Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Spelare som slutar dra när de är rökta
. 1 . 2 . 3 . >>
Författare Meddelande
Klonk
Medlem
#1 Skrivet: 16 Dec 2017 15:47

Tycker att det är lite trist med spelare som slutar dra när de inser att de är rökta, och väljer att förlora på tid istället. Jag förstår inte riktigt varför? Tycker det är snyggare att ge upp och tacka för partiet. Egentligen spelar det ingen roll. Vinsten är ju min ändå. Kan inte riktigt förstå logiken i det hela. När jag hamnar i den situationen ger jag upp, tackar för partiet och går vidare.

sture_lindberg
Medlem
#2 Skrivet: 16 Dec 2017 15:51

Håller med dej helt..Tycker det nästan är på gränsen till osportslighet att bara sluta göra sina drag.

lisbetsallander
Medlem
#3 Skrivet: 16 Dec 2017 15:54

Citerar: Klonk, #1:
Tycker att det är lite trist med spelare som slutar dra när de inser att de är rökta, och väljer att förlora på tid istället. Jag förstår inte riktigt varför? Tycker det är snyggare att ge upp och tacka för partiet. Egentligen spelar det ingen roll. Vinsten är ju min ändå. Kan inte riktigt förstå logiken i det hela. När jag hamnar i den situationen ger jag upp, tackar för partiet och går vidare

ja det håller jag med om

Scarlett
Medlem
#4 Skrivet: 16 Dec 2017 15:56

Sant och extra märkligt när rankingsystemet belönar det omvända.

IvarBlå2
Medlem
#5 Skrivet: 16 Dec 2017 16:18 - Redigerad av: IvarBlå2

Man kan ju om man fantiserar betett sig på ett sätt på Forumet på ett sätt som hoonom inte gillar. Och därför inte ens vill tacka för partiet. Har råkat ut för att en högrankad spelare bara gett upp partierna trots att vi bara hade börjat dem men jag sa ändå Tack Jag menar att han lät tiden gå ut förstås

lubbeluring
Medlem
#6 Skrivet: 17 Dec 2017 14:40

Jo, de hoppas att vinna på tid.

sture_lindberg
Medlem
#7 Skrivet: 17 Dec 2017 14:46

Citerar: lubbeluring, #6:
Jo, de hoppas att vinna på tid.

Om de låter sin egna tid rinna ut så tror jag inte det.

lubbeluring
Medlem
#8 Skrivet: 17 Dec 2017 16:18

Jo, men så plötsligt petar de in ett drag och hoppas att
motspelaren är på semester eller har lämnat forumet.

sture_lindberg
Medlem
#9 Skrivet: 17 Dec 2017 16:22

Jo kanske det

Klonk
Medlem
#10 Skrivet: 17 Dec 2017 18:18

Den tanken har också slagit mig. Att man hoppas på att motspelaren av någon anledning inte kan göra sina drag. Rätt tråkig inställning, tycker jag.

lisbetsallander
Medlem
#11 Skrivet: 17 Dec 2017 18:24

det tråkiga är att det börjar bli allt vanligare här, det kanske smittar?

HSK_Andreas
Moderator
#12 Skrivet: 17 Dec 2017 20:02

Jag har varit med en en liknande sak i en seriematch för många år sedan, dvs i live-schack. Spelaren resten sig och tog sin jacka och gick iväg utan att stanna klockan, utan att säga att han gav upp eller liknande. Vi trodde att han hade gått ut för att röka, men han hade åkt hem...

Multi_Chess
Medlem
#13 Skrivet: 17 Dec 2017 20:46

Vägen kan vara lång för en del att bara ge upp.
Faktum är att det är mycket som står på spel i schack. Dels är det mycket strategitänkande och planering. Kanske beror det på ålder och erfarenhet
eller dåligt självförtroende. En mogen och förlorarvärdig spelare ger alltid upp
vid kommande förlust.

sture_lindberg
Medlem
#14 Skrivet: 17 Dec 2017 21:07

Citerar: Multi_Chess, #13:
En mogen och förlorarvärdig spelare ger alltid upp
vid kommande förlust.

Så sant som det är sagt !

Multi_Chess
Medlem
#15 Skrivet: 17 Dec 2017 21:28

Tack... och de orden kommer just från en sådan spelare

sture_lindberg
Medlem
#16 Skrivet: 17 Dec 2017 21:37 - Redigerad av: sture_lindberg

Ja och därför kör jag också en turneringsringsserie som har detta som riktmärke

Catweazle
Medlem
#17 Skrivet: 18 Dec 2017 16:57

Tycker att det är lite trist med spelare som slutar dra när de inser att de är rökta

Jag kan tänka som så, att det handlar om spexare (här på SO) som inte har någon erfarenhet av "riktigt" tävlingsspel. Gör man sådär i t.ex. allsvenskan så skämmer man ju ut sitt lag och sin klubb och det är ju inget mindre än rena döden!? Rätta mig om jag har fel?

HSK_Andreas
Moderator
#18 Skrivet: 18 Dec 2017 17:09

Citerar: Catweazle, #17:
Jag kan tänka som så, att det handlar om spexare (här på SO) som inte har någon erfarenhet av "riktigt" tävlingsspel. Gör man sådär i t.ex. allsvenskan så skämmer man ju ut sitt lag och sin klubb och det är ju inget mindre än rena döden!? Rätta mig om jag har fel?

Se #12

Men jag ser det mer som att man skämmer ut sig själv än laget eller klubben.

Vi hade för övrigt en spelare i klubben för många år sedan som iofs inte bara slutade dra, men han försvann utan ett ord om han hade förslorat och ropade glatt hejdå etc om han hade vunnit. När han förlorat så var han helt plötsligt bara borta utan att någon märkt när han gav sig iväg.

sture_lindberg
Medlem
#19 Skrivet: 18 Dec 2017 18:37

Ja ge upp när man ändå ska förlora .Det spar tid både för dej själv och din motståndare.

Att sitta och harva i helt förlorade ställningar kan inte vara något att förespråka.

ulfsing
Medlem
#20 Skrivet: 18 Dec 2017 21:51

har inte spelat något parti en.men så var det på blip.10 minuters.att vinna på tid .när man är i undrläge

G_arvid
Medlem
#21 Skrivet: 18 Dec 2017 22:03

Citerar: HSK_Andreas, #18:
iofs inte bara slutade dra, men han försvann utan ett ord om han hade förslorat och ropade glatt hejdå etc om han hade vunnit.

Hur menar du? Gav han upp eller slutade han bara dra?

HSK_Andreas
Moderator
#22 Skrivet: 19 Dec 2017 10:09

Citerar: G_arvid, #21:
Hur menar du? Gav han upp eller slutade han bara dra?

Den spelaren gav upp, så han passade väl inte helt in i tråden, på samma sätt som han som bara lät klockan ticka och gick hem.

LNO1
Medlem
#23 Skrivet: 13 Jan 2018 00:24

Citerar: HSK_Andreas, #18:
Vi hade för övrigt en spelare i klubben för många år sedan som iofs inte bara slutade dra, men han försvann utan ett ord om han hade förslorat och ropade glatt hejdå etc om han hade vunnit. När han förlorat så var han helt plötsligt bara borta utan att någon märkt när han gav sig iväg.

Jag vet att i en tävling för många år sedan i Malmö fick en spelare ett disciplinärt straff för att ha lämnat lokalen och låtit tiden gå ut i stället för att ge upp. Jag kommer naturligtvis inte ihåg vilket straff han fick , men jag glömmer aldrig när samme spelare i en annan tävling krävde att få göra om ett drag med hänvisning till att han hade ont i magen när han satte bort sig. Han försvann ganska snart från Malmös schackscen inte helt oväntat. Behöver jag ens tillägga att han spelade mediokert?

PeterTrsavec
Medlem
#24 Skrivet: 13 Jan 2018 09:34

slutar dra när de inser att de är rökta, och väljer att förlora på tid istället

Jag spelar en hel del på en schacksida som heter Fics och där möter man ofta spelare som slutar dra, låter partiet bara rinna ut. Det viktiga i schack är att lära sig att förlora, klarar man inte av det så tycker jag man ska tänka över sin schack. Man lär sig mycket av studera sin förlustpartier.

LNO1
Medlem
#25 Skrivet: 13 Jan 2018 12:33 - Redigerad av: LNO1

Citerar: PeterTrsavec, #24:
Fics och där möter man ofta spelare som slutar dra

Jag möter dessa spelare väldigt sällan tack vare följande funktion: så fort en spelare gör detta och du vet att det är på flit sätt dem genast på din noplay-lista. Är de dessutom oförskämda så finns det en censor-knapp också. Använd dig av dessa funktioner så ska du se att problemet blir försumbart.

PeterTrsavec
Medlem
#26 Skrivet: 14 Jan 2018 09:32

Citerar: LNO1, #25:
funktione

Tur att Du kommer och hjälper mig med alla funktioner. Väldigt novis i Fics. Det är annars en fantastisk schacksida där man möter riktigt duktiga spelare.

LNO1
Medlem
#27 Skrivet: 14 Jan 2018 15:20

Citerar: PeterTrsavec, #26:
Det är annars en fantastisk schacksida där man möter riktigt duktiga spelare.

Håller med, och inte nog med att de är duktiga, många är också väldigt hjälpsamma. FICS är den första spelservern, avknoppningen ICC köpte källkoden av FICS efter ett extremt infekterat bråk och såvitt jag vet är det fortfarande dessa pengar som de fick från försäljningen av källkoden som betalar servern. Flaggskeppet bland turneringarna som vi spelar i där är förstås Teamleague (lagspel) som tilldrar sig stort intresse. 45 min + 45 sek tillägg gör att man hinner spela ett "riktigt" parti. Väldigt många spelar förstås 3 0 som tidsfördriv. Vad som är speciellt bra med FICS förutom alla de trevliga kontakter jag knutit där med allt från ryssar till amerikaner , polacker, indier etc (vi saknar förstås kineserna väldigt mycket, men kanske en dag så... man får väl vara drömmare?) är att man snabbt kommer upp till sin rätta nivå rankingmässigt och sällan har några lätta vinster.

krack
Medlem
#28 Skrivet: 16 Jan 2018 23:05

Det här är ett extra stort problem i stegen. Man kan ju bara utmana två personer och får vänta på att spelare i extremt underläge drar mer sällan ju värre underläget. Man vill nästan fråga varför de inte ger upp.

Gugubben
Medlem
#29 Skrivet: 17 Jan 2018 00:03

Just därför slutade jag spela i stegen. Lät mig förlora i tre partier..

G_arvid
Medlem
#30 Skrivet: 17 Jan 2018 08:13

Citerar: krack, #28:
Det här är ett extra stort problem i stegen. Man kan ju bara utmana två personer och får vänta på att spelare i extremt underläge drar mer sällan ju värre underläget. Man vill nästan fråga varför de inte ger upp.

Själv har jag aldrig spelat i stegen. Men jag undrar om problemet verkligen är spelarna och inte tävlingsreglerna. Varför spelar man inte t ex 15-dagars i stället för tre dagar per drag? Om man tillåter tre dagar/drag är det väl inte så konstigt att det finns folk som utnyttjar det som reglerna tillåter?

. 1 . 2 . 3 . >>
Du måste logga in för att kunna posta!