Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Är det mer "lönsamt" för rankingen att förlora på tid än att ge upp?
Författare Meddelande
Content
Medlem
#1 Skrivet: 25 Sep 2023 20:59

Spelar just ett parti där min motståndare har ett förlorat läge. Men istället för att ge upp (eller försöka göra ett drag) blir han plötsligt bara passiv och låter tiden gå utan att göra någonting. Det är hans drag och han kommer väl att förlora på tid? Men tjänar han rankingpoäng på att göra så istället för att helt enkelt ge upp?
Alltså: är det mer "lönsamt" att förlora på tid än att ge upp? (Och är det i så fall någon mer än jag som tycker att det är osportsligt att inte erkänna sig besegrad?)

knightrider
Moderator
#2 Skrivet: 25 Sep 2023 21:05

Det blir samma utfall på rankingen.

Content
Medlem
#3 Skrivet: 25 Sep 2023 21:09

Ok, tack. Men då förstår jag inte alls varför han inte spelar vidare (och blir matt i nästa drag) eller ger upp? Vad är poängen liksom? Det är väl hans tid som rullar och inte min?

Hägglunds73
Medlem
#4 Skrivet: 26 Sep 2023 05:20

Jag var med om det där IRL en si så där 30 år sen då motståndaren bara försvann från schacklokalen. Dennes ställning på brädet var helt körd. Fick vänta i 40 minuter på att tiden skulle gå ut.. Hmm... Hur tänkte han där...?

jagärsämst
Medlem
#5 Skrivet: 26 Sep 2023 11:19

Citerar: Hägglunds73, #6:
Hmm... Hur tänkte han där...?

Tja istället för som ordspråket bättre fly än illa fäkta så kanske han levde enligt devisen bättre fly än att ge upp

Content
Medlem
#6 Skrivet: 26 Sep 2023 13:37

Det är partiet mot Eduardo. I det här partiet gjorde han alla sina drag snabbt, men när han hamnade i denna hopplösa ställning så slutar han spela och vill bara låta tiden gå. När jag ber honom ge upp eller göra ett drag, så skriver han bara att det inte är emot reglerna att låta bli att spela i ett förlorarläge. Och som förklaring:
"Håller på och slå nytt ranking rekord. Mvh Raul"

Därav min fråga här i forumet. För mig ett osportsligt och obegripligt beteende.

lisbetsallander
Medlem
#7 Skrivet: 26 Sep 2023 15:15

Citerar: Content, #4:
(och blir matt i nästa drag)

fast det där stämmer inte riktigt, visst är det stort övertag men han kan ju dra ut på det ett tag.....

Content
Medlem
#8 Skrivet: 26 Sep 2023 15:43

Ett meningslöst drag, ja. Men partiet är ändå förlorat för vederbörande. I synnerhet om han INTE gör något drag utan bara har gått under jorden...

lubbeluring
Medlem
#9 Skrivet: 26 Sep 2023 15:48

Jo, man kanske är en seger ifrån att sätta
nytt rankingrekord.
Då kan man dra lite på förlorarpartier tills
man fått in en seger.
Och därmed sätta nytt rekord.

Hägglunds73
Medlem
#10 Skrivet: 26 Sep 2023 16:05

Spelar man IRL så hinner man inte vinna ett parti före förlustpartiet.
Nåja... Hur som helst rätt respektlöst att bara dra och förlora på tid...

Content
Medlem
#11 Skrivet: 26 Sep 2023 17:43

Citerar: lubbeluring, #11:
Jo, man kanske är en seger ifrån att sätta
nytt rankingrekord.
Då kan man dra lite på förlorarpartier tills
man fått in en seger.
Och därmed sätta nytt rekord.

Ja, men till vilken nytta? Dels halkar han ju tillbaka ändå sen, dels - hur kul är det att vinna rankingpoäng genom att INTE spela schack när förlust hotar? Särskilt stolt över "prestationen" kan man ju ändå inte känna sig...

Men var och en blir tydligen lycklig på sin tro....

uct2
Medlem
#12 Skrivet: 26 Sep 2023 17:52

Jag var med om det där IRL en si så där 30 år sen då motståndaren bara försvann från schacklokalen. Dennes ställning på brädet var helt körd. Fick vänta i 40 minuter på att tiden skulle gå ut.. Hmm... Hur tänkte han där...?

Håller helt med om att det är dåligt sportsmanship att försvinna ur lokalen och låta tiden gå ut. Men jag kan inte låta bli att tänka på ett världsberömt parti från 1800-talet där samma sak hände på yppersta elitnivå, mellan Steinitz och von Bardeleben, där den sistnämnde stack istället för att ge upp.

Håll till godo, ni som är intresserade av lite schackhistoria: https://en.chessbase.com/post/50-games-the-magic-r ook-wilhelm-steinitz-vs-curt-von-bardeleben

Trizz
Medlem
#13 Skrivet: 26 Sep 2023 17:57

30 år sen då motståndaren bara försvann från schacklokalen

Man får inte gå iväg från schackpartiet när de är sin egna betänketid. Alltså förlust

Och du vinner helt enkelt!

Trizz
Medlem
#14 Skrivet: 30 Sep 2023 22:31

Citerar: Trizz, #13:
Och du vinner helt enkelt!

Och du vinner inte mer ranking poäng utan bara de vanliga som Gäller vid vinst!

Content
Medlem
#15 Skrivet: 2 Okt 2023 11:33 - Redigerad av: Content

Den spelare det handlar om har satt i system att i underläge låta sin tid rinna ut tills bara är några timmar kvar innan han drar - så ser jag att det är i många av hans partier. När han till sist drar så åker hans tid upp på 3 timmar igen, trots att han inte spelat på flera dagar. Varför?
Detta är oerhört tröttsamt och osportsligt. Det strider mot hela spelets idé och jag kommer att blocka honom efter att han förlorat det utdragna partiet mot mig.

tornado
Medlem
#16 Skrivet: 2 Okt 2023 12:50

Jag har tittat på ditt parti , det är bara 15 drag än,så du kör ditt spel och vinner lätt.

Content
Medlem
#17 Skrivet: 2 Okt 2023 13:00

Citerar: tornado, #16:
Jag har tittat på ditt parti , det är bara 15 drag än,så du kör ditt spel och vinner lätt.

Jag vet. Men bara så tradigt att det tar sån tid och att motståndaren inte gör sina drag förrän i allra sista stund varje gång hans läge är hopplöst. Förstår inte poängen med det...

tana
Medlem
#18 Skrivet: 2 Okt 2023 19:11

Har man valt formatet 3dgr/drag, har motståndaren rätt att använda hela tiden oavsett hur läget är. Kan ju vara irriterande men om man vill spela snabbare, ska man välja 7-dagars partier.

Content
Medlem
#19 Skrivet: 3 Okt 2023 13:48

Citerar: tana, #18:
Har man valt formatet 3dgr/drag, har motståndaren rätt att använda hela tiden oavsett hur läget är. Kan ju vara irriterande men om man vill spela snabbare, ska man välja 7-dagars partier.

Jag vet att det inte är ett regelbrott. Men jag förstår ändå inte vare sig taktiken, poängen eller tävlingsmoralen med ett sådant beteende. (Annat än att jag och alla andra han ligger under mot plötsligt glömmer bort att logga in - men hur kul är det att vinna och klättra i rankingen? Jaja...

tana
Medlem
#20 Skrivet: 3 Okt 2023 19:10

Det behöver inte vara frågan om taktik, poäng eller tävlingsmoral. Åtminstone jag, och tror att många andra, väljer 3-7/dagar per drag eftersom jag ibland är borta från SO eller på annat sätt behöver tiden. Jag för min del förstår inte varför du har brottom, du kommer ju ändå att vinna. Du kan ju koncentrera dig till andra partier.

Content
Medlem
#21 Skrivet: 5 Okt 2023 07:43

Citerar: tana, #20:
Det behöver inte vara frågan om taktik, poäng eller tävlingsmoral. Åtminstone jag, och tror att många andra, väljer 3-7/dagar per drag eftersom jag ibland är borta från SO eller på annat sätt behöver tiden. Jag för min del förstår inte varför du har brottom, du kommer ju ändå att vinna. Du kan ju koncentrera dig till andra partier.

Jag har inte bråttom. Men spelaren i fråga har satt i system att vänta tre dagar med att dra i de partier där hans läge är helt hopplöst. Så länge det är jämnt spelar han raskt. Jag förstår fortfarande inte poängen med det beteendet.

tornado
Medlem
#22 Skrivet: 5 Okt 2023 11:10

...och vissa spelare har satt i system att upprepa sig gång efter annan

Hägglunds73
Medlem
#23 Skrivet: 5 Okt 2023 13:47

Det finns ingen vinst med att systematiskt dra ut på en förlorad ställning. Skulle möjligtvist vara en psykologiskt fördel om motståndaren blir frusterad och sätter bort sig i ren frustation..

Content
Medlem
#24 Skrivet: 6 Okt 2023 12:00

Citerar: tornado, #22:

Touché!

lisbetsallander
Medlem
#25 Skrivet: 6 Okt 2023 17:54

Citerar: tornado, #22:

ja, det finns gott om sölkorvar här ........

tana
Medlem
#26 Skrivet: 6 Okt 2023 18:32

Säkert. Men även folk som kan ha annat att göra än spela på SO.

lisbetsallander
Medlem
#27 Skrivet: 6 Okt 2023 18:35

Citerar: tana, #26:
. Men även folk som kan ha annat att göra än spela på SO

ja speciellt när dom ligger i underläge

Content
Medlem
#28 Skrivet: 6 Okt 2023 22:24

Citerar: lisbetsallander, #27:
ja speciellt när dom ligger i underläge

Ja. Plötsligt har den spelaren inte ens några sekunder över för att ge upp! Stackars människa som är så jäktad...

Du måste logga in för att kunna posta!