: 8 Okt 2009 14:50 - Redigerad av: Drotten
Citerar: Malvan, #345: Jag tror nog att KGB1 har vissa remichanser och inte behöver ge upp.
Nä, du ligger helt klart på vinst Malvan.
|
sture_lindberg
Medlem
|
#349 Skrivet: 8 Okt 2009 15:02
Citerar: Malvan, #347: Vi spelar korrespondensschack
Med nästan 400 drag att tänka på ?? Jaja...Måste vara något specialparti mellan er då. Men varför dra ut på det i onödan när det är matt i nästa drag ? 
|
vilhelm
Medlem
|
#350 Skrivet: 9 Okt 2009 21:25 - Redigerad av: vilhelm
Citerar: sture_lindberg, #349: Men varför dra ut på det i onödan när det är matt i nästa drag ?
är detta på allvar???sture? 
|
KGB1
Medlem
|
#351 Skrivet: 10 Okt 2009 10:47
Jag tror att jag och Malvan spelade 10/drag 40/dagar och vi fick tillslut över ett år på oss att göra ett drag. Jag tror att det beror på att vi spelade lite för fort. Så nu drar jag ner på tempot lite. Vill ju inte göra bort mig 
|
sture_lindberg
Medlem
|
#352 Skrivet: 10 Okt 2009 12:48
Ok,tänk du något år till på ditt drag..Lycka till Göra bort sej..hehehe
|
farbrorjo
Medlem
|
#353 Skrivet: 2 Nov 2009 14:42
Nedanstående inlägg har nu flyttats från en tråd som skulle ha handlat om tid.
sture_lindberg
Medlem #18 Skrivet: 2 Nov 2009 13:39 Citera
Men en stilla fråga bara.Varför köra orankade partier i de lägre klasserna.Nu är det bara att komma 1 eller 2a som gäller där. Skulle tro att många tappar lusten efter ett tag när inget finns att spela om,när chanserna att komma etta eller tvåa är borta.Om det skulle vara rankade partier skulle ju det motivera att alla gör sitt bästa hela tiden..
farbrorjo
Moderator #19 Skrivet: 2 Nov 2009 13:58 Citera
Den frågan har jag bevarat ett antal ggr, bl a när du ställde den tidigare innan vi drog igång, Sture.
Rankingpoäng kan man få i vartenda vardagsparti och de allra flesta turneringar om man så önskar. Det tyngsta skälet var återigen att nivåskillnader mellan högst- och lägst inte skulle avskräcka någon som gärna ville delta, men kanske ändå var tveksam för att de inte ville förlora alltför mycket rating. Samma resonemang kan tillämpas på problematiken med eller utan motorhjälp, ingen skulle behöva avstå om de var rädda för att tappa rating mot någon som kanske spelar motorfritt till varadags, men gjorde ett undantag denna gång. Sedan har du rätt i det du skriver om incitamentet gällande semifinalerna, att motivationen där endast gäller vidare avancemang, medan det i grundspelet också fanns motivation att undvika nedflyttning till annan klass. Men att blanda rankat och orankat i samma mästerskap trodde vi inte på.
Så, nu får svaret på denna tidigare besvarade fråga i en trådrubrik om tid stå kvar en stund, ifall det är fler som undrar. Sedan tar jag bort det (inklusive frågan) och ber er i fortsättningen ställa frågor om Mästerskapet i någon tråd som handlar om detta fortsättningsvis. En ursäkt till Sture om jag lät grinig på förhand, men nu ska jag äntligen komma iväg och införskaffa medel för att avhjälpa detta (finns f ö en tråd i "Världsligt" om sådant, vilket kan vara en ledtråd)...
sture_lindberg
Medlem #20 Skrivet: 2 Nov 2009 14:15 - Redigerad av: sture_lindberg Citera
Citerar: Gore, #16:
Skulle inte den individuella turneringen fortsätta idag ...
Denna fråga dök ju upp som du säkert kommer ihåg.Citerar: farbrorjo, #17:
Jo, det är riktigt, men dagen är inte slut än. Exakt klockslag för när erik drar igång partierna vet inte ens jag, men det kommer att ske under dagen precis som tidigare sagts. Precis som i grundspelet blir det rullande start, d v s alla partier kommer inte att starta i samma ögonblick, utan grupp- och klassvis, stegvis.
Och sen detta svar..Ja faktiskt från DEJ. Både frågan och svaret kunde ju också ha avhandlats i en tråd om Mästerskapet. Eller? gäller det inte lika för alla ? Och till slut gissar jag på att många i de lägre klasserna naturligtvis går ut hårt och försöka vinna så mycket som möjligt.men jag gissar också på att lika många tappar helt lusten när motivation tagit slut..För att komma 3a eller 4 ger ju inte så mycket
farbrorjo
Moderator #21 Skrivet: 2 Nov 2009 14:29 Citera
Du har helt rätt angående föregående fråga, men jag valde att besvara den här eftersom den var brännande aktuell och i alla fall handlade om tid.
Sedan tycker jag att de argument du fört fram här och tidigare, liksom andra tidigare i ämnet, visst har ett värde för framtida mästerskap. Man får väga för och emot, men hur det i slutändan blir i fortsättningen, med knappa året kvar tills nästa gång är lite tidigt att sia om på det här stadiet. Det enda jag kan säga nu är att det inte behöver vara orankat för all framtid, förstås. Men med detta sagt - vill du att vi kopierar inläggen till en mästerskapstråd innan jag raderar dem eller räcker det med vetskapen om att frågan om rankat respektive orankat kommer att tas upp till diskussion inför nästa mästerskap?
sture_lindberg
Medlem #22 Skrivet: 2 Nov 2009 14:33 Citera
Tycker dessa frågor bör läggas i en mästerskaptråd ja. Så slipper jag upprepa mej
farbrorjo
Moderator #23 Skrivet: 2 Nov 2009 14:33 Citera
Då gör vi så...
|
farbrorjo
Medlem
|
#354 Skrivet: 2 Nov 2009 14:44 - Redigerad av: farbrorjo
...och här kommer ytterligare ett, med lite mer omedelbar aktualitet, om man så säger, som visserligen handlar om tid, men som passar bättre i denna tråd.
Gore
Medlem #16 Skrivet: 2 Nov 2009 13:02 Citera
Skulle inte den individuella turneringen fortsätta idag ...
farbrorjo
Moderator #17 Skrivet: 2 Nov 2009 13:09 Citera
Jo, det är riktigt, men dagen är inte slut än. Exakt klockslag för när erik drar igång partierna vet inte ens jag, men det kommer att ske under dagen precis som tidigare sagts. Liksom i grundspelet blir det rullande start, d v s alla partier kommer inte att starta i samma ögonblick, utan grupp- och klassvis, stegvis.
|
erik
Moderator
|
#355 Skrivet: 2 Nov 2009 21:12
Poff sa det, och vips var partierna igång! Lycka till alla kombatanter 
|
bajenager
Medlem
|
#356 Skrivet: 3 Nov 2009 07:05
Tack erik 
|
bajenager
Medlem
|
#357 Skrivet: 3 Nov 2009 10:29
glömde en sak till, lycka till alla nu 
|
Darth_Vader
Medlem
|
#358 Skrivet: 4 Nov 2009 16:17
Öhh, Hur många går vidare från semi-finalen nu igen? 
|
farbrorjo
Medlem
|
#359 Skrivet: 4 Nov 2009 16:18
Två ur varje semifinalgrupp, d v s fyra till final i varje klass.
|
Darth_Vader
Medlem
|
#360 Skrivet: 4 Nov 2009 16:38
Tycker det är lite tufft va? Vad sägs om 3 från min grupp och 1 från den andra? 
|