Du är inte inloggad
Start
Forum
Verktyg
Diskussionsforum
-
Forum
-
Statistik
-
Sök
-
schackOnline diskussionsforum
/
Schackdiskussion
/
Schackdatabasprogram för Linux/Ubuntu
Författare
Meddelande
Leo_
Medlem
Skrivet: 24 Jun 2008 22:28
Hej alla!
Efter att jag nu allt oftare drabbas av blåskärm och andra irriterande egenheter hos Windows har jag bestämt mig för att skrota det till förmån för Ubuntu. Det finns fullgoda alternativ till de flesta program som jag behöver, men vad jag vet finns inte ChessBase till Linux. Jag skulle därför vara tacksam för tips på bra schackdatabasprogram för Linux, gärna, men inte nödvändigtvis, under GPL.
shieldfire
Medlem
Skrivet: 24 Jun 2008 22:44
Chessdb -
http://chessdb.sourceforge.net/
Funkar bra. Läser pgn och scid filer
Annars går det att köra Chessbase under wine också.
Leo_
Medlem
Skrivet: 25 Jun 2008 19:57
Citerar: shieldfire, #2:
Annars går det att köra Chessbase under wine också.
Jo det har du rätt i, den möjligheten övervägde jag också. Tack för tipset, ska kolla upp det.
andy__pandy
Medlem
Skrivet: 25 Jun 2008 20:36
Har inte själv provat det, men jag har hört att Chess Assistant ska fungera prickfritt under Linux med hjälp av Wine.
cajjan
Medlem
Skrivet: 25 Jun 2008 21:06
Scid själv förtjänar väl ett omnämnande?
http://scid.sourceforge.net/
shieldfire
Medlem
Skrivet: 26 Jun 2008 06:28
Citerar: andy__pandy, #4:
Har inte själv provat det, men jag har hört att Chess Assistant ska fungera prickfritt under Linux med hjälp av Wine.
Beror på. Har man otur får man felet "Runtime error 501 (32)" som jag tittar på just nu. Funkar olika bra i olika installationer.
shieldfire
Medlem
Skrivet: 26 Jun 2008 06:30 - Redigerad av: shieldfire
Citerar: cajjan, #5:
Scid är död. Den har inte uppdaterats på flera år och Shane Hudson har inte svarat på relaterade mail på lika länge. Jag står som en av admin på projektet men det är bara "på papper" och betyder inget.
Det är därför chessdb har uppstått.
Jag var med och startade "New Scid" (numera ChessX) tillsammans med Misha för länge sedan men "New Scid" är också borta. Mishas projekt vete fanken om det blir något användbart av - vi får se.
cajjan
Medlem
Skrivet: 26 Jun 2008 18:05
Citerar: shieldfire, #7:
Citerar: cajjan, #5:
Scid är död. Den har inte uppdaterats på flera år och Shane Hudson har inte svarat på relaterade mail på lika länge. Jag står som en av admin på projektet men det är bara "på papper" och betyder inget.
Intressant, det visste jag inte. Jag kör scid på under gentoo och det fungerar åtminstone efter mina blygsamma krav. Jag kollar in chessdb ändå, det är ju lika bra att köra det som det är liv i. Tack för tipset!
Du måste logga in för att kunna posta!
Schackdiskussion
sO Serien
Turneringar
schackOnline
Världsligt
Övriga spel och lekar