Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Gammal Elo
Författare Meddelande
MacTracbac
Medlem
#1 Skrivet: 12 Apr 2024 11:58

Min far tävlade i schack på 60- och 70-talen. Såvitt jag kan begripa infördes nationell Eloranking på 70-talet. Jag tror att han nådde en peak-ranking någonstans 2100 till 2200. Han minns inte exakt själv längre. Han var med och vann lag-SM ett par gånger.

Är det någon här som vet om elo från 70-talet finns i något register, eller är det förlorat vid det här laget?

alexanderlukas
Medlem
#2 Skrivet: 13 Apr 2024 18:35

Elo är det internationella, men det system som fanns i Sverige var LASK. Namnet kommer från Lunds Akademiska SK. Tror det gick i raven 2016, men du kan hitta en hel del gamla LASK-tal på schack.se. Gå in där under tävlingar och rating så finns ratingperioder från början 70-talet. Allt är inte inlagt men har man tur kanske man hittar den spelare man söker.

MacTracbac
Medlem
#3 Skrivet: 13 Apr 2024 22:39

Elo är väl i och för sig typ av system. Det internationnella är FIDE-ranking. LASK-ratingen var ju också en typ av Elo-system.

Min far spelade faktiskt just för klubben LASK, fast på 60-talet. Tyvärr kan jag inte hittar något på schack.se.

Maigret
Medlem
#4 Skrivet: 14 Apr 2024 09:27

I LASK finns det en man som heter Carl-Erik (Calle) Erlandsson, känd schackhistoriker. Han har spelat i LASK sedan 1963 och är det någon som har information om din farså är det han. Du kan säkert få kontakt via LASK hemsida, annars finns han på facebook.

MacTracbac
Medlem
#5 Skrivet: 14 Apr 2024 18:42

Citerar: Maigret, #4:
I LASK finns det en man som heter Carl-Erik (Calle) Erlandsson, känd schackhistoriker. Han har spelat i LASK sedan 1963 och är det någon som har information om din farså är det han. Du kan säkert få kontakt via LASK hemsida, annars finns han på facebook.

Mycket intressant svar och helt ny info! Tack!
Jag skall testa detta.

Du måste logga in för att kunna posta!