Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / varför glasögon?
<< . 1 . 2 . 3 . >>
Författare Meddelande
Allfader
Medlem
#31 Skrivet: 14 Sep 2008 20:30

Jag tror att du överskattar nyttan av motion. Visst om du vill leva ett sunt liv är motion a och o. Du kan förbättra din koncentrationsförmåga något genom en bättre kondition, men det är inte mycket mer höjning motsvarande 3-4 koppar kaffe under partiet.
Koncentrationsförmågan styrs av mängden dopamin i hjärnan. Om det vore möjligt att förbättra koncetration nämnvärt hade man inte gett Amfetamin till personer med AD/HD. Då hade man istället sagt till dem att gå ut och springa.

Barbossa
Medlem
#32 Skrivet: 14 Sep 2008 20:34 - Redigerad av: Barbossa

Det finns spelare som dött vid schackbrädet och därigenom partiet. En vanlig dödsorsak vid tillfället är en hjärtattack och för högt blodtryck, det är alltså bättre med motion och mycket hemoglobin.

singing_scorpion
Medlem
#33 Skrivet: 14 Sep 2008 20:37

Varför förespråkas då motion för studerande och barn som går i skolan? Visserligen förstår jag att barn behöver motion oavsett men det är allt för ofta man hör att hjärnan fungerar överlag bättre om kroppen är tränad

Allfader
Medlem
#34 Skrivet: 14 Sep 2008 20:37

Ja schack är farligt för den otränade, men det bevisar egentligen bara det, inte att du skulle prestera mycket bättre, med en mycket bättre kondition.

singing_scorpion
Medlem
#35 Skrivet: 14 Sep 2008 20:38

Citerar: Barbossa, #32:
Det finns spelare som dött vid schackbrädet och därigenom partiet. En vanlig dödsorsak vid tillfället är en hjärtattack och för högt blodtryck, det är alltså bättre med motion och mycket hemoglobin.

Jag har hört talas om alkoholintag är/var rätt vanlig hos vissa vid turnering vilket berodde på hög stress men det här låter lite väl illa

singing_scorpion
Medlem
#36 Skrivet: 14 Sep 2008 20:44

Citerar: Allfader, #34:
Ja schack är farligt för den otränade, men det bevisar egentligen bara det, inte att du skulle prestera mycket bättre, med en mycket bättre kondition.

Tror inte att det ökar exponentiellt i samband med motion men hur många schackspelare håller en god fysisk nivå? Fördommen om en tanig/tjock spelare har ju sina rötter i något

Barbossa
Medlem
#37 Skrivet: 14 Sep 2008 20:44

Alkohol är ju standard vid schacktävlingar i stockholm, men jag har hört att det var en i min gamla klubb vallentuna som dog vid en lagmatch med oss, hjärtattack.

Allfader
Medlem
#38 Skrivet: 14 Sep 2008 20:45

Citerar: singing_scorpion, #35:
Jag har hört talas om alkoholintag är/var rätt vanlig hos vissa vid turnering vilket berodde på hög stress men det här låter lite väl illa

Alkohol och även Marijuana har en lugnande och euforisk verkan.

Kriall
Medlem
#39 Skrivet: 14 Sep 2008 20:55

Jag är helt övertygad om att en bra schackspelare måste ha en hygglig fysik - i mitt fall hjälper det nog inte att jogga mer. Jag behöver träna schack. Just nu ser min formkurva ut som en brant slalombacke som man åker nerför....

Barbossa
Medlem
#40 Skrivet: 14 Sep 2008 21:01

Det är ju en allmän uppfattning att schackspelare är töntar och har glasögon, och att en tönt har glasögon är väl glas-klart. På msn finns det en smiley med beteckningen "Töntig :8" Där figuren ifråga har glasögon.

Allfader
Medlem
#41 Skrivet: 14 Sep 2008 21:04

Citerar: Barbossa, #40:
Det är ju en allmän uppfattning att schackspelare är töntar och har glasögon

Håller verkligen inte med dig. Snacka om att dra alla över en kam.

Barbossa
Medlem
#42 Skrivet: 14 Sep 2008 21:07 - Redigerad av: Barbossa

Du och jag är väl undantagen som bevisar regeln att schackspelare är töntar.

singing_scorpion
Medlem
#43 Skrivet: 14 Sep 2008 21:34

SÅ om vi sammanfattar allt: Många misstar schackspelare för glasögonprydda töntar/nördar men i själva verket är en sann schackspelare en alkoliserad, harschrökande atlet, som surfingsnubbar... Inte varje dag min världsbild kollapsar!

Pockis
Medlem
#44 Skrivet: 14 Sep 2008 21:43

Tja, jag har ägnat stora delar av mitt liv åt just schack.
Även om jag inte är speciellt bra på just schack, så kan det nog tilläggas att mitt största intresse bortsett från schack är Breakdance. :P
Inga nördar med glasögon här inte! :] Schack är HIPP!

zohar
Medlem
#45 Skrivet: 19 Sep 2008 12:11

Citerar: Barbossa, #40:
Det är ju en allmän uppfattning att schackspelare är töntar och har glasögon, och att en tönt har glasögon är väl glas-klart

Hehe ... känner mig träffad. Men tönt är ju en fråga om definition. Jag tycker jag är rätt så cool, medan jag undrar hur det står till med pokerspelare, stavgångare och de som tränar friidrottsgrenen Gång 50 km.

CAQUELAQ
Medlem
#46 Skrivet: 19 Sep 2008 13:46 - Redigerad av: CAQUELAQ

Att ha en bra kondition är bra, ja t.o.m. ett MÅSTE, om man ska orka spela en veckolång eller längre turnering i det riktiga livets närsckack - t.ex. SM-turneringen, eller när stor- och världsmästarna drabbar samman i intellektuella dueller. Att ha så pass hög koncentration som krävs för att prestera på topp i alla partier under en så pass lång period, det kräver fysisk uthållighet eftersom det är oerhört tröttande både mentalt och kroppsligt.

Om man sedan har glasögon eller inte - jag är hellre en tönt som bär glasögon för att kunna se ordentligt, än en idiot som vägrar bära dem bara för att det ser nördigt ut, och sedan blir påkörd när jag inte uppmärksammar den snabbt inkommande bilen när jag kilar över gatan.

cdelzanno
Medlem
#47 Skrivet: 19 Sep 2008 14:14

Citerar: CAQUELAQ, #46:
Om man sedan har glasögon eller inte - jag är hellre en tönt som bär glasögon för att kunna se ordentligt, än en idiot som vägrar bära dem bara för att det ser nördigt ut

Där satt den
Alla som spelar schack är nördar och resten är idioter...

CAQUELAQ
Medlem
#48 Skrivet: 19 Sep 2008 14:18 - Redigerad av: CAQUELAQ

Citerar: cdelzanno, #47:
Där satt den
Alla som spelar schack är nördar och resten är idioter...

Tja, det är ju EN tolkning...

Carnicero
Medlem
#49 Skrivet: 19 Sep 2008 14:29

Det finns olika sorters nördar. Min tolkning är att en nörd är någon som sysslar med sånt som alla andra idioter inte förstår sig på.

trulpen
Medlem
#50 Skrivet: 19 Sep 2008 14:44 - Redigerad av: trulpen

Så sant. Vi är alla idioter. Den nakna sanningen blottar sig i vitögat.

nöffen
Medlem
#51 Skrivet: 19 Sep 2008 14:45

Ok då men isf är vi intelligenta idioter som får lite gratis träning för knoppen genom att utöva vårat intresse

trulpen
Medlem
#52 Skrivet: 19 Sep 2008 14:46

Intelligens och idioti lever ofta i skön symbios.

steven1
Medlem
#53 Skrivet: 19 Sep 2008 14:51

Det här verkar ha blivit en definitionsfråga.

Citerar: zohar, #45:
Hehe ... känner mig träffad. Men tönt är ju en fråga om definition.

Min hypotes är att den som använder glasögon har använt synen i större utsträckning än andra t.ex de som läser mycket har ofta glasögon, och sedan har också hjärnan en eller flera celler med i spelet och med åldern minskar antalet celler i hjärnan och därmed också syncentrums celler i hjärnan ,liksom ögats funktion reduceras med åldern.
Det finns också en ärftlig komponent med i sammanhanget.
Det kan också vara på det sättet att folk som är trötta på trivialiteter bär glasögon för att slippa se det vardagliga, och då sedan något intressant dyker upp , så åker glasögonen på .

Men var författaren till denna tråd har fått det hela ifrån, och själva definitionen att..... osv. det vet jag inte?!
Kanske från någon speciell grupp?? Som definierar schackspelare som det sagda.
http://www.sofi.se/servlet/GetDoc?meta_id=1186
http://sv.wikipedia.org/wiki/N%C3%B6rd

singing_scorpion
Medlem
#54 Skrivet: 20 Sep 2008 13:35

Som sagt, nörd/geek passar bättre som benämning på dem lite mera "inbitna" schackfantaster som ibland glömmer bort vardaglig hygien pga partierna

Men jag har kommit fram till vilka ändringar ska få oss att verka hippa: Bojkotta glasögon, använd inte hjärnan mer än en gång per dag och börja klä oss coolt; har hört att trasiga jeans med målarfläckar instoppade i vita strumpor ska ju vara väldigt inne nu

zohar
Medlem
#55 Skrivet: 20 Sep 2008 13:58

Citerar: singing_scorpion, #54:
mera "inbitna" schackfantaster som ibland glömmer bort vardaglig hygien pga partierna ... har hört att trasiga jeans med målarfläckar instoppade i vita strumpor ska ju vara väldigt inne nu

Tänkte också föreslå coolare klädsel, såsom jeans med "häng" (byxorna nere vid knävecken) så att man torgför de coola kalsongerna, men om det där stämmer med hygienen så kan de låta bli det.

canyoubeatme
Medlem
#56 Skrivet: 20 Sep 2008 14:06

såklart man ska vissa de tyffa kalingarna

singing_scorpion
Medlem
#57 Skrivet: 20 Sep 2008 14:55

Nej nej nej! Visste väl att schackspelare inte hade någon koll alls, kalsonger är såå 2007, nu är det häng och komando som gäller

Skämt åsido, tycker det är rätt synd att schack anses vara nördigt, kan detta vara en av anledningar varför man oftare ser barn upp till 12 år och sedan vuxna 30+ på klubbar och tävlingar? Medveten att det finns spelare i alla åldrar men känns lite som brottning: till en vis ålder kan många gilla det men iom tonåren anses det vara "fel"

canyoubeatme
Medlem
#58 Skrivet: 20 Sep 2008 14:58

det är vääl bara för nästan alla tonåringar försöker vara coola

singing_scorpion
Medlem
#59 Skrivet: 20 Sep 2008 15:02

Precis, men varför ska det vara coolare med TV-spel (som är visserligen kul men med störst sannolikhet inget jag kan spela med mina barn och barnbarn, allt utvecklas för snabbt) än schack? Fick även intryck att schack ligger lite sådär i Sverige, allt färre spela på klubbnivå dock finns det allt fler online

Onkel_Konkel
Medlem
#60 Skrivet: 20 Sep 2008 15:30

Citerar: chris, #5:
Visst finns det en tönt-stämpel på schackspelare, som predikas av de som inte spelar schack. På samma vis som "töntar" uppfattar bodybuilders, en massa hjärndöda, sönderdopade muskelberg som inte kan gå och tugga tuggummi samtidigt.
Den svenska bilden av en "tönt" är ganska märklig, och återkommer i många löjliga filmer, typ Lasse Åbergs sällskapsresor. Tönten är alltid ett glasögonprytt och tanigt barn, eller en förälder med samma mesiga kroppsbyggnad och tjocka glasögon. Tönten är motsatsen till den snygga, kroppsligt medvetna kvinnan/ mannen. Detta är ju klychor och sagor som vi älskar att hata.

Kanske sitter det ett muskelberg eller en pinuppa bakom datorn och spelar på denna sajt, men det förefaller också osannolikt? Iallafall tror jag uppumpade fitness-freak är underrepresenterade. Så det kanske ligger ett frö av sanning i alla överdrifter? Jag menar, visst e jag s k i t s n y g g, men jag har också tjocka glasögon....

Mitt svar. Jag är En bodybuilder(muskulös) som är bra på schack och samtidigt muskulös. Har hafft glasögon, men har blivit bättre i synen(Knepigt).
I mitt liv så är jag betraktad av vissa som väldigt stor och dum, av vissa som smart och medelstor/liten men av dom som känner mig riktigt så är jag betraktad som Smart, rolig, slö, strategisk, snäll, m.m
Fördommar=okunskap, trångtsynhet och avundsjuka.

<< . 1 . 2 . 3 . >>
Du måste logga in för att kunna posta!