Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Användare
Författare Meddelande
göran
Medlem
#1 Skrivet: 7 Sep 2004 17:52

Jag såg att nu finns begreppet "användare" under Statistik.
En minskning från drygt 4000 till f.n. 2655.
Det är mycket bra att något har hänt på denna front. Skämtinloggningar är inte kul att få medräknat i statistiken.
Men vad menas med "användare"? Skulle vilja vet vilka som kan kalla sig "användare".

erik
Moderator
#2 Skrivet: 7 Sep 2004 21:07

Idag rensade jag användare som inte varit inloggade på exakt ett halvår. Du har rätt i att "Användare" inte är riktigt rätt uttryck, eftersom att alla som registrerar sig med ett användarnamn blir inräknade. Jag vet inte riktigt hur jag annars skulle göra,, förslag?

Att hela tiden räkna ut antalet inloggade den senaste veckan, eller räkna användare som har partier igång, skulle tyvärr bli lite för mycket för servern. Jag vill försöka hålla nere på liknande serverförfrågningar eftersom sO är så pass långsamt som det redan är.

((erik

göran
Medlem
#3 Skrivet: 8 Sep 2004 10:55

När jag går in på Medlemmar och Visa alla så finns ett otal som visar Online: okänd. Tyder inte detta på att de första gången de har inloggat och sedan aldrig loggat in sig igen. De är väl dessa som är mest störande. Många av dessa har bara lekt och loggat in ett kul namn. De som har varit aktiva och kanske bara gjort ett långt uppehåll är mindre motiverat att ta bort tycker jag.

Går det inte att ta bort ganska snabbt efter inloggningen de som inte aktiverar sig igen.
Efter ett dygn eller så. Kanske ta bort de som inte börjar att spela?
Några förslag från mig bara.

Onyz
Medlem
#4 Skrivet: 8 Sep 2004 10:56

en god vän skapade en användare, men fick aldrig sitt länk-mail. Följdaktligen skapade han då en ny användare... så lite mer stabilitet där skulle nog reduceda antalet "okända" användare.

erik
Moderator
#5 Skrivet: 8 Sep 2004 11:14

tack, jag ska titta mer på det!

theddan
Medlem
#6 Skrivet: 8 Sep 2004 14:46

När du ändå är på tråden Erik, går det inte att programera in att få se meil fr den man spelar med för tillfället på den sidan partiet håller på? Jag menar det kanske är nån som är trött för kv o har slutat, så upptäclker man inte det förrän man går tillbaka till mina sidor, o det kan ta lång tid ibland innan man går tillbaka dit. Man väntar på motståndarens drag bara, förstår du vad jag menar?

lupus75
Medlem
#7 Skrivet: 8 Sep 2004 14:59

Eller varför inte en liten chat? ;)

kielborglund
Medlem
#8 Skrivet: 8 Sep 2004 15:03

Ja, bara man kan med varandra under partiet om man vill, så att man är synlig, det skulle spara massa väntetid

erik
Moderator
#9 Skrivet: 8 Sep 2004 15:06

En chatt är på G sen en vecka, vi får se när den öppnar ögonen:)

kopparn
Medlem
#10 Skrivet: 8 Sep 2004 15:09

Bra, Erik! Då går man tillbaka lite till ursprungsiden med korrschack oxå, jag menar det börja väl med att man skicka dragen i brev till varandra, eller?

lupus75
Medlem
#11 Skrivet: 8 Sep 2004 15:10

*hurra*
Eller varför inte en liten live-cam chatt, så får vi en virtuell form av närchack? ;)

kopparn
Medlem
#12 Skrivet: 8 Sep 2004 15:17

Ja, det skulle vara kul att se den man håller på att schacka o vinna mot sitta o klia sig i håret!

zohar
Medlem
#13 Skrivet: 8 Sep 2004 18:23

JAAA, å så lite punkmusik och fula ljud när man klickar på ett drag.... skojar bara. Det pallar nog inte servern. Jag håller med Göran ovan. Utrensning. Lite svinn får man räkna med.

admin
Admin
#14 Skrivet: 8 Sep 2004 19:08

Gå till http://www.pambu.com/jirc/sO.php om ni vill vara med att testa chatten.. Webbläsaren kommer att fråga om du vill acceptera att öppna den, men det är bara att trycka på acceptera!
Chatten är i Java, och kanske inte fungerar ordentligt för vissa brandväggar, det är därför jag vill testa den. skriv vad ni tycker!

((erik

erik
Moderator
#15 Skrivet: 8 Sep 2004 19:30

Några har hittat in, kul! Håll in shift och klicka på länken så öppnas chatten i ett nytt fönster, och ni kan använda schackOnline under tiden. http://www.pambu.com/jirc/sO.php

Gurra602
Medlem
#16 Skrivet: 8 Sep 2004 19:35

"Please type your channel" Vad menas med det då? "G"

Larsa
Medlem
#17 Skrivet: 8 Sep 2004 19:36

konstigt - för mig fungerade det direkt utan frågor.

Gurra602
Medlem
#18 Skrivet: 8 Sep 2004 19:40

Jamen, har du chattat med nån då?

Larsa
Medlem
#19 Skrivet: 8 Sep 2004 19:41

jo då! fungerade utmärkt!

erik
Moderator
#20 Skrivet: 8 Sep 2004 19:43

hur frågar den efter channel gurra? Om du kan skriva i det någonstans skriver du: #schackOnline

Gurra602
Medlem
#21 Skrivet: 8 Sep 2004 19:51

"Not in any channel yet, please type your channel first" Men jag vet inte riktigt var jag ska skriva det nånstans. I chattremsan eller?

erik
Moderator
#22 Skrivet: 8 Sep 2004 19:56

underligt, skriv så här i chattremsan
/join #schackOnline

så borde du komma in,, *hoppas*
Det ser ut i chatten som om du går ut och in ur den hela tiden..

Gurra602
Medlem
#23 Skrivet: 8 Sep 2004 19:58

Nu har jag koll på det hela, erik. "G"

erik
Moderator
#24 Skrivet: 8 Sep 2004 20:00

bra :-)

Du måste logga in för att kunna posta!