Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Ska man ge upp?
<< . 1 . 2 .
Författare Meddelande
seljos
Medlem
#31 Skrivet: 10 Feb 2025 18:33

Citerar: Ares2025, #20:
Ibland kan det t.o.m. vara så att en spelare som är klart underlägsen, bara vill se hur en skicklig spelare avslutar partiet.

Bra sagt! Och detta kunde man även skicka till sin motståndare i meddelande-funktionen, när partiet fortfarande spelas, eftersom motståndaren måste undra varför du inte ger upp.

Lunitic
Medlem
#32 Skrivet: 13 Feb 2025 23:13 - Redigerad av: Lunitic

Egentligen avgör man helt och hållet om man ska ge upp etc. För den bästa sakens skull är att lära sig så mycket av detta fantastiska spel. Att spela till The Bitter End när man ligger på förlust. Många schackspelare och detta är ett vanligt schack fenomen då den har övertaget och börjar slappna av och förlorar material tillbaks och då plötsligt är det lika. När du ligger under kan du vinna på tid! Men ytterst sällan på korrschack sidor sker det etc. i Lag schack kan det vara bra att kämpa in i det sista för att förbrylla dem andra schack motståndare med att fortsätta partierna, då den kan komma i tidsnöd och sämre schackställning etc. Jag har mött schacklag som har legat över i en lagmatchen men dem andra återstående spelade till The Bitter End. Och vände på steken! Så spela på och Ge inte Upp!

lisbetsallander
Medlem
#33 Skrivet: 14 Feb 2025 16:54

Citerar: lillpysen, #26:

Det går ju (nästan) alltid att försöka få till en patt eller tvångsremi - det kan till och med göras elegant .

jo men då är förutsättningen att du gör ett drag, jag har sett hur du står i förlust men inte gör något drag på flera dagar. jag köper inte ditt resonemang

Anotheronebitesthedust
Medlem
#34 Skrivet: 15 Feb 2025 18:43

Citerar: lillpysen, #26:
Det går ju (nästan) alltid att försöka få till en patt eller tvångsremi - det kan till och med göras elegant ...

Ett tips är att kanske träna bort sina mest klumpiga grejer (exempelvis att stå kvar i tur att dra 10+ dagar när man är matt i nästa drag) och tillämpa/bemästra basic fair play innan man börjar yra om "elegans"

lillpysen
Medlem
#35 Skrivet: 16 Feb 2025 22:13

Ibland, i seriespel, kan det vara bra att skjuta upp en förlust för att inte sänka "moralen" i laget - tror jag ... och så länge patt/remi-chansen finns kvar så (känns ännu viktigare i seriespel).
Bättre fäkta än illa fly ...

Lunitic
Medlem
#36 Skrivet: 17 Feb 2025 00:19 - Redigerad av: Lunitic

Citerar: lillpysen, #35:
bra att skjuta upp en förlust för att inte sänka "moralen" i laget - tror jag ...

Bättre är att visa att du inte kan Vinna och Ge Upp! När det gäller remi, så är det upp till dig men inte vänta att göra ett Drag efter T.ex. efter 10 dagar etc. Självklart har ju din fulla rätt att fråga din lagledare om du ska bjuda remi och både tacka ja till remi eller tacka nej. Men vad du än gör så är det lagledaren som beslutar hur du ska göra. Och nu drar du in denna fråga nu i seriespelet. Där lagledaren beslutar om Remi frågan...

Lunitic
Medlem
#37 Skrivet: 17 Feb 2025 00:38

Ett tillägg när man frågar sin lagledare om hur man ska göra Remi? Så får varken du som spelare eller (LL) diskutera hur partiet skall spelas eventuellt etc. Din remi fråga till (LL) är att han kan bara svara ja till remi eller nej till remi!

jagärsämst
Medlem
#38 Skrivet: 17 Feb 2025 09:52

Citerar: lillpysen, #35:
Bättre fäkta än illa fly ...

Skriver du inte emot dig själv? Har just läst i tråden från två stycken medlemmar här som skriver att du inte gjort drag på flera dagar!!

Det är inte att "fäkta". Snarare ett märkligt sätt att fly på.

Sedan känns det som att du försöker få bort uppmärksamheten på detta beteende genom att börja dra in seriespels grejen istället.

lillpysen
Medlem
#39 Skrivet: 17 Feb 2025 11:06

Man får nog inte diskutera partiet med lagledaren.
Och det där med seriespelet är sant - annars är det ju meningslöst (fast chansen till patt/tvångsremi finns nästan alltid).
Ibland/ofta finns det dessutom skäl till att det kan ta några dagar att göra ett drag, livet pågår ju utanför brädet.

jagärsämst
Medlem
#40 Skrivet: 17 Feb 2025 11:15

Citerar: lillpysen, #39:
Ibland/ofta finns det dessutom skäl till att det kan ta några dagar att göra ett drag, livet pågår ju utanför brädet.

Fast "10+ dagar" är ju inte "några dagar". Å att det sammanfaller med när man står på klar förlust också. Hmm på den.

lisbetsallander
Medlem
#41 Skrivet: 17 Feb 2025 13:12

Citerar: lillpysen, #39:
livet pågår ju utanför brädet.

men hur förklarar du det faktum att du är inloggad och gör drag i andra partier?

lillpysen
Medlem
#42 Skrivet: 17 Feb 2025 15:03

Som skrivet försöker jag göra det bästa för laget och där ingår att kanske skjuta fram en, som det ser ut, mycket möjlig förlust (fast man vet ju aldrig ...).
Schack är taktik och psykologi..
I stegpartier eller utmaningar är det ju meningslöst.

jagärsämst
Medlem
#43 Skrivet: 17 Feb 2025 16:03 - Redigerad av: jagärsämst

Det där är ju bara ett försök till en efterhandskonstruktion från din sida!!

I ditt inlägg som är nr 26 i tråden nämner du inget om lag alls!! Du skrev "Det går ju (nästan) alltid att försöka få till en patt eller tvångsremi - det kan till och med göras elegant".

Det är i trådens inlägg nr 35 som du tar upp seriespels grejen!! Du har målat in dig i ett hörn här som inte håller!!

jimpan
Moderator
#44 Skrivet: 17 Feb 2025 20:54

Som TL för seriespelet anser jag att agerandet är så fel - javisst var o en får spela så länge denne vill men ngn sportsmannaanda o fair play skall finnas. Senaste säsongen fanns det flera som slutade dra vid klar förlust. Före det hade de dragit frejdigt o drog även i andra partier där de inte stod på klar förlust. Att hävda att man gör det för laget är för mig ett motsägelsefullt argument. Tycker bara det är ett löjligt försök att rättfärdiga sitt dåliga agerande.

lillpysen
Medlem
#45 Skrivet: 18 Feb 2025 10:51

Det första om patt och tvångsremi var bara allmänt, lite med glimten i ögat. Fast ändå med visst allvar. För möjligheten finns ofta.
Om laget och serien är min egen synpunkt och den står jag självklart för. En ny serie drar snart igång. Ska jag tänka på samma sätt då? Mycket beror, som tidigare, på utvecklingen i serien. Ibland är det ingen vits, ibland kan vara ett sätt att hjälpa laget (tror jag i alla fall).
Så jag kanske inte behöver sitta i hörnet och vänta på att målarfärgen ska torka, för i så fall tar det ju extra lång tid att göra nästa drag.

Maigret
Medlem
#46 Skrivet: 18 Feb 2025 14:21

Vi mäniskor är alla olika. Men på SO får alla bli medlemmar. Enda kravet är en mailadress. Därför finns det härinne människor med varierande spelstyrka, olika motiv för sitt schackspelande och olika syn och kunskap om de sk oskrivna reglerna och sportmansship. En del struntar kanske helt i att andra tycker man bryter mot oskrivna lagar - eller man kanske till och med finner nöje i det. Att få andra att tycka som man själv är ganska hopplöst om man har för olika grundinställning- Att reta sig drabbar bara en själv. Så det bästa är nog att strunta i sölkorven och göra något trevligt i stället. Gå och fiska till exempel, gå i skogen, snickra en fågelholk. Och kanske le lite åt motståndaren som sitter där med sin endragsmatt och vägrar ge upp...

kw12
Medlem
#47 Skrivet: 18 Feb 2025 22:56 - Redigerad av: kw12

Sluta tjata.Det är ju bara ett spel online.Lite tidsfördriv.Alla är välkomna att spela.

Röding2025
Medlem
#48 Skrivet: 22 Feb 2025 07:24

Jag gillar Maigrets avslappnade inställning.

Lunitic
Medlem
#49 Skrivet: 22 Feb 2025 10:52

Citerar: Röding2025, #48:
Jag gillar Maigrets avslappnade inställning.

Det gör jag med, fast att jag drogs med i denna tråd etc. Sedan gillar jag även

Citerar: kw12, #47:
Sluta tjata.Det är ju bara ett spel online.Lite tidsfördriv.Alla är välkomna att spela.

Vi alla är väl egentligen med är på sO för ha det trevligt och njuta av detta fantastiska spel både med Adrenalin kickar och spänning samt njuta av spelet etc.

timmy
Medlem
#50 Skrivet: 22 Feb 2025 11:18

Håller med om att det bara är ett spel online, men det gäller ju åt båda hållen. Att vissa kanske (inkl undertecknad) behöver ha lite lättsammare inställning, men även de som bara skiter i att dra och låta tiden rinna ut behöver också skärpa sig. Det är ju en människa som sitter vid andra sidan brädet även online, då tarvas ömsesidig respekt!

Röding2025
Medlem
#51 Skrivet: 27 Feb 2025 08:28

Att inte ge upp, fastän man ligger klart under, kan bero på att man vill se hur en bättre spelare avslutar partiet. Man kan alltid lära sig något av det.
Men att medvetet söla och dra en minut innan tiden går ut, är ju bara en provokation som förhindrar att man t.ex. i stegen inte kan utmana någon ny.

Maigret
Medlem
#52 Skrivet: 27 Feb 2025 11:31

Citerar: Röding2025, #51:
tt inte ge upp, fastän man ligger klart under, kan bero på att man vill se hur en bättre spelare avslutar partiet. Man kan alltid lära sig något av det.
Men att medvetet söla och dra en minut innan tiden går ut, är ju bara en provokation som förhindrar att man t.ex. i stegen inte kan utmana någon ny.

Jag kan inte säga emot dettta. Men så långt tillbaka jag kan minnas har denna fråga diskuterats och det har klagats över osportsliga spelare utan att någon lösning på problemet kommit fram. Personligen försöker jag acceptera att det finns motståndare och det finns motståndare - och försöker att inte låta det gå ut över mitt eget humör och spelglädje.

timmy
Medlem
#53 Skrivet: 27 Feb 2025 12:13

Jag citerar Galenskaparna och After Shave på temat att det finns olika människor:
"Ljuset är snabbare än ljudet, det är därför de flesta människorna är trevliga tills man hör vad de säger"

<< . 1 . 2 .
Du måste logga in för att kunna posta!