Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Lära sig tumregler
Författare Meddelande
Qurrydam
Medlem
#1 Skrivet: 30 Maj 2020 15:47

Hej!

Jag är ny här på forumet och skulle gärna ta emot tips för att utvecklas. Jag kan säga att jag är helt okej spelare, men jag skulle vilja lära mig alla viktiga grundläggande saker som är bra att veta.

Vilka tumregler måste man känna till?

Till exempel.
Hur avgör man vilken pjäs det är bäst att ta motståndarens pjäs med om man kan välja mellan flera, typ med hästen eller löparen? Hur blir man bättre på att värdera?

När är det rätt läge att börja byta pjäser?

Hörde nyligen att det är bra att ha kvar löparen som är på den vita linjen om man är vit och att man ska försöka ta den om man har svart färg, så jag tänker att det är massa andra viktiga saker som är bra att känna till.

Tipsa gärna om böcker/datorprogram också Ha en fin helg!

Megalodon
Medlem
#2 Skrivet: 30 Maj 2020 17:39

Är du nybörjare eller har du spelat i klubb?

Qurrydam
Medlem
#3 Skrivet: 30 Maj 2020 18:49

Spelade i klubb när jag var yngre, kan väl vinna mot spelare som har typ 2000 i rating på lichess så att det ger en klarare bild kanske

Megalodon
Medlem
#4 Skrivet: 30 Maj 2020 19:11 - Redigerad av: Megalodon

Tyvärr vet jag inget om Lichess men du är iaf ingen nybörjare då. Bra och dålig löpare är bra att kunna t.ex. https://www.thechesswebsite.com/good-bad-bishop/ Löpare mot springare https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&u rl=https://m.youtube.com/watch%3Fv%3DJCgh_Dm8xXE&v ed=2ahUKEwjYydz7j9zpAhXVxcQBHRsJCQwQwqsBMA16BAgJEA U&usg=AOvVaw2KIDPdcbIYXffe23zSzt1O

HSK_Andreas
Moderator
#5 Skrivet: 30 Maj 2020 22:12

Det där med att behålla den vita löparen för att man är vit är helt galet, så det kan du glömma direkt.

Några tumregler:
* Löpare är bättre än springare i öppna ställningar
* Springare är bättre än löpare i stängda ställningar
* Löparpar är oftast starka

Då det oftare går från stängd ställning till öppen så betyder det att löpare anses lite starkare, men schack är ju spelet med miljoner undantag (och tur är väl det).

Ett fel många gör är att om de har en löpare (säg vitfältaren) så ställer man sina bönder på samma färg, med tanken att löpare och bönder kan gardera varandra. Det är generellt feltänkt. Det är normalt bättre att placera bönder på motsatt färg så att man kan ha kontroll över fler fält. Och som vanligt finns det undantag.

Hammerman
Medlem
#6 Skrivet: 4 Jun 2020 10:14

Springare före löpare, men.
Inte flytta en pjäs flera gånger i öppningen , men.
Vänta med att flytta damen i öppningen, men.
Göra rockad tidig, men.
etc etc

baslars
Medlem
#7 Skrivet: 9 Jun 2020 06:25

Några erfarenheter jag gjort:
Skapa tidigt en möjlighet till rockad, så att det finns en utväg.

Byt av pjäser om
- du som jag är svagare på att räkna i taktiska situationer och hellre vill förenkla
- du har ett materiellt övertag eller bättre ställning

Att stänga in sina pjäser i spelöppningen är vägen till snabb undergång

Om du är svagare än motståndaren, försök gå utanför teorin och skapa en udda ställning.
Om du däremot är starkare, spela på utan att försöka glänsa, till slut kommer chansen.

pawn
Medlem
#8 Skrivet: 12 Jun 2020 19:29

Jag har lärt så här:
OM du inte kan nåt ordentligt via teorier såå ...byt inga pjäser i början (den som slår först ger motståndaren sin pjäs dit) Lätta pjäser ska ut INNAN damen . Damen är ett tacksamt mål att attackera i början samt ger ofta motståndaren ett enkelt väg att via attacken att utveckla sina pjäser. Tornen gör sig bäst från bakplan via öppna rader. Gör en rockad väldigt fort. Börja ALLTID med bönder på E eller D . Går du utanför detta så MÅSTE du veta och ha en plan

lillpysen
Medlem
#9 Skrivet: 13 Jun 2020 15:56

... som Sickan.

Hägglunds73
Medlem
#10 Skrivet: 29 Jun 2020 20:49

https://www.bokus.com/bok/9789127350571/bli-oslagb ar-i-schack-en-tiger-vid-bradet/

En rätt underhållande bok hur hur optimerar sitt spel utifrån sin spelstyrka..

Du måste logga in för att kunna posta!