Författare |
Meddelande |
LNO1
Medlem
|
#1 Skrivet: 19 Feb 2017 11:56
I akt och mening att spinna vidare på det jag argumenterat för i tråden om tekniska slutspel så tänkte jag att vi kunde göra en liten (eller stor) kollektion med olika studier för att träna upp hjärnan och räkneförmågan lite. Jag hoppas att det ska gå att infoga diagram (vilket jag försöker göra i mitt nästa inlägg) annars får vi väl skriva ställningarna i textform. För tydlighetens skull: detta är ingen tävling så lämna inte era lösningsförslag i denna tråd, kanske kan vi ha en parallell tråd till detta. Varmt välkomna med kommentarer och bidrag, men snälla ni undvik Babson, för er med dragning till detta v.g. starta en egen Babsontråd
Anledningen till att jag inte vill att lösningar ska lämnas in här i denna tråd är att man vill ju inte förstöra nöjet för de som vill lösa problemen på egen hand. Många av ställningarna kommer att vara lösningsbara med hjälp av motorer.
|
LNO1
Medlem
|
#2 Skrivet: 19 Feb 2017 11:59 - Redigerad av: LNO1
Vit drar och vinner.
Tack vare Malvans tips så började jag tänka lite utanför boxen och hittade en utmärkt länk där ni kan skapa diagram och länka "on the fly"
|
Malvan
Medlem
|
#3 Skrivet: 19 Feb 2017 12:02
Så här kan man göra diagram och bara visa en ställning:
Matt i två drag
Kolla adressen!
|
LNO1
Medlem
|
#4 Skrivet: 19 Feb 2017 12:04
Tack Malvan!
|
Malvan
Medlem
|
#5 Skrivet: 19 Feb 2017 13:35
Tack själv! Den länk du har i #2 nu verkar betydligt vara lättare att använda än min i #3.
|
LNO1
Medlem
|
#6 Skrivet: 19 Feb 2017 13:51
Citerar: Malvan, #5: Den länk du har i #2 nu verkar betydligt vara lättare att använda än min i #3.
Det var du som gav mig idén, ett utmärkt exempel på kreativt samarbete.
F.ö krävdes det kreativt samarbete för att lösa studien i exemplet jag gav. Min son och jag hade en sen natt igår och efter några dumma förslag från undertecknad lyckades han se lösningen. Det tog sin lilla tid och jag var lika perplex som när jag såg Rétis berömda studie för första gången. Jag återkommer senare men den, men varför inte suga lite på de två karameller som redan ligger ute.
Jag uppmanar forumet att gärna skapa en diskussionstråd där ni kan samarbeta för att hitta lösningarna, även Malvans problem stod inte alls klart för mig vid en första anblick hur det ska gå till. Jag ska ta mig en titt till efter mitt Teamleagueparti som börjar om en timme. Man måste ju förbereda sig lite också.
|
Vert
Medlem
|
#7 Skrivet: 19 Feb 2017 21:26
En personlig favorit är denna studie där vit drar och vinner; som den intresserade ser är det fråga om en kantbonde och en löpare av "fel" färg, men trots detta går det att vinna med hjälp av en liten finess.
En annan fråga/reflektion är följande: vad är skillnaden mellan "studie" och "problem"? Finns det någon skillnad? Jag har alltid tänkt att ett problem är en uppgift där den ena spelaren ska sätta matt medan en studie är en uppgift där man ska hitta vinst/remi men inte behöver visa hela vägen till matt. Är detta fel? Omfattar denna tråd båda delarna?
|
LNO1
Medlem
|
#8 Skrivet: 19 Feb 2017 22:05
Citerar: Vert, #7: Är detta fel?
det är inte fel, det är rätt
Visst problem går också bra! Tack för ditt bidrag! Har du kikat på den första studien?
|
uct2
Medlem
|
#9 Skrivet: 19 Feb 2017 22:38
Babson är t ex problem, inte studier.
|
LNO1
Medlem
|
#10 Skrivet: 19 Feb 2017 22:40
Citerar: uct2, #9: Babson är t ex problem, inte studier.
Helt riktigt, anledningen till att jag inte ville se någon Babson här beror på någon slags personlig aversion, jag får jobba med det 
|
Vert
Medlem
|
#11 Skrivet: 19 Feb 2017 22:44
Citerar: LNO1, #8: det är inte fel, det är rätt
Tittar man på Wikipedia får man intrycket att studier är en underkategori inom problemschacket. Nåväl, jag har begränsad erfarenhet av problemschack och studier och kan inte avgöra vad som gäller.
Citerar: LNO1, #8: Har du kikat på den första studien?
Ja, men inte löst den. Den är emellertid trevlig på så sätt att den innehåller ganska få pjäser - går att lösa, eller åtminstone fundera på, blint.
|
uct2
Medlem
|
#12 Skrivet: 19 Feb 2017 22:48
Citerar: LNO1, #10: Babson är t ex problem, inte studier.
Helt riktigt, anledningen till att jag inte ville se någon Babson här beror på någon slags personlig aversion, jag får jobba med det
Ja, Babson är nog betydligt roligare för dem som skapar problemen än dem som löser problem/studier.
|
LNO1
Medlem
|
#13 Skrivet: 19 Feb 2017 23:17 - Redigerad av: LNO1
Citerar: uct2, #12: Ja, Babson är nog betydligt roligare för dem som skapar problemen än dem som löser problem/studier.
Håller med, men hörde om några som hade knäckt sig själva inför uppgiften att skapa ett sådant problem. Kanske en myt. Själv blev jag av någon anledning nästan fysiskt illamående när jag såg det första lyckade Babsonproblemet. Det har inte hänt mig förut att jag reagerat så... 
|
LNO1
Medlem
|
#14 Skrivet: 19 Feb 2017 23:19
Vid närmare eftertanke så håller vi lösningsdiskussionen i denna tråd och lösningarna i den andra, det måste vara det bästa.
|
LNO1
Medlem
|
#15 Skrivet: 19 Feb 2017 23:34
Citerar: Vert, #7: En personlig favorit är denna studie där vit drar och vinner; som den intresserade ser är det fråga om en kantbonde och en löpare av "fel" färg, men trots detta går det att vinna med hjälp av en liten finess.
Vad trevlig den var! Här kan man ju också se att studier kan vara till en praktisk nytta! Jag gillade enkelheten i denna!
|
Spedicken
Medlem
|
#16 Skrivet: 20 Feb 2017 17:58 - Redigerad av: Spedicken
En svår men väldigt snygg studie
Vit drar och håller remi
|
Vert
Medlem
|
#17 Skrivet: 20 Feb 2017 22:57 - Redigerad av: Vert
Citerar: LNO1, #15: Vad trevlig den var! Här kan man ju också se att studier kan vara till en praktisk nytta! Jag gillade enkelheten i denna!
Löste du den så snabbt?! Bra jobbat! Det sägs - jag vet förstås inte om det stämmer - att Tal löste den på nolltid och därefter visade den för Spasskij som gick och grubblade på den i flera dagar.
Hur det nu än var med den saken så håller jag med om att den faktiskt är "nyttig", vilket inte kan sägas om alla studier.
|
LNO1
Medlem
|
#18 Skrivet: 21 Feb 2017 00:21
Citerar: Vert, #17: Löste du den så snabbt?! Bra jobbat! Det sägs - jag vet förstås inte om det stämmer - att Tal löste den på nolltid
Det var inte alls gjort på nolltid att lösa den, se lösningstråden så berättar jag mera.
|
Spedicken
Medlem
|
#19 Skrivet: 21 Feb 2017 09:22
Citerar: Spedicken, #16:
En svår men väldigt snygg studie
Vit drar och håller remi
För att göra det lite enklare, så är det en patt vit söker.
|
LNO1
Medlem
|
#20 Skrivet: 21 Feb 2017 17:39
Citerar: Vert, #17: Hur det nu än var med den saken så håller jag med om att den faktiskt är "nyttig", vilket inte kan sägas om alla studier.
Håller med , så länge vi vet vad vi pratar om, här talar vi naturligtvis om möjligheten att vinna en ställning som normalt inte anses vunnen, vilket man ju ev. kan ha nytta av i praktiskt spel, eftersom ställningen vi såg faktiskt inte alls ser ut som någon omöjlighet att den skulle kunna uppkomma. Om vi däremot talat om nyttan av att träna hjärnan och att bryta invanda tankemönster, så kan mer udda ställningar också tjäna sitt syfte.
|
Malvan
Medlem
|
#21 Skrivet: 26 Mar 2017 12:36 - Redigerad av: Malvan
Här är ett problem som jag har visat förut, men det förtjänar en repris. Ingenting för motorer, tror jag.
Vit drar och vinner
|
Malvan
Medlem
|
#22 Skrivet: 26 Mar 2017 13:48 - Redigerad av: Malvan
Som tidigare skriver vi lösningsförslag i denna tråd:
Klicka här!
|
Vert
Medlem
|
#23 Skrivet: 31 Mar 2017 10:18
Riktigt intressant studie! Jag tycker mig ha sett den tidigare, men har ingen aning om vad lösningen är. Ska försöka klura lite i helgen.
Malvan, vet du vem som har skapat den, och när?
|
LNO1
Medlem
|
#24 Skrivet: 1 Apr 2017 11:13
Jag lovade Vert en pärla och här kommer den:
Vit drar och håller remi
Tips: Tänk på Reti. Eller förresten, tänk inte på Reti tänk på ställningen! 
|
Malvan
Medlem
|
#25 Skrivet: 1 Apr 2017 11:18
Citerar: Vert, #23: Malvan, vet du vem som har skapat den, och när?
Ja, och jag talar om det i samband med lösningen. Problemet är mycket gammalt.
|