Författare |
Meddelande |
CAQUELAQ
Medlem
|
#1 Skrivet: 18 Okt 2023 12:46 - Redigerad av: CAQUELAQ
Det har varit debatt om motorernas var eller inte vara i IM, men den saken är utagerad, åtminstone för nu (och det verkar inte ha avskräckt spelare från att anmäla sig, utan A-gruppen frodas). Så det är inte problemet jag har med Individuella Mästerskapet. Problemet är att det är så få spelare med rating upp till 2400 som anmäler sig för spel i turneringen.
Det är svårt att fylla turneringarna i Klass D och i synnerhet Klass E - i år anmälde sig endast 9 spelare till Klass E. De senaste åren har jag varit bekymrad över det låga anmälningstalet till klasserna D och E, och jag kan inte låta bli att undra: Vad beror det på?
Hur ska man få spelare i det lägre ratingintervallet att intressera sig för spel i Klass D och E i IM? Som det är nu så måste det vara ganska trist för de som ändå anmäler sig till Klass E år efter år, men som aldrig riktigt får den turneringsupplevelsen som jag vill att Mästerskapet ska vara.
Det räcker med kanske 20-30 fler lägre rankade personer som vill spela i IM, men hur åstadkommer vi detta? Jag vill i denna tråd föra en öppen diskussion om det här problemet, om orsakssammanhang och om eventuella lösningar - om det nu går att lösa, vill säga.
Jag lämnar nu ordet fritt.
|
knightrider
Moderator
|
#2 Skrivet: 18 Okt 2023 14:58
En aspekt kan väl vara att det inte finns så många spelare med rating under 2400.
Vad jag kan se är det 46 spelare, varav endast 29 varit aktiva senaste månaden.
|
CAQUELAQ
Medlem
|
#3 Skrivet: 18 Okt 2023 15:34 - Redigerad av: CAQUELAQ
Citerar: knightrider, #2:
En aspekt kan väl vara att det inte finns så många spelare med rating under 2400.
Vad jag kan se är det 46 spelare, varav endast 29 varit aktiva senaste månaden.
Det har du rätt i - jag har inte kollat ratinglistorna på länge, men nu ser jag att det stämmer. Det har tydligen varit en stor ratinginflation sedan jag kollade sist... jag hade inte alls tänkt på det, att det var så få spelare under 2400.
Jamen då kanske Malvan har en lösning; han skickade det här till mig:
"Hej! En åtgärd som kunde få fler deltagare i de lägre klasserna vore ju att höja ratinggränserna, som länge varit oförändrade trots inflationen. Vad tror du?"
Det låter som en mycket bra idé. Vi gjorde faktiskt en liknande justering inför IM 9 år 2017, och det var ju ett litet tag sedan...
Jag tar gärna emot förslag på hur de ratinggränserna skulle kunna se ut. Det här är dagens gränser:
* Klass A..........rating 3000 och uppåt
* Klass B..........rating 2700 - 2999
* Klass C..........rating 2400 - 2699
* Klass D..........rating 2100 - 2399
* Klass E..........rating upp till 2099
Och med nya ratinggränser tror jag att vi kan lösa det här problemet. Ja, så länge folk vill delta i IM och anmäler sig, vill säga...
|
knightrider
Moderator
|
#4 Skrivet: 18 Okt 2023 16:09 - Redigerad av: knightrider
I nuläget finns det cirka 600 spelare med ratingtal.
Om vi delar upp det i fem grupper (A-E) blir det 120 möjliga spelare per grupp.
Förslag:
A 3200 och uppåt
B 3000-3199
C 2800-2999
D 2600-2799
E upp till 2599
|
Trizz
Medlem
|
#5 Skrivet: 18 Okt 2023 23:11
Och hur f*n kunde jag hamna i A klassen grupp 1 som nykomling! Fattar inte ett dugg hur ni tänker etc
|
CAQUELAQ
Medlem
|
#6 Skrivet: 19 Okt 2023 01:45 - Redigerad av: CAQUELAQ
Citerar: Trizz, #5:
Och hur f*n kunde jag hamna i A klassen grupp 1 som nykomling!
Du hade rating över 3000, och det är ratingen som avgör i vilken Klass nytillkomna spelare hamnar. Denna praxis kommer inte att ändras - vi måste ju ha en metod för att avgöra var någonstans en ny spelare ska placeras.
Tanken är att om en spelare hamnar fel i början, så deltar förhoppningsvis den spelaren i efterföljande IM, och med tiden kommer spelaren att hamna i den Klass som hen hör hemma. Om man deltar i flera Mästerskap så kommer det att visa sig om man är en Klass A- spelare, en Klass B-spelare, eller om man ska spela i någon annan Klass. Så jag hoppas att du inte har blivit avskräckt, utan fortsätter med ditt deltagande i de kommande Mästerskapen.
Med det sagt, så behövs det som Malvan föreslog nya ratinggränser - ratinginflationen har skenat hejvilt de senaste åren. Hade vi haft en uppdaterad ratinggräns redan inför årets IM, så hade du hamnat i B-klassen. Nåja, sent ska syndaren (jag) vakna...
|
Malvan
Medlem
|
#7 Skrivet: 19 Okt 2023 11:07
#4: Jag tycker knightriders förslag verkar bra.
|
E.Höglander
Medlem
|
#8 Skrivet: 6 Nov 2023 18:02
Vad är det för diskussion ni har gällande motor eller inte? För mig är det uppenbart att det är strängt förbjudet att i aktiv match använda schackmotorer, fusk, klart och tydligt. Däremot är det till ens personliga fördel ifall man använder dem att analysera matcherna efteråt. (Offtopic: Jag har problem att överföra SO pgn till både chess.com samt lichess och tar gärna emot tips på hur och vart ni analyserar era matcher).
|
Malvan
Medlem
|
#9 Skrivet: 6 Nov 2023 19:35 - Redigerad av: Malvan
Citerar: E.Höglander, #8: För mig är det uppenbart att det är strängt förbjudet att i aktiv match använda schackmotorer, fusk, klart och tydligt.
Läs här:
https://schackonline.com/forum/1_43959_0.html#msg8 5340
|
jagärsämst
Medlem
|
#10 Skrivet: 6 Nov 2023 19:54
Citerar: Malvan, #9: Läs här:
Och vänligen läs hela den texten tack!!
|
E.Höglander
Medlem
|
#11 Skrivet: 6 Nov 2023 20:22
Citerar: jagärsämst, #10: Och vänligen läs hela den texten tack!!
Vet inte vad du insinuerar?
|
timmy
Medlem
|
#12 Skrivet: 6 Nov 2023 20:30
Antagligen att du inte är först på bollen. Mycket beskrivs i inlägget från erik (det inlägg som jagärsämst länkar till).
|
E.Höglander
Medlem
|
#13 Skrivet: 6 Nov 2023 20:39
Citerar: timmy, #12: Antagligen att du inte är först på bollen. Mycket beskrivs i inlägget från erik (det inlägg som jagärsämst länkar till).
Tydligen inte, men jag förstår inte de två utropstecknen, vilket i min värld läses som att någon skriker till dig: LÄS HELA TEXTEN. Har varit medlem i några få dagar och har ägnat tiden till schack snarare än att lusläsa forumet. 
|
timmy
Medlem
|
#14 Skrivet: 6 Nov 2023 20:45
Läs när du har tid! Välkommen till sajten!
(Och här ska det grammatiskt vara utropstecken)

|