Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / schack-klockor!
Författare Meddelande
ChessComand
Medlem
#1 Skrivet: 8 Dec 2004 08:47

Det sägs att det digitala nätvärket kommer att ta över, detta gäller även schackklockor då? Det har kommit ut åtskiljiga schackklockor i sina dar och den ena bättre än den andra, tills NU.....visst dom digitala schackklockorna e väldigt exakta och har många finnesser som en vanlig analog schackklocka inte har!. Men varför har den inte blivit en storseljare då? jag tycker att en av anledningarna kan vara att det finns så mycket digitalt var du än är/går idag, så styrs nästan inget av analoga saker. Det kan ju vara en anledning till att när man sätter sig i schacklokalen och hör tickandet från schackklockorna så känns det nästan lite som ett avslapnande moment när man sitter där och tänker. //slutsats- Jag tror det behöver bevara lite av det gammla också eller va säger ni??...Ananrs hade väll ändå genombrottet kommit vid detta laget??

scythehorror
Medlem
#2 Skrivet: 8 Dec 2004 20:07

Äh, jag är inte för att bevara det gamla bara för att det är nån slags tradition. Jag tror istället det största skälen är att man är tvungen att köpa batterier till de digitala klockorna(det finns ju inga med solceller, än) eller så har man redan en, så varför skaffa en ny?

erik
Moderator
#3 Skrivet: 8 Dec 2004 23:33

Jag har för mig att det gjordes ett försök under nåt SM (Borlänge möjligen?) under 90-talet med digitala klockor. Men det gick inte väl ut,, alla ville ha tillbaka hederliga Tornuret :) Batteri är nog en stor orsak som scythehorror säger,, tänk er en klubb med 50 klockor =dyrt. De kanske räcker länge iofs.

leif
Medlem
#4 Skrivet: 8 Dec 2004 23:43

Stämmer nog att försök gjordes i någon "breddtävling" på 90-talet och inte slog så väl ut. Men det är länge sedan nu. Tror ni inte att den digitala schackklockan inom låt säga 10 år har gått samma utveckling till mötes som de armbandsur vi har? Köpkraften är kanske dock något lägre hos klubbarna än det varit för oss enskildas köp av andra klockor.

ThonySjolund
Medlem
#5 Skrivet: 13 Dec 2004 08:57

Jag spelar i UASS och där finns det 50 digitala klockor och 50 gamla klockor. Det är så det ska vara =)

Du måste logga in för att kunna posta!