Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Ska motorer förbjudas i Individuella Mästerskapet?
. 1 . 2 . >>
Författare Meddelande
CAQUELAQ
Medlem
#1 Skrivet: 30 Maj 2023 09:24 - Redigerad av: CAQUELAQ

I nuläget tillåts användningen av motorer i Individuella Mästerskapet. Den huvudsakliga anledningen till detta är att turneringsledningen (undertecknad och Erik) inte har möjlighet att avgöra att motorer används och därefter bestraffa syndaren - jag har varken kunskap, tid eller befogenhet.

MEN...

Det är många spelare som avskräcks från deltagande i IM, då de inte vill spela mot motoranvändare. Jag vill att IM ska vara en turnering för alla spelare här på sO, och turneringen behöver fler spelare, så om den stora stötestenen är motorer, då måste kanske något göras.

Den fråga jag vill ställa och som är upp för diskussion är denna:

Om Erik och jag förbjuder motorer i IM, kommer DU att vilja delta i IM även om jag kan inte upptäcka och bestraffa en eventuell motoranvändning?

Det enda som kan implementera ett motorförbud är den enskilde spelarens samvete - vi måste lita på varandra att vi är motorfria. Men ni måste vara medvetna om att det med stor sannolikhet kommer att uppstå anklagelser om motorfusk, och jag kommer inte att kunna göra ett endaste dugg mot det.

Vill DU ändå att en motorförbud införs till nästa IM trots att jag inte kan förhindra och bestraffa eventuell motoranvändning? Eller tycker DU att det är bättre att behålla nuvarande regler?

Jag lämnar diskussionen fri.

Alces
Medlem
#2 Skrivet: 30 Maj 2023 10:47

Jag kan tänka mig att spela IM om det är motorförbud. Som det är nu med att motor är tillåtet ställer jag inte upp i IM (lite konstigt att man gjort det tillåtet).
Bästa hälsningar / Urban

HSK_MickevB
Medlem
#3 Skrivet: 30 Maj 2023 11:04

Jag har bara spelat ett IM och efter att ha avancerat till steg 2 blev det tvärstopp och jag blev totalt utspelad av nästan alla motståndare, många av dem med betydligt lägre ranking än mig.

Detta var många år sen och efter det har jag inte ställt upp igen då jag inte finner någon glädje eller poäng i att använda motor. Finalen i klass A senast slutade remi i alla partier utom ett vilket är ganska talande för hur stor chans man har om man inte använder motor själv...

Dock är det ju tillåtet enligt reglerna så ingen skugga över dem som deltar med gällande format.

Om det skulle ändras enligt förslag så skulle jag nog avvakta en säsong för att se hur ett förbud utan möjlighet till kontroll skulle påverka användandet och sen ta eget beslut till nästa omgång. Ett förbud kombinerat med kontroller skulle göra att jag ställde upp direkt.

Men jag kan samtidigt tycka att det ska finnas en större turnering för de spelare som vill använda och möta motorer då det uppenbarligen finns ett intresse för detta. Då det varit tydligt tillåtet i Mästerskapet så är det öppna kort och enkelt för mig att avstå utan att ägna några större tankar åt det.

knightrider
Moderator
#4 Skrivet: 30 Maj 2023 13:54

Kan man inte arrangera två turneringar?
En med "alla hjälpmedel tillåtna" och en med "alla hjälpmedel förbjudna".

CAQUELAQ
Medlem
#5 Skrivet: 30 Maj 2023 13:56 - Redigerad av: CAQUELAQ

Citerar: HSK_MickevB, #3:
Men jag kan samtidigt tycka att det ska finnas en större turnering för de spelare som vill använda och möta motorer då det uppenbarligen finns ett intresse för detta.

Det skulle då finnas två Mästerskap - ett IM för motorspelare och ett motorfritt IM. Det skulle kanske fungera, men är intresset tillräckligt stort för två separata IM? Om så är fallet, så är det en idé.

timmy
Medlem
#6 Skrivet: 30 Maj 2023 14:43 - Redigerad av: timmy

Folk kommer använda motor ändå.

Se på SO-serien. Samvetet är obefintligt hos flera spelare som ni sett.

Malvan
Medlem
#7 Skrivet: 30 Maj 2023 15:23

Det är inte alls så att alla använder motor i IM. Åtminstone till och med Klass B klarar man sig bra utan.

CAQUELAQ
Medlem
#8 Skrivet: 30 Maj 2023 19:52 - Redigerad av: CAQUELAQ

Citerar: Malvan, #7:

Det är inte alls så att alla använder motor i IM. Åtminstone till och med Klass B klarar man sig bra utan.

Det är oxå min upplevelse - motorer tycker jag mig märka används främst i A-klassen. Jag tror inte att det är särskilt många motorspelare (ytterst få i så fall) i klasserna B, C, D och E.

lisbetsallander
Medlem
#9 Skrivet: 1 Jun 2023 18:10

Citerar: Malvan, #7:

det är inte vad tråden handlar om, det är det mest korkade inlägg sen Sture va här. Detta handlade det om: "Ska motorer förbjudas i Individuella Mästerskapet?"

Malvan
Medlem
#10 Skrivet: 1 Jun 2023 18:36 - Redigerad av: Malvan

Åja, i början står det ju så här:

Citerar: CAQUELAQ, #1:
Det är många spelare som avskräcks från deltagande i IM, då de
inte vill spela mot motoranvändare.

Så jag tycker nog att mitt påpekande (som TL höll med om) hör till ämnet. Det kanske är många som avskräcks i onödan.

lisbetsallander
Medlem
#11 Skrivet: 1 Jun 2023 18:39

Citerar: Malvan, #10:

Åja, i början står det ju så här:

Ska motorer förbjudas i Individuella Mästerskapet? är rubriken sen kan du svamla bäst du vill

tana
Medlem
#12 Skrivet: 1 Jun 2023 21:13

Nu var du något inkonsekvent lisbet. Om vi följer rubriken bokstavligt, räcker det med JA- eller NEJ-svar, så du borde påpekat alla svar, inte enbart Malvans.
Men i sitt första inlägg skriver CAQUELAQ
Citerar: CAQUELAQ, #1:
Jag lämnar diskussionen fri.

Annars, jag är lika pessimistisk som timmy. Tror inte förbud utan kontroll har någon effekt.

CAQUELAQ
Medlem
#13 Skrivet: 2 Jun 2023 07:06 - Redigerad av: CAQUELAQ

Citerar: tana, #12:
Tror inte förbud utan kontroll har någon effekt.

Är inte det problemet med alla turneringar och partier här på sO? Man kan bannlysa motorer hur mycket man vill, men man måste i slutändan hoppas på att spelare följer detta.

Om motorer förbjuds i IM, så blir Mästerskapet likställt med alla andra turneringar och partier som inte vill ha motoranvändning. Ingen kontrollerar dessa så att det efterlevs (sO-serien det lysande undantaget). Det finns inga garantier.

Mästerskapet skulle alltså vid ett förbud bli som vanliga turneringar - men räcker det för att fler spelare som vill spela utan att behöva möta motorer vill delta i kommande IM?

timmy
Medlem
#14 Skrivet: 2 Jun 2023 09:20

Citerar: CAQUELAQ, #13:
men räcker det för att fler spelare som vill spela utan att behöva möta motorer vill delta i kommande IM?

Jag tror att det blir ungefär lika många spelare. Vissa motorspelare försvinner kanske och någon spelare tillkommer.

Men på det stora hela är det ju redan en himla massa spelare som spelar och tanken är väl att försöka ha alla dessa kvar?

tana
Medlem
#15 Skrivet: 2 Jun 2023 10:25 - Redigerad av: tana

Räknade hastigt och fick det till att 164 spelare spelar i mästerskapet vilket motsvarar 20% av medlemmar. Tycker att siffran är med beröm godkännt.
Motsvarande i serien, efter CAQUELAQs jättearbete är 124 och 15%. Även det efter några magra år glädjande siffror.
Varför ska man ändra? Dom som anmäler sig till mästerskapet vet att det är öppen för alla spelare. Om man inte vill ta risken att möta motorspelare, finns det gott om andra turneringar. Bland annat serien.

lubbeluring
Medlem
#16 Skrivet: 2 Jun 2023 11:15

Förbud eller tllåta?

Jag väljer förbud.

lisbetsallander
Medlem
#17 Skrivet: 2 Jun 2023 14:25 - Redigerad av: lisbetsallander

tillåt, det blir bara spekulationer och anklagning annars, låt det vara som det är och ta ett beslut om ni vill spela eller inte, vad jag gör är inte relevant

lifesupporter
Medlem
#18 Skrivet: 3 Jun 2023 17:40

Blir jag bättre av motorn eller vad blir utkomsten?

alexanderlukas
Medlem
#19 Skrivet: 4 Jun 2023 07:23

Vad är poängen med att ställa upp i en schacktävling utan att fundera ut dragen själv?

lillpysen
Medlem
#20 Skrivet: 4 Jun 2023 10:42

Jag vet inte hur en motor fungerar och det är inte så många som behöver en för att slå mig - och en förlust är inte hela världen oavsett. Jag gör mina egna drag som en glad amatör och tycker att det är kul.

Trizz
Medlem
#21 Skrivet: 4 Jun 2023 16:32 - Redigerad av: Trizz

Detta skriver Erik --->schackOnline startades av mig, Erik, år 2000 som en schackskola på Internet. 2003 utvecklades den vidare till att bli en community där man kunde spela schack mot andra användare över Internet. Tyngdpunkten har hela tiden legat på korrschack! slut citat!

Regelverket säger att man får använda Motor i Korrschack etc
Men att söka sig till en Korrschack sida och sedan säga att Motor får ej köras är lika dumt som jag skulle logga mig in på en schack sajt där man kör Live och sedan säga att de får du inte göra och här gäller korrschack regler!

Men de var bara en liten tanke och Jag kör helt MOTOR FRITT här på schackOnline! Önskar er alla här på sO en riktig skön trevlig sommar!

CAQUELAQ
Medlem
#22 Skrivet: 5 Jun 2023 09:07 - Redigerad av: CAQUELAQ

Citerar: Trizz, #21:
Men att söka sig till en Korrschack sida och sedan säga att Motor får ej köras är lika dumt som jag skulle logga mig in på en schack sajt där man kör Live och sedan säga att de får du inte göra och här gäller korrschack regler!

Jo, det är sant att sO är en korrschacksida, och det är lika sant att de flesta spelare här inte vill spela med eller mot motorer. I dagsläget är allt orienterat mot att spela utan motorer, vilket gör att den minoritet som vill spela med motor allt som oftast finner att de hålls utanför gemenskapen. Det är ett problem.

En möjlig lösning vore kanske då att starta ett MotorMästerskap (MM) som spelas parallellt med Individuella Mästerskapet (IM) - ett möjligt koncept skulle kunna vara att utöver klasserna A-E lägga till en MotorKlass där motorspelare kan finna acceptans och slippa bli stigmatiserade.

Men är intresset tillräckligt stort för det? Är detta en möjlig väg att gå? Vad säger ni?

Trizz
Medlem
#23 Skrivet: 5 Jun 2023 11:07 - Redigerad av: Trizz

Citerar: CAQUELAQ, #22:
En möjlig lösning vore kanske då att starta ett MotorMästerskap

Kanske kan Erik lägga till en funktion, där man bockar av att inte köra Motor etc Och sedan den funktionen med något script eller någon annan kod som är kopplad till motor och scannar av misstänkt Schack Motor

Citerar: CAQUELAQ, #22:
Men är intresset tillräckligt stort för det? Är detta en möjlig väg att gå? Vad säger ni?

För övrigt också är de bra möjligheter du påpekar på!

jimpan
Moderator
#24 Skrivet: 5 Jun 2023 19:46

Citerar: Trizz, #23:
Kanske kan Erik lägga till en funktion, där man bockar av att inte köra Motor etc Och sedan den funktionen med något script eller någon annan kod som är kopplad till motor och scannar av misstänkt Schack Motor

Att lägga till en dylik funktion eller aktivera script / kod gällande motoranvändning är helt uteslutet. Spela utan motor istället o tänk ut dragen själv.

Trizz
Medlem
#25 Skrivet: 5 Jun 2023 21:50

Citerar: jimpan, #24:
script / kod gällande motoranvändning är helt uteslutet

Och varför skulle de vara uteslutet?

jimpan
Moderator
#26 Skrivet: 5 Jun 2023 22:05

Du tycker att vi skall implementera ett script som scannar av en misstänkt Schack Motor?
För att göra det krävs goda kunskaper i "scripthantering" o kodning. Vem gör det? Inte Erik eller jag. Finns ingen som helst anledning att lägga ned tid o arbete på en funktion som är helt irrelevant. Återigen - spela utan motor eller med motor...helt valfritt.....

Trizz
Medlem
#27 Skrivet: 5 Jun 2023 22:20

Citerar: jimpan, #26:
För att göra det krävs goda kunskaper i "scripthantering" o kodning. Vem gör det? Inte Erik eller jag.

Erik har ju byggt upp denna sajt kanon bra med massa fina funktioner, så Erik om någon
bör ha kunskap om detta jimpan. Men jag fattar dock att bygga upp sådan funktion så behövs de kunskap! Men man kan ju anlita någon som kan, då sidan tar hjärtligt stöd från stödmedlemmar som betalar etc

Men jag fattar dock din poäng

jimpan
Moderator
#28 Skrivet: 6 Jun 2023 01:14

Ber om ursäkt för att jag har avvikit från trådämnet - låt oss återgå till -> Ska motorer förbjudas i Individuella Mästerskapet?

HSK_MickevB
Medlem
#29 Skrivet: 6 Jun 2023 10:03

Citerar: jimpan, #28:
Ber om ursäkt för att jag har avvikit från trådämnet - låt oss återgå till -> Ska motorer förbjudas i Individuella Mästerskapet?

Efter en del funderande tycker jag inte det ska förbjudas. Det är enklast så när ingen kontrollfunktion finns och det är bara i A-klassen som det verkar vara relevant och det är ju ändå en korrschackssida, en schackgren där det är allmänt tillåtet.

Jag står över IM själv och satsar på serien där det är så gott som motorfritt.

lubbeluring
Medlem
#30 Skrivet: 6 Jun 2023 10:38

Citerar: jimpan, #24:
Spela utan motor istället o tänk ut dragen själv.

. 1 . 2 . >>
Detta ämne är stängt. Du kan inte skicka svar.