Du är inte inloggad
Start
Forum
Verktyg
Diskussionsforum
-
Forum
-
Statistik
-
Sök
-
schackOnline diskussionsforum
/
Schackdiskussion
/
Vinst på tid med bara kungen.
Författare
Meddelande
kajke
S
Medlem
Skrivet: 25 Jun 2023 23:06
I en turnering förlorade jag på tid. Min motståndare hade bara kungen kvar. Måste man inte ha mattsättande material kvar för att vinna?
Malvan
S
Medlem
Skrivet: 26 Jun 2023 06:00 - Redigerad av: Malvan
Det stämmer. Klicka på Felrapportering under diagrammet, så tittar Erik på partiet och kan ändra resultatet.
Maigret
Medlem
Skrivet: 26 Jun 2023 08:57
Det där med "mattsättande material" är knepigt. I FIDES regler står det att partiet är remi om det inte går att föra det till vinst med någon serie av regelrätta drag. I denna ställning har vit bara en springare kvar men sätter ändå matt: Vit: Kd2, Sf1 Svart Ka2 Ba3. 1. Kc2 Ka1, 2. Sd2 Ka2 (inte a2 för Sb3 matt) 3.Sf3 Ka1 4.Sd4 Ka2 (inte a2 för Sb3 matt) 5. Se2 Ka1 6.Sc1 a2 (enda draget nu) 7.Sb3 matt.
Fast med bara kungen kvar är det förstås omöjligt att vinna.
MalmöLeif
Medlem
Skrivet: 26 Jun 2023 11:01
Fascinerande! Största materiella överläget utan att kunna sätta matt borde vara vit: K + 2 S mot svarts ensamma kung. Teoretiskt går det att sätta matt om svart gör hemskt feldrag.
lisbetsallander
Medlem
Skrivet: 26 Jun 2023 17:32 - Redigerad av: lisbetsallander
Citerar: kajke, #1:
I en turnering förlorade jag på tid. Min motståndare hade bara kungen kvar. Måste man inte ha mattsättande material kvar för att vinna?
Oavsett så är det inte okej att förlora på tid i den turneringen, TL hade skrivit det i turneringen i samband med skapandet.
Du måste logga in för att kunna posta!
Schackdiskussion
sO Serien
Turneringar
schackOnline
Världsligt
Övriga spel och lekar