Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Spelare som slutar dra när de är rökta
<< . 1 . 2 . 3 . >>
Författare Meddelande
krack
Medlem
#31 Skrivet: 17 Jan 2018 16:45

Citerar: G_arvid, #30:
Men jag undrar om problemet verkligen är spelarna och inte tävlingsreglerna. Varför spelar man inte t ex 15-dagars i stället för tre dagar per drag?

Jag skulle inte påstå att de gör något strategiskt i att forsätta. De forsätter ju med partiet fast de är helt körda. De skulle göra bättre i att ge upp och satsa fortare på ett nytt parti eftersom man bara kan utmana två personer åt gången. Om det var 15-dagars, å andra sidan, skulle det vara mer frestande att fortsätta utan att ge upp och försöka vinna tid.

lubbeluring
Medlem
#32 Skrivet: 17 Jan 2018 17:10

I ett 15-dagars är partiet i alla fall slut
när 15 dagar har gått för motståndaren.

I ett tre dagar per drag så dras det ut i
150 dagar om partiet går upp mot 50 drag.

sture_lindberg
Medlem
#33 Skrivet: 17 Jan 2018 17:57

Citerar: lubbeluring, #32:
I ett tre dagar per drag så dras det ut i
150 dagar om partiet går upp mot 50 drag.

Och det är bara motståndarens betänketid..Troligtvis kommer man använda sej av några dagar själv också

Afrikan
Medlem
#34 Skrivet: 17 Jan 2018 19:44 - Redigerad av: Afrikan

Personligen så har jag också svårt för tidsregeln i stegen. 15-dagars passar mig bättre. Men nu är ju reglerna som de är. Och det vet jag ju när jag anmäler mig. Står jag under inga omständigheter ut med ett 150-dagars-parti, så får jag väl ägna mig åt något annat än stegen.

tornado
Medlem
#35 Skrivet: 18 Jan 2018 12:35

Om en motspelare avsiktligt väntar på att dra så bryr jag mig inte så mycket om det,hen kommer ändå att förlora och vill hen njuta av sin blivande förlust så gärna för mig

lisbetsallander
Medlem
#36 Skrivet: 19 Jan 2018 08:24

Citerar: tornado, #35:
Om en motspelare avsiktligt väntar på att dra så bryr jag mig inte så mycket om det,hen kommer ändå att förlora och vill hen njuta av sin blivande förlust så gärna för mig

håller med i grunden, men, när det gäller stegen så går man kräftgång när det drar ut på tiden för det e inte alltid det finns någon att utmana, tänk då att sitta med två sölkorvar......

tornado
Medlem
#37 Skrivet: 19 Jan 2018 11:56

Citerar: lisbetsallander, #36:
håller med i grunden, men, när det gäller stegen så går man kräftgång när det drar ut på tiden för det e inte alltid det finns någon att utmana, tänk då att sitta med två sölkorvar......

Ja stegen är ett särskilt kapitel.

Gugubben
Medlem
#38 Skrivet: 19 Jan 2018 12:00

Om tidsreglerna ändrades till fem dagars betänketid per spelare skulle partierna bli betydligt kortare.
Om det också blev omöjligt att utnyttja nattimmarna genom att dra mitt i natten när motståndaren sover genom att stanna klockan mellan 24:00 och 07:00, då skulle det bli sportsliga också.
Snabba sportsliga partier på stegen skulle få även mig att spela i stegen!
Vad tycker ni andra?

tornado
Medlem
#39 Skrivet: 19 Jan 2018 12:15

Stegen har diskuterats förr och regeländringar har föreslagits utan framgång,Erik äger den här förträffliga sajten och använder samma upplägg som den engelska varianten.
Alla är inte sölkorvar som spelar på stegen.

Gugubben
Medlem
#40 Skrivet: 19 Jan 2018 13:34

Nästan alla jag har mött på stegen har blockerat mig genom att konsekvent använda all tid för varje drag. Även då det funnits endast ett möjligt drag att göra..
Jag spelar aldrig mer stegen med nuvarande tidsregler.

göran
Medlem
#41 Skrivet: 23 Feb 2018 15:36

Det finns spelare som väntar in i det sista att dra när de kommer att förlora. Mycket irriterande när man spelar 7 dagar per drag. Om någon spelar snabbt i början väntar man sig att de spelar på samma sätt senare då det rör sig om självklara drag. En varning därför att spela 7 dagar per drag då man kan få hålla på i ett halvår i värsta fall när det blir ett segt slutspel. De kan även stänga av meddelande-lådan. Vill heller inte gå ut och namnge spelare, vad tycker ni?

Etelhem
Medlem
#42 Skrivet: 23 Feb 2018 16:28

Citerar: göran, #41:

Det finns spelare som väntar in i det sista att dra när de kommer att förlora. Mycket irriterande när man spelar 7 dagar per drag. Om någon spelar snabbt i början väntar man sig att de spelar på samma sätt senare då det rör sig om självklara drag. En varning därför att spela 7 dagar per drag då man kan få hålla på i ett halvår i värsta fall när det blir ett segt slutspel. De kan även stänga av meddelande-lådan. Vill heller inte gå ut och namnge spelare, vad tycker ni?

Vem bryr sig? Inte jag iaf bara att bida sin tid jättebra sätt att träna sitt tålamod Och som det oxå sägs alla är inte så långsamma man stöter sällan på de långsamma iaf för mig.

sture_lindberg
Medlem
#43 Skrivet: 23 Feb 2018 16:43 - Redigerad av: sture_lindberg

Ett bra tips ,spela 7 dagar för hela partiet i stället.
Då kan partiet ta max 14 dagar.

göran
Medlem
#44 Skrivet: 23 Feb 2018 17:35

Citerar: sture_lindberg, #43:
Ett bra tips ,spela 7 dagar för hela partiet i stället.
Då kan partiet ta max 14 dagar.

Ja, det finns ju alternativ. Idag så kan man spela SOL på mobilen så att man kan spela även då men ute och reser t.ex. Tack för tipset.

Lejon_Kurt
Medlem
#45 Skrivet: 18 Nov 2019 09:12

Citerar: Klonk, #1:
Tycker att det är lite trist med spelare som slutar dra när de inser att de är rökta, och väljer att förlora på tid istället.

Citerar: Klonk, #1:
#1 Skrivet: 16 Dec 2017 15:47 Citera

Tycker att det är lite trist med spelare som slutar dra när de inser att de är rökta, och väljer att förlora på tid istället

Jag spelar just nu ett parti i stegen. Jag har ett litet övertag mot en spelare i svart och han väntar alltid över 60 timmar innan han drar. Jag ser att han dagligen är inloggad och att han gör drag i andra partier. Skrev till honom förra veckan och fick som svar att det var knepigt. Märkligt att varje drag måste ta över 60 timmar dock!
Idag skickade jag ett nytt meddelande till samma spelare och bad honom förvarna i sin presentation gällande hans barnsliga egenskap i sitt spel...

lisbetsallander
Medlem
#46 Skrivet: 18 Nov 2019 09:20

Citerar: Lejon_Kurt, #45:
. Märkligt att varje drag måste ta över 60 timmar dock!

tycker du? vissa tar tre veckor på sig att dra

Lejon_Kurt
Medlem
#47 Skrivet: 18 Nov 2019 09:27 - Redigerad av: Lejon_Kurt

Citerar: lisbetsallander, #46:
tycker du? vissa tar tre veckor på sig att dra

Jo, fast i stegen är det max 72 timmar per drag. Spelare som beter sig så här barnsligt borde man kunna markera, så att de slutligen hamnar i en egen liga. Sandlådeligan...

lisbetsallander
Medlem
#48 Skrivet: 18 Nov 2019 09:32

Citerar: Lejon_Kurt, #47:
så att de slutligen hamnar i en egen liga. Sandlådeligan...

håller med!

Fjällröding
Medlem
#49 Skrivet: 18 Nov 2019 10:14

Vad är det för sportslig mening med att vinna ett parti på tid som du ser att här kommer jag att förlora? Man spelar väl här för att träna hjärnan och känna tillfredsställelse för att här kom jag på ett smart drag. ? Markera mot dem som utnyttjar tiden för att vinna genom att avsluta partiet med en kommentar att "kom igen, hur tänker du", jag spelar hellre sportsligt mot någon som kan ta en förlust.
Ibland kan jag tycka det är intressant att fortsätta en match även om jag vet att det går åt pipsvängen och ibland tänker jag, nej det får vara.

lillkungen
Medlem
#50 Skrivet: 18 Nov 2019 18:29

hej alla som ni märker tycker vi olika den stora frågan är vad kan vi göra åt problemet

Lejon_Kurt
Medlem
#51 Skrivet: 18 Nov 2019 18:36

Citerar: lillkungen, #50:
stora frågan är vad kan vi göra åt problemet

Att man sätter en slags stämpel, betygsättning eller kommentar på spelare som beter sig med extremt avvikande beteenden.

jimpan
Moderator
#52 Skrivet: 18 Nov 2019 19:00

Citerar: Lejon_Kurt, #51:
Att man sätter en slags stämpel, betygsättning eller kommentar på spelare som beter sig med extremt avvikande beteenden.

Visst kan du göra det för att ha för dig själv....Kommer dock aldrig att göra det generellt från SO's sida.

sture_lindberg
Medlem
#53 Skrivet: 18 Nov 2019 19:17

Du menar väl för eget bruk Lejon-Kurt ?

Lejon_Kurt
Medlem
#54 Skrivet: 18 Nov 2019 19:32

Citerar: sture_lindberg, #53:
Du menar väl för eget bruk Lejon-Kurt ?

Jag betvivlar att jag är ensam om att irriteras över dessa sköldpaddespelare.

sture_lindberg
Medlem
#55 Skrivet: 18 Nov 2019 19:50

Jo men man kan ju inte hänga ut dom i trådarna trots allt.

tornado
Medlem
#56 Skrivet: 18 Nov 2019 20:27

Citerar: tornado, #35:

MarcusEdin
Medlem
#57 Skrivet: 18 Nov 2019 20:31

Säger som jag brukar till mina barn. Alla är "dum i huvet". Med några är man "dum i huvet" på samma sätt och då märks det inte lika mycket. Med andra är man "dum" på helt olika vis och då märks det mer. Jag kan bli hur irriterad jag vill för att någon beter sig "fel". Men jag beter mig lika "fel" i någon annans ögon. Så länge man följer de regler som finns så är det väl upp till var och en att spela som man vill kan jag tycka. Sen får man försöka att inte ta så allvarligt på saker och ting, speciellt när det gäller spel på internet.

machucado
Medlem
#58 Skrivet: 18 Nov 2019 20:39

Citerar: MarcusEdin, #57:
Sen får man försöka att inte ta så allvarligt på saker och ting, speciellt när det gäller spel på internet.

Blir man riktigt arg kan man skapa en turnering som heter "Vi som inte slutar dra när vi är rökta".

sture_lindberg
Medlem
#59 Skrivet: 18 Nov 2019 20:41 - Redigerad av: sture_lindberg

Eller som jag.Skapa en turnering som heter "Vi som ger upp efter damförlust "

Denna turneringsserie är nu 10 år gammal och är oerhört populär !

machucado
Medlem
#60 Skrivet: 18 Nov 2019 21:20

Citerar: sture_lindberg, #59:
Eller som jag.Skapa en turnering som heter "Vi som ger upp efter damförlust "

Ja, jag minns hur arg du var.

<< . 1 . 2 . 3 . >>
Du måste logga in för att kunna posta!