Författare |
Meddelande |
Ludvig_
Medlem
|
#271 Skrivet: 28 Aug 2009 11:13
Allt du behöver göra är att titta bland turneringarna.
|
uct2
Medlem
|
#272 Skrivet: 28 Aug 2009 11:21
Hur? Vad menar du med att "titta bland turneringarna"?
|
CAQUELAQ
Medlem
|
#273 Skrivet: 28 Aug 2009 11:23 - Redigerad av: CAQUELAQ
Citerar: Ludvig_, #271: Allt du behöver göra är att titta bland turneringarna.
Jovisst, men om vi kan länka från Wikin så är det en fin service-grej. Som jag sagt tidigare - jag vet inte hur man gör (åtminstone inte än), men jag ska höra med Erik...
Tills vidare går man i på Turneringar från kolumnen till vänster på Mina Partier-sidan, och så letar man reda på de turneringar man är intresserad av.
|
erik
Moderator
|
#274 Skrivet: 28 Aug 2009 11:58
Citerar: CAQUELAQ, #267: I o f s kanske man kan länka till turrarna från Wikisidan, som i Serien...får höra med Erik...
Så där, håll till godo!
|
uct2
Medlem
|
#275 Skrivet: 28 Aug 2009 13:19
Citerar: erik, #274: Så där, håll till godo!
Perfekt!!
|
Darth_Vader
Medlem
|
#276 Skrivet: 28 Aug 2009 13:31

|
palmann3
Medlem
|
#277 Skrivet: 30 Aug 2009 12:18 - Redigerad av: palmann3
Why not har vundet sit første parti - der følger nok 6 mere af slagsen.
|
tornado
Medlem
|
#278 Skrivet: 31 Aug 2009 11:09
Det har Hägglund_x också gjort
|
Spencer
Medlem
|
#279 Skrivet: 31 Aug 2009 11:35 - Redigerad av: Spencer
Hägglund er en mycket bra skakspelar, hvor langt rækker hans bukser, som vi siger på dansk ......... - 3000? - 3100?
|
Emmann
Medlem
|
#280 Skrivet: 31 Aug 2009 15:55
Citerar: Spencer, #279: Hägglund er en mycket bra skakspelar, hvor langt rækker hans bukser, som vi siger på dansk ......... - 3000? - 3100?
Den här turneringen får man inga ratingpoäng på.
|
Hägglund_X
Medlem
|
#281 Skrivet: 31 Aug 2009 16:23
Hejja!
KAN - bara säga att jag inte vid ngt tillfälle har konsulterat ngn dator/programm . enbart egna drag, trivs med det, se på min staitistik, kika på mina partier - extrema bortsättningar, lite si och så med vissa drag, men visst en hel del vassa partier där jag tar initiativet, kan spela dynamiskt ....öppning - mittspel - slutspel ...osv .., men jag är skeptiskt till det här med datastöd, vilka använder det och vilka inte ...känner många spelar i landet, och märkligt att de inte gör så många bortsättningar just här, men kan för att använda en chattterm IRL (i riktiga livet) sätta bort säg grymt, har ingen extrem bakgrund låg uppemot 2300 i närschack (rating) SM gruppen i korr, men då hade datorerna börjat göra sitt intrång ....
Så ser jag på det ...!
m v h
//BENGT
Övik/DOMSJÖ
|
J_Ahlin
Medlem
|
#282 Skrivet: 1 Sep 2009 01:10
Ratinglösa partier - Warum`?
|
farbrorjo
Medlem
|
#283 Skrivet: 1 Sep 2009 09:23
Rating kan man få ändå i överflöd i vardagsspelet och de allra flesta turneringar. Däremot ville vi inte att ett stort, potentiellt ratingtapp skulle skrämma bort någon från att delta, eftersom det finns de som hellre hade spelat i en lägre klass och haft bra möjligheter att göra väl ifrån sig där än att ha starkt begränsade möjligheter i den klass där de nu tillhör de lägst rankade. Sådana "mariginaleffekter" jämnar ju ut sig redan till nästa Mästerskap tack vare upp- och nedflyttning, men redan i detta ville vi förstås att alla skulle känna sig välkomna och då var orankat ett led i detta.
|
uct2
Medlem
|
#284 Skrivet: 1 Sep 2009 10:59
En fundering: Är det någon som överhuvud taget bryr sig om rating på SO? Det skiljer sig ju så enormt från "vanliga" LASK/ELO-rating? Själv skulle jag, överstt till Elo, vara "superstormästare". Det är jag inte 
|
sture_lindberg
Medlem
|
#285 Skrivet: 1 Sep 2009 11:02
Man får nog dra av ca 700 ..Då får man en liten fingervisning vad man kanske har i Lask.
|
Selfrid
Medlem
|
#286 Skrivet: 1 Sep 2009 11:10
Citerar: uct2, #284: En fundering: Är det någon som överhuvud taget bryr sig om rating på SO?
Kan väl vara praktiskt vid laguttagningar - annars vet jag inte. Å andra sidan spelar ju inte LASK/ELO någon större roll heller för de flesta av oss. Frånsett lagmatcherna, förstås.
|
sture_lindberg
Medlem
|
#287 Skrivet: 1 Sep 2009 11:19
Om man inte använder sej av motorer,så har ju ratingen en viss personlig betydelse för många.Det är ju en fingervisning hur bra man är som schackspelare.
|
uct2
Medlem
|
#288 Skrivet: 1 Sep 2009 11:33
Citerar: sture_lindberg, #285: Man får nog dra av ca 700 ..Då får man en liten fingervisning vad man kanske har i Lask.
Ingen dum fingervisning... Den ska jag tänka på, det kanske stämmer ganska väl.
|
uct2
Medlem
|
#289 Skrivet: 1 Sep 2009 11:42
Citerar: sture_lindberg, #287: Om man inte använder sej av motorer
Och ett litet tillägg till min förra kommentar: jag tror inte det är speciellt många som använder motorer på SO. Då spelar man nog hellre i "vanliga" korrturneringar. Jag testade både SSKK och ICCF för ett par år sedan och kan tänka mig att göra det igen, men när öppningen är avverkad blir det ganska tråkigt att analysera ihop med datorn. Har man schack som hobby vill man sitta och analysera på ett riktigt bräde, inte stirra på en datorskärm för att se vad den föreslår för drag.
|
sture_lindberg
Medlem
|
#290 Skrivet: 1 Sep 2009 12:11
Citerar: uct2, #289: Och ett litet tillägg till min förra kommentar: jag tror inte det är speciellt många som använder motorer på SO. Då spelar man nog hellre i "vanliga" korrturneringar. Jag testade både SSKK och ICCF för ett par år sedan och kan tänka mig att göra det igen, men när öppningen är avverkad blir det ganska tråkigt att analysera ihop med datorn. Har man schack som hobby vill man sitta och analysera på ett riktigt bräde, inte stirra på en datorskärm för att se vad den föreslår för drag.
Smaken är som baken ! Men JAG håller med dej
|
Elrey
Medlem
|
#291 Skrivet: 1 Sep 2009 20:17
Citerar: uct2, #284: En fundering: Är det någon som överhuvud taget bryr sig om rating på SO? Det skiljer sig ju så enormt från "vanliga" LASK/ELO-rating? Själv skulle jag, överstt till Elo, vara "superstormästare". Det är jag inte
Det är många som gör det och nästan på blodigt allvar. För mig är betydelselös här på SO.
Likaså alla dessa oändliga diskussioner om schackmotor eller inte. Det roliga är att spela!
Juan Carlos
|
Ludvig_
Medlem
|
#292 Skrivet: 1 Sep 2009 20:20
Vissa vägrar att spela om det skiljer för mycket i rankning. De verkar tro att rankningen påverkas av vilka man möter.
|
Carnicero
Medlem
|
#293 Skrivet: 1 Sep 2009 20:48
Citerar: Ludvig_, #292: De verkar tro att rankningen påverkas av vilka man möter.
Ja, det gör den väl så till vida att man riskerar att förlora mer mot någon som är lågt rankad.
|
vilhelm
Medlem
|
#294 Skrivet: 1 Sep 2009 23:45
Citerar: Ludvig_, #292: Vissa vägrar att spela om det skiljer för mycket i rankning. De verkar tro att rankningen påverkas av vilka man möter.
hehe,men här slipper dom sådana tankar ....förvånad är jag att inte vissa hårdingar är med,men det finns väl annat i livet än schack antar jag
|
nicholas
Medlem
|
#295 Skrivet: 1 Sep 2009 23:49
Jag e ju med, vad tänkte du
|
vilhelm
Medlem
|
#296 Skrivet: 2 Sep 2009 00:24
Ha,har allt noterat att du är med ...men även om du inte skulle så räknas väl inte du till hårdingarna?
|
Ludvig_
Medlem
|
#297 Skrivet: 2 Sep 2009 00:28
Det är klart att Nicke hör till hårdingarna. 
|
Sylvan
Medlem
|
#298 Skrivet: 2 Sep 2009 00:47
En fråga, kanske i fel forum. Innebär den såkallade femtiodragsregeln femtio heldrag eller femtio halvdrag?
|
Ludvig_
Medlem
|
#299 Skrivet: 2 Sep 2009 00:56
Citerar: Sylvan, #298: En fråga, kanske i fel forum. Innebär den såkallade femtiodragsregeln femtio heldrag eller femtio halvdrag?
Svar: heldrag
|
Rybka
Medlem
|
#300 Skrivet: 2 Sep 2009 08:31
Citerar: Ludvig_, #292: Vissa vägrar att spela om det skiljer för mycket i rankning. De verkar tro att rankningen påverkas av vilka man möter.
Nix,
men jämna partier ger mest.
Att bli uklassad eller att vara överlägsen ger inte roliga partier.
Lika barn leka bäst
|