Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Schackdator
Författare Meddelande
kopparn
Medlem
#1 Skrivet: 5 Sep 2004 11:41

Tycker det är synd att bra schackspelare tänker hoppa av SOL (inga namn) bara därför att de möter(misstänkta) schackprogramsanv fast de inte uppger de i personliga sidan. SOL riskerar på set sättet att förlora de ärliga spelarna, (de som jag o de flesta vill möta) här på SOL, skärpning
Vem kan man lita på i fortsättningen?

Larsa
Medlem
#2 Skrivet: 5 Sep 2004 12:52

Ja det kan man undra?

De som ligger på topp 10 som säger att de inte anv. pr. borde ju i rimlighetens namn vara riktiga proffs som skulle kunna utmana vilken storspelare som helst!

Å andra sidan kanske vi som är utanför toppen är så dåliga och så få i antalet att det inte kräver någon större prestation att vara på topp 10?

asvo
Medlem
#3 Skrivet: 5 Sep 2004 13:12

Jo , men då måste de nog anv. motor om de ska spela mot flera samtidigt .

kopparn
Medlem
#4 Skrivet: 5 Sep 2004 13:50

Jag tror inte vi som ligger på 100-listan är sååååå... dåliga faktiskt. Men jag tror man kan skilja en som spelar med motor mot en som inte gör det med att den som inte gör det gör enkla eller låt oss säga nisstag. Iaf är det synd att spelare slutar pga att inte folk är ärliga

asvo
Medlem
#5 Skrivet: 5 Sep 2004 13:55

De avancerade öppningsböckerna går djupt in i ställningen och det finns stora böcker för varje öppning !
Jag tror dock inte det är någon hög procent som fuskar med motor .
Standarden ökar ju ständigt här på Online så snart kan vi utmana SSKKs spelare på match !

DanielH
Medlem
#6 Skrivet: 5 Sep 2004 13:57

Jag tror absolut inte de som ligger på 10 i topp listan, och inte använder datahjälp skulle klara sig superbra mot vilken storspelare som helst, det gäller att komma ihåg att ett rankingsystem här på SO inte på några sätt går att jämföra med LASK. det är ett ypperligt system, men bara inom SO..

kopparn
Medlem
#7 Skrivet: 5 Sep 2004 14:01

Ja ju fler vi blir så blir det naturligvis svårare att hålla sin rating, o fler har vi blivit. Dock kan vi inte bortse från att det "kansk" är fler som fuskar oxå!

Kurre
Medlem
#8 Skrivet: 5 Sep 2004 14:14

Jag tror ratingsystem överlag är ganska missvisande. Man bör nog inte fixera sig alltför mycket vid dessa tal.

tedis
Medlem
#9 Skrivet: 5 Sep 2004 14:20

Kvaliten på partierna är väl i ärlighetens namn inte speciellt hög. Jag har spelat igenom ett flertal av toppartierna och det är inga långa kombinationer eller att man följer öppningsteori speciellt länge. Jag undrar hur många som klarar sig hyggligt i närschack. Jag har inte spelat på många år men kom som bäst till plats 18. Jag kommer inte ihåg så mycket av teorin och böckerna har jag gjort mig av med sedan länge. Så motståndet är väl inte så blodigt vilket är jättebra för det är precis det jag letat efter. Man vill ju inte få dyngstryk i varje match. Men lämna programvaran någon annanstans och lita till hjärnan det är ju därför man spelar - hjärngympa.

kielborglund
Medlem
#10 Skrivet: 5 Sep 2004 14:37

Nej,ratingen här på SOL ska man inte ta så allvarligt. Jag brukar spela på Yahoo o där har jag haft 1550 som bäst o där är de som har fr 1300-uppåt bättre än de flesta här på SOL utom kanske de på topp 20

asvo
Medlem
#11 Skrivet: 5 Sep 2004 14:41

Jag som är motorspelare har faktiskt hittat bra motståndare att träna mot så jag är faktiskt också nöjd .
Man kan ju faktiskt välja motståndare som passar o strunta i ratingen den har man ju ingen större glädje av ändå.

Dr_Rock
Medlem
#12 Skrivet: 5 Sep 2004 14:47

har du vunnit alla dina partier då du använt motor asvo..? bara nyfiken..

kopparn
Medlem
#13 Skrivet: 5 Sep 2004 14:48

Ja efter att ha spelat ca: 200 partier så tror jag man har hittat s.a.s sin pl här på SOL det kan skilja lite upp o lite ner på ratingen. För min egen del runt 100 på listan o då är det roligast att möta de som ligger i närheten, o "ibland försöka sig på nåt djärvt o utmana de på topp 20.

asvo
Medlem
#14 Skrivet: 5 Sep 2004 14:51

Nej , jag har förlorat mot krijo o garry men de anv. inte motor .Däremot har jag ännu inte förlorat mot någon som anv. motor varken här på Online eller på SSKK Ligger på ca 65% vinst och har spelat snart 30 partier med mot motorspelare.

asvo
Medlem
#15 Skrivet: 7 Sep 2004 16:31

Närschack ska man spela i klubben eller i hemmet .
Det går inte på nätet .

Då får man räkna med att bli lurad ibland och inte bry sej om sina ratingpoäng .
Här är det korr som gäller !
Tack vare denna sajt kanske vi kan hjälpas åt att höja standarden på korrschack här i Sverige.
Det behövs för på SSKK tycker jag inte det händer så särskilt mycket som lockar nya spelare .:),

:),

LarsS
Medlem
#16 Skrivet: 23 Okt 2016 20:52

Jag har en schackdator som inte är internetkopplad. Då kan man spela utan att bli bländad.
Så jag spelar väl någon gång ibland på den.

IvarBlå2
Medlem
#17 Skrivet: 25 Okt 2016 09:46

Den här tråden handlar om motorer i många kommentarer vilket är förbjudet i de här sammanhangen. Det är mycket otrevligt att läsa och mot reglerna på So

Vert
Medlem
#18 Skrivet: 25 Okt 2016 09:54

Citerar: IvarBlå2, #17:
Den här tråden handlar om motorer i många kommentarer vilket är förbjudet i de här sammanhangen. Det är mycket otrevligt att läsa och mot reglerna på So

Den är också till övervägande del från 2004, och då var diskussionen mer aktuell. LarsS inlägg är ju inte förbjudet då det talar om att spela mot datorer.

IvarBlå2
Medlem
#19 Skrivet: 25 Okt 2016 10:04 - Redigerad av: IvarBlå2

Citerar: Vert, #18:
en är också till övervägande del från 2004

Kollade inte det!Borde inte de förbjudna tas bort eller var det tillåtet då?

Vert
Medlem
#20 Skrivet: 25 Okt 2016 10:09

Citerar: IvarBlå2, #19:
Borde inte de förbjudna tas bort?

Borde och borde... Det finns över 7 000 trådar i forumet, och även om vi moderatorer är engagerade så har jag svårt att se att någon av oss skulle ha tid och lust att arbeta igenom och moderera decenniegamla, oftast saligen avsomnade och helt bortglömda trådar när det finns så många bättre saker att ägna sin tid åt. Diskussionen ovan handlar ju dessutom också om rating och korrschack mer allmänt, så man kan ju i så fall inte ta bort hela diskussioen. Nej, jag är rädd att en sådan översyn skulle kosta mer än den smakar.

IvarBlå2
Medlem
#21 Skrivet: 25 Okt 2016 10:28

Så det är alltså tillåtet i vissa sammanhang att prata motorer?

Vert
Medlem
#22 Skrivet: 25 Okt 2016 10:36 - Redigerad av: Vert

Citerar: IvarBlå2, #21:
Så det är alltså tillåtet i vissa sammanhang att prata motorer?

Jag vet inte vad som fick dig att dra den slutsatsen. Vad som gäller för schackmotorer på schackOnline hittas här. Notera särskilt följande:

Citerar: erik:
Att på nytt ta upp diskussionen om schackmotorns vara eller icke vara är därför inte tillåtet och kan leda till en varning/avstängning från forumet

Om någon vill diskutera spel mot schackmotorer hemma på den egna datorn, spel mot datorn som träningsform eller hur man på bästa sätt använder schackmotorn som förberedelse inför ett viktigt parti i KM så är det rimligen tillåtet. Detta är också vad LarsS gör i sitt inlägg ovan. Däremot tillåts inte diskussioner kring spel med motorstöd här på schackOnline.

IvarBlå2
Medlem
#23 Skrivet: 25 Okt 2016 10:39

Jag har inte pekat ut Lars S på nåt sätt.

Vert
Medlem
#24 Skrivet: 25 Okt 2016 10:42

Citerar: IvarBlå2, #23:
Jag har inte pekat ut Lars S på nåt sätt.

Nej, jag vet. Jag använde hans inlägg som ett exempel på en typ av datordiskussion som kan vara tillåten. Mycket av det gamla innehållet i denna tråd hade emellertid inte varit tillåtet idag (men det finns ju en juridisk princip om att man inte kan dömas för någonting som inte var förbjudet när man begick brottet). Hoppas att det känns klarare vilken typ av datordiskussioner som är tillåtna och, framför allt, inte tillåtna.

IvarBlå2
Medlem
#25 Skrivet: 25 Okt 2016 10:47

Glasklart! Var bara nyfiken på vad som gäller. Tack för svar!

IvarBlå2
Medlem
#26 Skrivet: 26 Okt 2016 14:22

Jag har Fritz som många andra spelare har. Det är ju en dator, kan man säga. Jag började mot den i 5 min när den hade 2000-2100 men insåg snabbt att jag var chanslös mot den. Så började jag testa att spela mot den på högsta rating,3000 i långpartier. Och hittade där en dragföljd i Leningradvarianten i Nimzoindiskt som vit som alltid blev remi. Det sägs att datorprogram inte lär sig av sina misstag och Fritz7 gjorde det inte.

uct2
Medlem
#27 Skrivet: 26 Okt 2016 15:24

Citerar: IvarBlå2, #26:
Jag har Fritz som många andra spelare har. Det är ju en dator, kan man säga. Jag började mot den i 5 min när den hade 2000-2100 men insåg snabbt att jag var chanslös mot den. Så började jag testa att spela mot den på högsta rating,3000 i långpartier. Och hittade där en dragföljd i Leningradvarianten i Nimzoindiskt som vit som alltid blev remi. Det sägs att datorprogram inte lär sig av sina misstag och Fritz7 gjorde det inte.

Intressant! Ha du lust att "avslöja" varianten? Den enda motor jag har är en ca 10 år gammal Fritz, och det vore kul att se om den beter sig likadant.

IvarBlå2
Medlem
#28 Skrivet: 26 Okt 2016 15:37

Har inte spelat med den på länge för datorn tar av nån anledning inte emot den. Jag tror att du vet vad Leningradvarianten är.

uct2
Medlem
#29 Skrivet: 27 Okt 2016 10:49

Citerar: IvarBlå2, #28:
Har inte spelat med den på länge för datorn tar av nån anledning inte emot den. Jag tror att du vet vad Leningradvarianten är.

Jodå, det vet jag så klart, men jag undrar om du kommer ihåg vilken variant det var inom den som alltid blev remi!?

IvarBlå2
Medlem
#30 Skrivet: 27 Okt 2016 10:51

Nä, det minns jag inte, som sagt var

Du måste logga in för att kunna posta!