Författare |
Meddelande |
farbrorjo
Medlem
|
#361 Skrivet: 4 Nov 2009 16:43
Citerar: Darth_Vader, #390: Tycker det är lite tufft va? Vad sägs om 3 från min grupp och 1 från den andra?
Njae, du kanske hittar någon plats i din galax för en sidoturnering på dessa villkor om de berörda är med på noterna. Men annars får du nog bita i det sötsyrliga äpplet...
|
vilhelm
Medlem
|
#362 Skrivet: 4 Nov 2009 19:19
Är det inte lite pinigt att serien o mästerskapet krockar?
|
CAQUELAQ
Medlem
|
#363 Skrivet: 4 Nov 2009 19:36
Lite, kanske. En uppenbar lösning på problemet är att bara spela serien en gång per år istället för två - t ex att spela Serien på våren och Mästerskapet på hösten.
Jag startar en ny tråd, där alla som vill kan diskutera denna fråga. Tråden heter "SERIEN vs MÄSTERSKAPET".
|
Darth_Vader
Medlem
|
#364 Skrivet: 4 Nov 2009 22:17
Citerar: farbrorjo, #361: Njae, du kanske hittar någon plats i din galax för en sidoturnering på dessa villkor om de berörda är med på noterna. Men annars får du nog bita i det sötsyrliga äpplet...
Bra idé!
Jag startar härmed STAR WARS individuella mästerskap. Eftersom anmälningstiden gick ut...
...
...Nnnnnuu. så förklarar jag mig själv som mästerskapsmästare. Något att lägga till på den personliga sidan kanske?
Inga autografer
|
CAQUELAQ
Medlem
|
#365 Skrivet: 15 Nov 2009 17:53
|
Gore
Medlem
|
#366 Skrivet: 16 Nov 2009 12:38
|
vilhelm
Medlem
|
#367 Skrivet: 16 Nov 2009 22:49
fanns det en tråd om framtida regler i mästerskapet?jag tycker det ska kosta..åtminstonde ratingpoäng.sen en annan sak inser tex spelaren X att han inte kan avancera så kan han ge upp alla kvarvarande o ställa till ett h för mig..inte rätt det ska svida o bete sig,gärna dubbelt avdrag
|
farbrorjo
Medlem
|
#368 Skrivet: 16 Nov 2009 23:30 - Redigerad av: farbrorjo
Citerar: vilhelm, #367: fanns det en tråd om framtida regler i mästerskapet?jag tycker det ska kosta..åtminstonde ratingpoäng.sen en annan sak inser tex spelaren X att han inte kan avancera så kan han ge upp alla kvarvarande o ställa till ett h för mig..inte rätt det ska svida o bete sig,gärna dubbelt avdrag
Menar du att folk är så barnsliga och prestigekänsliga att de hellre gör sig till allmänt åtlöje bara för att jäklas än att försöka få ett bra resultat i övriga partier? Ja, det är ju i alla fall teoretiskt möjligt och då kan det ju vara en bra argument för att införa ratingpoäng, åtminstone i semifinaler och finaler, där risken för nedflyttning inte finns.
|
vilhelm
Medlem
|
#369 Skrivet: 16 Nov 2009 23:43 - Redigerad av: vilhelm
[quote=farbrorjo, #368:]Menar du att folk är så barnsliga och prestigekänsliga att de hellre gör sig till allmänt åtlöje bara för att jäklas än att försöka få ett bra resultat i övriga partier? [/quote ??har man inget att spela för finns det en stor risk att skita i att sitta timme ut o timme in i onödan??dvs ställa till det för alla i gruppen utan nån som helst bestraffning..det har inte med barnslighet att göra??har du nån aning om hur mycket tid som läggs ner på detta?Nått måste det kosta att tex lättvindigt dra sig ur(ursäkta men nu fick jag ett såndäringa vredesutbrott igen)
|
farbrorjo
Medlem
|
#370 Skrivet: 16 Nov 2009 23:48
Citerar: vilhelm, #369: Nått måste det kosta att tex lättvindigt dra sig ur(ursäkta men nu fick jag ett såndäringa vredesutbrott igen)
Ja, och tydligen påverkade det läsförmågan också - om du läser mitt svar en gång till så ser du att jag skrev att du hade ett BRA argument för att införa rankingpoäng i semifinaler och finaler. Vidare skrev jag att beteendet att förstöra för andra var barnsligt, inte att bli utsatt för det.
|
vilhelm
Medlem
|
#371 Skrivet: 17 Nov 2009 00:02
ok..jag hann att brusa upp o lugna ner mig medans jag skrev(hopp för den hopplöse?)
men det behöver inte vara barnsligt,menar kostar det inget så kan det kvitta för vissa..även för mig.säg att spelare A förlitar sig på att B ska bjuda lika våldsamt motstånd som mot han själv mot spelare C.nä jag vet inte jag?det enda vi kan ta till är ratingförlust...tycker det kan vara som i serien
|
Fozzie
Medlem
|
#372 Skrivet: 17 Nov 2009 08:01
Så är det väl i alla truneringar, även långt utanför schacket.
Mot slutet av turneringar finns lag som spelar med kniven mot strupen, och andra som inte har nåt att spela för.
Klart att motivationen spelar roll för resultatet.
Men de flesta spelar för att det är kul och för att lära sig.
Resultatet är av underordnad betydelse.
Sen finns det undantag, som har rating tal som högsta mål i livet
|
vilhelm
Medlem
|
#373 Skrivet: 19 Nov 2009 23:02 - Redigerad av: vilhelm
Citerar: Fozzie, #372: Sen finns det undantag, som har rating tal som högsta mål i livet
aha?har jag inte,oerhört provokativt..jag är inte rädd för att förlora.icke!lära sig?? i en semifinal??
|
CAQUELAQ
Medlem
|
#374 Skrivet: 23 Nov 2009 20:41 - Redigerad av: CAQUELAQ
Detta är ett litet tomt och innehållslöst inlägg, skrivet endast för att tråden ska synas bättre.
|
CAQUELAQ
Medlem
|
#375 Skrivet: 30 Nov 2009 04:02
Se kommentaren ovan.
|
budgie
Medlem
|
#376 Skrivet: 30 Nov 2009 19:11
Jag är inte riktigt säker på vad ni snackar om och borde nog hålla tyst, men det kan jag inte. Är det fråga om tävling måste det finnas både morot o piska tycker jag.
|
leif
Medlem
|
#377 Skrivet: 30 Nov 2009 20:52
Trodde det här var INDIVIDUELLT mästerskap. Intressant att se inläggen...
|
jideck
Medlem
|
#378 Skrivet: 30 Nov 2009 21:39
Undrar hur många så går vidare till finalen 1 eller 2 från varje grupp??
|
Batista77
Medlem
|
#379 Skrivet: 30 Nov 2009 21:54
All nödvändig info står här:
http://schackonline.com/tournaments/wiki/index.php /Information_om_mästerskapet
|
leif
Medlem
|
#380 Skrivet: 30 Nov 2009 22:33
Åter igen: Trodde det här var INDIVIDUELLT mästerskap. Intressant att se inläggen...
|
Protagonist
Medlem
|
#381 Skrivet: 30 Nov 2009 22:48
Citerar: leif, #380:
Åter igen: Trodde det här var INDIVIDUELLT mästerskap. Intressant att se inläggen...
Du kan inte tänka dig att förklara vad du pratar om leif? Tror att jag tillsammans med övriga världen skulle uppskatta det något alldeles extra. Eller måhända inte, men i sådana fall finns det åtminstone någon typ av klarhet i dina kryptiska instick.
|
vilhelm
Medlem
|
#382 Skrivet: 2 Dec 2009 11:53
Utdelas det några wildcards till finalen? så den blir lika svår som gruppspelet o semin
|
trulpen
Medlem
|
#383 Skrivet: 2 Dec 2009 11:57
Jagh krävfer ett wildh card!
Vänligen,
J. af Pihlstrand von Trulp
|
vilhelm
Medlem
|
#384 Skrivet: 2 Dec 2009 12:06
En liten tanke tills nästa mästerskap:Från TL Hej du har kvalificerat dig till vidare spel om mästerskapet var vänlig att bekräfta att du har tid o lust att göra ett försök.Detta för att undvika om folk inte har tid eller vad det nu är men ändå kommer med till start på "papperet".bägge semifinalerna ska ju vara lika svåra,det finns ju att plocka av från gruppspelet att få fulla grupper
|
sture_lindberg
Medlem
|
#385 Skrivet: 2 Dec 2009 12:13
Tycker jag inte alls låter bra.Ska bara finnas folk som är kvalificerade till semi eller finalen som ska delta där.
|
farbrorjo
Medlem
|
#386 Skrivet: 2 Dec 2009 12:57 - Redigerad av: farbrorjo
Citerar: vilhelm, #384: En liten tanke tills nästa mästerskap:Från TL Hej du har kvalificerat dig till vidare spel om mästerskapet var vänlig att bekräfta att du har tid o lust att göra ett försök.Detta för att undvika om folk inte har tid eller vad det nu är men ändå kommer med till start på "papperet".bägge semifinalerna ska ju vara lika svåra,det finns ju att plocka av från gruppspelet att få fulla grupper
Spontant kan det ju låta både trevligt och bra på alla sätt, men det blir nog knepigt att genomföra. Man kan t ex tänka sig en spelare som har kvalificerat sig, men är bortrest ett par veckor (eller har andra förhinder) när denne får underrättelsen och som p g a detta är förhindrad att svara. Man kan tänka sig en spelare som tror att denne kan delta och påbörjar semifinalspelet, men tvingas avbryta p g a oförutsedda händelser. Effekten av att någon bryter efter bara några drag eller inte gör några alls är väl lika ovälkommen, men i det senare fallet kallas en reserv in och i det andra inte. Det kan bli väldigt godtyckligt ur rättvise- och gränsdragningssynpunkt.
Men även om man bortser från detta blir det svårt att genomföra av ett annat skäl. Vem ska i så fall ersätta spelaren? Trean från den egna gruppspelsgruppen eller någon annan? Hur ska man kunna vara säker på att den man väljer inte råkar ut för något av det ovanstående eller har en liknande anledning? Vill det sig illa blir det mycket krångel och komplikationer innan semifinalerna kommer igång. Så även om det är trist när någon inte kommer till spel av vilka skäl det än vara må, så måste man nog utgå ifrån att tillvarata rättigheterna för den som kvalificerat sig.
|
sture_lindberg
Medlem
|
#387 Skrivet: 2 Dec 2009 13:35
Det som Farbrorjo skriver här ovan är ju självklart. Skulle man hålla på att ta in reserver godtyckligt så skulle hela Mästerskapet förfalla. Måste finnas lite strikta regler att gå efter.
|
Selfrid
Medlem
|
#388 Skrivet: 2 Dec 2009 14:00
Det är möjligt att det inte är genomförbart rent praktiskt, men principen att plocka in reserver för att få fulla grupper är ju välkänd, och har tillämpats i alla möjliga sammanhang, t ex allsvenskan, SM och FIDEs zonturneringar på sin tid. Att få olika stora grupper ger ju inte heller sportslig rättvisa.
Men om de praktiska aspekterna lägger hinder i vägen är en helt annan sak.
|
sture_lindberg
Medlem
|
#389 Skrivet: 2 Dec 2009 14:08
Citerar: farbrorjo, #386: Men även om man bortser från detta blir det svårt att genomföra av ett annat skäl. Vem ska i så fall ersätta spelaren? Trean från den egna gruppspelsgruppen eller någon annan? Hur ska man kunna vara säker på att den man väljer inte råkar ut för något av det ovanstående eller har en liknande anledning? Vill det sig illa blir det mycket krångel och komplikationer innan semifinalerna kommer igång
Tyckte Farbrorjo svarade på detta helt föredömligt här...
|
vilhelm
Medlem
|
#390 Skrivet: 2 Dec 2009 23:14
Citerar: farbrorjo, #386: Spontant kan det ju låta både trevligt och bra på alla sätt hehe ja men man kan väl göra det lite enklare= ni som kvalificerat er till semin ska innan det o det datumet anmäla er närvaro till TL annars går platsen till nr3 i din grupp,bara så att det ska bli jämnt spel i bägge semifinalerna.behöver väl inte vara krångligare en så? Varför ska nån som är kvalificerad kunna påverka utgången på detta sätt?Är ju betydligt svårare att gå till final i en full grupp en i en som tex 2 hoppar av,sen kan det ju bli avhopp ändå.visst men?
Citerar: sture_lindberg, #389: Tyckte Farbrorjo svarade på detta helt föredömligt här...
Ok nu vet vi det!att du tycker det.Tvådje gången du påpekar det,låt det nu räcka med det.Tack!
|