Författare |
Meddelande |
CAQUELAQ
Medlem
|
#31 Skrivet: 13 Nov 2023 03:08
Resultat Klass A, Grupp 7:
1:an V-TAB och 2:an Laijo går vidare till semifinalen. 7:a blir areaz, och 8:a blir Lambic.
|
CAQUELAQ
Medlem
|
#32 Skrivet: 14 Nov 2023 01:04
Resultat Klass D, Grupp 1:
1:an mette och 2:an jaji går vidare till semifinalen. 8:a blir bosses, och 9:a blir frisco3.
|
CAQUELAQ
Medlem
|
#33 Skrivet: 17 Nov 2023 10:37
Resultat Klass A, Grupp 4:
1:an S1mple och 2:an BMI-blåval går vidare till semifinalen. 8:a blir hrokur genom inbördes förlust mot Superraf, och 9:a blir Berget.
|
Trump
Medlem
|
#34 Skrivet: 17 Nov 2023 14:27
Vilken motor vann...
|
Trump
Medlem
|
#35 Skrivet: 17 Nov 2023 14:28
Löjeväckande spektakel detta...
|
timmy
Medlem
|
#36 Skrivet: 17 Nov 2023 15:49
Kom med konstruktiv kritik istället! Det är fritt för vem som helst att deltaga på de premisser som gäller. Jag klandrar ingen för detta och har den största respekt för CAQUELAQ som anordnar detta år efter år.
|
_IQ_
Medlem
|
#37 Skrivet: 17 Nov 2023 17:25
Bra skrivet!
Barnsligt gnäll och tjat vill vi inte ha.
Spela schack istället!
|
MalmöLeif
Medlem
|
#38 Skrivet: 17 Nov 2023 18:33
Caquelaq gör ett fantastiskt jobb!!!
|
Tjänstemannen
Medlem
|
#39 Skrivet: 17 Nov 2023 23:06
Håller med, sluta gnälla. Stort tack för allt jobb ni lägger ned.
|
CAQUELAQ
Medlem
|
#40 Skrivet: 17 Nov 2023 23:22 - Redigerad av: CAQUELAQ
Citerar: Trump, #34:
Vilken motor vann...
Citerar: Trump, #35: Löjeväckande spektakel detta...
Jag administrerar gärna ett IM som förbjuder motorer - jag förmodar att bäste herrn i gengäld erbjuder sig att kontrollera alla partier och ser till att ingen bryter mot förbudet, och fortsätter att göra så i alla framtida IM många år framöver. Eller?
Du behöver inte delta i IM om du inte tycker om premisserna, men du behöver inte heller spy galla och visa hela världen hur missbelåten du är. Jag gör så gott jag kan med de förutsättningar jag har, och jag tar gärna emot konstruktiv kritik, men har du bara spott och spe att komma med kan jag inte ta dig på allvar.
Tack alla ni andra för de snälla orden.
|
E.Höglander
Medlem
|
#41 Skrivet: 18 Nov 2023 10:56 - Redigerad av: E.Höglander
Men ärligt talat. Vem kan personligen vinna någonting när den använt hjälpmedel? Borde inte ens få kalla det schack då.
Det borde finnas ett grundläggande konsensus om förbud mot motorer, även om det är omöjligt att moderera alla matcher och kunna ha den kollen så är det ändå det enda man kan göra för att skapa ett nytt förhållningssätt, där folk förstår att det i tävlingar är helt otroligt skevt att använda motorer. Samtidigt skulle det kunna finnas några att vända sig till ifall man tror att ens motspelare brukat motor under turneringsmatch.
Det går ju inte att ha det så här.
Och Caquelaq, jag har ingen aning om vad du anordnar och det är trots det fantastiskt att du gör det du gör, jag pratar generellt om allt schack men framförallt turneringar på denna sida.
Jag är ny här och höll på, eller kommer, att vända i dörren när jag förstod att motorer var tillåtet. Ingenstans på några schackplattformer är det aktivt tillåtet att bruka motorer, och högst troligt är att man kommer i kontakt med de forumen först för att sen kanske hitta hit. Och det är nog fler än jag som kommer vända i dörren när de förstår att folk kan vinna över dem hur lätt som helst med hjälp av motorer, det finns liksom inte med I definitionen av vad spela schack är. Vad det sysslas med här vet jag inte.
|
timmy
Medlem
|
#42 Skrivet: 18 Nov 2023 11:30 - Redigerad av: timmy
Jag har spelat här sedan 2006 och har träffat ett helt gäng med fina schackvänner och spelat 100-tals turneringar och partier där jag vet att motståndare inte använt motor. Och jag vet när jag startar ett parti mot dessa schackvänner att det kommer bli ett jämnt, kul parti på lika villkor. Många håller nog med mig i denna beskrivning.
Däremot är detta en sida som bygger på frivillighet, ideellt arbete och ej vinstdrivande bakomliggande grundare av sidan (erik). Jämför du med andra större internationella, sajter är det en miljardindustri idag som har flertalet moderatorer och granskningsmallar, men detta är avlönade programmerare som ständigt uppdaterar sajterna.
Vill du möta nån utan motor, skicka ett pm och fråga. Fråga nån gammal räv på SO vilka turneringar och spelare man kan spela mot motorfritt är ett tips.
Där har du skillnaden mellan sO och exempelvis chess.com. I individuella mästerskapen är det tillåtet att använda motor om man vill och i sO-serien är det inte tillåtet och där har det på FRIVILLIG basis gjorts granskningar de senaste 2-3 åren. Att moderera exempelvis serien tar några timmar i anspråk i veckan varje år, hur många timmar det tar att moderera IM vet jag inte, men antagligen en hel del.
Där har du bakgrunden till schackonline i grova drag. Någon som vill tillägga något?
|
CAQUELAQ
Medlem
|
#43 Skrivet: 18 Nov 2023 11:45
Citerar: timmy, #42: Någon som vill tillägga något?
Bara att jag, som jag sagt så många gånger, inte har vare sig kunskap eller befogenhet att granska och straffa regelbrytare. Ett motorfritt IM kan bli verklighet endast om någon tar på sig rollen att moderera, och kan göra det i många Mästerskap många år framöver.
|
lubbeluring
Medlem
|
#44 Skrivet: 18 Nov 2023 12:30 - Redigerad av: lubbeluring
Kanske att de onämnbara kan få en egen serie.
Grupperna kan heta tex. Formel 1, Formel 2, Formel 3.
|
jimpan
Moderator
|
#45 Skrivet: 18 Nov 2023 13:57 - Redigerad av: jimpan
Jag modererar Schack Online på frivillig basis o när tid finns. Flera uppgifter men den viktigaste är att hålla forumtrådarnas inlägg på en trevlig nivå. Administrerar Seriespelet tillsamman med Malvan och där har vi mha Timmy granskning av att motorer inte används i serien. Att spelare använder motorer här på sO är någonting vi får leva med, tyvärr.
1. Sluta gnäll!
2. Frivilligt att spela här
3 Caquelaq -> kanonjobb med Mästerskapet
|
Maigret
Medlem
|
#46 Skrivet: 18 Nov 2023 14:06
Citerar: E.Höglander, #41:
Det borde finnas ett grundläggande konsensus om förbud mot motorer, även om det är omöjligt att moderera alla matcher och kunna ha den kollen så är det ändå det enda man kan göra för att skapa ett nytt förhållningssätt, där folk förstår att det i tävlingar är helt otroligt skevt att använda motorer. Samtidigt skulle det kunna finnas några att vända sig till ifall man tror att ens motspelare brukat motor under turneringsmatch.
Det går ju inte att ha det så här.
i länken som Malvan visade dig i ett annat forum framgår att något sådant koncensus inte existerar och att därför diskussioner om motorers vara eller inte vara är förbjuden.Vi borde i alla fall komma överens om att respektera detta förbud.
|
jimpan
Moderator
|
#47 Skrivet: 18 Nov 2023 14:10
Citerar: Maigret, #46: diskussioner om motorers vara eller inte vara är förbjuden.Vi borde i alla fall komma överens om att respektera detta förbud.
Precis så - Tack Maigret
|
tana
Medlem
|
#48 Skrivet: 18 Nov 2023 15:47
Stort eloge för jimpan, QAQUELAQ, timmy, Malvan, BOB, HSK MickevB och andra som ser till att sidan fungerar.
Det kommer alltid att komma in nya som tror sig upptäcka hjulet igen.
Inget att bry sig om.
|
E.Höglander
Medlem
|
#49 Skrivet: 18 Nov 2023 19:55
Citerar: Maigret, #46: i länken som Malvan visade dig i ett annat forum framgår att något sådant koncensus inte existerar och att därför diskussioner om motorers vara eller inte vara är förbjuden.Vi borde i alla fall komma överens om att respektera detta förbud.
När Qaquelaq ber om konstruktiv kritik gällande framtida turneringar så är det alltså förbjudet att ens nämna motorer?
|
timmy
Medlem
|
#50 Skrivet: 18 Nov 2023 23:45
Nej, det är inte förbjudet att nämna det i den meningen att det i exempelvis i serien är förbjudet och det kontrolleras. Men i övrigt är motordiskussionen förbjuden på förekommen anledning, vilket står att läsa i ovan nämnda länk.
Men finns det någon konstruktiv kritik som inte nämnts tidigare eller förklarats tidigare i denna tråd så mottages det säkerligen gärna.
|
CAQUELAQ
Medlem
|
#51 Skrivet: 19 Nov 2023 07:27
Resultat Klass A, Grupp 6:
1:an OR44 och 2:an Fich går vidare till semifinalen. 7:a blir P-A.J, och 8:a blir bip_b2.
|
CAQUELAQ
Medlem
|
#52 Skrivet: 19 Nov 2023 07:32 - Redigerad av: CAQUELAQ
Klass A är färdigspelad. Till semifinalen går:
Berny
BMI-blåval
bärbel
Fich
gogge
knightrider
nastyboy
nossagang
OR44
s1mple
sicily43
ullabella1
|
CAQUELAQ
Medlem
|
#53 Skrivet: 20 Nov 2023 00:24 - Redigerad av: CAQUELAQ
Resultat Klass B, Grupp 4:
Segrade gjorde NiHaoo, sedan kom tre på samma poäng: Pawn_Pusher, ULF_ESS och snygg. De vann ett parti och förlorade ett mot varandra, och för särskiljning måste jag titta på deras resultat mot 5:an.
5:e platsen stod mellan PeterWallberg och Jazu, där Jazu vann det inbördes mötet. ULF_ESS förlorade mot Jazu, så 2:a platsen stod mellan Pawn_Pusher och snygg. I deras inbördes möte vann snygg. Alltså:
1:an NiHaoo och 2:an snygg går vidare till semifinalen. 7:a blir borje44 genom inbördes vinst mot 8:an Ardennerspringaren.
|
CAQUELAQ
Medlem
|
#54 Skrivet: 20 Nov 2023 00:28 - Redigerad av: CAQUELAQ
Resultat Klass D, Grupp 3:
1:an RogerSahlibn och 2:an nelliesto går till semifinal. 8:a blir beroma, och 9:a blir TesseS.
Klass D är färdigspelad. I semifinalen spelar:
dennis01
jaji
JOAOVE
mette
nelliesto
RogerSahlin
|
bärbel
Medlem
|
#55 Skrivet: 20 Nov 2023 06:58
Teilnehmer Halbfinale Klasse A
Gruppe 5 Bärbel
|
CAQUELAQ
Medlem
|
#56 Skrivet: 21 Nov 2023 01:48
Resultat Klass B, Grupp 3:
1:an LarsS och 2:an Magnum6 går till semifinal. 7:a blir CUMULUS, och 8:a blir INGO_7890-1.
|
CAQUELAQ
Medlem
|
#57 Skrivet: 21 Nov 2023 01:55
Resultat Klass B, Grupp 5:
Segrade gjorde kjelle40. Om andra platsen stod det mellan kille20 och Rosenqvist. För särskiljning fick jag titta på deras resultat mot 6:an KurtHansen. kille20 förlorade, medan Rosenqvist vann. Alltså:
1:an kjelle40 och 2:an Rosenqvist spelar i semifinalen. 7:a blir werner7 och 8:a blir ALX064.
|
CAQUELAQ
Medlem
|
#58 Skrivet: 21 Nov 2023 01:58
Klass B är färdigspelad. i semifinalen spelar:
B41C
ess_storm
KAG87900
kjelle40
LarsS
lillpysen
Magnum6
NiHaoo
ringsöleffe
Rosenqvist
snygg
Tojje58
|
CAQUELAQ
Medlem
|
#59 Skrivet: 21 Nov 2023 02:00 - Redigerad av: CAQUELAQ
Grundspelet är avslutat. Jag har lagt upp semifinalerna i wikin nu, och det blir spelstart nu på söndag den 26:e november.
|
NiHaoo
Medlem
|
#60 Skrivet: 26 Nov 2023 12:16
När på söndag 26/11 startar semifinalen??
// Nihaoo
|