Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Paj kastning över Stockholms SF...............
Författare Meddelande
Hemlig
Medlem
#1 Skrivet: 9 Nov 2012 12:37

Det finns en man som tror han vet! Han skriver ett öppet brev till tillfälliga ordförande i förbundet:
http://www.facebook.com/permalink.php?story_fbid=4 64459740242962&id=463641606991442

Och nu har lagt 5-6 mortioner till höstkongressen den 29 nov kl 19:00 som är på Stockholms Schackförbund.

Kom och lyssna på han om ni inte har något annat för er!?

Norager
Medlem
#2 Skrivet: 9 Nov 2012 13:00

vad är det där för babbel? Orkar inte Läsa. det är ju värre än en roman

Fairlane
Medlem
#3 Skrivet: 9 Nov 2012 13:29

Brevet är skrivet som ett öppet brev. Då tycker åtminstone jag att alla dessa hänvisningar till händelser som ingen utöver de inblandade parterna känner till är totalt meningslösa. Dessa i sig gör texten snudd på obegriplig. Lägg till versaler mitt i meningar rätt ofta, meningsbyggnadsfel och särskrivningar så blir det nästan hopplöst att läsa.

Att det sen finns rena faktafel i beskrivningarna och att man inte ens orkar bry sig om att stava rätt på folks namn så är mitt förtroende för det hela väldigt lågt.

Kleimark
#4 Skrivet: 9 Nov 2012 13:43

Jag läste åtminstone hela brevet och kom till den slutsatsen att man som jur.kand borde känna till att man inte får publicera upphovsrättsskyddat material, som han skriver att han tänker göra.

Darlanio
Medlem
#5 Skrivet: 9 Nov 2012 13:52

Tyvärr är det bråk inom olika sporter som får allmänhetens syn på sporterna att bli negativ. Jag hoppas detta inte leder till några nyhetsrubriker annat än i schackliga forum etc.

Jag orkar inte heller läsa hela "brevet" (snarare romanen, ja). Det lilla jag ser är en person som av något skäl är väldigt arg på någon annan person eller möjligen på hela styrelsen. Att en inkvoterad kvinna till någon post och ett brev där något skrivits (ett brev som jag inte kan läsa någonstans) har med saken att göra verkar också tydligt när man skummar igenom texten snabbt. Brevet verkar vara ett svar på ett antal motioner om jag förstår det som står på länken samt inlägget från Fairlane.

Mitt intresse tar där slut. Jag hoppas bara att inblandade kan sätta sig ned, FÖRE mötet i fråga, och komma fram till en lösning.

Vidare borde Pyramidens SK fundera över sin IT-strategi:

"På den här webbplatsen krävs en annan Google Maps API-nyckel. Du kan skapa en ny nyckel på http://code.google.com/apis/maps/documentation/jav ascript/v2/introduction.html#Obtaining_Key."

Det är knappast en publik websida när man tvingas registrera sig och få en nyckel som man skall använda... varför inte vanlig hederlig HTTP och HTML?

Stefan, tack och lov medlem i Västerås SK

Fairlane
Medlem
#6 Skrivet: 9 Nov 2012 14:24

Citerar: Darlanio, #5:
Brevet verkar vara ett svar på ett antal motioner om jag förstår det som står på länken samt inlägget från Fairlane.

Undertecknaren av den roman, förlåt det öppna brev du läste, har lagt 5 motioner till kongressen. Jag har läst motionerna och flera av dem är fullständingt obegripliga. Inte helt oväntat tyvärr, då jag har varit närvarande vid ett antal kongresser tidigare ...

Jag hoppas bara att inblandade kan sätta sig ned, FÖRE mötet i fråga, och komma fram till en lösning.
Det kommer inte ske. Personen som skrivit detta är inte intresserad av sakliga diskussioner. Ordet rätsshaverist är det jag tänker på när jag hör hans namn.

Lelle
Medlem
#7 Skrivet: 9 Nov 2012 14:28

Detta är en sjukdom som har blivit vanligare. Saker görs inte på mitt sätt men ingen håller med mig. Jag tar upp det på kongressen istället då syns jag..........

Darlanio
Medlem
#8 Skrivet: 9 Nov 2012 14:53

Då jag själv inte kommer deltaga och inte heller har rösträtt på mötet kanske jag inte heller borde föreslå något, men... för att mötet inte skall dra ut på tiden bör alla närvarande påminnas vid mötets öppnande om att respektera varandras tid. Därmed har mötesordföranden tidigt underförstått sagt att långa diskussioner undanbedes.

Motionerna kan presenteras, debatt undanbedes och streck i debatten sätts tidigt.

Omröstningen för varje motion visar sedan om en majoritet överhuvudtaget vill ha med motionerna att göra. Om de är så obegripliga som jag förstår Fairlane uppfattar dem kommer de flesta rösta ned dem. Även om de "bara" tar tio minuter i anspråk blir detta närmre en timme, men det kan det kanske vara värt för att hålla på demokratiska principer. Det står även mötesordföranden fritt att slå samman flera motioner till en om de av en eller annan anledning antas ha med varandra att göra, t.ex. om de kommer från en och samma motionär. Det är inte odemokratiskt, om än något ovanligt, att ställa frågan "Är det mötets mening att vi skall ta oss tid att gå igenom dessa x motioner från motionär N.N.?"

Stefan

Lelle
Medlem
#9 Skrivet: 9 Nov 2012 14:57

bra Förslag Stefan!

G_arvid
Medlem
#10 Skrivet: 9 Nov 2012 15:05

Citerar: Darlanio, #8:
Det är inte odemokratiskt, om än något ovanligt, att ställa frågan "Är det mötets mening att vi skall ta oss tid att gå igenom dessa x motioner från motionär N.N.?"

Nja, jag vet inte riktigt...förfarandet påminner lite grann om definitionen på demokrati som jag läste på en dansk schacksite: Nio vargar och ett får röstar om vad de ska äta till lunch...
Motionerna kan presenteras, debatt undanbedes och streck i debatten sätts tidigt.

Det problematiska är just att t ex undanbe debatt enbart vad gäller motioner från en enskild medlem.

Darlanio
Medlem
#11 Skrivet: 9 Nov 2012 15:08

Citerar: Lelle, #9:

Det problematiska är just att t ex undanbe debatt enbart vad gäller motioner från en enskild medlem.

Precis. Man får helt enkelt göra lika för alla motioner, vilket i sig kan innebära att man blir tvungen att sammankalla till ytterligare möten - inte heller bra. Ett grundligt förarbete med god information om propositionerna (motionerna från styrelsen), deras för och nackdelar, måste då göras för att inte de också skall hanteras för snabbt på mötet. Medlemmarnas motioner riskerar i dessa situationer att hanteras knapphändigt av mötet, även pga tidsbrist/ork hos mötesdeltagarna. Situationen är aldrig önskvärd.

chessexplorer
Medlem
#12 Skrivet: 9 Nov 2012 15:21

Vidare borde Pyramidens SK fundera över sin IT-strategi:

"På den här webbplatsen krävs en annan Google Maps API-nyckel. Du kan skapa en ny nyckel på http://code.google.com/apis/maps/documentation/jav ascript/v2/introduction.html#Obtaining_Key."

Det är knappast en publik websida när man tvingas registrera sig och få en nyckel som man skall använda... varför inte vanlig hederlig HTTP och HTML?

Är du säker på att det skulle vara en bra idé?

Jag känner varken till klubben eller personen bakom den men jag fick ett intryck att att hemsidan handlade om att:
det är dålig stämning i de andra klubbarna,
det är trevligt med alkohol på seniorkvällarna och
man kommer att ha hundratals juniorspelare i klubben.

Darlanio
Medlem
#13 Skrivet: 9 Nov 2012 15:54

Citerar: chessexplorer, #12:
Är du säker på att det skulle vara en bra idé?

Du har nog rätt. Jag drar tillbaka mitt "förslag" om tekniska förbättringar.

Du måste logga in för att kunna posta!