Författare |
Meddelande |
HSK_Andreas
Moderator
|
#1 Skrivet: 23 Sep 2014 21:48
Jag vill minnas att jag sett en tråd om affären inom Stockholms Schackförbund förut, men hittar den inte så jag startar en ny.
Idag föll tingsrättens dom i civilmålet mellan StSF och förre ordföranden (hädanefter FO). Tingsrätten gick helt på StSFs linje och FO skall betala tillbaks drygt 85000 kronor samt betala rättegångskostnader på knappt 50000 kronor. Domen är väldigt tydligt skriven tycker jag.
Det ska bli intressant att se om det blir en vända i hovrätten också eller om det stannar här.
För mig är domen lite överraskande. Inte för att jag på något sätt tycker den är fel, tvärtom, utan för att några jurister jag talat med i frågan sagt att FO kan klara sig på att hävda praxis, vilket han också försökte.
Lite tråkigt att man inte kunde begära ersättning för alla tveksamheter, men jag förstår att man valde att endast processa om de saker som man trodde man hade riktigt bra chans att vinna för att inte förlora allt.
|
Nisse_i_Högdalen
Medlem
|
#2 Skrivet: 23 Sep 2014 21:54
Väldigt bra!
Det är alltid knepigt med ideella organisationer och jag har också hört detsamma från flera jurister. Men jag vet å andra sidan (efter att ha deltagit i en massa civilrättsliga processer, även där man stämt stater) att om man förbereder sig bra och har bra bevisning kan man vinna. Tyvärr är alltför många advokater inne på att man skall förlikas...
Tyvärr kommer väl aldrig pengarna att betalas...
|
Kleimark
|
#3 Skrivet: 23 Sep 2014 22:20
Citerar: Nisse_i_Högdalen, #2: Tyvärr kommer väl aldrig pengarna att betalas...
Hur menar du? Döms man till skadestånd har man väl inget val, om man har tillräcklig ekonomi.
|
Nisse_i_Högdalen
Medlem
|
#4 Skrivet: 23 Sep 2014 22:26
Men han har inga pengar så det finns inget att ta. Så har jag förstått det i alla fall.
Kronofogden kommer men vad kan det finnas som är värt något? Det handlar om 135 000 i runda slängar.
Det är klart om han har en bostadsrätt eller så, men är han smart har han skrivit över allt av värde på sin fru/ motsvarande.
|
Kleimark
|
#5 Skrivet: 23 Sep 2014 22:31
Fast det blir i så fall existensminimum tills skulden är reglerad och jobbar han finns ju pengar att hämta den vägen. Fast är han gift går det väl att hämta från frun? De har ju gemensam ekonomi.
|
Nisse_i_Högdalen
Medlem
|
#6 Skrivet: 23 Sep 2014 22:40
För det första är han väl över 70 och jobbar inte. Jag tror inte man i Sverige kan göra frun ansvarig för mannens skulder.
Jag tror det är små chanser att det kan finnas några pengar att hämta. Jag hoppas givetvis att det är på annat sätt, men han har säkert sett till att han går fri. Existensminimum blir det givetvis.
|
Kleimark
|
#7 Skrivet: 23 Sep 2014 22:46
Personligen hade jag i alla fall försökt lösa det så snabbt som möjligt. Det är förmodligen väldigt psykiskt jobbigt att leva på existensminimum. Jag har för mig att det till och med är lägre än riksnormen för försörjningsstöd.
|
Nisse_i_Högdalen
Medlem
|
#8 Skrivet: 23 Sep 2014 23:05
Det är givet, för s.k. hederliga personer.
Men FO är inte det. Han har säkert sett till att han har undanlagt så att det inte kan drivas in. Han har ju haft ett tag på sig att fixa till det.
Det viktiga är emellertid att StSF vann, att hans beteende är bevisat klandervärt. Hans supporterklubb har därmed fått fel och hans förtroende bland t.ex. Stockholms kommuns tjänstemän torde vara försvunnet.
Det är bra för schack-SM 2017.
|
sture_lindberg
Medlem
|
#9 Skrivet: 23 Sep 2014 23:24
Citerar: Kleimark, #7: Jag har för mig att det till och med är lägre än riksnormen för försörjningsstöd.
Nej det är tvärt om.
Om du menar med försörjningsstöd lika med socialbidrag.
Socialbidrag är alltså klart mindre än "existensminium ".
|
LNO1
Medlem
|
#10 Skrivet: 23 Sep 2014 23:24
Citerar: Kleimark, #7: Jag har för mig att det till och med är lägre än riksnormen för försörjningsstöd.
Nej, kronofogdens beräknade exsistensminimum ligger faktiskt högre än riksnormen för försörjningsstöd. Lite bakvända världen kan det tyckas.
|
sture_lindberg
Medlem
|
#11 Skrivet: 23 Sep 2014 23:26
Ok jag var 30 sekunder snabbare där
|
LNO1
Medlem
|
#12 Skrivet: 23 Sep 2014 23:28
lustigt att vi gjorde samma kommentar samma minut Sture, börjar vi helt plötsligt bli överens? 
|
sture_lindberg
Medlem
|
#13 Skrivet: 23 Sep 2014 23:31 - Redigerad av: sture_lindberg
Citerar: LNO1, #12: lustigt att vi gjorde samma kommentar samma minut Sture, börjar vi helt plötsligt bli överens
Ja man kan aldrig veta..
Varje gång du har vettiga åsikter så Skämt ....
|
Kleimark
|
#14 Skrivet: 24 Sep 2014 00:15
Fast Sture, det var länge sedan begreppet "socialbidrag" försvann, så litet fel hade du trots allt. 
|
sture_lindberg
Medlem
|
#15 Skrivet: 24 Sep 2014 01:17 - Redigerad av: sture_lindberg
Ok,då Det bjuder jag på .
|