Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Schackregel?
Författare Meddelande
Captain Nemo
Medlem
#1 Skrivet: 9 Feb 2005 20:15

Nu inträffade en liten bug i mitt parti. Motståndaren klarade att ställa sin kung på schackad ruta. Hur är reglerna i närschack om detta inträffar. Jag har hört att i allefall i blixt är att du kan ta kungen och partiet slut. Stämmer det??

zohar
Medlem
#2 Skrivet: 9 Feb 2005 20:29

Har jag aldrig hört talas om. Du ska felanmäla partiet.

dag.lindgren
Medlem
#3 Skrivet: 9 Feb 2005 21:24

Det är väl ganska gamla blixtregler.

Stripes
Medlem
#4 Skrivet: 9 Feb 2005 21:40

Vad jag vet så behöver man väl inte säga schack när man schackar i blixt...Noterar inte motståndaren schack så tar man bara kungen...?

dag.lindgren
Medlem
#5 Skrivet: 9 Feb 2005 22:09

Om jag inte minns helt fel så är det gamla blixtregler.
Man behöver inte säga schack men märker inte motståndaren att det är schack utan gör nåt annat så är ju det ett feldrag vilket brukar innebära förlust i blixt. (Tror tom att det räknas som ett feldrag att ta kungen så gör man det istället för att säga att motståndaren gjorde fel så är det man själv som förlorar. Är dock inte riktigt säker.)

Kurre
Medlem
#6 Skrivet: 9 Feb 2005 22:43

Tillhör det reglerna överhuvudtaget att säga schack?

vilhelm
Medlem
#7 Skrivet: 9 Feb 2005 22:58

nä,har jag iallefall aldrig gjort,sen är ju det mycket roligare när den röda färgen uppträder i nunan ,när man påpekar:du kan inte flytta den ,du står i schack!(vad har jag mött för motstånd egentligen:-))

vilhelm
Medlem
#8 Skrivet: 9 Feb 2005 23:00

i blixt blir det tids tillägg väl?för den andre alltså

DrSpider
Medlem
#9 Skrivet: 9 Feb 2005 23:06

ja lite mer tid behöver man nog i blixtschack... :-)

asvo
Medlem
#10 Skrivet: 10 Feb 2005 05:17

C Blixt Regler .

C1. Ett 'blixtparti' är ett parti där alla dragen måste göras på en bestämd tid kortare än 15 minuter för vardera spelaren.

C2. Spelet ska regleras av Snabbschackreglerna enligt Appendix B utom där dessa ersätts av följande regler, som har företräde.

C3. Ett ogiltigt drag är fullbordat så snart som motståndarens klocka har startats. Motståndaren är nu berättigad att kräva vinst innan han gör ett eget drag. Men om motståndaren inte kan sätta spelaren som fullbordat det ogiltiga draget matt med någon som helst följd av regelrätta drag ens med det mest oskickliga motspel, är han endast berättigad att kräva remi innan han gör ett eget drag. Sedan han gjort ett eget drag, kan ett ogiltigt drag inte korrigeras.

Alltså sätter man kungen schack och trycker ner klockan är partiet slut !

asvo
Medlem
#11 Skrivet: 10 Feb 2005 05:18

Här finns mer regler under Om schack .

http://www.schack.se/

Julianna
Medlem
#12 Skrivet: 10 Feb 2005 10:17

I blixt får man slå kungen och har vunnit partiet.
I snabbschack ska man påtala att kungen står i schack och då får motståndaren flytta sin kung till någon bättre ruta (om så är möjligt) rörd är förd. Om inte det går så får han göra något annat drag. Om han hunnit ställa om klockan så har man rätt till en tilläggsminut för att han slösade med tiden.
I långpartier så får man ingen tilläggsminut utan får bara påtala att motståndaren gjort fel och han får flytta sin kung till en bättre ruta (rörd är förd där också).

dag.lindgren
Medlem
#13 Skrivet: 10 Feb 2005 10:21

nix, man vinner så fort motståndaren gjort ett feldrag och tryckt på klockan..

Julianna
Medlem
#14 Skrivet: 10 Feb 2005 10:55

Bara i blixt.
Manhem hade en sida där man kunde ladda ner fides regler i översättning.
http://www.ssmanhem.se/resurser/regler.php
Men jag hade fel om tidstillägget i långpartier. Man får vist 2 minuter där också nuförtiden.

dag.lindgren
Medlem
#15 Skrivet: 10 Feb 2005 11:15

Gäller bara i blixt ja, men man ska inte slå kungen.

Captain Nemo
Medlem
#16 Skrivet: 10 Feb 2005 11:16

Tack för hjälpen från alla mycket schackkunniga. Jag visste jag kunde lita på er. Nu vet jag allt (nästan) :)

leif
Medlem
#17 Skrivet: 10 Feb 2005 13:11

Tills för något år sedan fick man slå Kungen i blixt, men så är det inte längre.

zohar
Medlem
#18 Skrivet: 10 Feb 2005 18:39

Oavsett om man fick göra så tidigare, så är diskussionen meningslös för situationen här på Online. Flyttar man en kung till omöjlig ruta, så är det en omöjlig ruta.

zebb
Medlem
#19 Skrivet: 10 Feb 2005 18:50

jo,reglerna har tydligen ändrats och för en gångs skull till det bättre. Det måste numera alltid finnas 2 Knugar på brädet vilket i mina öron låter logiskt .Att slå Kungen var ju fullständigt absurt!!

leif
Medlem
#20 Skrivet: 10 Feb 2005 19:14

Visst Zohar. Har du felanmält?

tomazkid
Medlem
#21 Skrivet: 10 Feb 2005 19:28

I blixt förlorar man om man gör ett feldrag.
T.ex. så får man inte slå en kung, d.v.s. slag av kungen leder till förlust.
För att en sådan situation ska uppstå, så måste förstås motståndaren gjort ett felaktigt drag i något drag innan, då kungen måste stått i schack utan att schacket upphävts.

I snabbschack och långparti tar man bara tillbaka draget, och motståndaren får göra om det.
I snabbschack blir det 1 minuts tidstilllägg, i långpart ingenting, (upp till domaren, en del dömer en minut, en del låter det passera).

zebb
Medlem
#22 Skrivet: 10 Feb 2005 19:31

Njae det är klart att jag borde kanske ha felanmält ,men så helt plötligt så ringde "smillan" å ville att vi skulle gifta oss! samtidigt så bajsade katterna på skivspelaren och jag råkade snubbla över dunken med hemkört så att det mesta rann ut på golvet. Ja ,det blev kort sagt "lite rörigt" hoppas att ni förstår....

asvo
Medlem
#23 Skrivet: 10 Feb 2005 19:35

Regler är till för att ständigt förnyas allt efter tidens gång .
Schackregler är inte lika i alla länder . Även sO har egna regler tex tiden .
Jag hittar inga regler på sO:s sida ? Kanske det är dom Erik hämtar i Indien det är ju därifrån schackspelet kommit ifrån början eller ?

zebb
Medlem
#24 Skrivet: 10 Feb 2005 19:45

he he! Faktum är att jag hört att det här med att slå Kungen lär vara något typiskt svenskt. Huruvida det är sant vet i tusan! Erik smyger alltså omkring i den indiska djungeln för att reda ut vad som gäller!? Det mina Damer å Herrar är vad jag kallar "undersökande journalestik"!

zebb
Medlem
#25 Skrivet: 10 Feb 2005 20:29

Jag sjunger en liten sång!
det var en gång en gång!
det var länge sedan
allting går åt helsike
allting går snett
alting är bara skit!
allt som gäller är att drickasprit!

Captain Nemo
Medlem
#26 Skrivet: 11 Feb 2005 10:49

Svar till Leif! Jag har felanmält och fått det rättat i partiet. Allt är frid och fröjd. :)

josef5555
Medlem
#27 Skrivet: 14 Mar 2006 14:11

Om man slår kungen har man förlorat.

josef5555
Medlem
#28 Skrivet: 14 Mar 2006 14:27

i alla fall i blixt.

Spartakus
Medlem
#29 Skrivet: 23 Mar 2006 01:57

-Hoppsan !!
-Nu har jag övrstigit partiernas antal, för vad mitt omdöme anser vara schackidiotins gräns.......... Så jag träde in bland schackidioternas sällskap som det verkar .........:skratt::blink::skratt:

Du måste logga in för att kunna posta!