Författare |
Meddelande |
Trizz
Medlem
|
#31 Skrivet: 6 Jun 2023 23:16
Citerar: jimpan, #28: Ber om ursäkt för att jag har avvikit från trådämnet
Du behöver inte be om ursäkt!
De är väl bra om man kan föra vettig dialog och bolla olika tankar kring själva Motor användningen i (IM)! Men jag är väldigt nyfiken att ni kan finna och kontrollera motor fusk i sO - serien, där verkar ni ha kunskap att finna fuskare etc
Så varför kan man inte köra samma metod i (IM) spel?
|
CAQUELAQ
Medlem
|
#32 Skrivet: 7 Jun 2023 12:58
Citerar: Trizz, #31:
Så varför kan man inte köra samma metod i (IM) spel?
Seriens ledning är helt åtskilda från mig som har hand om Mästerskapet. De har bevisligen kapacitet att kontrollera eventuell motoranvändning. Sådana resurser har inte jag.
|
Malvan
Medlem
|
#33 Skrivet: 7 Jun 2023 13:34
Citerar: CAQUELAQ, #1: Ska motorer förbjudas i Individuella Mästerskapet?
Nej.
|
Trizz
Medlem
|
#34 Skrivet: 7 Jun 2023 16:53 - Redigerad av: Trizz
Citerar: CAQUELAQ, #32: Seriens ledning är helt åtskilda från mig som har hand om Mästerskapet. De har bevisligen kapacitet att kontrollera eventuell motoranvändning. Sådana resurser har inte jag.
Då tycker jag att som du även hade själv en synpunkt på....
Ha (IM) = Med Motor i en grupp och (IM) = för dem som vill spela utan Motor!
|
lubbeluring
Medlem
|
#35 Skrivet: 7 Jun 2023 17:22
Citerar: Trizz, #34: Då tycker jag att som du även hade själv en synpunkt på....
Ha (IM) = Med Motor i en grupp och (IM) = för dem som vill spela utan Motor!
Bra lösning
|
CAQUELAQ
Medlem
|
#36 Skrivet: 7 Jun 2023 17:35 - Redigerad av: CAQUELAQ
Jag ser emellertid ett möjligt problem med att skapa en MotorKlass i IM.
Om vissa spelare deltar som motorspelare så blir de också kända som motorspelare. Jag tror att risken finns att det blir som ett slags motor-register - om sagda spelare sedan deltar i motorfria turneringar, så är risken stor att de misstänks använda motor, enbart på grundval av att man kan gå in på IM-turneringen och där se att de spelar med motor.
Eller är jag för pessimistisk?
|
Trizz
Medlem
|
#37 Skrivet: 7 Jun 2023 17:54
Förutsättningar för deltagare
citat om info för (IM) ---> För att delta måste du ha spelat minst 20 rankingbaserade partier.
Din anmälan är bindande, så anmäl dig bara om du kommer att ha tid att delta.
Alla hjälpmedel är tillåtna. slut Citat
Då de sistnämnda --> Alla hjälpmedel är tillåtna ..... De verkar som sO får skriva om eller ändra olika delar i hela regelverket etc
Nu har jag skrivit mitt och hoppas nu CAQUELAQ att du kommer klara av eller hitta en lösning som passar de som vill ---> Ej Motor eller vice versa... Och önskar alla på sO en riktigt God fin sommar! Mvh -Trizz-
|
timmy
Medlem
|
#38 Skrivet: 7 Jun 2023 19:26
Du är inte pessimistisk!
Ingen vill bli stämplad som motorist.
Kör som vanligt, folk vet förutsättningarna.
|
polu
Medlem
|
#39 Skrivet: 8 Jun 2023 15:35
Citerar: CAQUELAQ, #36: Om vissa spelare deltar som motorspelare så blir de också kända som motorspelare. Jag tror att risken finns att det blir som ett slags motor-register - om sagda spelare sedan deltar i motorfria turneringar, så är risken stor att de misstänks använda motor, enbart på grundval av att man kan gå in på IM-turneringen och där se att de spelar med motor.
Very wise...
Citerar: timmy, #38: Kör som vanligt, folk vet förutsättningarna.
... even wiser!
|
CAQUELAQ
Medlem
|
#40 Skrivet: 15 Jun 2023 01:08 - Redigerad av: CAQUELAQ
Okej, jag lutar åt att behålla nuvarande regler, alltså att motorer är tillåtna i IM. Jag resonerar så här:
A)--- Jag kan varken kontrollera att ett förbud efterlevs eller bestraffa regelbrott. Ett förbud känns då rätt så meningslöst.
B)--- Tanken har framförts att lägga till en Motorklass till IM. Problemet är att det gör att motorspelare blir kända som just det. Kan man se att en spelare använder motor i IM, då kan denne spelare inte vinna ett motorfritt parti eller en motorfri turnering utan att riskera bli anklagad för fusk - och det är ingen förut-sägelse, det är en spoiler.
Dessutom är Klass A i IM i princip redan ett MotorMästerskap - det är främst här som motorer förekommer.
C)--- Erik skapade sO som en korrschacksida, och i korr är det tillåtet med motorer. Men sajten domineras av spelare som inte använder sig av motorhjälp, så motorspelarna är i stor minoritet. Det har blivit "fult" att spela med motor, och motorspelarna är inte särskilt accepterade på sajten. Det är inte alls bra.
Det är två stora turneringar som återkommer varje år, Serien och Mästerskapet, där Serien förbjuder motorer. Om motorer bannlyses också i Mästerskapet, då har motoristerna inget, utan är helt exkluderade från sO:s gemenskap.
D)--- I Klass B-E finns det med största sannolikhet inget stort motorproblem. Förhoppningsvis är detta faktum tillräckligt för att inte skrämma bort alltför många spelare som inte vill spela med eller möta motorer.
Så, nu väntar jag på era reaktioner och kommentarer.
|
alexanderlukas
Medlem
|
#41 Skrivet: 15 Jun 2023 08:50
Hur många renodlade datorspelare finns det på SO? 10-15 stycken? Hänsynstagandet och omtanken om dessa spelare är enligt min mening alldeles för stor.
|
jimpan
Moderator
|
#42 Skrivet: 15 Jun 2023 16:30
Citerar: CAQUELAQ, #40: utan är helt exkluderade från sO:s gemenskap.
Inte alls, bara exkluderade från serien och IM......
Citerar: CAQUELAQ, #40: Det har blivit "fult" att spela med motor, och motorspelarna är inte särskilt accepterade på sajten. Det är inte alls bra.
Varför skulle de vara särskilt accepterade på sO när det klart o tydligt inte "talar" om att de använder dylika hjälpmedel.
|
lisbetsallander
Medlem
|
#43 Skrivet: 15 Jun 2023 16:57
Citerar: jimpan, #42: Varför skulle de vara särskilt accepterade på sO när det klart o tydligt inte "talar" om att de använder dylika hjälpmedel.
bra fråga.....
|
Nesse
Medlem
|
#44 Skrivet: 21 Jun 2023 17:07
Viktigast är att folk är ärliga när dom spelar
|
tana
Medlem
|
#45 Skrivet: 22 Jun 2023 17:56
Tror att det är många som har motor hemma eller åtminstone möjlighet att använda motor. I många presentationer står det:"spelar mot alla men om ni använder motor, vill jag veta så att jag kan göra likadant själv"
Så att motorspelare vore på något sätt utanför, stämmer nog inte. Självklart ska dom straffas om dom bryter mot reglerna och använder motor i såna turneringar som är motorfria. Men alla regelbrott, oavsätt om det är motorer inblandade eller inte, straffas på något sätt.
Citerar: Nesse, #44: Viktigast är att folk är ärliga när dom spelar
Bara hålla med Nesse
|
lillpysen
Medlem
|
#46 Skrivet: 23 Jun 2023 10:59
Ärlighet varar längst ... (ofta längre än motorpartier).
|
Trump
Medlem
|
#47 Skrivet: 23 Jun 2023 14:13
Jag kanske är ute o cyklar nu men är inte detta en site där korrschack är tillåtet och det tinkluderar även mororanvändnng? Då har ju hela diskussionen varit helt fel från början. Nu är motorspelare tydligen virus här på siten men den är ju till för korrspelare...Läs gärna vad den eminente Erik skriver...
|
Trizz
Medlem
|
#48 Skrivet: 23 Jun 2023 19:23 - Redigerad av: Trizz
citat ErikCiterar: Trump, #47: Läs gärna vad den eminente Erik skriver...
Citat Erik -->Tyngdpunkten har hela tiden legat på korrschack, eftersom nätet redan är så smockfullt av sajter där man kan slänga sig med 5-minuters partier hit och dit! -->Slut
|
Fjällröding
Medlem
|
#49 Skrivet: 1 Jul 2023 11:20
Jag har gjort ett litet uppehåll på S o L. Skulle vilja friska upp minnet i "motor " diskussionerna. När man använder motor, får man förslag på möjliga drag i sitt parti mot sin motståndare?
|
MalmöLeif
Medlem
|
#50 Skrivet: 3 Jul 2023 17:21 - Redigerad av: MalmöLeif
Ja. Och har man starkt datorprogram och låter den jobba typ 10 minuter.. då
är de flesta mänskliga motståndare chanslösa.
|
Fjällröding
Medlem
|
#51 Skrivet: 4 Jul 2023 21:45
Med andra ord, då är det inte du och din hjärna som gör dragen?
|
Maigret
Medlem
|
#52 Skrivet: 5 Jul 2023 10:45
Bara en fråga:Gäller detta fortfarande:
https://schackonline.com/forum/1_43959_0.html#msg8 5340
|
jimpan
Moderator
|
#53 Skrivet: 6 Jul 2023 10:00
Jo du har rätt...inga nya argument...stänger tråden.
|