Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Dags för skärpning av inlägg
Författare Meddelande
Hjuling
Medlem
#1 Skrivet: 8 Jan 2005 01:29

Jag tycker att den här Schacksiten är en bra plats att spela schack på den nivå och det motstånd man själv behagar. Jag har under hösten spelat ganska mycket och haft kontakt med mycket trevligt folk. beklämmande att en del använder det offentlig, FORUM samt övrigt till en relationsnivå som ibland går under fotknölarna. Den 31/12 har en mycket ung kille från Norrbotten ställt en fråga som han önskar svar på, hur man ska reglera en funktion på den här sidan. det han får till svar är insinuationer, "svar i luften" som inte säger någonting, tips om att dricka sig full och till sist en skojfrisk kommentar att det är hans eget problem alltihopa! nu tycker jag att skrivandet på de här sidorna har nått bottenmärket alldeles för ofta.

Jag tycker att en 14-årig kille inte ska behöva ta sån här skit och tycker att såna här inlägg ska stävjas fortare.

zebb
Medlem
#2 Skrivet: 8 Jan 2005 12:43

jag håller med.Problemet är att man inte vet vem man pratar med man borde kanske kolla på personliga sidan innan man försöker sig på en lustighet. Det som är skojigt för Rune 96 bast ,kan ju vara helt misslyckat för Lina 14

Hjuling
Medlem
#3 Skrivet: 8 Jan 2005 13:32

Tack för det svaret, Zebb. Det är ju vad det ibland handlar om, att vi tar ansvar för varandra och försöker ordna till det om vi går för långt. Och det gör väl de flesta, fast kanske inte i just det här forumet.

zohar
Medlem
#4 Skrivet: 8 Jan 2005 13:54

Bra Hjuling!

crazyhorse
Medlem
#5 Skrivet: 8 Jan 2005 14:17

mycket bra hjuling. Du är nästan lika bra på schack :-)

zohar
Medlem
#6 Skrivet: 8 Jan 2005 14:21

Vad menar du med det?

emman
Medlem
#7 Skrivet: 8 Jan 2005 14:23

Hej på er "gubbar"! Angående den "fine unge kalle_82 från Norrbotten, så är han inte så fin som ni tror, jag misstänker att han blev rädd, när jag skrev till honom tillbaka att jag ska anmäla honom för Erik angående ett mail som han skicka till min inkorg. Jag tänker inte publicera mailet, det lämpar sig inte i tryck, den som är intr kan ju fråga Erik. Diskriminerande säger jag bara, o var inte så säkra på vad som döljer sig bakom varje anv, o var inte så snabba på svar när ni inte vet vad det handlar om! Erik har bett mig om ursäkt å SO vägnar. jag mådde väldigt dåligt ett tag efter det mailet från kalle_82, jag har funderat på att sluta här efter det. Håller naturligtvis med om att man ska va seriös o hålla sig till ämnet! Tack för mig/ Emman

crazyhorse
Medlem
#8 Skrivet: 8 Jan 2005 14:26

ojdå emman det är inte kul med oseriösa inlägg/mejl. Man får ta den stora sajberrymden för vad den är. I likhet med den vanliga världen i stort. Lite oärlig, egoistisk och trångsynt, allt detta med en nypa salt.

emman
Medlem
#9 Skrivet: 8 Jan 2005 14:31

Ojdå!! Med en "nypa salt", är dert allt du kan säga, jag undrar vad du hade sagt om det var din dotter som fick såna mail på en seriös schacksida, men jag är ju bara en "ojdå" tjej, skärpning!!

zohar
Medlem
#10 Skrivet: 8 Jan 2005 14:36

Det är fler än du Emman som fått kränkande mail. Det är väl detta fenomen vi alla önskar få slut på. Det avspeglar sig också i Forum, med en massa trams. Denna tråd handlade inledningsvis om detta. Kan vi inte gemensamt komma överens om att anstränga oss lite? Och avsluta denna tråd?

crazyhorse
Medlem
#11 Skrivet: 8 Jan 2005 14:39

För det första kanske min ton lät lite annorlunda än vad den var menad. Ber om ursäkt för det naturligtvis.

Om min dotter som inte är schackkunnig än. Väldigt liten med andra ord, hade fått snuskiga oseriösa inlägg eller vad det nu må handla om, så hade jag naturligtvis blivit förbannad. Jag blir alltid förbannad av folk som är dumma eller oseriösa. Men det har ju visat sig att denna rymd innehåller människor som vill uttrycka sig dumt. Tyvärr. Så därför bryr jag mig inte speciellt mycket. Det kommer alltid finnas omogna individer i vårt samhälle och dessvärre så kan man ju inte göra så mycket när man inte vet vem det är eller hur personen ser ut osv. Visst det är fel att bete sig som ett svin. Om någon gör det här och till exempel som i ditt fall emman borde erik utesluta denna person genast från denna gemenskap.

Så visst lite skärpning här. Även om jag råkar vara född i den ironiska generationens era.

emman
Medlem
#12 Skrivet: 8 Jan 2005 14:39

Mer än gärna, jag starta inte det här, jag är oskyldig, jag ville bara ni skulle veta vad det handla om, vad gäller kalle_82

Kurre
Medlem
#13 Skrivet: 8 Jan 2005 14:40

Det ständiga problemet i den sk cyberrymden är att vi aldrig vet vilka vi kommunicerar med. Vi vet inte om "olle23" är mia 44 eller sten 8. Därför får man nog alltid utgå från att det KAN vara barn man pratar med. "olle 23" kan ju även vara familjen stensson, dvs ibland eva 4 och ibland kalle 15 men även papppa stensson 50......

Föräldrar borde också ta sitt ansvar och ha lite koll på vad deras barn gör framför datorn.

zebb
Medlem
#14 Skrivet: 8 Jan 2005 14:42

Om någon är otrevlig mot dig Emman så rapportera bara till mig. Hoppa över Erik. Ibland måste man ta till okonventionella metoder. Den minnesgode kanske minns filmen Gudfadern där pappan till en flicka som blivit utnyttjad vänder sig till Don Corleone. Mitt råd är därför -om någon djävlas med dig slå bara en signal och jag kommer att se till att vederbörande kommer att vakna upp på intensiven med droppställning plus femton olika slangar hängande från kroppen.

Hjuling
Medlem
#15 Skrivet: 8 Jan 2005 14:42

Emman: Det är en sak att få tråkiga och kränkande mejl privat. Där får vi själva avgöra vad vi gör med det, om vi ska höra av oss till erik eller inte. Men vad vi skriver till varandra offentligt på den här sidan är ju ibland tråkig läsning som alla får ta del av. Sen en fråga: Är det okey att skriva kränkande meddelanden, privat eller på exempelvis FORUM, bara för att andra gör det? Det är ju det vi försöker lära barn att inte göra: Det är inte okey att ge en vänsterkrok tillbaka bara för att den andra slog dig med en tegelsten.

zebb
Medlem
#16 Skrivet: 8 Jan 2005 14:45

Jag tycker det är fullt okej. Vad är en vänsterkrok mot en tegelsten.

emman
Medlem
#17 Skrivet: 8 Jan 2005 14:45

Jag fick inte mailet privat, utan det var under partiet vi spela, han skicka till min inkorg, hsan tålde väl inte att möta mitt motstånd, vad vet jag!! Så där har du fel igen!

crazyhorse
Medlem
#18 Skrivet: 8 Jan 2005 14:48

men håll med emman... du är ju rätt kaxig själv. SÅ ger man sig in i leken får man leken tåla.

crazyhorse
Medlem
#19 Skrivet: 8 Jan 2005 14:48

eller något liknande

Gurra602
Medlem
#20 Skrivet: 8 Jan 2005 14:50

Hade jag blivit slagen med en tegelsten, hade jag slagit tillbaka med två tegelstenar. Bara så ni vet. "G"

emman
Medlem
#21 Skrivet: 8 Jan 2005 14:51

Så du menar att folk får bära sig åt hur som helst för det o skicka diskriminerande mail? Ja du kan ju som sagt fråga Erik först om vad som stod i mailet innan du uttalar dig

crazyhorse
Medlem
#22 Skrivet: 8 Jan 2005 14:55

om du kan läsa mitt ovanstående inlägg (10) så får du mitt svar.

Innan jag uttalar mig... hmmm ja mitt svar är att denna tråd är avslutad för min del.

zohar
Medlem
#23 Skrivet: 8 Jan 2005 14:56

Men lägg av nu. Vad var det för en retorisk och provokativ fråga? Det hela är mycket enkelt - vi ska alla följa Eriks regler på denna sajt. Det gäller både Forum och privata meddelanden. Ska vi söla ner hela schackforum med detta snacket?

emman
Medlem
#24 Skrivet: 8 Jan 2005 14:59

Tack Zebb, det verkar bara vara du som hajar det här, o Erik förståss, ni andra verkar hopplösa/ Emman

Hjuling
Medlem
#25 Skrivet: 8 Jan 2005 15:00

Mitt intryck av denna tråd är att alla verkar vara i stort sett överens att vi alla behöver tänka efter vad vi skriver till varandra oavsett vem det är till. Det handlar inte om att vissa är sämre och att andra är bättre folk utan hur vi förhåller oss till vad vi skriver. Det bästa tycker jag är att folk hör av sig personligen om jag har gått för långt. Då är det lättare att reda upp det hela.

Men jag står för det jag skrev, "ingen nämn, ingen glömd". det är absolut inte det värsta som har skrivits på den här sidan. det ä'r jag helt säker på.l

zebb
Medlem
#26 Skrivet: 8 Jan 2005 15:48

God afton .jag håller med dig Crazy i ditt inlägg nr. 10 däremot är det ju svårare att förstå inlägg 17. Ungefär som att Emman får skylla sig själv!?

erik
Moderator
#27 Skrivet: 8 Jan 2005 17:59

På Internet finns det miljoner med diskussionforum av alla de sorter. Jag som har hållt på med datorer och Internet i många många år är engagerad i flera olika forum aktivt nästan varje dag. Att folk skriver ojusta saker absolut inte ett problem som endast schackOnlines forum har. Däremot så är många forum mycket striktare än vad jag har varit med regler. Och håller man sig inte till reglerna åker man ut direkt. När jag kommer hem igen så har jag planerat att göra ett forum där man kan rapportera inlägg som man tycker är anstötande; jag har ju ingen möjlighet att läsa allt som skrivs tyvärr. Jag ska också ställa upp hårdare regler och fixa ett bättre system där man kan stänga av användare helt från forumet.

#6: Vad kalle_82 skrev till dig emman är helt oacceptabelt och jag stängde, utan fundera över det, av användaren från schackOnline helt. Jag har haft en liten mejlkontakt med vederbörande, och har han en bra förklaring (vad nu det kan vara) så kan jag förstås häva avstängningen. Vad kalle_82 skrev till emman tänker jag förstås inte tala om. Men ingen ska behöva bli personligt påhoppad av någon, inte på Internet inte någonstans. Om jag kan stoppa det här på schackOnline så gör jag det.

#12: "Föräldrar borde också ta sitt ansvar och ha lite koll på vad deras barn gör framför datorn."
Självklart ska föräldrar hålla koll på vad barnen gör, men jag vill samtidigt att schackOnline ska vara en mötesplats för alla schackintresserade, och då menar jag verkligen alla. Föräldrar ska inte behöva hålla någon koll på sO - det är min målsättning.

((erik

Hjuling
Medlem
#28 Skrivet: 8 Jan 2005 18:09

tack, erik. uppskattar den här sidan. Med önskan om en bra semester i Indien.

Hjuling

Kriall
Medlem
#29 Skrivet: 8 Jan 2005 18:16

Vill också framföra ett tack till erik. Tycker du har en fin inställning till dessa frågor och jag stöttar dig fullt ut. Hoppas du får en bra semester.
Internet är fascinerande - trots all teknisk utveckling är det fundamentala mänskliga värderingar som är viktigast.

Kriall

Du måste logga in för att kunna posta!