Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Många spel slutar med att man ger upp
. 1 . 2 . >>
Författare Meddelande
åkke
Medlem
#1 Skrivet: 26 Nov 2009 10:55

Jag är ny på siten och inom schack och har troligen missat någon kutym eller liknande här. Många slutar spelet mitt i eller innan man ens börjat. Är det för att jag är nybörjare och ni ids inte lägga tid på mig? (Jag är inloggad minst tre fyra ggr per dygn så mina drag är inte sega men troligen väldigt amatörmässiga). Eller har jag missförstått någon oskriven regel här? Jag har även fått sura kommentarer via meddelandefältet som jag inte riktigt förstår men verkar ha att göra med att någon spelare är seg med dragen eller vill spela både vitt och svart spel med densamma.
Larsåke Savander

zohar
Medlem
#2 Skrivet: 26 Nov 2009 11:03

Trist att du möts av dåligt spel och dåligt uppförande. Så brukar det inte vara. Tyvärr kan man inte göra något åt att folk slutar spela och ger upp. Det kan man ju alltid göra, även om det är trist för motspelaren. Vad jag undrar är om det är samma spelare du möter i olika partier? Den du möter har ju angiven tid på sig att spela, och har man lång betänketid kan det dröja många dagar till nästa drag.

Vill du vara säker på att det är rediga spelare du möter, kan du gå in via ratinglistan och välja ut ett antal spelare i lämplig nivå. Klicka på deras presentation och se om de är aktiva spelare. Om de verkar spela frekvent, så kan du utmana dem via deras personliga sida.

Har du problem med dumma kommentarer via meddelanden kan du meddela oss moderatorer om vem det är, och vad som sägs.

nastyboy
Medlem
#3 Skrivet: 26 Nov 2009 12:45

Dessutom kan man blockera en person som skriver otrevliga PM.

minnesluckan
Medlem
#4 Skrivet: 16 Apr 2010 09:48

Angående det här med att spelare slutar partierna tidigt, kan väl bero på många olika saker. T.ex: Att en turnerig dom väntat på startar och vill då lägga sin tid där i stället. Men jag irriterar mig på det motsatta, när spelare som är hjälplöst förlorade ändå fortsätter att flytta runt sin kung+ de fåtal bönder och pjäser dom har kvar. Man undrar vad dom väntar sig, att man ska tröttna och ge dom remi eller?

Rovlund
Medlem
#5 Skrivet: 16 Apr 2010 09:58

En del kanske resonerar så, att man ska tröttna, men det är långt ifrån alltid fallet är min erfarenhet. En del gillar helt enkelt att kämpa!.

sture_lindberg
Medlem
#6 Skrivet: 16 Apr 2010 10:16

Citerar: minnesluckan, #4:
Man undrar vad dom väntar sig, att man ska tröttna och ge dom remi eller?

Annars kan du gå med i MIN turneringserie som kallas: Vi som ger upp efter damförlust.. Där sätter vi en ära i att ge upp partier som är rädningslöst förlorade.Och inte "sitter och kämpar" och slösar både med sin egen och motståndarens tid på meningslösa drag

K.ANKA
Medlem
#7 Skrivet: 16 Apr 2010 10:58

Ja! Jag får nog börja med det. Kommer att ha det i åtanke vid nästa val av turnering!
Det verkar vara en god idé att ha det som målsättning, alltså att lära sig veta när det är över. Man kan ju alltid starta ett nytt parti och ta nya tag!

pf3016
Medlem
#8 Skrivet: 16 Apr 2010 13:01

Låter som en kanonbra idé!! Varför kämpa om man redan har förlorat? Iofs kan man ju spela om man möter någon som är sämre än sig själv men man sattit bort pjäs, men oftst är det bara att ge upp för risken att man sätter bort en pjäs är väldigt liten när man är på "vår" nivå ;)

Citerar: sture_lindberg, #6:
Där sätter vi en ära i att ge upp partier som är rädningslöst förlorade.Och inte "sitter och kämpar" och slösar både med sin egen och motståndarens tid på meningslösa drag

OlaL
Medlem
#9 Skrivet: 16 Apr 2010 16:33

Att kämpa om man tror sig ha en chans är väl rimligt? På MIN nivå i alla fall är det inte helt ovanligt att man möter motståndare som efter en att ha vunnit damen blir för kaxiga och gör bort sig. Meningslöst runtflyttande får man väl stå ut med - och gillar man det inte kan man ju alltid lägga sig eller bjuda remi.

Om en motspelare fortsätter trots att jag bedömer läget hopplöst för vederbörande så KAN det faktiskt också vara så det är jag som felbedömt läget eller så vill moståndaren kanske se hur en skickligare spelare hanterar just den här matten.

Om det nu är så att läget är så otroligt uselt för motspelaren - då kan det väl inte heller vara SÅ jobbigt att matta?

sture_lindberg
Medlem
#10 Skrivet: 16 Apr 2010 18:23

Citerar: OlaL, #9:
då kan det väl inte heller vara SÅ jobbigt att matta?

Inte jobbigt,,,men bortkastad tid för både den som leder och speciellt för den som ligger under utan chans alls.. Bättre att sikta på ett nytt parti..Och mycket osportsligt mot den som måste vinna.

ETTA_på_STEGEN
Medlem
#11 Skrivet: 16 Apr 2010 19:22

Citerar: sture_lindberg, #10:
Och mycket osportsligt mot den som måste vinna.

Håller med , speciellt då motståndaren väntar in i det sista med sina drag ,,

wille9
Medlem
#12 Skrivet: 16 Apr 2010 19:22

sture_lindberg
Medlem
#13 Skrivet: 16 Apr 2010 19:53

Vad var det roliga?

ETTA_på_STEGEN
Medlem
#14 Skrivet: 16 Apr 2010 21:17

Citerar: sture_lindberg, #13:
Vad var det roliga?

Vet ej ? Tror wille9 provar om han klarar av att lägga in en smilie-gubbe.

Selfrid
Medlem
#15 Skrivet: 16 Apr 2010 21:37

Citerar: ETTA_på_STEGEN, #11:
Citerar: sture_lindberg, #10:
Och mycket osportsligt mot den som måste vinna.

Håller med , speciellt då motståndaren väntar in i det sista med sina drag ,,

Jag tror dock, för ens egen skull, att man inte ska sitta och reta upp sig. Det finns då en påtaglig risk att man sätter bort sig, bara för att man tappar fokus. Erik Lundin berättar om ett fall då han spelade med kung och torn mot Kristian Sköld som hade kung, torn, springare och två bönder. Sköld retade sig på att Lunding inte gav upp. Han hade upptäckt en pattfälla och gjorde sitt drag samtidigt som han kommenterade: -Vi ska inte ha någon patt här!
Varpå han gick rätt in i en annan pattfälla och partiet blev remi...

sture_lindberg
Medlem
#16 Skrivet: 16 Apr 2010 21:54

Citerar: Selfrid, #15:
att man inte ska sitta och reta upp sig.

Nej det ska man så klart inte..Men slöseri med tid...För båda spelarna..

mrtolle
Medlem
#17 Skrivet: 16 Apr 2010 22:01

Sture: Det är väll aldrig för sent att ge upp !

sture_lindberg
Medlem
#18 Skrivet: 16 Apr 2010 22:11

Citerar: mrtolle, #17:
Sture: Det är väll aldrig för sent att ge upp !

Jo det kan gå så långt att man kan somna över brädet om motstådaren dröjer för länge med det

Kleimark
#19 Skrivet: 16 Apr 2010 22:14

Citerar: sture_lindberg, #18:
Jo det kan gå så långt att man kan somna över brädet om motstådaren dröjer för länge med det

Då var det rätt att inte ge upp, för då vinner man på tid.

Rovlund
Medlem
#20 Skrivet: 16 Apr 2010 22:15

Är det närschack så kan man ju vinna på tid på det sättet, så fortsatt spel kan ju vara motiverat

sture_lindberg
Medlem
#21 Skrivet: 16 Apr 2010 22:19

Det var förståss ett skämt på #18...Men alla gör som dom vill ,men jag och många med mej tycker alla fall att det är rätt så osporstsligt att inte ge upp i en förlorad ställning,utan den minsta chans..

mrtolle
Medlem
#22 Skrivet: 16 Apr 2010 22:20

Så länge motståndaren spelar är det OK att han/hon spelar vidare tycker jag, däremot att bara försvinna och låta egna tiden gå ut är beklagligt beteende enligt mitt tycke

Kleimark
#23 Skrivet: 16 Apr 2010 22:22

Citerar: sture_lindberg, #21:
Det var förståss ett skämt på #18

Inte lätt att veta.

Det var faktiskt en som somnade och förlorade på tid. Motståndaren såg till så att det var tyst i lokalen. Till slut gick tiden ut och förlusten var ett faktum.

sture_lindberg
Medlem
#24 Skrivet: 16 Apr 2010 22:26

Citerar: Kleimark, #23:
Inte lätt att veta.

Om jag fixar till en sån här ................. ............ då är det nog ett skämt..Hur ska jag kunna förtydliga skämtet ytterligare hm..hmmm..

Selfrid
Medlem
#25 Skrivet: 16 Apr 2010 22:57

Citerar: Kleimark, #23:
Det var faktiskt en som somnade och förlorade på tid. Motståndaren såg till så att det var tyst i lokalen. Till slut gick tiden ut och förlusten var ett faktum.

Jag läste om ett fall där en spelare gjorde så mot sin sovande motståndare. Men så vaknade motståndaren och hävdade att han vunnit på tid.
-Du vunnit på tid!? Du sov ju!
-Ja, men det är ju ditt drag!
Så kan det gå...

Solar_Plexus
Medlem
#26 Skrivet: 16 Apr 2010 23:40

Citerar: Selfrid, #25:

Min gode vän Robert Wiklund i Götaverkens schackklubb, Göteborg, somnade under rond 3 (tror jag att det var) i SM i Stockholm 2007 därför att han hade deltagit i något slags "spanking-bang" hela natten. Motståndaren visste inte vad han skulle göra och tiden gick! Till slut gick motståndaren till domaren och frågade vad han skulle göra i den uppkommna situationen och domaren gick och, mycket försynt, väckte Robban och frågade om han inte skulle spela vidare? Robban vaknade till och förklarade att: jodå, jag skall visst spela vidare! Robban dängde iväg en sisådär 30 drag på sina sista 20 minuter och vann elegant!! Han är även känd som "trollkarlen från Brunnsbo"!!!

farbrorjo
Medlem
#27 Skrivet: 17 Apr 2010 20:28 - Redigerad av: farbrorjo

Paperino: Standardförfarandet vid borttagning av inlägg är att de åtföljs av ett meddelande. Om du inte fått något sådant så har något misstag skett. Om du skickar mig ett meddelande om innehållet i inlägget och ungefär när du skrev det, så lovar jag att reda ut det och återkomma (under tiden tar jag bort #27-#30 eftersom de ej har med trådämnet att göra).

ETTA_på_STEGEN
Medlem
#28 Skrivet: 17 Apr 2010 20:30

Skriv det igen om du anser att det följer forumets regler.

Paperino
Medlem
#29 Skrivet: 17 Apr 2010 20:46

Farbrorjo kollar på det just nu...Jag skrev ungefär såhär...
Jag brukar ge upp då min motståndare antar min utmaning (speciellt som vit) och inte drar. Nu senast nässjö...
eller något sådant...
Kanske jag inte skulle nämnt nässjö i mitt exempel, men jag lägger inte några värderingar i att han inte drog utan det är mitt val att jag ger upp...

Paperino
Medlem
#30 Skrivet: 17 Apr 2010 20:49

He he måste be om usräkt jag skrev inlägget i en annan tråd klantigt av mig...Skönt att det var jag som klantade mig...och att det inte var någon obergriplig cencur...

. 1 . 2 . >>
Du måste logga in för att kunna posta!