Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / varför glasögon?
. 1 . 2 . 3 . >>
Författare Meddelande
ChessComand
Medlem
#1 Skrivet: 7 Dec 2004 14:12

undrar varför spelare som spelar schack ofta förknippas med glasögonormar, finniga, smala töntar?. Ett exempel "Gary Kasparov" har värken finnar glasögon lr e extremt smal?...Visst det finns säkert sådana personer också det e inte det.

Men bara rent spontant så undrar ja det?

Rabobank
Medlem
#2 Skrivet: 7 Dec 2004 15:17

Det där är ju bara en elak myt om hur en schackspelare är.

Ta inte åt dig av struntprat.

lupus75
Medlem
#3 Skrivet: 7 Dec 2004 15:24

Jag ycker inte det är så konstigt att man förknippar olika intressen hobbies med div utseende och typ av människor.
Jag har inte hört att det förknippas på det viset, det kanske är någon som sagt det till dig och du reagerat starkast på det, men som jag hört förknippas ofta schackspelare med personer som är av typen "grubblare", eller människor som är av typen "intelligentare", (vilket naturligtvis inte går att mäta på ett sådant sätt).

zohar
Medlem
#4 Skrivet: 7 Dec 2004 18:07

Visst finns det en tönt-stämpel på schackspelare, som predikas av de som inte spelar schack. På samma vis som "töntar" uppfattar bodybuilders, en massa hjärndöda, sönderdopade muskelberg som inte kan gå och tugga tuggummi samtidigt.
Den svenska bilden av en "tönt" är ganska märklig, och återkommer i många löjliga filmer, typ Lasse Åbergs sällskapsresor. Tönten är alltid ett glasögonprytt och tanigt barn, eller en förälder med samma mesiga kroppsbyggnad och tjocka glasögon. Tönten är motsatsen till den snygga, kroppsligt medvetna kvinnan/ mannen. Detta är ju klychor och sagor som vi älskar att hata.

Kanske sitter det ett muskelberg eller en pinuppa bakom datorn och spelar på denna sajt, men det förefaller också osannolikt? Iallafall tror jag uppumpade fitness-freak är underrepresenterade. Så det kanske ligger ett frö av sanning i alla överdrifter? Jag menar, visst e jag [i]s k i t s n y g g[/i], men jag har också tjocka glasögon....

chris
Medlem
#5 Skrivet: 7 Dec 2004 22:07

Svar till 3. Zohar! Måhända är du skitsnygg, men jag är snyggast och dessutom blir det nog inte så mycket kvar när man klämt det ur dig. Du blir genomskinlig, är mitt tips angående dylika spörsmål. För övrigt har jag oxå glasögon(svennis-modell). Som pricken över det så kallade monumentet, skriver jag de bästa filmmanus man har sett.

zohar
Medlem
#6 Skrivet: 7 Dec 2004 22:53

Jag kunde inte svara på ditt inlägg förren nu, Chris. Min mus till datorn gick sönder när jag vred lite på min ofantliga muskelmassa. Jag skickar tillbaka filmmanuset du skickade mig förra veckan. Förvisso är väl rollen du gav mig som klippt och skuren om man ser till min kroppskonstitution, men jag tycker Rambo är uttjatat. Försök skriva manus med "inre" skönhet också, eller iallafall borde du försöka med några kärleksscener.

smilla
Medlem
#7 Skrivet: 7 Dec 2004 23:01

Okej...så om man är blondin och utan glasögon så platsar man inte här? Så många fördomar ni har....

Teds
Medlem
#8 Skrivet: 7 Dec 2004 23:01

Hahaha

chris
Medlem
#9 Skrivet: 7 Dec 2004 23:04

Zoha! Vad vill du ha? Rakt på eller smygvarianterna. Ska se vad massorna har att erbjudas i denna ytterst svåra stund. "inre" säger du, är det filmer om organdonationer och dess följder du menar då,månne. Ska se över även det materialet, det lovar jag innerligt. Kan sparka som en häst o flyga som en örn.

zohar
Medlem
#10 Skrivet: 7 Dec 2004 23:32

Jag kan tänka mig en roll vid Bollywood, närmare bestämt vid Goa´s playa. Då får jag användning av min coola solbränna från Solarium Sunlicker vid von Rosens väg i Malmö. De har speglar i taket och plastpalmer. Jag har övat förstår du, Chris. Problemet med Sunlicker är att jag måste sola en kroppshalva i taget, eftersom hela muskelmassan inte får plats i lysrörskistan. Nä, skicka du ett manus om Goa, för jag gillar kastanjetter och curry.

chris
Medlem
#11 Skrivet: 8 Dec 2004 00:11

"Kastanjetter o curry", Sigge Plakat i sin första roll sen "Ormen i rockslaget". Här visar han sin inre sida oxå, inte bara de högt flygande planerna som han alltid brukar ha i sina filmer. Han träffar nämligen 4 berusade finländare som med dessa i högsta hugg går lös på vår hjälte med en frenesi som får anses vara stilbildande i tider som dessa. Blod och kroppsvätskor flyter samman i en skön förenig, för att senare rinna ut i sanden som brukligt är i fredstid. Sigge flyttar senare till Goa i Indien där han inte bara slickar på frimärken, nosar i buskar efter inre frid. Skriker efter upplevelser av det sexuella slaget. Det kan vara på en öde strand likväl som på en öde tomt. I en taxi på stranden träffar han sin mor som han älskar över allt annat och på många olika sätt. Obeskrivbart enligt Axel i Ovanläder. -Jag mådde illa, sa han, efter att ha sett filmen ett otal gånger berusad. MER SENARE OM DENNA HISTORIA

chris
Medlem
#12 Skrivet: 8 Dec 2004 01:52

forts...................filmen går på i samma sanslösa anda. Inget öga är torrt. Inte mycket annat heller. Stolar våta, lakan likaså. När Bollywood anlitade Sigge var det med bävan, ingen visste ju hur det skulle gå med det hela, han hade med sig ett lager av sina berömda glasögonuppsättningar från "Mor vs Ville Vessla". och det vet vi ju hur det gick. Blir senare delägare i ett currylager som genast sätts i brand. Sigges far Sigurd står utanför och kastar kastanjetter på en springande punkt som släpar sig förbi traktens bordell. Konverterar till en religion utanpå allt annat. Börjar genast sola på ett solarium för att komma ifatt. Sand hämtas ansträngt utifrån. Inhandlar starka lampor. MERA SENARE OM DENNA HISTORIA SOM BÖRJAR NÄRMA SIG.

chris
Medlem
#13 Skrivet: 8 Dec 2004 02:13

forts......................beställer riksfärdtjänst. Men då har bolaget redan tröttnat på alla sena ankomster. Sigge, våran mycket potente o virile hjälte ses gråta ut hos en glädjeflicka som inte bryr sig det minsta över det hela. Detta skulle bli hans sista stora roll. Den absolut sista, den i "Fanny och jungfrudalen" bör vi nog glömma. 14 timmar av lesbisk hårdporr, med Sigge i huvudrollen som galt. Nej, nej låt oss djupt förtränga. NU ÄR DENNA HISTORIA HEMMA:

Barbossa
Medlem
#14 Skrivet: 11 Sep 2008 23:19

Citerar: ChessComand, #1:
undrar varför spelare som spelar schack ofta förknippas med glasögonormar

Schackspelare borde väl löpa risk att bli närsynta av allt tittade av schackpjäserna på nära håll?

Allfader
Medlem
#15 Skrivet: 11 Sep 2008 23:21 - Redigerad av: Allfader

Citerar: Barbossa, #14:
Schackspelare borde väl löpa risk att bli närsynta av allt tittade av schackpjäserna på nära håll?

Menar du allvar?
Man blir inte ens närsynt om man läser i mörker.

Dessutom är närsynthet att man ser dåligt på långt håll.

Gammelsmurf
Medlem
#16 Skrivet: 11 Sep 2008 23:26

Man kan bli partiellt (tillfälligt) närsynt av att sitta vid en dataskärm länge har jag läst. Ögonen vänjer sig vid att titta på nära håll och man har svårare att slappna av och se på långt håll.

ChessGoth
Medlem
#17 Skrivet: 12 Sep 2008 07:20

Citerar: ChessComand, #1:
undrar varför spelare som spelar schack ofta förknippas med glasögonormar, finniga, smala töntar?

Vad händer om man har glasögon, gymmar och spelar schack?

singing_scorpion
Medlem
#18 Skrivet: 14 Sep 2008 17:53

Citerar: ChessGoth, #17:
Vad händer om man har glasögon, gymmar och spelar schack?

Då blir man mig

Jag tror att TS blandar ihop tönten med nörden/geeken.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Geek här kan man läsa om geek och nörd men jag ska försöka ge min egen uppfattning:

Tönt är väl mestadels en mesig person som för sig opassande i olika tillfällen och saknar förståelse för det sociala spelet (nämligen tremanaschack) medan nörden är en person som kan finnas inom samtliga intresseområden. H*n är helt insnöad på sitt område och har lite svårt för att inte påpeka det, eller ens prata om något annat utan att få in sitt intresse i bilden. Alltså också en person som inte riktigt kan föra sig i sällskap. Utseendemässigt så präglas nörden av sin hobby: en BBnörd går i Gasplinne, modenörd har kläder tagna från de senaste trenderna och schacknörd... ja, schacknörd har egentligen inga attribut som kan definiera hon, kanske en schackrutig kavaj?!

Och därför kommer vi in på Geeken. Schack är ett spel för de smartare (en aning fördomsfullt men har man problem med logiskt tänkande och kan inte koncentrera sig så lär det vara svårt att gilla schack) och utan några som helst behov att sköta om kroppen eller utseendet. I golf behöver man åtminstone ha någorlunda stila kläder (för en sport) och kan inte heller låta kroppen förfalla helt men i schack finns inga sådana krav. Så om man lägger ihop allt får man fram bilden av antingen tjock eller smal individ (oftast killar, varför vet jag inte) som inte ens försöker bry sig om sitt utseende, förmodligen har glasögon (att sitta vid datorn är iaf inte nyttigt för synen och intresse för datorer förknippas med intressen som passar in på schacknörden) och inte kan föra sig socialt.

Hur mycket av det stämmer vet jag inte, finns ju en hel del bilder från turneringar och klubbar på google/schacksnack som ni kan granska. Personligen kan jag både se stiliga, alldagliga och nördiga (utseendemässigt) personer men det skulle inte skada om fler tänkte på att en sund hjärna behöver en sund kropp.

Malvan
Medlem
#19 Skrivet: 14 Sep 2008 17:59

Undrar om inte Stig Helmer Olsson är en tönt.

röding2
Medlem
#20 Skrivet: 14 Sep 2008 18:03

Om man gillar kvinnor, whiskey och rock´n roll då ? Platsar man här på SO då ?

Schack_o
Medlem
#21 Skrivet: 14 Sep 2008 18:08

Jag platsar ju här så det är ju klart

cdelzanno
Medlem
#22 Skrivet: 14 Sep 2008 18:34

Citerar: röding2, #20:
Om man gillar kvinnor, whiskey och rock´n roll då ? Platsar man här på SO då ?

Ja du platsar

singing_scorpion
Medlem
#23 Skrivet: 14 Sep 2008 18:56

Frågan är väl inte vem som passar på SO och vem inte utan varför schack starkt förknippas med "nörderi" och hur man kan ändra på det. Finns ju massvis med personer som kan spela schack men ändå är det nörden som man tänker på först.

Barbossa
Medlem
#24 Skrivet: 14 Sep 2008 19:01 - Redigerad av: Barbossa

Schackspelet är ett spel man utför själv, man gör alla sina drag själv, till skillnad ifrån lagsporter som fotboll och handboll. Det kan vara skadligt för psyket att fastna i det och man kan även i det privata livet börja isolera sig och plötsligt kretsar allt runt schacket. Man slutar bry sig om hur man ser ut, om att äta och av allt tittade på nära håll måste man ha glasögon.

Barbossa
Medlem
#25 Skrivet: 14 Sep 2008 19:51

Citerar: singing_scorpion, #18:
I golf behöver man åtminstone ha någorlunda stila kläder (för en sport) och kan inte heller låta kroppen förfalla helt men i schack finns inga sådana krav.

Det finns nog belägg för att man ökar sin schackliga förmåga genom att vara i bra fysiskt form, och även av sitt utseende, bättre självförtroende osv.

Kullberg
Medlem
#26 Skrivet: 14 Sep 2008 20:06

Synd att man inte kan lägga upp ett fota på sig här så vi kunde se hur töntiga vi ser ut.

Barbossa
Medlem
#27 Skrivet: 14 Sep 2008 20:08

Det vore en bra idè att utveckla presentations biten så att man kan lägga upp bilder och kanske t.o.m. har en bakrundsmusik på sin press.

röding2
Medlem
#28 Skrivet: 14 Sep 2008 20:10 - Redigerad av: röding2

Bilder, nej bevare mej väl....he he
Å dessutom skulle man ju bara få en massa mejl från alla damer....Nä fy fan va jobbigt.
Det är nog jobbigt ändå.
PÅ tal om glasögon...ta av er dem när ni spelar mot mej...he he

andy__pandy
Medlem
#29 Skrivet: 14 Sep 2008 20:20

Citerar: röding2, #28:
PÅ tal om glasögon...ta av er dem när ni spelar mot mej...he he

Det är det jag har gjort varje gång. Får försöka med nästa gång

singing_scorpion
Medlem
#30 Skrivet: 14 Sep 2008 20:25

Citerar: Barbossa, #25:
Det finns nog belägg för att man ökar sin schackliga förmåga genom att vara i bra fysiskt form, och även av sitt utseende, bättre självförtroende osv.

Jag påpekade ju att en sund hjärna behöver en sund kropp och att man kan säkerligen få en fördel om motståndaren inte kan slita blicken från ens perfekt vårdad kostym men detta är dock inga krav. Undrar om seriösa schackklubbar poängterar nyttan av motion?

. 1 . 2 . 3 . >>
Du måste logga in för att kunna posta!