Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / HUr har du bemötts som ny medlem i en klubb?
. 1 . 2 . >>
Författare Meddelande
HSK_Andreas
Moderator
#1 Skrivet: 7 Maj 2015 09:41

Tråden "Vilket ansvar har vi klubbspelare här på SO?" verkar ha blivit låst av någon anledning, oklart för mig varför då ingen förklaring finns.

I vilket fall som helst så vill jag ställa frågan till er som någon gång sökt er till en schackklubb blivit bemötta.

Sture skrev i sista inlägget i ovan nämnda tråd "Bara snack det där om att nya spelare blir illa behandlade på något vis.Det stämmer inte...Tro mej.". Stures inlägg är såklart enkelt att falsifiera, eftersom jag skrivit om hur jag blev bemött i en schackklubb i ett tidigare inlägg i samma tråd, och även hur min bror blev bemött, dvs inte bra alls. Nu hoppas jag och tror jag att det jag och min bror råkade ut för var ett undantag, men jag vill ändå höra mer er här inne hur ni blivit bemötta. Särskilt gärna vill jag höra från er som anser att det inte fungerat som ni önskade och gärna då en beskrivning av vad som hände (ni behöver inte hänga ut någon om ni inte vill). OBS! Jag tror att Sture har rätt i stora drag, men det är bevisligen inte bara snack.

Så hur blev du bemött första gången du kontaktade klubben (via e-post, telefon eller på plats?

HSK_Andreas
Moderator
#2 Skrivet: 7 Maj 2015 09:45

Jag börjar med att besvara min egen fråga.

Jag minns inte hur det var i min första klubb (Vällingby SS) där jag bara spelade några månader som barn innan ungdomsverksamheten la ner. Därefter hamnade jag i Hässelby SK och har varit den klubben trogen i över 35 år nu. Bemötandet jag fick var synnerligen bra.

Besökte en klubb i USA och bemötandet var under all kritik. Ingen var intresserad av en ny person. Först var man väl för dålig för att vara intressant, senare när de visst vilken ranking jag hade så var jag ointressant för jag var för bra...

Något jag inte själv råkat ut för, men hört talas om är någon som tagit sig till en klubblokal, där klubbens medlemmar satt berusade och spelade schack och drack öl. Personen kom inte en gång till... (OBS! Jag har själv spelat schack onykter, men inte på en klubbkväll)

G_arvid
Medlem
#3 Skrivet: 7 Maj 2015 09:53

Citerar: HSK_Andreas, #1:
I vilket fall som helst så vill jag ställa frågan till er som någon gång sökt er till en schackklubb blivit bemötta.

Sture skrev i sista inlägget i ovan nämnda tråd "Bara snack det där om att nya spelare blir illa behandlade på något vis.Det stämmer inte...Tro mej.". Stures inlägg är såklart enkelt att falsifiera, eftersom jag skrivit om hur jag blev bemött i en schackklubb i ett tidigare inlägg i samma tråd, och även hur min bror blev bemött, dvs inte bra alls.

För egen del har jag genomgående blivit bra bemött i de fyra klubbar jag spelat. Fast frånsett den första, där jag började som 13-åring, så har jag kommit till klubbar där mitt ratingtal har betytt en förstärkning för klubben och klubbens lag. Ditt exempel var från USA och jag har uppfattat att det normalt sett är åt andra hållet i Sverige. D v s du har lättare att få kontakt och hitta motståndare om du är en starkare spelare och lägre rankade spelare gärna vill mäta sina krafter mot starkare motstånd medan starkare spelare inte är lika pigga på att riskera sitt ratingtal.

Lazaros
Medlem
#4 Skrivet: 7 Maj 2015 10:06

Tråden "Vilket ansvar har vi klubbspelare här på SO?" verkar ha blivit låst av någon anledning, oklart för mig varför då ingen förklaring finns.

Ja det var mycket märkligt att den tråden stängdes, och det utan förklaring också! Men det verkar ju hända en del märkligheter här ibland.

De två gånger jag gått med i en schackklubb har jag välkomnats med öppna famnen. Och jag har i båda klubbarna funnit goda vänner.
Hoppas det blir likadant om jag ännu en gång börjar spela på klubb.

sture_lindberg
Medlem
#5 Skrivet: 7 Maj 2015 11:25

Citerar: Lazaros, #4:
De två gånger jag gått med i en schackklubb har jag välkomnats med öppna famnen. Och jag har i båda klubbarna funnit goda vänner.
Hoppas det blir likadant om jag ännu en gång börjar spela på klubb.

Då är jag tydligen inte ensam om att ha blivit mycket bra bemött
Att någon här i tråden har något skräckexempel från USA borde alltså inte skrämma bort spelare från att gå med i en schackklubb.

G_arvid
Medlem
#6 Skrivet: 7 Maj 2015 11:31

Citerar: Lazaros, #4:
Ja det var mycket märkligt att den tråden stängdes, och det utan förklaring också! Men det verkar ju hända en del märkligheter här ibland

Min gissning är att trådskaparen gjorde det för att diskussionen kommit för långt från trådens rubrik och det han ville diskutera...

HSK_Andreas
Moderator
#7 Skrivet: 7 Maj 2015 11:31

Citerar: sture_lindberg, #5:
Att någon här i tråden har något skräckexempel från USA borde alltså inte skrämma bort spelare från att gå med i en schackklubb.

Nej, det är nog ingen som påstått heller. Någon har däremot påstått att det inte förekommer...

Om någon känt sig dåligt mottagen här i Sverige (vilket jag är övertygad om att det har hänt, med tanke på att jag även gett ett sådant exempel) så anser iallafall jag att det kan vara av intresse, för kanske gör vi något fel när det kommer någon ny, omedvetet. Det lär vi inte ändra på om vi inte vet om det.

sture_lindberg
Medlem
#8 Skrivet: 7 Maj 2015 11:35

Citerar: HSK_Andreas, #7:
Om någon känt sig dåligt mottagen här i Sverige (vilket jag är övertygad om att det har hänt, med tanke på att jag även gett ett sådant exempel) så anser iallafall jag att det kan vara av intresse, för kanske gör vi något fel när det kommer någon ny, omedvetet. Det lär vi inte ändra på om vi inte vet om det.

Så klart jag kan tycka att det någon gång,vid något tillfälle, kan ha förekommit något ofördelaktigt i en schackklubb..Konstigt vore det väl annars-
-Men att sitta och tro att det förekommer ofta,och därmed försöka få folk att skriva om detta tycker jag är dålig stil..För fram all den fördel i stället med att spela i schackklubb.

HSK_Andreas
Moderator
#9 Skrivet: 7 Maj 2015 12:15

Citerar: sture_lindberg, #8:
Så klart jag kan tycka att det någon gång,vid något tillfälle, kan ha förekommit något ofördelaktigt i en schackklubb..Konstigt vore det väl annars-
-Men att sitta och tro att det förekommer ofta,och därmed försöka få folk att skriva om detta tycker jag är dålig stil..För fram all den fördel i stället med att spela i schackklubb.

Då har du tydligen inte läst först inlägget i tråden korrekt.
Jag ber folk skriva om hur de blev bemötta när de kom i kontakt med en schackklubb, oavsett om det var bra eller dåligt.

sture_lindberg
Medlem
#10 Skrivet: 7 Maj 2015 12:20 - Redigerad av: sture_lindberg

Särskilt gärna vill jag höra från er som anser att det inte fungerat som ni önskade och gärna då en beskrivning av vad som hände (ni behöver inte hänga ut någon om ni inte vill).

Här skriver du således detta.. Att du vill "gärna vill jag höra från er som anser det inte fungerat som ni önskade "

Ok,

jag har blivit med i 4 schackklubbar under mina 55 års schackspelande.

Jag har aldrig under dessa 55 år blivit utsatt för mobbing av något slag.Utan jag har tvärtom blivit väldigt bra bemött på alla vis.
Och jag har DESSUTOM aldrig hört talas om att någon annan spelare har blivit bemött dåligt.

G_arvid
Medlem
#11 Skrivet: 7 Maj 2015 12:32

Jo, men vi får ibland besökare som med stor iver deltar i klubbens aktiviteter...ända till den dag kassören kommer och undrar om de vill betala medlemsavgift...måhända anser dessa spelare sig i och med detta ha blivit dåligt bemötta för sen ser man inte röken av dem...

sture_lindberg
Medlem
#12 Skrivet: 7 Maj 2015 12:34

Citerar: G_arvid, #11:
ända till den dag kassören kommer och undrar om de vill betala medlemsavgift..

Precis..

IvarBlå1
#13 Skrivet: 7 Maj 2015 16:15

Nej, jag har varit med i två elitseieklubbar där man har hyrt in världsspelare som får x antal 1000 kr för ett parti vare sig de vinner eller förlorar. Finns det så mycket prispengar i elitserien att nybörjarna ska betala deras gage. Även när vi spelade i div 1 fanns det en spelare som fick det gaget. Så det kanske är mer utbrett än vad vi tror.

sture_lindberg
Medlem
#14 Skrivet: 7 Maj 2015 16:28

vad var det för klubb ?

IvarBlå1
#15 Skrivet: 7 Maj 2015 16:34

Limhamn och Kirseberg,

sture_lindberg
Medlem
#16 Skrivet: 7 Maj 2015 16:43

Ja det är ju i så fall styrelserna i dessa klubbar som har bestämt om detta förfarande.

Men det är ju klubbmedlemmarna som beslutar om vilken styrelse de vill ha..

Så ett gott råd till dessa klubbar ;Byt styrelse !

IvarBlå1
#17 Skrivet: 7 Maj 2015 17:02

Det kanske är ett långtidskontrakt och det kan ingen ny styrelse byta.

Kleimark
#18 Skrivet: 7 Maj 2015 17:05

Citerar: IvarBlå1, #17:
Det kanske är ett långtidskontrakt och det kan ingen ny styrelse byta.

Det går att byta styrelse på årsmötet.

IvarBlå1
#19 Skrivet: 7 Maj 2015 17:08

Citerar: Kleimark, #18:
Det går att byta styrelse på årsmötet.

Ja, det har Sture redan påpekat, men som sagt om det är ett långtidskontrakt kan ingen ny styrelse bryta det utan att betala dryga böter.

HSK_Andreas
Moderator
#20 Skrivet: 7 Maj 2015 17:10

Om ni ursäktar så berör de senaste inläggen inte frågeställningen i tråden.
Möjligen kan jag tolka IvarBlå1:s inlägg som att han tyckte att det var tveksamt att han som amatör skulle betala för proffsen.

Det jag är mer intresserad av är hur var mötet med klubben. Hur fungerade det när ni kontaktade klubben via telefon eller mail? Hur fungerade det när ni kom till klubblokalen? Hälsade folk? Fick ni någon att spela mot? Fick ni några tips? Var det bra eller var det något ni saknade?

Kleimark
#21 Skrivet: 7 Maj 2015 17:10

Man kan bestämma att inga nya kontrakt skall skrivas och att de nuvarande skall avslutas så tidigt som möjligt.

IvarBlå1
#22 Skrivet: 7 Maj 2015 17:17

Citerar: Kleimark, #21:
Man kan bestämma att inga nya kontrakt skall skrivas och att de nuvarande skall avslutas så tidigt som möjligt.

Men om det är ett kontrakt som löper över 1 år vilket var fallet i nämnda klubbar blir inverkan inte så stor.

LNO1
Medlem
#23 Skrivet: 7 Maj 2015 17:44

Citerar: G_arvid, #6:
Min gissning är att trådskaparen gjorde det för att diskussionen kommit för långt från trådens rubrik och det han ville diskutera...

Jag vill dementera detta. Trådskaparen har varit förkyld och inte ägnat forumen någon större uppmärksamhet, utan mest ömkat sig själv Jag tror f.ö. att det endast är moderatorer som kan stänga trådar.

Malvan
Medlem
#24 Skrivet: 7 Maj 2015 17:46

Både moderatorer och trådstartare kan stänga trådar.

LNO1
Medlem
#25 Skrivet: 7 Maj 2015 17:52

Jag tror att Sture har rätt i stora drag, men det är bevisligen inte bara snack.

Där har du naturligtvis rätt HSK_Andreas, Sture rör sig gärna med absoluta termer och utsagor i dessa frågor, och de bygger gissningsvis på hans egna erfarenheter. Jag tror precis som du, att Sture har rätt på det stora hela, men visst har jag fantasi nog att föreställa mig att det finns undantag från detta. Naturligtvis. Varför skulle vi inom schacket vara så genomtrevliga att ingen någonsin har blivit dåligt bemött? Så att säga att det bara är snack verkar knappast vara rätt strategi, speciellt som man kan tänka sig att den som ställde frågan eventuellt kunde blivit just detta (alltså dåligt bemött) eller åtminstone upplevt det så.

LNO1
Medlem
#26 Skrivet: 7 Maj 2015 17:53

Citerar: Malvan, #24:
Både moderatorer och trådstartare kan stänga trådar.

Ok men jag stängde inte tråden om jag inte gjorde det i ett feberrus

LNO1
Medlem
#27 Skrivet: 7 Maj 2015 18:15

Citerar: sture_lindberg, #8:
För fram all den fördel i stället med att spela i schackklubb.

Sture, jag startade en sådan tråd för ett antal veckor sedan. Jag har försökt komma på så många fördelar som jag kan. Tyvärr tycks intresset för att skriva i den tråden ha svalnat. . Du själv (och det säger jag inte med någon förebråelse) bidrog inte med så värst många olika synpunkter i den tråden (förutom att det är så trevligt i en schackklubb och några ekonomiska fördelar ni hade just i er klubb). Men som sagt , jag förebrår dig absolut inte. Jag tycker dock det är helt relevant att ta upp frågeställningar likt den HSK_Andreas ställer. Man löser inga problem genom att tysta ner dem.

farbrorjo
Medlem
#28 Skrivet: 7 Maj 2015 19:01 - Redigerad av: farbrorjo

Citerar: LNO1, #26:
Ok men jag stängde inte tråden om jag inte gjorde det i ett feberrus

Ja, det var minst sagt märkligt - jag kan inte se någon grund för att stänga den och kan bara dra slutsatsen att den måste ha stängts av misstag. Feberfri som jag är så har jag öppnat den igen. Nu har vi dock två aktiva trådar med snarlika ämnen, så det vore bra om debatten kunde koncentreras till den ena.

LNO1
Medlem
#29 Skrivet: 7 Maj 2015 19:19

Citerar: farbrorjo, #28:
Feberfri som jag är så har jag öppnat den igen.

Tack det var vänligt, jag vill dock urskulda mig själv, då jag inte ens var inne och tittade på de olika inläggen vid tillfället då tråden så mystiskt blev stängd. Märkligt. Men lite kul är det ju med udda händelser i datorernas underbara värld.

HSK_Andreas
Moderator
#30 Skrivet: 7 Maj 2015 19:43

Citerar: farbrorjo, #28:
Nu har vi dock två aktiva trådar med snarlika ämnen, så det vore bra om debatten kunde koncentreras till den ena.

Snarlika ja, men den ena rlr klubbspelares ansvar här på so, medan tanken med denna var att folk skulle skriva om hur de upplevde första kontakten med en schackklubb. Av de inlägg som inkommit hittills, får man väl dra slutsatsen att inte många varit i kontakt med någon klubb.

. 1 . 2 . >>
Detta ämne är stängt. Du kan inte skicka svar.