Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Hur ska man döma detta som Domare??
Författare Meddelande
Lunitic
Medlem
#1 Skrivet: 22 Feb 2025 11:25

Du har nu möjligheten att med dina egna bonde att göra en promovering! Det finns inte någon Dam i närheten så du tar och vänder upp och ner på ett Torn som ska bli Dam. Du sätter ner Tornet och sedan trycker du över på klockan etc. Om jag har fått lära mig rätt så är Tornet som är Damen på brädet egentligen bara ett vanligt Torn!

Men en sak jag inte listat ut eller hittar info om är när bonden som ska göra promovering etc.

Du tar Tornet först men i samma veva ser du Damen och tar den istället och sätter ner på promoverings rutan och slår på klockan. Gäller inte då rörd är förd e först och när man tog Tornet att det är det man ska sätta in??

tornado
Medlem
#2 Skrivet: 22 Feb 2025 18:22 - Redigerad av: tornado

Jag är inte helt säker,men har hört att så länge man inte rört klockan så är draget pågående,man ska också säga vilken pjäs man gör..

alexanderlukas
Medlem
#3 Skrivet: 22 Feb 2025 19:41 - Redigerad av: alexanderlukas

När man ställt ner den pjäs som blivit promoverad på rutan då är får man inte ändra till annan pjäs. Så har man tagit upp ett torn och sedan ändrar sig och tar damen då
är det alltså ok om inte tornet ställts på promoveringsrutan.

leif
Medlem
#4 Skrivet: 26 Feb 2025 09:34

Tycker det är intressant med regelfrågor men förstår inte riktigt vad ni pratar om...
Anta att jag kan och vill promovera en bonde till Dam men det finns ingen Dampjäs till hands.
Då tar jag ett Torn som jag ställer uppochner och promoverar samtidigt som jag säger "Dam".
Då råder ingen tvekan om att mitt uppochner-vända Torn är en Dam, och spelet går vidare.
Eller hur?

Maigret
Medlem
#5 Skrivet: 26 Feb 2025 13:22

Citerar: leif, #4:
Då tar jag ett Torn som jag ställer uppochner och promoverar samtidigt som jag säger "Dam".
Då råder ingen tvekan om att mitt uppochner-vända Torn är en Dam, och spelet går vidare.
Eller hur?

Det där fungerar så klart vänner emellan och i mindre officiella sammanhang. Men enligt reglerna ska man ställa pjäsen man promoverar till på promoveringsytan och ingen annan pjäs. Hittar man ingen extra dam stannar man klockan och tillkallar domaren som får leta fram pjäsen. Ett torn upp och ner kan kanske duga som dam ibland, men tänk om man vill promovera till något annat...en springare eller torn?

Maigret
Medlem
#6 Skrivet: 26 Feb 2025 13:30

Måste dock erkäna att det finns en mening i FIDES regler som jag inte fattar:

Så här lyder paragraf 4.6.3; Om en motståndarpjäs står på förvandlingsfältet måste den slås.

Vad menas med detta? Bonden slår snett åt sidorna och kan aldrig slå en pjäs på rutan framför sig!??

leif
Medlem
#7 Skrivet: 26 Feb 2025 19:36

Självklart är det som du säger Maigret. I tävlingssammanhang stannar man klockan, tillkallar domare och säger att man avser att promvera bonden till en Dam, och väntar till en dam-pjäs fixats fram.

Du måste logga in för att kunna posta!